Efterbehandling af afhøvlet gulv?
Fra : Morten Stud

Dato : 07-01-08 16:31

Hej i gruppen

Jeg har fornyligt fået afhøvlet et malet fyrretræsgulv. Gulvmanden nåede at
give gulvet én gang hvidolie (er det ikke for lidt under alle
omstændigheder?). Selvom det er blevet pænt, er det ikke blevet helt så lyst
som jeg havde håbet. Er der noget at gøre ved det? Jeg forestiller mig at et
par yderligere behandlinger med hvidolien kunne hjælpe lidt på det, men er
der et alternativ?
Så vidt jeg ved, kan man også ludbehandle og på den måde lysne gulvet. Er
det for sent nu, da gulvet har fået olie? Hvis ikke, kan det da anbefales i
min situation?

På forhånd tak

Morten

Fra : Martin Bak

Dato : 07-01-08 17:46

"Morten Stud" <studen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> det for sent nu, da gulvet har fået olie? Hvis ikke, kan det da anbefales

Min vurdering er, at kun yderligere olie kan hjælpe. Der er grænser for hvor
meget olie gulvet kan suge til sig, så måske kan man øge mængden af
hvidpigmenter for en yderligere behandling. Lud kan du ikke bruge efter
oliering.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Morten Stud

Dato : 09-01-08 09:27

> [...]
> hvor meget olie gulvet kan suge til sig, så måske kan man øge mængden af
> hvidpigmenter for en yderligere behandling. Lud kan du ikke bruge efter

Hej Martin

Tak for svaret. Jeg tror nu det her gulv kan tage en hel del olie (det er
frygteligt udtørret efter mange års indespærring bag flere lag maling). Det
er nu alligevel ikke en dårlig ide, at prøve med "hvidolie" med lidt mere
hvidt i. Jeg kan se at min Træfix faktisk står og "skiller" så det burde
kunne lade sig gøre, at fjerne lidt af olien

Mvh
Morten