Pilleovne Erfaringer?
Fra : mikael

Dato : 05-01-08 04:40

Jeg overvejer at anskaffe en pilleovn.(ikke fyr, skal stå midt i
stuen))
Jeg har set på calimax´s twist og solida, har også set på bioline´s.
Er der nogen der har erfa med disse specielt mht støj og max.
brændetid.
Eller andre gode råd. Det primære er så lavt støjniveau som muligt, og
så lang tid mellem opfyldning af piller som muligt.
mvh Mikael

Fra : Martin Petersen

Dato : 05-01-08 13:20

"mikael" <mikaelkristen@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

----------------------------------

Jeg har en Ecoteck Franscesca. Fylder på en gang i døgnet (15 kg magasin),
og renser hver anden døgn. Den siger ikke meget efter jeg fik adgang til
servicemenuen.

- Martin

Fra : Kasper

Dato : 05-01-08 13:32

"Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]nakskovnet.dk> wrote in message
> [...]
> og renser hver anden døgn. Den siger ikke meget efter jeg fik adgang til

Hej

Renser, er det inkl. aske tømning ?

Vi har sådan en her:
http://www.jp-handel.dk/pilleovn.asp
Baby Flame...

Den larmer faktisk pænt meget desværre, men den bliver kun rengjordt max 1
gang i ugen.
Der bliver den støvsuget og front glasset bliver lige tørret over.

Med 11kg magasin skal den i denne tid desværre fyldes 1 til 1.5 gange i
døgnet.

ellers kører den perfekt

Kasper

Fra : Martin Petersen

Dato : 05-01-08 15:03

"Kasper" <kasper@kasper.kasper> skrev i en meddelelse

> "Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]nakskovnet.dk> wrote in message

> Hej
>
> Renser, er det inkl. aske tømning ?

Jeps.. Aske skuffen er desværre meget lille. Og så snupper jeg lige det aske
der ligger i konvektoren og på røgvendepladen. Tager 5 min... Glasset bliver
kun rengjort sjældent. Det sviner alligevel til med det samme.

- Martin

Fra : hamselv

Dato : 05-01-08 14:36

Hvorfor ikke købe en almindelig brændeovn.

Når man har en pilleovn skal man ikke fylde på så tit, men man skal jo købe
piller til ca 2 kroner kiloet.
har man en almindelig brændeovn kan man fyre med engangspaller, hvilket jo
er gratis (et dejligt ord), eller man kan gå en en tur i skoven og save
brænde hvis man har sankekort til ca. 200,- meteren.

henrik

Fra : Kasper

Dato : 05-01-08 14:52

"hamselv" <nomail@mail.dk> wrote in message
> [...]
> er gratis (et dejligt ord), eller man kan gå en en tur i skoven og save
> brænde hvis man har sankekort til ca. 200,- meteren.

Der er nu mange fordele ved en pille brændeovn...

-ex.vis, så sviner den ikke hele stuen til, da man aldrig har åbnet ind til
"forbrændingen" når der er ild, så det er enten piller i, eller aske ud..
ikke noget med til sodet stue....
(Dog støver det lidt når man hælder piller i)

- Den tænder og slukker selv når der er behov for varme

- Den putter selv brænde på, også når du ikke er hjemme

- Den kan programmeres så der er varme når man står op, specielt dejligt i
efterår/forår

I vores tilfælde har den leveret alt varme i vores hus siden fyrrings
sæsonen startede, dog med varme i gulv på badeværelse, jeg tror ikke det er
så nemt med en alm. brændeovn, da den formentlig vil gå ud i løbet af en nat
/ arbejds dag...

Men som du siger, det er lidt dyere, men i mine øjne lidt lettere, og
sammenlignet med olie/el, så er der meget at spare.

Kasper

Fra : Anders Sørensen

Dato : 05-01-08 15:19

On Sat, 5 Jan 2008 03:40:06 -0800 (PST), mikael
<mikaelkristen@gmail.com> wrote:

>Jeg overvejer at anskaffe en pilleovn.(ikke fyr, skal stå midt i
>stuen))

God ide!

> [...]
>Eller andre gode råd. Det primære er så lavt støjniveau som muligt, og
>så lang tid mellem opfyldning af piller som muligt.

Vi købte en MCZ Gea med Active System.
http://www.jimex.dk/gea.htm
www.jimex.dk
Den er vi godt tilfreds med, Især Active System ser ud til at virke:
Der skal ikke stilles på noget hvis der skiftes til en anden type
piller. Det er en af grundene til at det blev den ovn. Vi har set på
både EcoTeck, Bioline, Calimax og flere andre.
Støjniveauet er jo altid objektivt, men den står 50 cm fra fjernsynet,
og er ikke specielt generende selv om man ser TV.
Blæseren kan stilles i 5 trin + auto hvor den følger forbrændingens
styrke.
Vi har brugt ca. 300 kg. piller i december måned, og ovnen tager ca.
17-18 kg., så der skal fyldes på ca. hver 1½ døgn. Jeg renser den for
aske ca. hver 4-5 dag. Den kører fra kl. 6-9 og fra 14-23 og er
stillet til 22 grader. Der er fjernbetjening til, og i den sidder
termostaten, så ovnen forsøger at opretholde temperaturen hvor
fjernbetjeningen ligger.
Den kan ikke stilles til bestemte tidspunkter, men der kan vælges ca.
50 forudindstillede programmer f.eks. det vi bruger hvor den kører fra
kl. 6-9 og 14-23.
Der er en funktion som hedder EcoStop hvor ovnen slukker når
temperaturen er opnået, men når det er så koldt som nu, taænder og
slukker den hele tiden med EcoStop, så nu kører den Auto-tilstand,
hvor den blot kører ned på mindste ydelse år temperaturen er opnået. I
Auto gav den for meget varme i starten af december, der blev for varmt
i stuen på mindste ydelse, så der passede EcoStop bedre.

Håber det kan bruges, ellers må du skrive igen.

--
Mvh.
Anders Sørensen

Fra : mikael

Dato : 06-01-08 07:35

Hej Henrik
Jeg har allerede en brændeovn.
Det var for at få muligheden for ikke at skulle fyre så ofte. den
benyttes som den primære opvarmning i køkke-alrum/stue.

Fra : Gert Hansen

Dato : 07-01-08 12:30

Hej

Vi har en Calimax Solida købt for ca. 3 år siden. Den er vores primære
varmekilde i hus på 140 m2 og el-varme (vi har el-varmen tændt på 3
radiatorer - en i entre, en i et separat værelse samt en modstående der hvor
ovnen står)

Påfyldning og brændtid afhænger af udetemperatur og den temperatur som ovnen
skal vedligeholde. Pt. bliver vores ovn fyldt ca. 1 x pr. døgn (kan godt
køre lige knap 2 døgn - har kapacitet i magasin til ca. 2 sække piller med
16 kg. pr. sæk). Det passer til vores mønster med opfyldning hver morgen
eller aften. I overgangstiden er det naturligvis med længere interval.

Ovnen kører helt automatisk med termostat der tænder når temperaturen er
under de 21 grader den er indstillet til og slukker igen når temperaturen
kommer over. Den kører fint på både 6 og 8 mm. piller (8 mm. er lidt
billigere end 6 mm., og 8 mm. piller giver samtidig lidt mindre støv/aske
efter forbrændingen), men vi kan bedst lide de lidt dyre støvfri piller. Det
giver mindre aske/støv i ovnen og heller ikke så meget støv når vi "fodrer".

Ovnen skal tømmes for aske ca. hver 3 - 6 uge og renses for støv/aske i
brændkammeret ca. 1 x hver uge.

Støj er ikke objektivt og ingen kan fortælle dig om en given ovn støjer
eller ikke. Vi hører ikke vores ovn mere end vi hører de PC'er vi har
kørende, men den larmer klart mere når den går i nedkøling (når termostaten
slår ovnen fra - så kører blæseren hurtigere end ved alm. drift).

Hilsen

Gert Hansen

www.mados.dk

Fra : Svend Spanget

Dato : 07-01-08 14:36

mikael <mikaelkristen@gmail.com> skrev:
>Jeg overvejer at anskaffe en pilleovn....
Prøv at undersøge Hwam Element. Den er uden blæsere.
Jeg kender ellers ikke noget til den...
\Svend

Fra : H.S.

Dato : 08-01-08 05:12

On 5 Jan., 13:32, "Kasper" <kas...@kasper.kasper> wrote:
> [...]
> Der bliver den støvsuget og front glasset bliver lige tørret over.
>
> Med 11kg magasin skal den i denne tid desværre fyldes 1 til 1.5 gange i

Vi har en Extraflame Contessa som vi købte for et par år siden. Den
opvarmer 107 kvm hus og bruger ca 2 tons piller om året - så vi er
godt tilfredse med vores

I starten synes jeg dog at den larmede som en vanvittig, og jeg var
klar til at kyle den ud igen. Men så fik vi en masse indstillinger som
vi kunne stille på, fra leverandøren, og nu larmer den kun meget lidt.
I skulle tage at kontakte jeres forhandler, og bede ham hjælpe jer med
indstillingerne så i kan blive glade for jeres ovn.

Fra : H.S.

Dato : 08-01-08 05:13

On 5 Jan., 13:19, "Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]nakskovnet.dk>
wrote:

> Jeg har en Ecoteck Franscesca. Fylder på en gang i døgnet (15 kg magasin),
> og renser hver anden døgn. Den siger ikke meget efter jeg fik adgang til
> servicemenuen.

Hvad har du haft stillet på? Er det kun rum blæseren du har justeret?

Fra : Martin Petersen

Dato : 08-01-08 16:49

wrote:

>Hvad har du haft stillet på? Er det kun rum blæseren du har justeret?

Jeg har justeret både rumblæser og konvektionsblæser i alle trin (og selvf.
pillemængden). Trin 5 har jeg lavet så den kører for fuld skrue. Det er godt
til lige at få renset brændskålen.

Da jeg fik den lød trin 1 som det jeg har stillet trin 4 til nu. :)

- Martin

Fra : H.S.

Dato : 09-01-08 06:57

On 8 Jan., 16:49, "Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]nakskovnet.dk>
wrote:
> [...]
> til lige at få renset brændskålen.
>
> Da jeg fik den lød trin 1 som det jeg har stillet trin 4 til nu. :)

Jeg er med på hvad rumblæseren er, men hvad er konvektionsblæseren? (I
vores ovn har vi rumblæser og skorstensblæser)
- Har du justeret på din skorstensblæser så den passer til din
skorsten (trækket) eller er det ikke nødvendigt ?

Kan sagtens følge dig i at trin 1 fra fabrikken lyder som en jumbo jet
- jeg var mere end lettet
da jeg fandt ud af hvordan man 'skruede ned'. - Hvad har du justeret
på pillemængden, og hvordan hænger
pillemængden sammen med at du har skruet ned for blæserne ?

Din trin 5 må larme som jeg ved ikke hvad - men jeg kan godt følge dig
i at det får brændt en masse skidst af i ovnen, som ellers bare ville
hobe sig op.
- Hvor længere fyrer du på trin 5 for at få 'ryddet op' ?

Vi kører på trin 3 (1-5) hele tiden, med termostaten som styrer tænd/
sluk. Er dette optimalt, eller har
andre en bedre måde at køre på ?