Gælder chill faktor også for huse ?
Fra : Carsten

Dato : 04-01-08 08:24

Kom til at tænke på (i disse dage med -3 grd og stiv kuling) om chill faktor
(http://www.glemsom.dk/natur/chill_faktor.htm) også gælder for huse ? ..og
der dermed skal fyres op i radiatorerne som var det meget koldere (målt i
celcius) ?

Hilsen
Carsten

Fra : Martin Petersen

Dato : 04-01-08 09:09

"Carsten" <carsten@noexists.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ? ..og der dermed skal fyres op i radiatorerne som var det meget koldere

Eftersom at stillestående luft er en _rigtig_ god isolator, og at ingen huse
er tætte, må svaret være ja.

- Martin

Fra : Torben

Dato : 04-01-08 12:51

"Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]nakskovnet.dk> wrote in message

> Eftersom at stillestående luft er en _rigtig_ god isolator, og at ingen
> huse er tætte, må svaret være ja.

Hmm, svaret må være nej - chill faktor gælder (vel) kun for levende væsener.

Mursten bliver hverken varmere eller koldere af at det blæser - og den
stillestående luft er vel et udtryk for hvor tæt huset er.

Men ja, vi skal fyre en hel del mere i disse dage

mvh
Torben

Fra : Hauge

Dato : 04-01-08 13:00

Torben wrote:
> Mursten bliver hverken varmere eller koldere af at det blæser

Man får da hurtigere trukket den varme der måtte ryge ud igennem murstenene
væk, når det blæser. Dvs. at afkølingen er højere. Tænk på blæseren på
kølepladen i din computer, der er jo en grund til at der er blæser på.

Mvh Hauge

Fra : Torben

Dato : 04-01-08 13:05

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote in message

> [...]
> murstenene væk, når det blæser. Dvs. at afkølingen er højere. Tænk på
> blæseren på kølepladen i din computer, der er jo en grund til at der er

Ja, men det har vel ikke noget med chill faktor at gøre?

mvh
Torben

Fra : Hauge

Dato : 04-01-08 13:12

Torben wrote:
> Ja, men det har vel ikke noget med chill faktor at gøre?

Effekten er vel det samme. Altså at huden bliver hurtigere afkølet når
luften bliver udskiftet hurtigere, det samme sker for "ting".
Hvis der ingen bevægelse er i huden, så vil luften omkring huden blive
varmet op, og virke som isolering, og når det blæser vil den bliver kølet
ned. Om det hedder det samme, ved jeg selvfølgelig ikke, men effekten er da
100% den samme.

Mvh Hauge

Fra : Torben

Dato : 04-01-08 13:18

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote in message

> Effekten er vel det samme. Altså at huden bliver hurtigere afkølet når
> luften bliver udskiftet hurtigere, det samme sker for "ting".

Det er jeg ikke enig i - altså med "ting".

> [...]
> ned. Om det hedder det samme, ved jeg selvfølgelig ikke, men effekten er

Hvis du lægger en mursten i haven og temperaturen er 20 grader - så vil
stenens temperatur også være 20 grader. Og det er da ligegyldigt om det
blæser eller ej.

mvh
Torben

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 04-01-08 13:30

"Torben" <real_anonymous@hotmail.com> writes:

> Hvis du lægger en mursten i haven og temperaturen er 20 grader - så
> vil stenens temperatur også være 20 grader. Og det er da ligegyldigt
> om det blæser eller ej.

Ja, men hvorfor mener du at det er synderligt relevant at komme med
den observation?

Du skal snarere tænke på en sten med en centertemperatur på 20C, der
er omgivet af luft ved 0C. Det er ret begrænset hvor meget varmetab
der sker ved stråling i dfet område, så i praksis kan du regne med at
al varmetabet sker ved konvektion, altså varmeoverførsel fra mur til
luft. Jo varmere luften der er i direkte kontakt med murstenen er, jo
lavere varmetab. Og her er det så at blæsten kommer ind: Jo mere
blæst, jo hyppigere udskiftning af luften umiddelbart ved murens
yderside, og dermed et større varmetab.

--
// Wegge
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching

Fra : Torben

Dato : 04-01-08 14:19

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@obelix.wegge.dk> wrote in message

> Ja, men hvorfor mener du at det er synderligt relevant at komme med
> den observation?

Vel fordi at det nu lige var det bedste jeg kunne komme op med!

> [...]
> lavere varmetab. Og her er det så at blæsten kommer ind: Jo mere
> blæst, jo hyppigere udskiftning af luften umiddelbart ved murens

Ja det er korrekt - har blot læst at wind chill factor kun gælder mennesker
og dyr, samt at man ikke kan sammenligning det med "ting". Leder med lys og
lygte efter artiklen

mvh
Torben

Fra : Hauge

Dato : 04-01-08 13:30

Hej
Torben wrote:
> Hvis du lægger en mursten i haven og temperaturen er 20 grader - så
> vil stenens temperatur også være 20 grader. Og det er da ligegyldigt
> om det blæser eller ej.

Det samme gælder da for "os".. Grunden til at vi ikke når ned på 20 grader
er jo at vi har indbygget radiator.
Vores hud når heller ikke under den temperatur som termometeret viser,
uanset om der er vindstille eller 200 km/t vind.
Og din pastning i dit andet indlæg, ændrer ikke ved det.
___
For example, if the temperature outside is -5 degrees Fahrenheit and the
windchill temperature is -31 degrees Fahrenheit, then your car's radiator
will not drop lower than -5 degrees Fahrenheit.
___

Men den vil blive afkølet hurtigere til den aktuelle temperatur, på samme
måde som vores hud, det er derfor vi synes der er meget koldere, fordi
overfladen af vores hud bliver hurtigere afkølet end vores kadaver kan holde
den varm.
Dvs. at tager du den før omtalte mursten, og indbygger et varmelegeme, så
vil murstenen nå op på en højere temperatur i stille vejr, end den vil når
det blæser.

Mvh Hauge

Fra : Max

Dato : 04-01-08 13:32

Hej Torben

> Hvis du lægger en mursten i haven og temperaturen er 20 grader - så
> vil stenens temperatur også være 20 grader. Og det er da ligegyldigt
> om det blæser eller ej.

Ja, men prøver du at holde stenen varmere på den ene side end den
anden, så har du effekten. Når det drejer sig om opvarmning regner
men for huse i graddage hvor man kompensere for bl.a. sol og vind.

--
Mvh Max

Fra : Armand

Dato : 05-01-08 02:41

Torben skrev:

> [...]
>
> Hvis du lægger en mursten i haven og temperaturen er 20 grader - så vil
> stenens temperatur også være 20 grader. Og det er da ligegyldigt om det

Hvorfor tror du at udendørs termometre bør monteres i læ?!

--
Armand.

Fra : Torben

Dato : 04-01-08 13:23

> [...]
> ned. Om det hedder det samme, ved jeg selvfølgelig ikke, men effekten er

Nedenstående er sakset fra:
http://www.weather.gov/os/windchill/windchillglossary.shtml#2

[START PASTE]
2. Can windchill impact my car's radiator or exposed water pipe? back

A. The only effect windchill has on inanimate objects, such as car radiators
and water pipes, is to shorten the amount of time for the object to cool.
The inanimate object will not cool below the actual air temperature. For
example, if the temperature outside is -5 degrees Fahrenheit and the
windchill temperature is -31 degrees Fahrenheit, then your car's radiator
will not drop lower than -5 degrees Fahrenheit.
[END PASTE]

mvh
Torben

Fra : Mads

Dato : 04-01-08 23:12

On Fri, 4 Jan 2008 13:22:51 +0100, "Torben"
<real_anonymous@hotmail.com> wrote:

> [...]
>windchill temperature is -31 degrees Fahrenheit, then your car's radiator
>will not drop lower than -5 degrees Fahrenheit.

Korrekt. Windchill faktoren gælder kun for levende væsner fordi
huden jo afgiver fugt som fordamper og øger afkølingen.
Bilens radiator er jo ikke fugtig på ydersiden, så her kan den ikke
blive koldere end den temperatur som luften har.
Kun en fugtig genstand kan blive koldere end den temperatur
som den omgivende luft har.
Eftersom huset næppe er fugtigt udvendigt vil det ikke blive
koldere af den grund. Derimod kan den øgede udskiftning af
luft igennem revner og sprækker i huset, samt igennem diverse
udluftningskanaler o.lign. gøre en stor forskel.

mvh Mads

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-01-08 00:08

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev
> Korrekt. Windchill faktoren gælder kun for levende væsner fordi
> huden jo afgiver fugt som fordamper og øger afkølingen.

Der er også en faktor i flytningen af omgivende luft.

> [...]
> luft igennem revner og sprækker i huset, samt igennem diverse
> udluftningskanaler o.lign. gøre en stor forskel.

Som ovenfor, luftskiftet omkring muren giver øget afkøling.

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads

Dato : 05-01-08 00:31

On Sat, 5 Jan 2008 00:07:38 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Der er også en faktor i flytningen af omgivende luft.

Bevares ja, men den er minimal.

>Som ovenfor, luftskiftet omkring muren giver øget afkøling.

Igen, en minimal forskel og bestemt ikke det der forstås
ved begrebet "Wind Chill Factor". WCF handler om
øget afkøling på grund af øget fordampning fra huden.

mvh Mads

Fra : Hauge

Dato : 05-01-08 00:48

Mads wrote:
> Bevares ja, men den er minimal.

Prøv at forklare hvordan en køleplade i fx. en pc fungerer..

Netop, den fungerer aht. hvis der ikke er en blæser. Så mon ikke at den
bevægelse i luften (blæst) har en meget stor betydning for afkølingen af en
sådan køleplade?

Mvh Hauge

Fra : Mads

Dato : 05-01-08 01:06

On Sat, 5 Jan 2008 00:47:30 +0100, "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk>
wrote:

>Netop, den fungerer aht. hvis der ikke er en blæser. Så mon ikke at den
>bevægelse i luften (blæst) har en meget stor betydning for afkølingen af en
>sådan køleplade?

Men det har jo intet med emnet at gøre.

Spørgsmålet går på om Wind Chill Faktoren gælder for et hus
og dertil er svaret et stort og rungende nej.

Du kan ikke sammenligne en køleplade af varmeledende metal og med så
stor overflade som muligt, med et hus af f.eks. musten, et porøst og
dermed isolerende materiale.

Wind Chill Faktor har med fugtighed og øget fordampning pga.
luftens bevægelse at gøre. Intet andet og bestemt ikke med huse.

Fra : Torben

Dato : 05-01-08 09:23

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> wrote in message

> Wind Chill Faktor har med fugtighed og øget fordampning pga.
> luftens bevægelse at gøre. Intet andet og bestemt ikke med huse.

Ja, det gælder mennesker og dyr - det var også det jeg forsøgte at komme
frem til, men mine dårlige eksempler (og rustne viden på området) hjalp mig
ikke spor

Tak for dine forklaringer!

mvh
Torben

Fra : Hauge

Dato : 05-01-08 10:07

Torben wrote:
> Ja, det gælder mennesker og dyr - det var også det jeg forsøgte at
> komme frem til, men mine dårlige eksempler (og rustne viden på
> området) hjalp mig ikke spor

Nok fordi det åbenbart heller ikke er den komplette forklaring.

Mvh Hauge

Fra : Hauge

Dato : 05-01-08 10:06

Mads wrote:
> Wind Chill Faktor har med fugtighed og øget fordampning pga.
> luftens bevægelse at gøre. Intet andet og bestemt ikke med huse.

http://www.dmi.dk/dmi/index/viden/faq-spoergsmaal_og_svar/faq_temperatur.htm#hvad_er_wind_chill

___
Hvordan beregnes wind chill (kuldeindeks)?

Svar: Der findes to formler for beregning af wind chill. Den "gamle" formel
der stammer fra forsøg med hvor hurtigt vand fryser i en lille
plastikcylinder udført i Antarktisk i 1939, har dette udtryk, hvor u er
vindens hastighed i m/s og t er temperaturen i grader Celcius.Formlen er kun
gyldig i intervallerne -50°C til +25°C samt vindhastigheder fra 2 til 22
m/s.

____

Læg mærke til at den gamle formel er fremkommet ved at frysning af vand i en
plastikcylinder, og altså ikke noget med fordampning af vand på menneskehud.
Den ligner sørme meget min teori med kølepladen i computeren fra et
tidligere indlæg i tråden, selvom den blev skudt i sænk.

Mvh Hauge

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-01-08 11:29

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev

> Men det har jo intet med emnet at gøre.

Det har det jo lige netop, og det kan mange andre end dig godt forstå.

> Spørgsmålet går på om Wind Chill Faktoren gælder for et hus
> og dertil er svaret et stort og rungende nej.

Om du så runger nok så meget har du ikke ret....

> Du kan ikke sammenligne en køleplade af varmeledende metal og med så
> stor overflade som muligt, med et hus af f.eks. musten, et porøst og
> dermed isolerende materiale.

Sagtens, fysikken er den samme, nemlig at varm luft flyttes væk fra emnet.

> Wind Chill Faktor har med fugtighed og øget fordampning pga.
> luftens bevægelse at gøre. Intet andet og bestemt ikke med huse.

+ (et rungende plus) bortskaffelse af opvarmet luft.

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Niels Pein

Dato : 07-01-08 02:35

"Mads" skrev ...

> Spørgsmålet går på om Wind Chill Faktoren gælder for et hus
> og dertil er svaret et stort og rungende nej.

Og spørgsmålet fortsatte med:

"og der dermed skal fyres op i radiatorerne som var det meget koldere (målt
i celcius) ?"

Jeg gætter på det mest var det spørgeren gerne ville have besvaret.
--
Hilsen Niels

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-01-08 00:54

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse

> Bevares ja, men den er minimal.

Absolut ikke. Det er f.eks. for at undgå det, at man tager tøj på.

> Igen, en minimal forskel og bestemt ikke det der forstås
> ved begrebet "Wind Chill Factor". WCF handler om
> øget afkøling på grund af øget fordampning fra huden.

Jeg kender ikke reglerne for WCF, men da flytning af luft om en person er
væsentlig, er den selvfølgelig med i overvejelserne.
--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads

Dato : 05-01-08 01:08

On Sat, 5 Jan 2008 00:53:56 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Absolut ikke. Det er f.eks. for at undgå det, at man tager tøj på.

Wind Chill Faktoren spiller jo netop især ind på de ikke tildækkede
områder som f.eks. ansigtet.

>Jeg kender ikke reglerne for WCF, men da flytning af luft om en person er
>væsentlig, er den selvfølgelig med i overvejelserne.

Nu var det jo huse som spørgsmålet gik på.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-01-08 11:23

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev>

> Wind Chill Faktoren spiller jo netop især ind på de ikke tildækkede
> områder som f.eks. ansigtet.

Du er ret svær at nå ind til. Jeg opgiver at forklare dig yderligere, men
jeg er da sikker på at alle andre har opfattet sagens rette sammenhæng.

> Nu var det jo huse som spørgsmålet gik på.

Det gælder (så) også huse, og det har de andre nok forstået.

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 05-01-08 12:29

Læs på http://en.wikipedia.org/wiki/Convection om forced convection.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-01-08 12:35

"Erik Olsen DK" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Læs på http://en.wikipedia.org/wiki/Convection om forced convection.

Og det lærer mig hvad?
--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 05-01-08 12:54

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Erik Olsen DK" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Og det lærer mig hvad?

Jeg ved ikke om det kan lære dig noget, det var dybest set heller ikke
hensigten.

Det er et link til en nærmere forklaring af "forced convection" (tvungen
konvektion) som forklarer hvorfor lufthastigheden har betydning for
varmeafgivelse fra bygninger, og som derfor understøtter dit udsagn.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-01-08 13:05

"Erik Olsen DK" <me@privacy.net> skrev

> Jeg ved ikke om det kan lære dig noget, det var dybest set heller ikke
> hensigten

Det så bare sådan ud.
..

> Det er et link til en nærmere forklaring af "forced convection" (tvungen
> konvektion) som forklarer hvorfor lufthastigheden har betydning for
> varmeafgivelse fra bygninger, og som derfor understøtter dit udsagn.

Det var en anden kop te.

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 05-01-08 13:12

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Erik Olsen DK" <me@privacy.net> skrev

> Det så bare sådan ud.

Det må tilskrives dine egne negative forventninger. Det burde jeg
selvfølgelig have forudset (vi er jo på usenet hvor folk plejer at
tærske hinanden i hovedet ved den mindste anledning) og have tilføjet en
forklaring.

Jeg beklarer dybt.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 05-01-08 12:23

Mads wrote:

> [...]
> luft igennem revner og sprækker i huset, samt igennem diverse
> udluftningskanaler o.lign. gøre en stor forskel.

Sikke dog noget fordrukkent sludder. Enhver varmetransmission ved
konvektion afhænger af mediets hastighed, her luft.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-01-08 21:33

> [...]
> væk, når det blæser. Dvs. at afkølingen er højere. Tænk på blæseren på
> kølepladen i din computer, der er jo en grund til at der er blæser på.

Helt korrekt. Det er sådan at et hus på landet kan spare op til en trediedel
af varmeregningen, hvis der plantes træer der kan give læ. Varmen flyttes af
vinden, og dertil kommer at huse er mere eller mindre utætte, såvel ved
vinduer og døre, men også i mur/tag.

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-01-08 15:48

> Hmm, svaret må være nej - chill faktor gælder (vel) kun for levende
> væsener.

Ja, for dchill-faktoren er et følelse.

> Mursten bliver hverken varmere eller koldere af at det blæser - og den
> stillestående luft er vel et udtryk for hvor tæt huset er.

Jo de gør. Mine sten er betydeligt koldere når det blæser

> Men ja, vi skal fyre en hel del mere i disse dage

Også her - grænsende til at det kniber med at fyre nok. Vi kan i øvrigt slet
ikke finde sammenhæng mellem vores varmeforbrug og graddage, og det hænger
netop sammen med blæsten.

Mvh Maria

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 04-01-08 16:44

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> writes:

> Også her - grænsende til at det kniber med at fyre nok. Vi kan i øvrigt slet
> ikke finde sammenhæng mellem vores varmeforbrug og graddage, og det hænger
> netop sammen med blæsten.

DMI opgør også vindkorrigerede graddage. Tag et kig på
<http://www.dmi.dk/dmi/20071201graddage.pdf> ude i højre side.

Fra : Max

Dato : 04-01-08 17:19

Hej Maria

> Også her - grænsende til at det kniber med at fyre nok. Vi kan i

Hvad gør i så hvis det bliver koldt ? Jeg kan ikke lade være
med at tænke på den første vinter jeg boede her i huset, der
var det stiv kuling og det frøs 18 grader, der fik man afprøvet
om varmeanlæget slog til.

--
Mvh Max

Fra : Hauge

Dato : 04-01-08 17:22

Hej Max(ern)
Max wrote:
> ..der fik man afprøvet
> om varmeanlæget slog til.

Kan man ikke gøre det manuelt?

Mvh Hauge

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-01-08 19:16

> Hej Maria

> Hvad gør i så hvis det bliver koldt ?

Skruer op - vi har gulvvarme, så det er for langsomt til sådan en enkelt
dags blæsevejr. Kunne egentlig godt savne en brændeovn, men for de par dage
om året gider jeg ikke bøvlet.

Mvh Maria

Fra : Max

Dato : 04-01-08 20:40

Hej Maria

> Skruer op - vi har gulvvarme, så det er for langsomt til sådan en
> enkelt dags blæsevejr. Kunne egentlig godt savne en brændeovn, men
> for de par dage om året gider jeg ikke bøvlet.

Ok, har nogle bekendte med samme problem, de har så her
i sommer, i forbindelse med nyt tag, fået brændeovn, noget
de specielt i dage som disse er meget glede for.

--
Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-01-08 21:27

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev
> ..... Mine sten er betydeligt koldere når det blæser

Hvordan kan en kvinde dog udtale sig om det?

Jeg kan derimod som mand sige at effekten er endnu tydeligere på det der
sidder lige ovenover dem

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 04-01-08 21:56

Hej Preben

> Jeg kan derimod som mand sige at effekten er endnu tydeligere på det
> der sidder lige ovenover dem

Ja det er koldt idag, så koldt sagde manden og holdt pegefinger 1 cm
fra tommeltotten.

--
Mvh Max

Fra : Torben

Dato : 04-01-08 22:10

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message

> Ja det er koldt idag, så koldt sagde manden og holdt pegefinger 1 cm
> fra tommeltotten.

Det er først koldt når "den" ligner noget der skal skrues en pære i - vel at
mærke med lille fatning

mvh
Torben

Fra : Gert

Dato : 05-01-08 17:27

"Torben" <real_anonymous@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]nakskovnet.dk> wrote in message

> Hmm, svaret må være nej - chill faktor gælder (vel) kun for levende
> væsener.

jeg vil mene ja ud fra denne lille information fra DMI

Mvh

Gert

Fra : Hauge

Dato : 05-01-08 17:33

Gert wrote:
> jeg vil mene ja ud fra denne lille information fra DMI

Ja det er et problem når man ikke læser hele tråden, det er faktisk skrevet
før

Mvh Hauge

Fra : Gert

Dato : 05-01-08 19:43

> Ja det er et problem når man ikke læser hele tråden, det er faktisk
> skrevet før
>
> Mvh Hauge

hmm mja der er kommet et par extra indlæg til siden jeg læste den igennem,
men så er der jo enighed om sagen

Mvh
Gert

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-08 22:17

> [...]
> ? ..og der dermed skal fyres op i radiatorerne som var det meget koldere

Den virker fint her med brændeovn og kattelem
Hold da op hvor ovnen får kold ny luft når blæsten åbner kattelemmen
Nu er det også lige den rigtige vindretning.

Mvh Allan

Fra : claus b.p.

Dato : 04-01-08 23:52

> [...]
> ? ..og der dermed skal fyres op i radiatorerne som var det meget koldere

Mange sjove teorier der luftes (!) i denne tråd.
Man taler måske ikke om en chill-faktor med huse, men det er faktuelt at
hvis man sætter luften i bevægelse vil den fjerne mere varme fra en
genstand, end hvis luften står stille. Derfor sidder der en eller flere
ventilatorer i den computer du sidder ved nu. Man udnytter også princippet
med luft i bevægelse ved dine radiatorer. Disse sidder næsten altid under et
vindue, for den varme luft ved radiatoren bevæger sig opad pga. den kølige
luft foran vinduerne (varm luft er lettere end kold luft) og der kommer et
undertryk der suger frisk luft hen til radiatoren. Sætter man en sofa lige
foran radiatoren blokeres luftudskiftningen, og radiatoren mister en stor
del af sin effekt. Gammeldags brændeovne virker ved strålevarme, men moderne
trækker luften igennem sig, på samme måde som princippet ved radiatorerne.
(Konvektionsovne) Mærk selv efter ved radiatorerne, de varmer mest opad, kun
lidt udad og næsten ikke nedad..
De utætheder der er i huset vil mest være til ubehag når det blæser, for så
kan man mærke det trækker, men der vil også slippe varme ud gennem dem selv
om det ikke blæser. Det gode ved det er, at der samtidig slipper noget fugt
ud af huset, hvilket jo ikke er tilfældet med nye alt for tætte huse,
hvorfor man må lufte ud ofte for at holde et sundt indeklima.
Så det korte med det lange, tætn de værste utætheder, men ikke for grundigt,
fyld noget isolering i hulmuren, så kan du spare på varmeregningen.
/Claus

Fra : Niels Pein

Dato : 07-01-08 02:31

"Carsten" skrev ...
> [...]
> ? ..og der dermed skal fyres op i radiatorerne som var det meget koldere

Der vil være behov for at fyre en smule mere, afhængigt af hvor godt huset
er isoleret og hvor tæt det er. Vores hus er f.eks. ret utæt nogle steder,
og det mærkes tydeligt når det blæser om vinteren (og når det holder op igen
.

Effekten er ikke helt den samme som chill factor, men det kan da godt
sammenlignes.
--
Hilsen Niels
219 kvm. gammel stråtækt idyl.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-01-08 04:23

On Jan 4, 8:24 am, "Carsten" <cars...@noexists.dk> wrote:
> [...]
> der dermed skal fyres op i radiatorerne som var det meget koldere (målt i

Vi brugte i hvert fald mange flere piller torsdag til lørdag end hele
ugen før.
Så et lidt utæt hus og kulig betyder noget.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-01-08 04:30

On Jan 4, 1:22 pm, "Torben" <real_anonym...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> windchill temperature is -31 degrees Fahrenheit, then your car's radiator
> will not drop lower than -5 degrees Fahrenheit.

Vandslangen i vores stald, som jeg bruger til at fylde hestenes spand
med er ikke frossen til før i fredags.
Det var fordi vinden var lige ind forbi vandslangen, så den frøs ude i
spidsen.
Men om den med tiden ved uændret temperatur alligevel vill være
frosset det vides ikke.
Den tøede jo op da hestene kom ind.