Ismaskine i køle/fryseskab defekt - hvad k~
Fra : Lars Knudsen

Dato : 03-01-08 22:52

Hej gruppe,

SUK!!! Først gik ismaskinen i stå.. Stod på selveste nytårsaften -
bzz - og ingen is. Åbne døren.. Ah.. Spanden tom! Det fylder ikke
vand i ismaskinen inde i fryseren ser det ud til.

Ud med skabet... Af med slange.. *Puuuust* Der er fin hul igennem fra
magnetventilen i bunden op til ismaskinen. Det kunne også fint tappe
koldt vand ud. Måle på ventilen - 650 ohm så den er nok OK.

Forsøgte at slukke.. Tænde... Ikke noget vand i ismaskinen af den
grund. Og nu så i dag er der sgu heller ikke vand i hanen med koldt
vand. Man kan høre at ventilen "buzzer" når man aktiverer den med
glasset, men der løber bare ingen vand igennem ned i glasset.

Vandfilteret er skiftet for 2 uger siden. Et bud er faktisk, at det er
der ismaskinen stoppede med at fungere, men det kolde vand har
fungeret uden problemer indtil i dag altså.

Er der nogen der ved om der sidder et filter før/i den der klods med
de to magnetventiler til hhv ismaskine og koldt vand, der kan være
stoppet? For så er det nok værd at skrue den ud og se nærmere på den,
den sidder bare lidt "bøvlet" til at få skruet løs.

Det er et helt almindeligt Whirlpool side-by-side kølefryse skab.

Alle råd meget velkomne

hilsen Lars

P.S. NØJ hvor er sådan nogen isterningposer besværlige og giver
frostfingre!!

Fra : Henning

Dato : 03-01-08 23:21

>Vandfilteret er skiftet for 2 uger siden. Et bud er faktisk, at det er
>der ismaskinen stoppede med at fungere, men det kolde vand har
>fungeret uden problemer indtil i dag altså.

Hvad hvis du kører uden filter - det er ret beset ikke nødvendigt i
Danmark I mit skab sættes en prop i når filtret er fjernet. Det
kunne være filtret der var stoppet til

Fra : Jakob Griffel

Dato : 04-01-08 00:25

> Det kunne være filtret der var stoppet til

Så ville der vel heller ikke komme noget koldt vand...

--
Hilsen Jakob

Fra : Armand

Dato : 04-01-08 01:19

Henning skrev:

> Hvad hvis du kører uden filter - det er ret beset ikke nødvendigt i
> Danmark I mit skab sættes en prop i når filtret er fjernet. Det
> kunne være filtret der var stoppet til

Hvis filteret er stoppet til, så er det at tage munden fuld at postulere
at der ikke er brug for filtre herhjemme :-|

--
Armand.

Fra : Jørgen

Dato : 18-01-08 12:24

..

Fra : Lars Knudsen

Dato : 04-01-08 09:19

On Thu, 03 Jan 2008 23:21:08 +0100, Henning <nej@tak.invalid> wrote:

>Hvad hvis du kører uden filter - det er ret beset ikke nødvendigt i
>Danmark I mit skab sættes en prop i når filtret er fjernet. Det
>kunne være filtret der var stoppet til

Filteret tjener bestemt et formål. Jeg har nemlig egen brøndboring og
der er til tider lidt snavs og jern i vandet. Så det skal skiftes
cirka hver 6 md. Jeg tror dog ikke filteret er stoppet - netop fordi
der kom vand ud helt uden problemet i et stykke tid.

hilsen Lars

Fra : Mogens

Dato : 04-01-08 06:32

"Lars Knudsen" <larsnospam@landligtxxx.dk> skrev i en meddelelse

> Alle råd meget velkomne

Hmm - lyder underligt. Jeg kan ikke tro, at der sidder et lille filter i
blokken med de 2 magnetventiler.
Istedet ville jeg koncentrere indsatsen om vandtilførslen og slangen som
sådan. Er den udført i transparent plast, kan der være grønalger i slangen -
hvilket vil stoppe vandtilførslen efter nogen tid. Og dit skab må jo være
mere end 2 år, siden du mener en reparaton skal koste?
En anden ting kan være isdannelse - at dit skab er blevet utæt, hvorfor den
kolde luft fryser vandet i slangerne til is. Det er set før, fordi
isoleringen i skabets dør eller sider (alt efter rørføring) er blevet
defekt...

Iøvrigt er det ulovligt at sælge et skab i DK med et filter monteret,
der ikke er VA-godkendt - og det er der stort set ingen filtre på
de alm. amerikanerskabe, der er.
www.etadanmark.dk/danish/va/frameset.htm

Fra : Lars Knudsen

Dato : 04-01-08 09:23

On Fri, 04 Jan 2008 05:31:57 GMT, "Mogens" <forget@it.dk> wrote:

> [...]
>kolde luft fryser vandet i slangerne til is. Det er set før, fordi
>isoleringen i skabets dør eller sider (alt efter rørføring) er blevet

Tak for de gode råd Mogens, jeg vil tage den fra en ende af og se om
der overhovedet kommer vand igennem slangen hvor det løber IND i
ventilen.

>Iøvrigt er det ulovligt at sælge et skab i DK med et filter monteret,
>der ikke er VA-godkendt - og det er der stort set ingen filtre på
>de alm. amerikanerskabe, der er.
>www.etadanmark.dk/danish/va/frameset.htm

Nu er det købt i Sverige. Men de sælger da bestemt samme model i
Danmark. Jeg tror ikke de filtre er VA godkendte, i det mindste ikke
dem jeg bruger nu for de er købt i USA - de koster vel cirka det halve
for originalfiltre.

** Lars

Fra : Mogens

Dato : 04-01-08 17:51

"Lars Knudsen" <noemail@in.this.place> skrev i en meddelelse

> Tak for de gode råd Mogens, jeg vil tage den fra en ende af og se om
> der overhovedet kommer vand igennem slangen hvor det løber IND i
> ventilen.

Selvtak - har jo tidligere brugt din hjælp (BMW 530d)
Vi ser, hvad du finder ud af kva tråden på sunddebatten