Glastag på drivhus
Fra : Carsten Keller

Dato : 03-01-08 14:26

Hej gruppe.

Det der startede med at vi skulle have nyt drivhus på 8-9 m2 har som
sædvanlig udviklet sig til et lidt større projekt. Planen er nu at lave
"drivhus" i hele husets længde og banke et nyt dørhul til køkkenet. Taget
skal følge hældningen på husets tag, ca. 45 grader. For ikke at ødelægge
udsyn og lysindfald for meget skal jeg vel holde mig til glasprodukter,
eller er der noget af plast jeg har overset? Det vil bestemt gøre
konstruktionen lettere og sikkert også billigere.

Følgende har jeg kunnet finde frem til:

Almindeligt glas (lamineret?), er ikke helt billigt

Thermoruder, det inderste skal stadig lamineres. Det er ikke biligere

Profilglas, fordelen skulle være at det kan spænde ret langt uden tværgående
lægter, men jeg er i tvivl om hvordan det ser ud nede/indefra

Er der andre produkter som jeg bør overveje? Det er ikke godt nok med en
klar trapezplade, ideelt set skal man ikke kunne se "taget", bortset fra de
spær og lægter man ikke kan undgå.

Taget kommer til at blive omkring 9x4½ meter. Jeg vil gerne minimere
antallet eller helt undgå tværgående lægter og spærafstanden skal sjovt nok
også gerne være stor.

Jeg forestiller mig at bygge konstruktionen i træ, men så langt er jeg ikke
kommet i projekteringen endnu. Jeg er ret sikker på at taget er det der
bliver dyrest og sværest og valget af materialer kommer sikkert også til at
diktere resten af konstruktionen.

Det skal siges at grunden skråner, så der vil stadig være ståhøjde under det
yderste af taget der afsluttes med en eller anden form for glasvæg.

Takker

Keller

Fra : Jørgen

Dato : 04-01-08 06:47

Carsten Keller wrote:

> [...]
>
> Det skal siges at grunden skråner, så der vil stadig være ståhøjde under
> det yderste af taget der afsluttes med en eller anden form for glasvæg.

Jeg kan anbefale dig, at besøge Classicums hjemmeside på
http://www.classicum.se/ - deres produktsortiment er stort, og service helt
i top.
Jeg har selv købet et Serralux i 3,7 * 6,0 m og er fuldt tilfreds med
kvaliteten. Alle aluminiumsprofiler popnittes sammen.

- jørgen