Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Teori v. gamle objektiver på dSLR
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-01-08 22:51

Hej.

Gik og kedede mig i dag på job, så fik en tanke.

Jeg har et D40X fra Nikon.

Jeg har læst en bog hvor der snakkes om "distance meter" på selve
objektiv som jeg har forstået det.

Nuvel hvis jeg køber et ikke-CPU objektiv fra Nikon.. en ældre analog
sag inkl distance meter og evt. DOF-scale, kan jeg så bruge den på mit
nye cam?

Så vidt jeg ved mister jeg auto-exponering og autofokus, men da jeg
netop sætter focus på fast fx. 10 meter ude så alt 5meter fra mig og
frem bliver i fokus så kan jeg vel via en ekstern lysmåler sætter min
shutter derefter?

Dur min teori eller er det helt hen i hegnet?

Håber I kan følge mig

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-08 23:59

> Jeg har læst en bog hvor der snakkes om "distance meter" på selve
> objektiv som jeg har forstået det.

Det er meget normalt, at angive fokusområde på ældre objektiver, hvis det er
det du hentyder til.

> Nuvel hvis jeg køber et ikke-CPU objektiv fra Nikon.. en ældre analog
> sag inkl distance meter og evt. DOF-scale, kan jeg så bruge den på mit
> nye cam?

Hvis objektivet kan monteres på dit kamerahus, kan det bruges, uanset hvem
der har fremstillet objektivet. Hvis det ikke passer direkte, kan du købe en
adapter-ring til de fleste typer. Bagefter vælger du bare manuelle
indstillinger på kameraet.

> [...]
> netop sætter focus på fast fx. 10 meter ude så alt 5meter fra mig og
> frem bliver i fokus så kan jeg vel via en ekstern lysmåler sætter min

Hvis objektivet er "manuelt" skal du selv stille fokus. Selv bruger jeg
Canon EOS400D, men jeg vil forvente, at dit Nikon sagtens kan lysmåle gennem
det manuelle objektiv. Du må herefter selv stille blænde på objektivet
og/eller lukkerhastighed på dit kamera, så lysmålingen giver den ønskede
værdi (fuldt belyst / 100% / center / kald det hvad du vil). En ekstern
lysmåler er sikkert mere nøjagtig men ikke absolut nødvendig.

> Dur min teori eller er det helt hen i hegnet?

Det er ikke nogen teori. Jeg bruger ofte manuelle objektiver på mit Canon.
Den eneste svaghed er matskiven. Det kan være svært at se, hvornår motivet
er fuldstændig skarpt. Resten er nemt nok.

-Joachim

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-01-08 09:09

> Det er meget normalt, at angive fokusområde på ældre objektiver, hvis det er
> det du hentyder til.

Jeg tror det, men er ikke sikker.

> Hvis objektivet kan monteres på dit kamerahus, kan det bruges, uanset hvem
> der har fremstillet objektivet.

Ok.

> Hvis objektivet er "manuelt" skal du selv stille fokus.

Men det er det jeg kan stille på ringen, jvnf. ovenfor?

Ok fedt.

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-08 14:16

Du kan sagtens bruge gamle objektiver på et nyt dSLR.

Jeg har et D70s samt et gammelt Nikon FE, med diverse tilhørende objektiver.
Disse fungere glimrende på D70eren. Jeg skal selvfølgelig indstille fokus og
blænde manuelt, men inden i søgeren er der en lille markering af om motivet
er i fokus. Denne fungere fint, så vidt jeg har tjekket, men der er
selvfølgelig ikke autofokus, da objektiverne ikke understøtter dette.

Mht. lys måling virker det ikke da en del (eller hele) lysmålingen foregår i
objektivet. Den letteste måde at gøre det på er så at tage et billede og se
på histogrammet.

I praksis er objektiverne dog ikke af en god nok kvalitet til at jeg gider
besværet med at bruge dem.

--
Marten Ølgaard

http://www.comonto.dk
http://www.beerrater.dk
http://www.b2net.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-01-08 23:05

In article <478cb218$0$2102$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
"Marten Ølgaard" <moesnabelacomontodotdk> wrote:

> Du kan sagtens bruge gamle objektiver på et nyt dSLR.

Ok :)

> [...]
> er i fokus. Denne fungere fint, så vidt jeg har tjekket, men der er
> selvfølgelig ikke autofokus, da objektiverne ikke understøtter dette.

Min mening var at anskaffe et til landskaber med manuel fast
fokusindstilling, fx. at den skal finde fokus 10 meter fremme = det
indstilles på ringen på objektivet.

Blænde evt. også på selve objektivet og så ellers lukker/ISO iht. en
ekstern lysmåling og/eller tjek via histogram.

> I praksis er objektiverne dog ikke af en god nok kvalitet til at jeg gider
> besværet med at bruge dem.

Hmm det er ellers mit indtryk fra de gamle rotter i faget at de tit og
ofte er de nye overlegne?

Fra : MW

Dato : 16-01-08 00:12

> [...]
> ekstern lysmåling og/eller tjek via histogram.

> Hmm det er ellers mit indtryk fra de gamle rotter i faget at de tit og

Nogle gamle konstruktioner er fremragende, nogle på det jævne osv. intet nyt
under solen, men der er en række (fast brændvidde) der ikke længere laves da
de er afløst af zoomkonstruktioner. Fidusen er vel at bruge gamle objektiver
til specielle formål, især hvis de ligger i skuffen. Gamle
vidvinkelobjektiver vil ofte have mindre fortegning end zoomobjektiver og
dem kan man da udnytte.

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-08 00:53

> Min mening var at anskaffe et til landskaber med manuel fast
> fokusindstilling, fx. at den skal finde fokus 10 meter fremme = det
> indstilles på ringen på objektivet.

Hvad mener du med "manuel fast fokusindstilling"? Fokus er noget man drejer
sig frem til ved at kigge i søgeren. Fokusringen skal nødig sidde fast.
"...den skal finde fokus 10 meter fremme". Hvis det er manuelt fokus, finder
objektivet jo ikke noget af sig selv. Hvis du mener, at du ønsker at dét 10
meter fremme er skarpt, er det bare at dreje på fokus, indtil det (som
ligger 10 meter fremme) står skarpt i søgeren. Det lyder nærmere som om, at
du ønsker at indstille objektivet efter den påmalede afstandsskala uden at
kigge i søgeren...men det er nok mig, som læser din forklaring forkert. Hvis
du ønsker det som ligger 10 meter fremme skarpt og ud mod uendelig - hvilket
er meget normalt for landskaber - er det dybdeskarphed du taler om, hvilket
afhænger af brændvidde såvel det valgte blændetal.

> Blænde evt. også på selve objektivet og så ellers lukker/ISO iht. en
> ekstern lysmåling og/eller tjek via histogram.

Hvis objektivet er manuelt er du nødt til at vælge blænde på objektivet. Det
er jo dér den sidder. Men ja, blænde og lukkerhastighed skal naturligvis
passes efter lysmåling og ISO (eller ASA, som jeg stadig siger en gang i
mellem).

-Joachim

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-01-08 01:09

> Hvad mener du med "manuel fast fokusindstilling"? Fokus er noget man drejer
> sig frem til ved at kigge i søgeren. Fokusringen skal nødig sidde fast.

I en bog har jeg læst at nogle kameraer/objektiver at mulighed for at
indstille fokus på "distance meter".. altså man vil fokusere 10 meter
ude fx. og så indstiller man 10 meter på dimsen.

> [...]
> meter fremme er skarpt, er det bare at dreje på fokus, indtil det (som
> ligger 10 meter fremme) står skarpt i søgeren.

Problemet kan være et landskab hvor der ikke er noget umiddelbart at
fokuserer på ud over græs..

>Det lyder nærmere som om, at
> du ønsker at indstille objektivet efter den påmalede afstandsskala uden at
> kigge i søgeren...

Korrekt - sådan forstod jeg bogen.

> [...]
> er meget normalt for landskaber - er det dybdeskarphed du taler om, hvilket
> afhænger af brændvidde såvel det valgte blændetal.

Ja, men også hvor jeg fokuserer henne.

Det er netop i forbindelse med DOF, men jeg er jo nødt til at have et
fokus punkt et eller andet sted for at den kan fokusere korrekt.

Så lang så godt

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-08 02:45

> I en bog har jeg læst at nogle kameraer/objektiver at mulighed for at
> indstille fokus på "distance meter".. altså man vil fokusere 10 meter
> ude fx. og så indstiller man 10 meter på dimsen.

På mine gamle objektiver er der påmalet afstande, ja. Men jeg opfatter det
som en rettesnor (ærlig talt har jeg aldrig kigget på de tal). Hvis man
indstiller objektivet på f.eks. 10 meter, så skal det jeg ser i søgeren også
være skarpt ved 10 meter, ellers er kalibreringen helt i skoven - eller tabt
i det åbne landskab om man vil. Det med at påmale afstande stammer fra tiden
før spejlrefleks (såvel rangefinder), hvor man indstillede afstanden på
øjemål. Sådan var det i det mindste på amatørudstyr. Den matematiske
sammenhæng mellem afstandene på skalaen kan jeg ikke lige komme med
desværre, men du ser, at i den nære ende af afstandsskalaen er der stor
"nøjagtighed" i tallene (1 meter, 1,2 meter, 1,5 meter). Efterhånden som du
drejer fokus, bliver afstandene mindre kritisk (ligger tættere), og der er
næsten ingen forskel på 10 meter eller uendelig på objektiver i
vidvinkelområdet. Sagt kort: Du kommer meget hurtigt ud til "uendelig".

> Problemet kan være et landskab hvor der ikke er noget umiddelbart at
> fokuserer på ud over græs..

I det tilfælde er der heller ingen grund til at lægge fokus på f.eks. 10
meter. Tværtimod ønsker du en stor del af billedet skarpt, hvis der ikke
rigtig er noget konkret som kan være skarpt. Det lyder som noget med at
sætte objektivet på uendeligt og blænden på 11 eller 16 og deraf stor
dybdeskarphed.

> Korrekt - sådan forstod jeg bogen.

Ah, så forstod jeg hvad du mente. Jeg forstår (desværre) ikke formålet.
Fidusen med spejlrefleks er vel, at man kan se, hvad man laver. Hvad der
står på objektivet er mindre vigtig. Det kunne jo være, at flangen på
objektivfatningen var lidt tykkere end normalt og/eller afstanden til
filmplanet/sensoren derfor var en halv mm for stor - fordi det var et
"gammelt" objektiv. I sådan et tilfælde ville jeg ikke tage de påmalede tal
alvorligt men stole på mine øjne og matskiven.

> Det er netop i forbindelse med DOF, men jeg er jo nødt til at have et
> fokus punkt et eller andet sted for at den kan fokusere korrekt.

Helt korrekt. Fokuspunktet bør lægges hvor hovedmotivet er. Tabeller over
dybdeskarphed i forhold til blænde og brændvidde kan du finde på nettet vil
jeg regne med.

-Joachim

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-01-08 09:11

> Ah, så forstod jeg hvad du mente. Jeg forstår (desværre) ikke formålet.

Det min teori går på (tror jeg keder mig for meget på job) er, at hvis
jeg ikke kan finde et fokuspunkt så kan jeg indstille det direkte.

Alternativt er, at have konen med på photoshot og så bede hende gå 10
meter ud fx og fokusere på hende og dermed bruge hende som fokuspunkt.

> Helt korrekt. Fokuspunktet bør lægges hvor hovedmotivet er. Tabeller over
> dybdeskarphed i forhold til blænde og brændvidde kan du finde på nettet vil
> jeg regne med.

Jeg har fundet et par tabeller. Ud fra dem kan jeg se hvad jeg skal i
forbindelse med det motiv jeg ønsker.

Jeg kan næsten læse og forstå at min teori er dødsdømt.. hehe. Det
nemmeste og billigste er også at have en person med eller måske bruge
min fototaske som fokuspunkt.

Fra : Per, Herringe

Dato : 16-01-08 16:44

I meddelelse: martinlj-39F38B.09112416012008@news.sunsite.dk
skrev Martin Johansen [6000] bl.a. (kan være lidt forkortet) :

> [...]
>
> Jeg kan næsten læse og forstå at min teori er dødsdømt.. hehe. Det
> nemmeste og billigste er også at have en person med eller måske bruge

Uanset objektivets alder kan du vel staadig se i søgeren/matskiven om fokus
er OK?

--
MVH Per, Herringe

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-01-08 17:25

> Uanset objektivets alder kan du vel staadig se i søgeren/matskiven om fokus
> er OK?

Det burde jeg kunne ja.

Fra : MW

Dato : 17-01-08 21:43

> [...]
>
> Helt korrekt. Fokuspunktet bør lægges hvor hovedmotivet er. Tabeller over
> dybdeskarphed i forhold til blænde og brændvidde kan du finde på nettet

Gamle manuelle objektiver er graveret med afstandsmarkeringer /
afstandsskala så man for en given afstandsindstilling kan aflæse
dybdeskarpheden ved de forskellige blændeindstillinger, der er også en
markering for IR korrektion, og ja, man kan bedømme skarpheden i søgeren men
kun ved nedblændet objektiv og det kan være problematisk ved små blænder
(5.6, 8. 11, 16 og 22)

Hvis man bruger gamle objektiver med den korrekte bajonet så skal (og vil)
fokuseringen til uendeligt være intakt og man kan således godt benytte sig
af "prefokusering" ved hjælp af skalaen på objektivet omend det kun giver
mening med vidvinkelobjektiver og en reel nedblænding.

mvh
MW

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-08 22:14

"MW" <sletmwwaal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> markering for IR korrektion, og ja, man kan bedømme skarpheden i søgeren
> men kun ved nedblændet objektiv og det kan være problematisk ved små

Allerede ved blænde 8 med solen i ryggen er det ret svært at se noget. Det
er sket flere gange (med film), at jeg har blændet op for at stille fokus og
bagefter glemt at blænde ned. Det med den anførte dybdeskarphed som er
angivet på objektivet har du fuldstændig ret i.

> [...]
> af "prefokusering" ved hjælp af skalaen på objektivet omend det kun giver
> mening med vidvinkelobjektiver og en reel nedblænding.

Jeg synes at jeg har læst, at der var nogen objektiver, som teknisk kunne
fokusere "længere end uendeligt", men jeg har desværre glemt hvad- og hvor
jeg læste det. Og jeg har sikkert misforstået noget. Så kom jeg til at tænke
på spejllåsning til vidvinkelobjektiver...det har jeg aldrig haft brug for.
Dér må afstandsskalaen betyde alt.
Overordnet synes jeg, at der åbnes for en ny verden ved brug af gamle
objektiver. Ikke for at lave bedre- eller dårligere billeder...men for at
have det sjovt. Og det er trods alt det fotografering handler om for mig.

-Joachim

Fra : HKJ

Dato : 17-01-08 22:21

J. Larsen wrote:
> Jeg synes at jeg har læst, at der var nogen objektiver, som teknisk kunne
> fokusere "længere end uendeligt", men jeg har desværre glemt hvad- og hvor
> jeg læste det. Og jeg har sikkert misforstået noget.

Du har ikke misforstået noget, næsten alle moderne objektiver kan drejes
forbi uendelig.
Det skulle have noget at gøre med at glasset i objektivet ændre sig med
temperaturen, så for at kunne stilles til uendelig ved alle både varme
og kolde temperaturer, skal der være lidt ekstra i indstillingen.