Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Med eller uden forfilter?
Fra : Kim Schwalbe

Dato : 10-01-08 20:55

Hej i gruppen
Jeg har oplever stor uenighed blandt fotoentusiaster, hvorvidt man skal
anvende
forfilter til at beskytte sine sine linser. Den tybe linser jeg her tænker
på er http://www.webfoto.dk/product.asp?product=4793&sub=672&page=1

Har hørt af filtre tager op til 20% effekt, en anden fortæller at det er
noget vås.

Hvad er jeres erfaring med effekttab?

//Kim

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 10-01-08 21:17

> Har hørt af filtre tager op til 20% effekt, en anden fortæller at det er
> noget vås.

I praksis er der er ingen problemer med effekttab/manglende lys ved
anvendelse af beskyttelsesfiltre.

Til gengæld får du ret sikkert praktiske problemer med "ghosting". Det vil
sige at hvis du tager billede der inkluderer skarpe lyskilder, fx.
sterainlys eller spot lamper i et halvmørkt rum, vil du få spejlvendte
reflektioner af flammerne omkring motivets midtpunkt. I praksis vil dette
ødelægge/forstyrre billedet i kritiske situationer, men på hovedparten af
billederne vil du nok ikke kunne se nogen væsentlig forskel.

Lad derfor være med at bruge beskyttelsesfiltre, men brug istedet
modlysblænden til at beskytte objektivets forreste element. Ved at have
modlysblænden monteret er dit objektiv nogenlunde beskyttet imod risikoen
for ridser.

Iøvrigt betyder det ikke ret meget hvis der skulle komme en lille ridse i
det forreste element.

Læs evt. mere her:
http://www.luminous-landscape.com/columns/sm-feb-05.shtml

P.S. nogen fotobutikker prakker dig et UV filter på når du handler
objektiver hos dem. Dette er alene for at sælge lidt ekstra sammen med
kameraet da de ikke tjener meget på selve kameraet. Det samme kan siges om
ekstra forsikringer, memory kort osv.

Mvh.
Anja

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 10-01-08 21:26

Jeg glemte lige at skrive i det tidligere indlæg at jeg selv bruger
protect-filter alene med det formål at beskytte objektiverne. Jeg vil
estimere at ghosting problemet er reelt på omkring 5% af billederne sådan
cirka. Jeg tager filteret af i kritiske situationer, hvorfor jeg generelt
ikke oplever de store problemer. Et professionelt objektiv med protect
filter af den rette type/kvalitet er stadig meget bedre end fx. kit
objektivet og de billige opgraderinger til kit objektivet.

Jeg vil dog anbefale dig ikke at indkøbe eller anvende beskyttelsfiltre.
(selv om jeg selv bruger dem meget af tiden - det kommer an på hvor klodset
du er med kameraet

Mvh
Anja

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-01-08 21:49

> Jeg glemte lige at skrive i det tidligere indlæg at jeg selv bruger
> protect-filter alene med det formål at beskytte objektiverne.

Beskytte hvordan? Man rører jo ikke ved glasset... og der er hætte på
under opbevaring.

Fra : Western

Dato : 10-01-08 22:11

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev
> Beskytte hvordan? Man rører jo ikke ved glasset... og der er hætte på
> under opbevaring.

Shit happens!

--

Leif Westen

Fra : Anders Sørensen

Dato : 10-01-08 22:19

On Thu, 10 Jan 2008 21:49:04 +0100, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

>Beskytte hvordan? Man rører jo ikke ved glasset... og der er hætte på
>under opbevaring.

En af mine kolleger har fået stenslag på frontglasset. Han
fotograferer DM-rally og ind imellem også europæiske afdelinger. Så
det kan lade sig gøre.

--
Mvh.
Anders Sørensen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-01-08 05:32

In article <sr2do3p60vpi5t6anfv1vg5u0ibsfpe2qh@4ax.com>,
Anders Sørensen <anders@NejTakTilSpam.torp-sorensen.dk> wrote:

> En af mine kolleger har fået stenslag på frontglasset. Han
> fotograferer DM-rally og ind imellem også europæiske afdelinger. Så
> det kan lade sig gøre.

Ok det er en mulighed ja :)

Fra : Brian Lund

Dato : 11-01-08 10:12

> En af mine kolleger har fået stenslag på frontglasset. Han
> fotograferer DM-rally og ind imellem også europæiske afdelinger. Så
> det kan lade sig gøre.

Men sådan en sten har meget fart på, så meget at den måske ville gå igennem
et evt. filter og stadigvæk ødelægge frontlinsen!

Det eneste der dur er at tegne en forsikring på sit udstyr! ;)

Brian

Fra : Søren Friberg

Dato : 10-01-08 22:20

Anja Dunning-Krüger skrev:
> I praksis er der er ingen problemer med effekttab/manglende lys ved
> anvendelse af beskyttelsesfiltre.

Men et sted omtaler nogen noget om mindre skarphed: Har du erfaringer
her? Jeg har altid brugt filtre. Troede jeg egentlig man bare gjorde,
hvilket du så alligevel også gør.

--
Venlig hilsen - Søren Friberg - friberg-dk.eu
-

Fra : Leif Langgaard

Dato : 10-01-08 22:49

"Kim Schwalbe" <grusvejen@nospam_mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på er http://www.webfoto.dk/product.asp?product=4793&sub=672&page=1
>
> Har hørt af filtre tager op til 20% effekt, en anden fortæller at det er

Det fornuftige er at købe et godt filter og montere det på optikken, der
skal så også _altid_ være modlysblænde påmonteret.
Modlysblænden giver dig synlig bedre kontrast, da der ikke kommer så meget
"strølys" inde i mellem linseelementerne. Modlysblænden reducerer også det
"ghost" fænomen, der, dog mest teoretisk, kan opstå.

Langgaard

Fra : Ole Larsen

Dato : 11-01-08 06:46

Leif Langgaard skrev:
> [...]
> "strølys" inde i mellem linseelementerne. Modlysblænden reducerer også det
> "ghost" fænomen, der, dog mest teoretisk, kan opstå.

Ghostning eller reflekser er et endog særdeles reelt problem. Især v,
scenefotografering er det næsten konstant en udfordring at undgå.

New Images: http://olelarsen.eu/80/index.html

Fra : Leif Langgaard

Dato : 11-01-08 10:11

> Ghostning eller reflekser er et endog særdeles reelt problem. Især v,
> scenefotografering er det næsten konstant en udfordring at undgå.

Hej

Nu var min udtalelse baseret på "normal" fotografering, men du har da ret,
disse "spøgelsesreflekser" vil jo altid dukke op i disse ekstreme
modlysoptagelser.
Men tilskriver du alle reflekserne filteret og ingen af dem de øvrige 23
linseelementer der f.eks.er i en EF70-200mm f/2.8L IS USM som dog er en af
de værste?
Som udgangspunkt bør der til disse sceneoptagelser bruges fast brændvidde
(færre linseelementer) og en optimal tilpasset modlysblænde.

Langgaard

Fra : Ole Larsen

Dato : 11-01-08 18:48

Leif Langgaard skrev:

> Men tilskriver du alle reflekserne filteret og ingen af dem de øvrige 23
> linseelementer der f.eks.er i en EF70-200mm f/2.8L IS USM som dog er en af
> de værste?

Slet ikke. Efter smiley-maxs advokeren af ikke-filter en gang, skulle
jeg lige selv prøve. Så røg UV filtrene af..

> Som udgangspunkt bør der til disse sceneoptagelser bruges fast brændvidde
> (færre linseelementer) og en optimal tilpasset modlysblænde.

Ja bestemt

New Images: http://olelarsen.eu/80/index.html

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 11-01-08 19:14

Hos mig er der tale om et reelt daglidags problem med ghosting når filteret
er på. Hvis der er en lille smule mørkt i et rum, og en lyskilde er synlig i
billedet skal filteret skrues af. Ca. 5% af billederne rammes af problemet
gætter jeg på. Derfor afmonterer jeg filteret i kritiske situationer (eller
lever med et lille "ghost" på få procent af billederne).

Det er lettest at se problemet hvis du skruer filtret på og autofokuserer på
en lyskilde. Derefter drejer du ud af fokus. Du kan nu se ghostingen direkte
i søgeren.

Jeg bruger Canon 17-55 F2.8 IS USM, 17-40 F4.0 L USM og 24-105 F4.0 L IS USM
(som alle er 77mm).

Filteret er ikke en af de dyre. Det er et HOYA filter til max 300 kr. Jeg
gætter at de "rigtige" Canon protect filtre vil rammes mindre af problemet
grundet super spectra coating både på filter og linse elementerne. Iøvrigt
er problemet større på 17-55'eren end på L'erne. 17-55'eren er ikke
imponerende når der er lyskilder inden for synsfeltet, dette gælder med
eller uden filter.

Man kan dog sagtens tage absolut gode billeder med det billige filter på.
Man skal blot kende begrænsningen.

P.S. det giver ingen mening at jeg jeg har brugt så mange penge på
objektiverne og så lidt på filteret , men sådan har vi alle vores
særheder og underlige vaner. Jeg har canon protect filtre på ønskesedlen.

Mvh
Anja

Fra : ab©

Dato : 11-01-08 14:49

> Ghostning eller reflekser er et endog særdeles reelt problem. Især v,
> scenefotografering er det næsten konstant en udfordring at undgå.

Nu er det jo godt, at vi har søger på kameraerne så .....

- I øvrigt mener jeg, at det er elementært at sætte sig ind i, hvad begrebet
"filterfaktor" dækker.

ab©

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-08 08:08

> Har hørt af filtre tager op til 20% effekt, en anden fortæller at det er
> noget vås.
>
> Hvad er jeres erfaring med effekttab?

Der er ikke effekt tab, men der vil altid være et kvalitetstab, når du
sætter noget glas foran. Jo dyrer filteret, jo bedre filteret tit og dermed
mindst tab.

Man kan jo betrakte filteret for en garenti mod ridser. Så skal man også
kigge på, hvad det er for et objektiv man har. Har man et objektiv til 2000
kr, kan det så betale sig at købe et filter til 500 kr. Det mener jeg ikke.
Jeg har ikke filter på mine billige objektiver. Men har man et objektiv til
8000, så kan man nok købe et filter til 500. Så en overvejning af hvad det
er fior et objektiv. Det mest groteske er nok dem der køber et kit objektiv
med en værdi på 300 til 500 kr og så også lige køber et filter (godt nok i
den billige ende). Til hvilken nytte.

VH
Per

Fra : ;o\)-max-

Dato : 11-01-08 10:01

"PerW"

> [...]
> et kit objektiv med en værdi på 300 til 500 kr og så også lige køber et filter (godt nok

Fnis - lav en test i modlys, med og uden et 1000,-kr filter -
jeps jeg har - og filtre er af det onde, men prøv selv.. -max-