Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
nikon objektiver kompabilitet?
Fra : bk

Dato : 08-01-08 16:29

er nikon objektiver til nikon analog slr brugbare til nikon digital slr?hvad
hedder de 2 bajonetter på disse kaneraer?
takker for al hjælp.

Fra : ab©

Dato : 08-01-08 17:48

"bk" <b.kjeldsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> er nikon objektiver til nikon analog slr brugbare til nikon digital
> slr?hvad hedder de 2 bajonetter på disse kaneraer?
> takker for al hjælp.

Velbekomme dig - der er (til forskel fra mange andre fabrikater) - kun én
Nikon-fatning, så holder du dig på denne side af 1970 går det ikke helt galt

Og jo, de fleste er endog meget brugbare og ofte mekanisk og optisk mindst
lige så gode som det, der fabrikeres i dag ...

ab©

Fra : Bo Bjerre

Dato : 08-01-08 17:50

bk wrote:
> er nikon objektiver til nikon analog slr brugbare til nikon digital slr?hvad
> hedder de 2 bajonetter på disse kaneraer?

Der findes kun EEN bayonet, men der har været udvikling gennem årene.
Der er kommet elektronik og to typer AF til gennem tiden.

Man kan ikke svare generelt på dit spørgsmål. Hvilket digitalt nikon hus
har du ?
hvilket objektiv tænker du på?

I manualerne til kameraerne er der tabeller, der viser hvilke objektiver
der IKKE kan sættes på (det er ganske få) og hvilke egenskaber man kan
udnytte i kameraet sammen med et givet objektiv.

Du kunne starte her:
http://www.nikonians.org/nikon/slr-lens.html
http://www.kenrockwell.com/nikon/compatibility-lens.htm

eller prøve google med "nikon lens compatibility"

Bo //

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-08 17:58

"bk" <b.kjeldsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> er nikon objektiver til nikon analog slr brugbare til nikon digital
> slr?hvad hedder de 2 bajonetter på disse kaneraer?
> takker for al hjælp.

Nikon bruger stadig den bajonet de introducerede i forbindelse med
introduktionen af deres første spejlreflekskamera i 1956 - 57. Og bajonetten
er opkaldt efter det... Nikon F.

Dog skal det siges at man ikke har fuld kompabilitet med de gamle objektiver
( uden AF ) på de billigere dSLR's Men kun fra D200 og op til D3 der har AI
kobling af blænderingen...
Det vil sige at du ikke har koblet lysmåler på de små modeller og
selvfølgeligt heller ikke AF.
- Men kan du bruge histogrammet og selv stille skarpt er det muligt, med
undtagelse af, vist nok, fire objektiver der rager for langt ind i huset (og
beskadiger spejlet) at arbejde med alle de Nikon og Nikkor objektiver, med
F-bajonet, der er lavet siden 50'erne...
Og med sikkerhed alle der er lavet efter 1977, - Dem med AI-kobling.

Med venlig hilsen
Tonni

Fra : Ole Pedersen

Dato : 08-01-08 18:12

Det objektiver der er lavet før AI koblingen rager så langt ud at der ikke
er plads på grund AI koblingen

mange hilsener
en lykkelig F2 ejer
Ole

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-08 18:20

Det er rigtigt Ole!
- Men i de fleste tilfælde er det ikke et problem, med mindre det er de
førnævnte modeller fra D200 og op...
Og går man efter dem med AI, er der kun problemet med lysmåleren...

Med venlig hilsen
Tonni
Nikkormat FT3, 2*FM, 2*FE, F3 og D200 +++

Fra : Bo Bjerre

Dato : 08-01-08 18:21

Tonni wrote:

> [...]
> ( uden AF ) på de billigere dSLR's Men kun fra D200 og op til D3 der har AI

Tag lige alle Nikons D1 og D2 kameraer med i den omtale

Bo //

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-08 18:40

"Bo Bjerre" <Bo@fjernes-sarek.dk> skrev i en meddelelse

> Tag lige alle Nikons D1 og D2 kameraer med i den omtale

Hej Bo.

Troede det lå mellem linierne... men ja! D200 D300 D1 D1x D2H D2Hs D2X D2Xs
og D3... - Glemte jeg nogle?

mvh.
Tonni

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 08-01-08 18:56

> "Bo Bjerre" <Bo@fjernes-sarek.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Bo.
>
> Troede det lå mellem linierne... men ja! D200 D300 D1 D1x D2H D2Hs D2X
> D2Xs og D3... - Glemte jeg nogle?

Jeps, du glemte D100 Den kunne dengang jeg havde Nikon i hvert fald

MVH
Thomas

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 08-01-08 18:58

"Thomas Sass Pedersen" <sass@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Tonni" <hauge*snabel*hardware*dryp*dk> skrev i en meddelelse

> Jeps, du glemte D100 Den kunne dengang jeg havde Nikon i hvert fald

Og jeg glemte vist endda D1H i den sidste postning, pinligt

MVH
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-08 18:59

> [...]
>
> "Tonni" <hauge*snabel*hardware*dryp*dk> skrev i en meddelelse

> Jeps, du glemte D100 Den kunne dengang jeg havde Nikon i hvert fald

Mener ikke den havde AI-klo?

mvh
Tonni

Fra : Lars Hjortø

Dato : 08-01-08 19:16

> Mener ikke den havde AI-klo?

Spørger muligvis dumt og burde vide bedre, men hvad er en AI-klo?

Hilsen Lars

Fra : Bo Bjerre

Dato : 08-01-08 19:43

Lars Hjortø wrote:

> Spørger muligvis dumt og burde vide bedre, men hvad er en AI-klo?

Det er den lille tingest, der sidder på objektivet, og som tillader at
MEGET gamle huse ("F", "F2" etc) kunne koble lysmåleren til objektivet.
Da AI kom kunne man undvære klo'en. Kloen sidder altid ud for bl 5.6
http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/nikkoresources/6070nikkor/wides/3514aib.JPG

På Nikomat'en (I europa: Nikkortmat) ser Du hvordan kloen på objektivet
overfører blænde indstillingen til husets lysmåler
http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/htmls/models/images/67nikkormatftnBIG.jpg

Bo //

Fra : Per, Herringe

Dato : 08-01-08 21:42

I meddelelse: 4783c423$0$15014$ba624c82@nntp02.dk.telia.net
skrev Bo Bjerre bl.a. (kan være lidt forkortet) :

> Det er den lille tingest, der sidder på objektivet, og som tillader at
> MEGET gamle huse ("F", "F2" etc)

Hov hov, min F2 er da vist ikke meget mere end 35 år gammel
--
MVH Per, Herringe

Fra : Mogens Hansen

Dato : 08-01-08 22:18

"Per, Herringe" <per.herholdt@mailbox.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Hov hov, min F2 er da vist ikke meget mere end 35 år gammel

Måske ikke, men det kunne den godt være.
Nikon F2 blev produceret fra 1971 til 1983.
http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 08-01-08 23:29

Per, Herringe wrote:
> I meddelelse: 4783c423$0$15014$ba624c82@nntp02.dk.telia.net

> Hov hov, min F2 er da vist ikke meget mere end 35 år gammel

Nej, men det er vel ikke et problem. Jeg er midt i 50'erne, uden dog at
have gribeklo

Min "F"er er nok fra midt 60'erne, og bliver stadig brugt. Mest når der
er vetarantogstræf. Så føler jeg at den er lidt "tidstro" mod det øvrige
materiel

Bo //

Fra : Ole Pedersen

Dato : 09-01-08 16:34

"Per, Herringe" <per.herholdt@mailbox.dk> skrev i en meddelelse

> Hov hov, min F2 er da vist ikke meget mere end 35 år gammel
> --
> MVH Per, Herringe

Det er enten de to første eller de to sidste tal på serienummeret, der er
trykt oven på huset, der angiver kameraets produktionsår

mvh
Ole

Fra : Per, Herringe

Dato : 10-01-08 10:20

I meddelelse: 4784e981$0$15896$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
skrev Ole Pedersen bl.a. (kan være lidt forkortet) :
> [...]
>

> Det er enten de to første eller de to sidste tal på serienummeret,
> der er trykt oven på huset, der angiver kameraets produktionsår

Det må jeg lige ha´ set på når jeg får det frem fra mølposen
Har lige været i negativarkivet, men der mangler oplysning om kameratype i
exif

--
MVH Per, Herringe

Fra : Per, Herringe

Dato : 11-01-08 20:50

> [...]
>

> Det er enten de to første eller de to sidste tal på serienummeret,
> der er trykt oven på huset, der angiver kameraets produktionsår

Det er fra -76, tak for oplysningen. Jeg burde ha´ husket det. Tipsklubben
fik en trettener og så skulle Nikkormaten skiftes

--
MVH Per, Herringe

Fra : Bo Bjerre

Dato : 08-01-08 19:36

Tonni wrote:
> "Thomas Sass Pedersen" <sass@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Mener ikke den havde AI-klo?

nej, det havde den ikke. Da man "opfandt" Ai kom der en lille kant på
blændringen og en tilsvarende føler på huset. Siden dengang har man ikke
haft noget at bruge klo'en til. De eneste kamerahuse i min samling, der
har "pind" er "F", F2" og Nikkormat FtN. Siden dengang har kloen kun
været til pynt

Bo //

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-08 20:05

> [...]
> har "pind" er "F", F2" og Nikkormat FtN. Siden dengang har kloen kun været

Hej igen Bo

Det var den jeg mente, men det ville nok ikke have ændret forståelsen, hvis
jeg havde skrevet: Auto Indexing prong...

mvh
Tonni