Biometrisk brugervalidering - erfaringer o~
Fra : Ukendt

Dato : 16-01-08 14:33

Hej,

Ved ikke om jeg tangerer fundatsen, men jeg prøver.

En virksomhed ønsker at gøre login på computeren lettere for en stor gruppe
brugere som har svært ved at huske passwords. Biometrisk scanning af f.eks.
finger er i denne sammenhæng kun for at lette login-processen, ikke for at
hæve sikkerhedsniveauet.

Der er to arbejdsstationer med Windows XP (og et AD domæne). Der er ca. 75
brugere.
Jeg har kontaktet et firma som ville levere en løsning baseret på Digital
Persona software samd Microsoft fingeraftryks-læsere. Prisen lå på den
forkerte side af 50.000 kr.

Jeg søger:
a) Erfaringer med denne type løsning
b) Alternativer til nævnte produkt - helst i prisklassen under 20.000.
c) Generelle alternativer

På forhånd tak,

mvh
///M

Fra : Kent Friis

Dato : 16-01-08 17:25

Den Wed, 16 Jan 2008 14:33:01 +0100 skrev ///M:
> [...]
> finger er i denne sammenhæng kun for at lette login-processen, ikke for at

Prøv at google: fingerprint-reader gummi-bear.

Passwords har den enorme fordel at man ikke efterlader dem overalt.

Mvh
Kent

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-08 22:11

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> wrote in message

> Prøv at google: fingerprint-reader gummi-bear.

Kender historien. Læg venligst mærke til at sikkerhed ikke er emnet her, det
er brugervenligheden. Lige for at slå den del fast, så har vi fysisk
sikkerhed der sikrer kun de rigtige mennesker kommer hen til computeren.

> Passwords har den enorme fordel at man ikke efterlader dem overalt.

Forkert. Når passwords ikke kan huskes, så skrives de ned og gemmes alle
mulige dumme steder. Derimod glemmer de helt sikkert ikke deres fingre :)
Og ja, den kan man kappe af og tage med - ligesom i James Bond!

Jeg søger erfaringer med biometrisk adgangsverifikation (fra det virkelige
liv) og alternativer til under 20.000 kr.

mvh
///M

Fra : Kent Friis

Dato : 16-01-08 22:17

Den Wed, 16 Jan 2008 22:10:37 +0100 skrev ///M:
> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> wrote in message

> Kender historien. Læg venligst mærke til at sikkerhed ikke er emnet her, det
> er brugervenligheden.

Hvis sikkerhed ikke er emnet, vil jeg henvise til Christians forslag.

Mvh
Kent

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-08 22:55

> Hvis sikkerhed ikke er emnet, vil jeg henvise til Christians forslag.

Christians forslag er en joke (eller jeg kan ikke bruge det).

Jeg ønsker unik brugervenlig identifikation med sikkerhedsniveau. Blot er
brugervenligheden sat højt.

Har du erfaringer med biometriske løsninger?

mvh
///M

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 16-01-08 19:05

On Wed, 2008-01-16 at 14:33 +0100, ///M wrote:
> c) Generelle alternativer

75 bruger konto'er uden password.

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-08 22:12

"Christian E. Lysel" <christian@example.net> wrote in message

> 75 bruger konto'er uden password.

Strider (heldigvis) imod sikkerhedspolitikken.

mvh
///M

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-01-08 23:08

Alle brugere benytter den samme konto på ADet ?
Alle brugere har hver deres konto på ADet ?
Hvis det er det sidste kan du prøve med en APC fingeraftrykslæser.
Hvor godt (hurtigt) det vil virke med 75 forskellige fingeraftryk
vides dog ikke.
Der kan også blive problemer hvis din login (gina) ikke kan benytter
Windows hurtigskift af brugere.
En sådan fingeraftrykslæsers driver vil gerne lægge sig tungt på login
proceduren og det kan give problemer hvis man har andre ikke MS login
(Novell klient / div tokenløsninger / citrixklient)

/Hans

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-08 10:56

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote in message
> [...]
> proceduren og det kan give problemer hvis man har andre ikke MS login
> (Novell klient / div tokenløsninger / citrixklient)

Alle brugere har hvert deres login.
Jeg kører med XP Pro i domæne, så umiddelbart understøtter det ikke
"hurtigskift".
Men mange tak for tippet - jeg vil se på det.

mvh
///M

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 17-01-08 19:13

On Wed, 2008-01-16 at 22:55 +0100, ///M wrote:
> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> wrote in message
>
> Christians forslag er en joke (eller jeg kan ikke bruge det).

Nej det var ikke joke ... du fik en løsning til 0 kr.

> Jeg nsker unik brugervenlig identifikation med sikkerhedsniveau. Blot er
> brugervenligheden sat hjt.

Hvad med digital signatur, fx på et USB token?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 18-01-08 14:18

"///M" <nomail> wrote in

<snip>

> Jeg søger:
> a) Erfaringer med denne type løsning

Ingen.

> b) Alternativer til nævnte produkt - helst i prisklassen under 20.000.
> c) Generelle alternativer

Forslag. Google med: iris scan logon password

Det er efterhånden helt almindeligt med et videocamera i skærmen, så mon
ikke der skulle findes en skærm med en eye/iris scanner?

--
Bates Motel
Vacancy

Fra : Anders Majland

Dato : 21-01-08 14:20

> b) Alternativer til nævnte produkt - helst i prisklassen under 20.000.

Brugerne har ikke i forvejen et id kort eller lign med en magnetstribe
og/eller stregkode ?

Det er gamle teknologier som jeg tror mere på i praksis (Men det er et par
år siden jeg har kigget på fingeraftryksscannere)

/A