Ram i 1 år gammel imac
Fra : René

Dato : 16-01-08 09:28

Min kones Imac kan godt bruge noget mere ram.. den har kun den 1 gb den blev
født med (20" 1 år gammel).

Er der nogle som kan hjælpe mig med hvad jeg kan stoppe i den mest økonomisk
feks til 2 gb eller måske mere?.

Hvilken ram skal i og hvor plejer i andre at købe den.. og endnu vigtige
nogle links til step by step forklaring hvordan man får det stoppet i dyret

Hilsen
René

Fra : Kristian

Dato : 16-01-08 13:19

Hej

Søgte selv på samme emne igår og fandt frem til følgende artikel da jeg
tænker på at købe en ny iMac. Det ser ud til at det er nemt og billigt at
opgradere selv.

Linket nedenunder er til 2 GB Kingston moduler til en pris på omkring 250 kr
dvs ca 1/10 af prisen hos apple. De opfylder ram kriterierne på linket
såvidt jeg kan se.

Dvs du kan pille det 1 gb modul ud som sidder i imac nu og opgradere til 4
GB for ca 500 kr. Det ville have kostet 5000 kr i apple ram.

Jeg er lidt i tvivl om garantien ryger ved at opgradere selv men en bruger
på et macforum skrev at garantien stadig gjaldt da man kun åbner et dæksel i
bunden som du kan se på link og derfor ikke har bagbeklædningen taget af.

Mvh Kristian

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=306204

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-01-08 14:37

Kristian <kristiandalby@SLETTEShotmail.com> wrote:

> [...]
> dvs ca 1/10 af prisen hos apple. De opfylder ram kriterierne på linket

Jeg forstår bare ikke, hvorfor I vil bruge de billige ValueRAM, når den
specifikke Kingston RAM, der er testet til lige den computer, koster det
samme:

<http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=250095>

Kontroller lige, at det er den rigtige type. Jeg har ikke fået nogen
detaljeret beskrivelse af den pågældende iMac.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Kristian

Dato : 16-01-08 15:12

> [...]
>
> Kontroller lige, at det er den rigtige type. Jeg har ikke fået nogen
> detaljeret beskrivelse af den pågældende iMac.

Hej

Umiddelbart ved jeg ikke hvad forskellen er? Er Valueram dårlige ram?

Men dem du linker til kan jeg ikke finde specs på følgende:

Dataintegritetskontrol: Ikke-paritet

Som er en af kravene ifølge hjemmesiden jeg linker til. Så jeg ville nok
købe valuerammene for at være på den sikre side.

Kravene følger her:

a.. PC2-5300
b.. Unbuffered
c.. Nonparity
d.. 200-pin
e.. 667 MHz DDR2 SDRAM
You can use RAM module sizes of 1 or 2 GB in each slot

Mvh Kristian

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-01-08 18:54

Kristian <kristiandalby@SLETTEShotmail.com> wrote:

> Umiddelbart ved jeg ikke hvad forskellen er? Er Valueram dårlige ram?

Nej. Det er RAM, der opfylder de specifikationer, der er opgivet. Så
skal man bare matche dem med ens computer. De specifikke RAM er testet
på lige præcis den computermodel, der opgives, og Kingston garanterer
derfor at de virker. ValueRAM er normalt billigere, da det er såkaldt
generisk RAM, der ikke garanteres til en bestemt computer. Normalt
regnes ValueRAM for at være en billigere løsning. Sjovt nok er prisen
for tiden stort set den samme.

> [...]
> d.. 200-pin
> e.. 667 MHz DDR2 SDRAM
> You can use RAM module sizes of 1 or 2 GB in each slot

Det er alt for indviklet for mig, og specifikationerne er da også
flintrende ligegyldige, hvis Kingston garanterer at RAM'en virker. Det
er den samme RAM, der bruges i MacBook og MacBook Pro, og jeg har
personligt sat 2 x 1 GB i en MacBook og 2 x 2 GB i en MacBook Pro uden
problemer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : René

Dato : 16-01-08 15:19

"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Kontroller lige, at det er den rigtige type. Jeg har ikke fået nogen
> detaljeret beskrivelse af den pågældende iMac.

Jamen i princippet vil jeg bare have noget som fungerer godt, og er
topdollar modellen kun lidt dyrere er det ok for mig..)

Maccen er en

Imac 20" intel core duo den er ca 1 år gammel og var på daværende tidspunkt
den nyeste model fra apple.. så det er vel dem som er ved at blive
"opgraderet" nu i modelserien..

Men er det rigtigt opfattet at hvis jeg køber 2 af ovenstående så tager jeg
den gamle 1 gb ud og sætter de 2 nye 2 gb i.. jeg formoder at 2 ens
ramblokke spiller bedre end en af hver type.. eller er det bare religion??

/René

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 16-01-08 16:18

"René" <rh(fjern)sin(fjern)@post4.(og her)tele.dk> wrote:

> Men er det rigtigt opfattet at hvis jeg køber 2 af ovenstående så tager jeg
> den gamle 1 gb ud og sætter de 2 nye 2 gb i.. jeg formoder at 2 ens
> ramblokke spiller bedre end en af hver type.. eller er det bare religion??

Først: Er du sikker på, at der sidder en 1 gb klods i den? Der kan
sagtens sidde 2x512 mb i den - det var/er Apples standardbesstykning for
de medfølgende 1 gb. Du kan se det i systemprofil.

Dernæst: Det er rigtigt at to ens klodser giver den mulghed for at
udnytte interleaved memory, men det er usikkert hvor meget det egentlig
giver, og om det kan mærkes i almindeligt brug.

Mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-01-08 00:14

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> [...]
> udnytte interleaved memory, men det er usikkert hvor meget det egentlig
> giver, og om det kan mærkes i almindeligt brug.

PÅ en iMac med integret grafikort (den helt billige 17") vil der være noget
at vinde ved at køre dual channel ram. På iMac'er med diskrete
grafikort vil der ikke være noget at vinde.

Fra : Kristian

Dato : 16-01-08 16:38

Hej Rene

Læs lige mit sidste indlæg. Er ikke sikker på at "topdollar" modellen er den
rigtige ram. Kunne ikke finde den sidste spec på disse ram:

Dataintegritetskontrol skal være: Ikke-paritet ifølge linket og det står
der kun ved Value-rammene!

Kristian

Fra : René

Dato : 16-01-08 19:53

Jeg købte de ram som henrik linkede til, www.shg.dk havde dem på lager så
der kunne jeg afhente med det samme, og jeg købte 2 x 2 gb og der sad 2 x
512 mb i den i forvejen, men efter den fik samlet 4 gb i skal jeg ellers
love for min kone skulle holde godt fast i stolen... jeg vil vurdere at
maskinen under hendes normale brug (mange vinduer og processor igang) er
blevet mindst dobbelt så hurtig... hun prøvede at åbne 40 stk 8 mb fotos fra
vores canon spejlrefleks digital kamera og det var meget hurtigt at bladre
rundt i dem i photoshop... så jeg vil da sige at det er åbenlyst at man skal
ikke lave ret meget på maccen førend de 1gb er langt for lidt... hun har det
somom hun har fået en ny computer igen.

Så jer der bare har 1 gb ram i jeres mac bør overveje at mindst doble op til
2gb eller mere... det ER pengene værd, det tog iøvrigt under 5 minutter at
skifte ram.. bare husk at have en god lille stjerneskruetrækker (til
elektronik) også en god tang for den var dælme godt spændt på vores mac...
men nemt var det.. og jeg nægter at tro at det påvirker apples garanti, man
bryder ingen segl eller noget.

Så det er bare topdollar )

Tak for hjælpen :)

Hilsen
René

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-01-08 00:12

"René" <rhsin(fjern)@post4.(osseher)tele.dk> wrote:
> [...]
> men nemt var det.. og jeg nægter at tro at det påvirker apples garanti, man

Du er klar over at du ikke må stoppe mere end 3GB i den? adresseringen
af den hukommelse der ligger over 3140 MB overlapper med PCIe busens
addressering hvilket er er noget nær en garanti for kernepanikker mm.

Dette gælder for alle de 945GM/PM basserede computere Apple har shippet.

Fra : René

Dato : 17-01-08 08:12

"Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> addressering hvilket er er noget nær en garanti for kernepanikker mm.
>
> Dette gælder for alle de 945GM/PM basserede computere Apple har shippet.

Nej det er jeg ikke klar over nu siger det 945GM/PM mig ikke så meget.. men
gælder det alle Imac´s?, og hvordan finder man ud af om den jeg har er af
denne type?

For det spiller da usædvanligt godt.. men begynder den at panikke så ved jeg
da hvorfor.. så ryger den ene 512mb ram tilbage i den også må hun "nøjes"
med 2,5gb ram.. jeg formoder at en kernelpanik som udgangspunkt ikke giver
permanente skader men blot kræver en genstart eller hvad??

Hilsen
René

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-01-08 12:31

> [...]

> med 2,5gb ram.. jeg formoder at en kernelpanik som udgangspunkt ikke giver
> permanente skader men blot kræver en genstart eller hvad??

Ja, det gør den normalt. Jeg har aldrig haft andre problemer. Men hvis
du ikke har gemt det, du arbejder på, er det selvfølgelig tabt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-01-08 19:35

> [...]

> gælder det alle Imac´s?, og hvordan finder man ud af om den jeg har er af

Santarosa : 965GM/PM
præ santarosa : 945PM/GM

3GB greænsen gælder for alle hvide imac'er med Intel processore.

Fra : René

Dato : 17-01-08 22:13

> Santarosa : 965GM/PM
> præ santarosa : 945PM/GM
>
> 3GB greænsen gælder for alle hvide imac'er med Intel processore.

Det kan godt være den roterer lidt langsomt på min øverste etage her til
aften, men jeg kan stadig ikke lige gennemskue hvilken min model udfra det
du nævner, men vha apple systemprofil har jeg taget nedenstående hardware
profil, som iøvrigt skriver at begge 2gb ramblokke er ok og fungerer fint,
ifølge www.kingston.com kan de "late" modeller fra 2007 køre 2 x 2 gb og mig
bekendt er det dem med processorhastighed på bla 2,16 Ghz (20") hvilket
vores er, så den burde være ok, de skriver at det er modellerne fra "late"
2006 som kun kan have max 3gb.

Men jeg taler muligvis bedre vidende jeg er ikke lige så meget inde i alle
modellerne fra år til år.

Oversigt over hardware:

Modelnavn: iMac
Model-id: iMac5,1
Processornavn: Intel Core 2 Duo
Processorhastighed: 2.16 GHz
Antal processorer: 1
Antal kerner i alt: 2
L2-buffer (pr. processor): 4 MB
Hukommelse: 4 GB
Bushastighed: 667 MHz
Boot ROM-version: IM51.0090.B09
SMC Version: 1.9f4

Hilsen
René

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-01-08 23:25

> [...]
> aften, men jeg kan stadig ikke lige gennemskue hvilken min model udfra det

Er din iMac hvid eller er den ikke hvid? Det kan kan ikke kræve man
cykluser at afgøre dette.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-01-08 08:08

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> På iMac'er med diskrete grafikort vil der ikke være noget at vinde.

Arj, nu fik du mig til at tænke på hvad et indiskret grafikkort gør.
Viser det afklædte damer når bossen/konen/naboen kigger?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-01-08 19:36

> Arj, nu fik du mig til at tænke på hvad et indiskret grafikkort gør.
> Viser det afklædte damer når bossen/konen/naboen kigger?

Det kan det gøre hvis du ønsker det, jeg vil tro at det også gælder
integrerede grafikort.