Trælse pauser eller stall.
Fra : Thomas Askgaard Jør~

Dato : 14-01-08 12:17

Hej.

Jeg oplever nogen gange, at min mac pludselig fryser i et par sekunder, og så
kører den videre, som om intet var hændt. Der sker ikke rigtig noget ved det,
men det er en irritationsfaktor ud over alle grænser.
Det er en G5 med leopard.
Nogen der har en idé om, hvad der kan være galt, og hvad man evt. kan gøre,
for at komme problemet til livs.

Hilsen Thomas.

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-01-08 12:44

Thomas Askgaard Jørgensen <taj@mail.dk.invalid> wrote:

> [...]
> Det er en G5 med leopard.
> Nogen der har en idé om, hvad der kan være galt, og hvad man evt. kan gøre,

Jeg synes da ikke, et par sekunder en gang imellem er et problem. Alle
computere er da tid om at udføre visse operationer. Det er Windows også.
Her kommer bare et timeglas, og så må man vente. Apple har gjort meget
ud af, at systemet virker kvikt. Det vil sige, at subjektiv er hurtigt
reagerende, frem for at det er hurtigt målt med stopur. Det kan være
noget med, at et vindue åbner hurtigt, men det er måske først klar til
brug efter et par sekunder. Andre styresystemer er måske et par sekunder
om at åbne vinduet, men så er det til gengæld klar med det samme. På den
måde kan det måske nogle gange virke lidt umotiveret, når Mac OS X
holder pause.
Det eneste, du kan gøre, er at give din computer mere RAM, hvis
den har for lidt. Har den været tændt længe, kan en genstart måske også
hjælpe. Ellers er løsningen jo at købe en nyere og hurtigere computer.
Udviklingen går desværre hurtigt, så ens computer er hurtigt forældet.
Men som sagt i starten, synes jeg ikke, du har et problem. Alle
computere skal da have tid til visse operationer. Mener du ikke også
det? Eller har jeg misforstået dig?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-01-08 13:07

On 2008-01-14 12:16:55 +0100, Thomas Askgaard Jørgensen
<taj@mail.dk.invalid> said:

> [...]
> Det er en G5 med leopard.
> Nogen der har en idé om, hvad der kan være galt, og hvad man evt. kan gøre,

Fryser hvordan ? ... kan du bevæge musen ? .. er der "badebold" ?

Udover for lidt ram så kan det være tegn på en diskfejl.

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-01-08 01:27

> Fryser hvordan ? ... kan du bevæge musen ? .. er der "badebold" ?
>
> Udover for lidt ram så kan det være tegn på en diskfejl.

Yep, tjek system.log for "disk i/o error".

Fra : Thomas Askgaard Jør~

Dato : 14-01-08 13:08

Henrik Münster wrote:

> [...]
> Men som sagt i starten, synes jeg ikke, du har et problem. Alle
> computere skal da have tid til visse operationer. Mener du ikke også

Det er jeg fuldstændig enig med dig i, men det sker tit, når den ikke rigtig
har noget at lave. Ram er der nok af. Skulle der i hvert fald gerne være, og
hastighed er heller ikke noget problem.
Det er kommet efter, jeg har installeret leopard i ren installation. Kører
ellers de samme programmer som tidligere. Det er heller ikke fordi harddisken
kører når det sker eller lign. Der er ikke rigtig nogle fysiske tegn på, at
den arbejder, men det virker bare som om, at den fryser. Det kan komme midt i,
at jeg sidder og skriver. Ikke nogle processor, som er krævende for den, eller
det skulle de i hvert fald ikke gerne være.

Hilsen Thomas.

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-01-08 13:21

> [...]

> har noget at lave. Ram er der nok af. Skulle der i hvert fald gerne være, og

Der må jo være et eller andet, den laver. Den henter måske e-mail, laver
backup med Time Machine eller noget helt tredje. Jeg må nu tilstå, at
jeg ikke oplever det med min MacBook Pro eller MacBook, at den
umotiveret holder pause. Der kan kun være lidt ventetid, når jeg beder
den gøre noget.

> [...]
> at jeg sidder og skriver. Ikke nogle processor, som er krævende for den, eller
> det skulle de i hvert fald ikke gerne være.

Måske er Leopard bedre optimeret til Intel processorer, som jo er
fremtiden. Jeg har ikke arbejdet med det i større stil på PowerPC.
Teoretisk burde Leopard ikke være langsommere, men teori passer jo ikke
altid i praksis. Jeg oplever også Leopard som lige knap så stabilt som
10.4. Når jeg taster ind i iCal, kan det godt give badebold og et par
sekunders pause. Nogle gange lukker iCal derefter, og andre gange kører
den videre. Safari kan også gå ned en sjælden gang. Min bærbare kan også
en gang imellem vise sort skærm og tændt standby-lampe uden at ville
reagere på noget. Så må jeg bare tvangslukke den. Den slags skete ikke
under 10.4 (for mig i hvert fald).
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 14-01-08 15:20

> [...]

> at jeg sidder og skriver. Ikke nogle processor, som er krævende for den, eller
> det skulle de i hvert fald ikke gerne være.

Bruger du Time Machine?

--
Mvh Martin

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-01-08 13:23

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> writes:

> Udover for lidt ram så kan det være tegn på en diskfejl.

Det var også min første tanke.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 14-01-08 13:31

Thomas Askgaard Jørgensen wrote:

> [...]
> Det er en G5 med leopard.

> Nogen der har en idé om, hvad der kan være galt, og hvad man evt. kan gøre,

Du kan evt. prøve at tjekke i loggen, når du har oplevet problemet. Det
kunne jo tænkes, at det er et program eller en proces, der fejler.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas Askgaard Jør~

Dato : 15-01-08 15:58

> [...]
> Det er en G5 med leopard.
> Nogen der har en idé om, hvad der kan være galt, og hvad man evt. kan gøre,

Jeg takker rigtig mange gange for de gode råd.
Jeg har tjekket min disk igennem, og så viste det sig, at Time Machine var
slået til, men ikke lavede backups. Den havde ikke fået tildelt et drev den
kunne gøre det på. Men efter jeg har slået det fra, har jeg ikke oplevet det
mere.

Mange tak.

Thomas.