MacBook som DVD afspiller på B&O TV?
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 13-01-08 11:06

Hvad skal jeg bruge for at få en MacBook til at fungere som DVD
afspiller på en B&O TV MX4300?

Lige nu trækker jeg lyden ud af TVet med et scartstik med phono hun stik
og så et phonokabel ind i forstærkeren. Virker perfekt selv om de i en
B&O butik ikke anede hvordan man lige kninglede den.

Vedkommende har ingen DVD afspiller og vil gerne bruge sin MacBook som
afspiller i stedet. Lyden fra DVD filmen skal selvfølgelig også ud af
Mac'en og ind i TV og ud af stereoanlægget.

Kan man få et eller andet kit, som bare ligger og lige skal ploppes i
Mac'en?

Ideer?

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Per Rønne

Dato : 13-01-08 11:49

> [...]
> Mac'en og ind i TV og ud af stereoanlægget.
>
> Kan man få et eller andet kit, som bare ligger og lige skal ploppes i

DVI->HDMI kabel. Jeg har det skam selv. Samt et miniDVI-DVI kabel.
Sidder i fjernsynet, og MacBook'en kan umiddelbart tilsluttes.

Lydkablerne giver vel sig selv.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 13-01-08 11:50

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> DVI->HDMI kabel. Jeg har det skam selv. Samt et miniDVI-DVI kabel.
> Sidder i fjernsynet, og MacBook'en kan umiddelbart tilsluttes.
>
> Lydkablerne giver vel sig selv.

Der er ikke HDMI i tv'et. Der er 2 Scart stik samt noget B&O Din stik
samt et aflangt datlignende stik.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-01-08 12:29

> Der er ikke HDMI i tv'et. Der er 2 Scart stik samt noget B&O Din stik
> samt et aflangt datlignende stik.

DIN sikket er s-video. Scart stikkkende understøtter sikkert både
s-video og composite.

Du skal bruge composite (enkelt RCA phono stik) eller s-video (din
stik). Jeg ved ikke hvad macbook'en understøtter, men i PPC dagene
have powerbooken s-video og ibogen composite.

Den rette adapter bør kunne findes på applestore.

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-01-08 13:42

> [...]
> have powerbooken s-video og ibogen composite.
>
> Den rette adapter bør kunne findes på applestore.

Ifølge MacTracker understøtter MacBook VGA, composite og S-video. Der er
jo composite (og RGB) i Scart-stikket. Playstation, Nintendo Wii og den
slags har normalt en adapter fra composite til scart med. S-video giver
nok en bedre kvalitet. Nyere Scart-stik understøtter også S-video.
Apple har en mini-DVI til video adapter. Video er et phonostik.
Hvis du så får en adapter, som er et scart-stik med tre
phono-forbindelser, skal du bare have et phono-phono-kabel til billedet
og et minijack-phono til lyden. Det har to phono-stik, da det er stereo.
Sådan et scart-stik med tre phono-stik er normalt det, der følger med de
førnævnte spillemaskiner. Composite er selvfølgelig en dårligere
kvalitet, men mon ikke det er godt nok til et ikke alt for stort analog
tv? Det findes vel også s-video adaptere, hvis fjernsynet understter
det, men dem har jeg ikke praktisk erfaring med.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 13-01-08 14:44

> [...]
> tv? Det findes vel også s-video adaptere, hvis fjernsynet understter
> det, men dem har jeg ikke praktisk erfaring med.

Med de kabler bliver det snart billigere at købe en dvd-afspiller, som
du endda kan få til under 400 kroner:

<http://www.dvdpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=128&Parent=8&Sort=
&Gallery=&Producent=0&Rating=0&Max=400&Soegeord=&Equal159=&Check371=2187
8&True28533=&Trueval28533=114151&True28310=&Trueval28310=112408&Submit.x
=17&Submit.y=13&Direction879=2&Sorted879=&Direction150=2&Sorted150=&Dire
ction49=2&Sorted49=&True1403=&Trueval1403=18589&True1320=&Trueval1320=21
958&True5161=&Trueval5161=35881&True1299=&Trueval1299=95842&True1397=&Tr
ueval1397=18587&True1310=&Trueval1310=21952&True1316=&Trueval1316=21956&
True1317=&Trueval1317=21957&True8909=&Trueval8909=62656&True26773=&Truev
al26773=100422&True28207=&Trueval28207=111818&True27749=&Trueval27749=10
8037&True27528=&Trueval27528=106536&True27529=&Trueval27529=106519&True2
7530=&Trueval27530=106531&True28208=&Trueval28208=111822&True28490=&True
val28490=113603&True28552=&Trueval28552=114322&True28550=&Trueval28550=1
14318&True28549=&Trueval28549=202057&True28531=&Trueval28531=114135&True
28491=&Trueval28491=113601&True26774=&Trueval26774=100427&True27531=&Tru
eval27531=160661>

En Mustek DVD V56LM-2E til 335 kroner:

<http://www.dvdpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=86798>

Eller en lidt dyrere Philips DVP3120 til 369 kroner:

<http://www.dvdpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=392623>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 13-01-08 12:56

> Der er ikke HDMI i tv'et. Der er 2 Scart stik samt noget B&O Din stik
> samt et aflangt datlignende stik.

OK. I mine to fladskærms-fjernsyn er der såvel vga som hdmi [som vistnok
er kombineret lyd og dvi], og så naturligvis to scart-stik. I mine to
gammeldags fjernsyn kun scart.

Fire fjernsyn? Et 14" gammeldags på køkkenbordet over for spisepladsen,
et 14" gammeldags på væggen ved min MacBook i spisestuen, et 32" på
væggen i dagligstuen, og et 23" over fodenden på min seng. Naturligvis
skiftes fjernsyn kun ud når de går til de evige jagtmarker; de er jo
trods alt ikke datamater.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 13-01-08 13:34

> [...]
> væggen i dagligstuen, og et 23" over fodenden på min seng. Naturligvis
> skiftes fjernsyn kun ud når de går til de evige jagtmarker; de er jo

Det hedder MX4200

Fra : Lyrik

Dato : 13-01-08 14:21

Den 13.01.2008 kl. 13:33 skrev Jesper Haaber Gylling <jesper@gylling.net>:

> MX4200
Jeg ville mene du skulle have denne mini dvi til video apapter:
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/wa/RSLID?mco=B5B972C0&fnode=home/shop_mac/mac_accessories/video_devices&nplm=M9319

Og her bruge et S-video kabel (de små "din-stik"). Den har også composite,
hvilket din B%O ikke har. Den har komponent, scart og s-video.
MacBook har miniDVI i sin udgang. OG til lyd har den et mini-stereo-jack.
Her har du et problem, for jeg kan ikke på nettet se nogen indgang til lyd
på det B&O tv. Man kan spille lyden direkte fra fra macBooken(svag
lyd),-eller med eventuel forbindelse til højttaler eller stereoanlæg og
video over TV-et. Jeg tror ikke du kan få lyd over på TV-et sådan uden
videre.

Der er et mindre spørgsmål omkrng denne tilslutning, der iøvrigt koster
165 kroner. Og det er at de ikke skriver noget om MacBook i deres
specifikation. Men da MacBooken opfylder mini-DVI kravet kan jeg kun se
det som manglende oplysning i spec.

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-01-08 16:40

Lyrik <lyrik@fupheaven.dk> wrote:

> [...]
> lyd),-eller med eventuel forbindelse til højttaler eller stereoanlæg og
> video over TV-et. Jeg tror ikke du kan få lyd over på TV-et sådan uden

Nu skal jeg ikke gøre mig alt for klog på video, som bestemt ikke er mit
område, men jeg mener da, at der altid er composite indbygget i et
scart-stik. Der er også lydindgang i et scart-stik. Jeg kan da næsten
ikke tro, at der er component-indgang, men ikke den simplere composite i
et fjernsyn. Faktisk tvivler jeg lidt på, at et ældre B&O har component.
Jeg kan nu godt nok ikke finde et Beovision MX4300 på nettet. Er det et
MX 4200, der er stavet forkert?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 13-01-08 16:49

> [...]
> et fjernsyn. Faktisk tvivler jeg lidt på, at et ældre B&O har component.
> Jeg kan nu godt nok ikke finde et Beovision MX4300 på nettet. Er det et

Min fejl det er et MX4200

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-01-08 18:45

> [...]
> ikke tro, at der er component-indgang, men ikke den simplere composite i
> et fjernsyn. Faktisk tvivler jeg lidt på, at et ældre B&O har component.

det har det med garanti ikke.

Fra : Lyrik

Dato : 13-01-08 21:13

Den 13.01.2008 kl. 18:45 skrev Morten Reippuert Knudsen
<spam@reippuert.dk>:

> det har det med garanti ikke.
Ifølge specifikationen her så har den komponent:
http://www.pricerunner.co.uk/pi/2-624210/TVs/Bang-Olufsen-MX4200-Wall-Bracket-Product-Info

Men hvorfor jeg foreslår ham s-video er fordi det vil give den nemmeste
ledningsforbindelse. Overgangsstikket i -og en eneste ledning ind i
S-video. MacBook kan ikke tåle for megen vægt i overgangsledningen. Så kan
den blive rykket fra idet den kun "småklikker på" uden at kunne tåle ret
meget riv. Der er andre muligheder nemlig , miniDVi til Vga som jeg selv
har fordi mit HD-TV har vga-indgang ud over komponent og HDMI selvfølgelig.
Men det omtalte B&O skal have flere overgangsstik for at benytte komponent
indgangen. Og der er ikke rigtig noget at hente kvalitetsmæssigt efter min
mening. B&O modellen kan ikke opskalere efter hvad de forklarer, så
almindelig DVD var endemålet og er nok det bedste det TV kan klare.
At skulle møvle overgangsstik for at få det klodsede scart stik på synes
jeg ikke er bøvlet værd. Men det skal han selvfølgelig selv bestemme.

Please lad være med at lave teologisk diskussion ud af det. Det er en
kvinde der gerne vil se DVD på sit TV fra sin MacBook.))

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-01-08 22:53

Lyrik <lyrik@fupheaven.dk> wrote:

> Ifølge specifikationen her så har den komponent:
> <http://www.pricerunner.co.uk/pi/2-624210/TVs/Bang-Olufsen-MX4200-Wall-B
> racket-Product-Info>

Det må bero på en simpelt tastefejl. Det virker helt ulogisk, at et
ældre katoderørs-tv har component. Jeg kan ikke finde det i disse
specifikationer, som forhåbentlig er mere pålidelige:

<http://www.bang-olufsen.com/page.asp?id=118&ProductName=BeoVision%20MX%
204200>

> [...]
> At skulle møvle overgangsstik for at få det klodsede scart stik på synes
> jeg ikke er bøvlet værd. Men det skal han selvfølgelig selv bestemme.

Jeg tænkte bare, at det var nemt og billigt, med sådan et scart-stik.
Har man børn i huset, har man som regel et i skuffen i forvejen. Det er
bare et scartstik uden ledning, hvor der er tre phonostik, så simplere
kan det ikke være. Du har ret i, at mini-DVI stikket ikke virker videre
solidt, men jeg forestiller mig, at MacBook står på en bordplade, som
støtter ledningen. Desuden har jeg ikke haft problemer med stikket på en
MacBook, der står løftet på en stand. Jeg kender ikke rigtig B&O's runde
stik. Kan der fås en adapter til det, vil det naturligvis være fint. Der
bør kunne komme S-video ind både i det stik og scart-stikket, men hvor
stor forbedring, det giver, tør jeg ikkke sige. Jeg kan ikke se forskel
på børnenes Playstation 2 og et ældre, billigt 21" tv.

> Please lad være med at lave teologisk diskussion ud af det. Det er en
> kvinde der gerne vil se DVD på sit TV fra sin MacBook.))

Jeg tror ikke, det er mig du hentyder til, men nogle gange skal man
måske lige stoppe op og se, hvad man er i gang med. Mange er vilde efter
at bruge deres computer til alt i den tro, at det er billigst. Det kan
være, der i dette tilfælde er tale om en kvinde, der som mange mennesker
(mine forældre f.eks.) ikke følger med i teknikkens verden. Hun tror
måske, en DVD-afspiller er noget meget avanceret og dyrt til tusindvis
af kroner, så hun øjner måske en mulighed for at spare mange penge.
Sandheden er jo, at en DVD-afspiller kan fås meget billigt.
En rigtig DVD-afspiller er på mange måder det nemmeste og
bedste. Den har ikke blæser og larmer som en computer. Den står på en
fast plads ved fjernsynet, fylder ikke meget og er langt nemmere at
betjene end en computer, når den skal bruges til at vise film.
Vi har f.eks. en glimrende DVD-afspiller fra Netto, som vi gav
kr. 275,- for. Den er sluttet til vores Beovision MX 7000 via scartstik,
og når man tænder for den, slår fjernsynet selv over på at vise DVD. Til
den pris kan der ikke købes mange adaptere, så økonomisk går det stort
set lige op. Så må man gøre op med sig selv, hvad man synes er nemmest.
Men jeg synes, den pågældende skal gøres opmærksom på, hvor billigt det
egentlig er at købe en DVD-afspiller, hvis der ikke er andre motiver for
at bruge lige netop en MacBook.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 13-01-08 23:21

> [...]
> Men jeg synes, den pågældende skal gøres opmærksom på, hvor billigt det
> egentlig er at købe en DVD-afspiller, hvis der ikke er andre motiver for

Det er fuldstændig korrekt at man kan købe en DVD afspiller til under
300,- og så står den der bare.

Forskellen er bare at så er det undnu en fjenbetjening, endnu flere stik
og så er det også bøvlet at finde en DVD afspiller som kan stå pænt med
B&O tv'et, da dette står på et originalt stativ og B&O ikke har vurderet
at man kunne få lyst til at se en DVD film. Ingen hylde!! Arrghhhhhhh!

I det hele taget er det jo en mareridt at have B&O - ingen stik passer
til og selv det billigste tv fra El-Giganten har phonoplugs til lyd ud.

Fordelen ved at lave det koncept Per skitserer er at man kan bruge det
grej man har i forvejen og så er der jo lige det at der kan være mange
mange film/tv-serier på en computer........... det kan der ikke i en DVD
afspiller........

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-01-08 01:01

> [...]
> B&O tv'et, da dette står på et originalt stativ og B&O ikke har vurderet
> at man kunne få lyst til at se en DVD film. Ingen hylde!! Arrghhhhhhh!

Jeg mener da bestemt, B&O lavede en dobbelthylde, da de selv lavede
deres DVD-afspiller til MX-serien. Der er jo en enkelthylde, som er
beregnet til en video. Dobbelthylden kan have begge apparater. Om hylden
stadig produceres, tør jeg ikke sige. Vi har bare sat DVD-afspilleren
direkte på den T-formede fod. Det er måske ikke kønt, men vi regner det
for lidt af en overgangsløsning. På et tidspunkt skal vi vel have
fladskærm, men vores tv kan godt holde lidt endnu. Vi vil bare ikke ofre
alverden på det.
Mange DVD-afspillere er lave og med et enkelt og elegant design.
Hvis de bliver sat ind på en hylde, gør de ikke meget væsen af sig. En
MacBook fylder da mere, og man skal kunne åbne låget. Desuden skal man
koble den fra og til, når man skal bruge den. Den bruger desuden heller
ikke fjernbetjeningen fra B&O. Jeg ved ikke, om jeg vil give dig ret i,
at det er mere elegant at have en bærbar computer stående, men det
kommer selvfølgelig an på opstillingen.

> I det hele taget er det jo en mareridt at have B&O - ingen stik passer
> til og selv det billigste tv fra El-Giganten har phonoplugs til lyd ud.

Du har helt ret, men som jeg vist skrev til dig i en e-mail, så er B&O
et exclusivt produkt, som ikke er beregnet til at bruges med alt muligt
andet. Man spænder jo heller ikke en Brenderup-trailer efter en Rolls
Royce. Man kan sagtens brokke sig over B&O's principper, men jeg vil
lige minde om, at mange har sagt det samme om vores elskede Mac. Det er
ikke så slemt nu om dage, men jeg husker en tid, hvor man skulle bruge
bestemte printere, tastatur, mus, scannere og nærmest også skærme, mens
pc-brugerne havde langt større udvalg af tilbehør til langt lavere
priser. Dengang forsvarede vi også Mac.

> [...]
> grej man har i forvejen og så er der jo lige det at der kan være mange
> mange film/tv-serier på en computer........... det kan der ikke i en DVD

Øh, har jeg (og andre) ikke skitseret det samme koncept? OK, måske knap
så kortfattet og koncist. Når der som påvist ikke er penge at spare, så
er der efter min mening ikke nogen fordel ved at bruge det grej, man har
i forvejen. Man bruger det samme beløb, og så slider man mere på sit
grej.
Du har til gengæld ret i, at det kan være en fordel, at der kan
være flere DVD'er på harddisken. Hvad man så skal bruge det til, når man
ikke er på farten, ved jeg ikke, men man kan jo bedst selv vurdere sine
behov. Det samme gælder opstillingen, fjernbetjeningen, pladsen i reolen
osv.
Det er ikke for at modsige dig, men blot ment som en
brainstorming, så alle løsningsmodeller kommer frem i lyset. Så kan I
selv vurdere, hvad I foretrækker. Jeg har ofte selv haft gavn af at
spørge i nyhedsgrupper, da der nogle gange kommer nogle løsninger, jeg
ikke selv har tænkt på.
Jeg håber da, I finder en brugbar løsning. Det lyder da ikke som
om, det er så svært at slutte en MacBook til alligevel. Jeg var også i
tvivl, da du sendte mig en e-mail, før du spurgte her i gruppen, men nu
har jeg også sat mig lidt ind i det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-01-08 18:44

> [...]
> væggen i dagligstuen, og et 23" over fodenden på min seng. Naturligvis
> skiftes fjernsyn kun ud når de går til de evige jagtmarker; de er jo

Hov, hov du glemmer duplix printeren, din LC og den laptop du har fået
stillet til rådighed. Inventar lister bør være komplette, ellers er de
uinteressante.

Fra : Per Rønne

Dato : 14-01-08 06:04

> Hov, hov du glemmer duplix printeren, din LC og den laptop du har fået
> stillet til rådighed. Inventar lister bør være komplette, ellers er de
> uinteressante.

LCen er for lang tid siden gået videre, og nu talte vi fjernsyn, ikke
edb. Skulle jeg også have omtalt mit nye /Gesamtwerk/ af Bach; 160 CDere
til knap 700 kroner?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-01-08 18:06

> LCen er for lang tid siden gået videre, og nu talte vi fjernsyn, ikke
> edb. Skulle jeg også have omtalt mit nye /Gesamtwerk/ af Bach; 160 CDere
> til knap 700 kroner?

Ja, vi vil også gerne vide hvilken vaskemaskine du måtte have.

Fra : Per Rønne

Dato : 14-01-08 19:02

> Ja, vi vil også gerne vide hvilken vaskemaskine du måtte have.

AED .

Skal vi stoppe nu?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Jensen

Dato : 13-01-08 16:56

Jesper Haaber Gylling skrev:
> [...]
> Mac'en og ind i TV og ud af stereoanlægget.
>
> Kan man få et eller andet kit, som bare ligger og lige skal ploppes i

Hej Jesper.

Du skal bare bruge en DVI til S-video adaptor, og så smide S-video
signalet ind i SCART-stikket på Tv'et. Lyden tager du fra MB'en via et
Stereo Minijack og smider ind i SCART stikket også.

Hvis ikke du kan finde et færdigt kabel til opgaven er det en smal sag
for en med en loddekolbe at lodde det sammen.

// Per.