Mini DVI til Video out (Phono)
Fra : Flemming Rubini

Dato : 13-01-08 10:10

<ups>

Jeg vil sætte min iBook (G3) til min fladskærm (TV).

Jeg har en MiniDVI til Video ud (Phono).

Men er det ikke sådan at videosignalet er meget ringere end at bruge
fladskærmstv'et som egentlig monitor via VGA?
Og jeg derfor vil få et bedre output med et MiniDVI til VGA stik?

Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-01-08 10:33

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> [...]
> fladskærmstv'et som egentlig monitor via VGA?
> Og jeg derfor vil få et bedre output med et MiniDVI til VGA stik?

Så vidt jeg ved, har iBook ikke mini-DVI. Det blev først indført med
MacBook. Nu ved jeg ikke, præcis hvilken iBook du har, men jeg tror de
alle har mini-VGA med mulighed for composit-video med adapter.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 13-01-08 13:29

> Så vidt jeg ved, har iBook ikke mini-DVI. Det blev først indført med
> MacBook. Nu ved jeg ikke, præcis hvilken iBook du har, men jeg tror de
> alle har mini-VGA med mulighed for composit-video med adapter.

Okay dvs. det hedder et mini-VGA til VGA.

Og det var vist et rigtigt hovedet under armen spørgsmål fra mig, for
jeg sidder og kigger på det "efterspurgte" stik på en anden maskine,
suk. Så jeg kan jo bare prøve mig frem

Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-01-08 13:44

> [...]

> Og det var vist et rigtigt hovedet under armen spørgsmål fra mig, for
> jeg sidder og kigger på det "efterspurgte" stik på en anden maskine,

De ligner også hinanden meget mini-VGA og mini-DVI. Jeg skulle da have
en adapter i hånden og prøve det i praksis for at konstatere, at de
altså ikke passer sammen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 13-01-08 18:51

> De ligner også hinanden meget mini-VGA og mini-DVI. Jeg skulle da have
> en adapter i hånden og prøve det i praksis for at konstatere, at de
> altså ikke passer sammen.

Og det var bestemt en god påpegning, for jeg kunne iagttage jeg var
langt fremme med at bestille det som jeg troede var det samme mini-stik.

Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-01-08 22:53

> Og det var bestemt en god påpegning, for jeg kunne iagttage jeg var
> langt fremme med at bestille det som jeg troede var det samme mini-stik.

Der fulgte en med min kones gamle iBook G4 14", SVJH. Den prøvede jeg
naturligvis på min MacBook, før jeg købte en adapter. Det minder mig om:
Du har vel ikke en adapter til din MacBook, som fulgte med, da du købte
den? Jeg ved ikke, om de altid har fulgt med, men jeg mener da, den lå i
kassen med min kones iBook.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 13-01-08 23:55

> [...]
> Du har vel ikke en adapter til din MacBook, som fulgte med, da du købte
> den? Jeg ved ikke, om de altid har fulgt med, men jeg mener da, den lå i

Ja, der fulgte et mini-VGA til VGA med iBook'en (G4, 1.2). Og det virker
fint til fladskærmsTV med VGA-indgang. Apple skriver et eller andet om
at hvis man skal se video, vil det være smart at bruge Composite. Men
det forstår jeg ikke en klap af, hvorfor man dog skulle gøre det når
VGA'en spiller.

Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-01-08 01:08

> [...]

> at hvis man skal se video, vil det være smart at bruge Composite. Men
> det forstår jeg ikke en klap af, hvorfor man dog skulle gøre det når

Aner det ikke. Begge signaler er jo analoge. Kan det ikke være fordi,
man normalt ser video på et fjernsyn, og fjernsyn har normalt ikke
VGA-indgang. Derfor skal man bruge composite. Det er normalt kun
computerskærme, der har VGA-indgang. Måske er jeg uvidende, men er det
virkelig et almindeligt fladskærms-tv, der har VGA-indgang? Man kan jo
også få computerskærme med tv-tuner. Sådan en har min søn, og den har
VGA, DVI, composite, component, VGA og måske også mere. Jeg husker det
ikke. Der er selvfølgelig en antenneindgang.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 14-01-08 09:40

> et almindeligt fladskærms-tv, der har VGA-indgang?

Der er:
2 scart, 1 Component, 1 VGA, 2 HDMI
(1 Audio in, 1 Audio out)

Men som sagt virker det fint med VGA.

Gad vide om Mac'en får mini-HDMI stik?

Flemming Rubini

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-01-08 18:13

> [...]

> at hvis man skal se video, vil det være smart at bruge Composite. Men
> det forstår jeg ikke en klap af, hvorfor man dog skulle gøre det når

Composite er en bredere fællesnævner når det drejer sig om TV end VGA.
find mig et CRT tv med VGA input...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-01-08 09:59

flemming@rubini.invalid (Flemming Rubini) writes:

> det forstår jeg ikke en klap af, hvorfor man dog skulle gøre det når
> VGA'en spiller.

Det er ikke SÅ længe siden at fjernsyn ikke havde VGA-stik :)
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-01-08 10:03

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> man normalt ser video på et fjernsyn, og fjernsyn har normalt ikke
> VGA-indgang. Derfor skal man bruge composite. Det er normalt kun

Problemet ligger også i at de frekvensområder der bruges til hhv tv og
vga ligger langt fra hinanden. Der er vist ingen der i dag frivilligt
bruger en opløsning på 50 Hz interlaced, og for at et fjernsyn kan vise
VGA kræver det grundlæggende at der sidder en dims der gemmer
VGA-skærmbilledet så det kan vises uafhænigt af frekvens og oprindelig
opløsning.

Jeg har opdaget at NOGEN skærmkort kan drive almindelige fjernsyn via
VGA (altså udsende de rigtige signaler), men jeg har ikke fået det til
at spille endnu.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-01-08 18:28

> Jeg har opdaget at NOGEN skærmkort kan drive almindelige fjernsyn via
> VGA (altså udsende de rigtige signaler), men jeg har ikke fået det til
> at spille endnu.

Det er fordi de kan lave RGB via VGA. Det er stadig bøvlet pga
interlace problematikken.