Xfig ELLER En fredag eftermiddag i januar
Fra : Hans Hüttel

Dato : 12-01-08 11:50

Jeg fik Leopard her i efteråret, og i går ville jeg installere xfig på
min G5. Jeg havde i sin tid bl.a. installeret den nye X11 til Leopard,
og min gamle xfig-installation var røget sig en tur.

Her er hvordan jeg tilbragte en fredag eftermiddag:

1. Jeg prøvede at installere med Gerben Wierdas i-Installer, som i sin
tid virkede så fint. Men den er jo lidt gammel. Mange andre pakker kan
i-Installer stadig installerem men ikke xfig. Installationen
mislykkedes ("Unarchive failed")

2. Jeg prøvede at installere med Darwinports. Jeg var nødt til at
installere Darwinports; det krævede så en installation af SDK-pakkerne i
XCode Tools.  Begge dele tog en mindre evighed, og så kunne jeg
installere xfig.

Dvs. installationen mislykkedes. Dvs. jeg kunne lokalisere den binære
fil. Xfig virkede fint, når jeg kørte den - lige indtil jeg var så naiv
at prøve at bruge  File-menuen. Så gik xfig ned. Nu har jeg bare en
installation af Darwinports, jeg dybest set ikke gider bruge.

3. Og jeg prøvede at installere xfig fra Fink, men heller ikke dette
lykkedes. Her skulle jeg opdatere afhængigheder med apt-get -f, men
nej... en af de servere, apt-get kontakter, fandtes ikke mere.

[Jeg har netop fået at vide, at der er en nødvendig patch til Fink, så
Fink kan køre under Leopard. Dette har jeg ikke forsøgt, men Fink har
tidligere haft problemer med at detektere Apples X11 og forsøger
konsekvent at prakke mig XFree86 på. ]

4. I et sidste desperat forsøg hentede jeg kildefilerne på
http://www.xfig.org og prøvede at bygge en binær selv. Men nej. Her var
det den første  make, der brokkede sig.

Efter 4 timer tog jeg hjem fra instituttet for at se, hvordan min
MacBook Pro ville reagere. Her fik jeg på få sekunder installeret xfig
med i-Installer.

Det var jo for så vidt en god afslutning på en træls eftermiddag, men
der er stadig ikke xfig på min universitets-G5.

Er der mon nogen af jer, der har en idé til hvordan jeg kan komme videre?

Og hvordan slipper jeg af med Darwinports og de pakker, den har
installeret?

Jeg prøvede med "sudo port uninstall <pakker>" for hver af de pakker,
jeg havde fået reddet mig via den mislykkede xfig-installation, men nej.

med en vis undren

Hans

Fra : Søren Christensen

Dato : 12-01-08 12:06

Ja, nu er jeg stadig ny i mac-sammenhænge, så min erfaring er mest fra
sidelinjen. Og 6 år med forskellige Linux-dist.

On Sat, 12 Jan 2008 11:50:07 +0100, Hans Hüttel wrote:

> [...]
> tid virkede så fint. Men den er jo lidt gammel. Mange andre pakker kan
> i-Installer stadig installerem men ikke xfig. Installationen

Når du skriver Gerben Wierdas i-Installer, så tænker jeg straks
TeX-familien -- er det skudt helt ved siden af? Jeg så i TugBoat i
foråret, at udviklingen af den er stoppet (og dermed heller ikke nye
pakker, se: http://ii2.sourceforge.net/), den er afløst af MacTex,
se http://www.tug.org/mactex/ .

Indrømmet, jeg kan ikke se, at det er TeX, det drejer sig om, men XFig
bruges ofte i den sammenhæng. Så måske kan MacTeX hjælpe på dit problem?

Jeg har ikke selv installeret det endnu. Vi har lige købt en iMac til
privaten, men den skal ikke bruge TeX, jeg håber snarest at få en MacBook
Pro, og så skal jeg teste (og Tex-familien hører med til det nødvendige).

Hvad med at bruge jFig? Kan det passe, at du har skrevet i en tidligere
post, at du ikke vil bruge den? Hvorfor spørger jeg af ren uvidenhed, jeg
overvejede nemlig jFig som erstatning for xFig. Derfor vil jeg gerne høre
nærmere.

Søren Christensen

Fra : Søren Christensen

Dato : 12-01-08 12:25

Jeg undskylder mit svar, der mere vidner om uvidenhed. Jeg
havde ikke set nok på i-Installers hjemmeside.