Forudsigelse - der kommer snart en ny MacB~
Fra : Bruno

Dato : 10-01-08 21:25

Hvorfor - fordi dimserne er på tilbud.

Den nye Mac Pro ser forøvrigt ret spændende ud - det eneste som mangler
er flere PCI Express porte og så kunne den blive en ret lækker, omend
lidt dyr, spille PC

http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=10277

Den nye Xserve er vist heller ikke at kimse af, men det er ikke rigtig
et område jeg går op i. Tror dog den godt kunne reducere TOC i en del
firmaer hvis man sammenligner med en Windows server.

Mvh
Bruno

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-01-08 02:39

Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:

> Hvorfor - fordi dimserne er på tilbud.

Hvorhenne? Jeg synes da, at f.eks. MacBook koster det sædvanlige. Det er
i øvrigt ikke normal politik fra Apple, at priserne sættes ned, før en
ny model. Apple er som regel ret dygtig til at få solgt restlagrene, før
en ny model kommer, så det er også kun sjældent, at man kan få den
tidligere model på tilbud, når der er kommet en ny.

> Den nye Mac Pro ser forøvrigt ret spændende ud - det eneste som mangler
> er flere PCI Express porte og så kunne den blive en ret lækker, omend
> lidt dyr, spille PC

Uha nej, den må man bestemt ikke købe. Vent i det mindste til næste
generation for at se, om de værste fejl er rettet. For det første er den
alt for stor og klodset. Den optager en masse plads typisk på gulvet.
Den har blæsere, der kan larme. Selv om den er enormt dyr, er der
hverken skærm eller højttalere i den. De skal købes ekstra. Ud over de
ekstra udgifter, får man endnu flere kasser, der fylder. De skal så
forbindes både til strøm og til computeren, så man får et sandt
lednings-mareridt. Alt i alt er Mac Pro et stort tilbageskridt i forhold
til de smarte og kompakte løsninger, Apple ellers tilbyder. Når man
f.eks. kan få en iMac til lavere pris, er det svært at se, hvem der kan
være interesseret i en Mac Pro.

Ha!
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 11-01-08 03:23

> Når man
> f.eks. kan få en iMac til lavere pris, er det svært at se, hvem der kan
> være interesseret i en Mac Pro.

Mennesker, der arbejder med noget, der kræver mange kræfter.

> Ha!

Du ku´ ikk´ la´ vær´, hæ, hæ

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-01-08 03:53

Morten Lind wrote:

> Mennesker, der arbejder med noget, der kræver mange kræfter.

Eller folk der gerne vil have flere udvidelsesmuligheder end det, en
sølle iMac kan give..-)

> Du ku´ ikk´ la´ vær´, hæ, hæ

Hm, mon ik' det var på tide, at Mich gik sig en aftentur med et par
'flade' - helst rigtig gamle og vellagrede..-))

mvh. Erik Richard

Fra : Mich Ottosen

Dato : 12-01-08 00:07

> Hm, mon ik' det var på tide, at Mich gik sig en aftentur med et par
> 'flade' - helst rigtig gamle og vellagrede..-))

Hvorfor skal jeg nu sendes i byen? Det regner og blæser.
De flade ændrer skam ikke meget karakter, de er velkonserverede, det er
gammelkendt teknik.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-01-08 00:47

Mich Ottosen wrote:

> Hvorfor skal jeg nu sendes i byen?

Njaoe, - nok fordi vores Dr. Monster er ved at blive lidt for fræk.

> Det regner og blæser.

Hvad med en sydvest, et par røjsere og en oliepjækkert? - har sådan en
vesterhavsbo ikke det på lager.?

> De flade ændrer skam ikke meget karakter, de er velkonserverede, det er
> gammelkendt teknik.

Hm, det var værre... Ka' du så ikke skaffe et par halvt udvandede
stykker klipfisk istedet for.?

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-01-08 16:38

> Hm, det var værre... Ka' du så ikke skaffe et par halvt udvandede
> stykker klipfisk istedet for.?

Helt unødvendigt. Han kan da sagtens købe et par daps hos fiskehandleren
i Torvegade og komme herned med dem.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich Ottosen

Dato : 13-01-08 22:29

> Helt unødvendigt. Han kan da sagtens købe et par daps hos fiskehandleren
> i Torvegade og komme herned med dem.

Daps? Er det ikke (bare) tørrede jyder? Bakskuld er ising og kun ising
Findes og fiskes i Vadehavet. Tørrede jyder er fra farvandet ud for
Ringkøbing fjord og norud.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-01-08 22:55

Mich Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> Daps? Er det ikke (bare) tørrede jyder? Bakskuld er ising og kun ising
> Findes og fiskes i Vadehavet. Tørrede jyder er fra farvandet ud for
> Ringkøbing fjord og norud.

Jeg synes, mine svigerforældre bruger det synonymt, men måske ved de det
ikke engang selv. Sådan noget er ikke altid så videnskabeligt. Ofte er
der uenighed om fiskenavne. Var det ikke lungefisk, som blev brugt om
flere forskellige fisk, og ingen kunne finde ud af, hvad det virkelig
var?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich Ottosen

Dato : 14-01-08 00:09

> Jeg synes, mine svigerforældre bruger det synonymt, men måske ved de det
> ikke engang selv. Sådan noget er ikke altid så videnskabeligt.

Jeg prøver skam ikke at gøre det til nogen videnskab. DIne
svigerforældre er formentlig mere esbjergensiske, end jeg er. Så måske
har de ret? Jeg synes bare, at huske, at en kendt fiskehandler i Århus
(dem er der ikke mange af dér mere - desværre), have både bakskuld og
daps (dabs?)

> Ofte er
> der uenighed om fiskenavne. Var det ikke lungefisk, som blev brugt om
> flere forskellige fisk, og ingen kunne finde ud af, hvad det virkelig
> var?

Det husker jeg ikke noget om. Men havkat kan da vist kun sælges under
navnet koteletfisk. Til gengæld kan man engagn imellem finde rødhaj her
i byen - det skulle du smage, det smager fantastisk. Der er (var?) en
fisker, der landede dem efter langlinefiskeri i Nordsøen, og langliner
betyder her liner på omkring 40 kilometer.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-01-08 00:39

> Jeg prøver skam ikke at gøre det til nogen videnskab. DIne svigerforældre
> er formentlig mere esbjergensiske, end jeg er. Så måske har de ret?

De er nok også mere demente og knap så belæste som dig. Det er jo ikke
alle, der går så meget op i tingene. Fiskere og for den sags skyld jævne
folk i gamle dage, de spiste hvad der kom på bordet. Om fladfisken så
hed det ene eller det andet var de nok ligeglade med. Bare de blev
mætte. Jeg har en onkel på landet, der ikke engang ved, om han hedder
Kristensen med C eller K. Det er jo ligemeget, for postbudet ved, hvor
han bor.

> Jeg synes bare, at huske, at en kendt fiskehandler i Århus (dem er der
> ikke mange af dér mere - desværre), have både bakskuld og daps (dabs?)

Der er en omtale hos Poul Ludvigsen fra Fanø. Jeg kan ikke lave et
direkte link, men gå ind under Fanø og derefter "Noget om Fanømad" Han
siger, at bakskuld og tørrede jyder er det samme, og de laves af issing:

<http://poulludvigsen.dk/>

> Det husker jeg ikke noget om. Men havkat kan da vist kun sælges under
> navnet koteletfisk.

Det er nok koteletfisk, jeg tænker på, så.

> [...]
> smage, det smager fantastisk. Der er (var?) en fisker, der landede dem
> efter langlinefiskeri i Nordsøen, og langliner betyder her liner på

Liner på 40 km? Du skal ikke tro på alt, hvad de fiskere siger De
måler i øvrigt i favne og kabellængder.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-01-08 01:29

Henrik Münster wrote:

> [...]
>
> <http://poulludvigsen.dk/>

> Det er nok koteletfisk, jeg tænker på, så.

Lad os nu lige få det her på plads. - 'tørrede jyder', 'tørret jyde'
er tørrede rødspætter. - og såvidt jeg har kunne finde ud af det, så er
det et ægte nordjydsk fænomen fra Vendsyssel...

http://www.sitecenter.dk/ehaulund/egnsretter1/
http://www.fiskeopskrift.dk/sider/toerre-jyder.html
http://www.thistedmuseum.dk/Historisk%20%C3%85rbog/%C3%85rgang%201991/H%C3%B8yrup,%20Lise%20%20Man%20guffede%20i%20sig,%20det%20bedste%20man%20havde%20l%C3%A6rt.pdf
http://blomsterfestival.frederikshavn.dk/mad_drikke2007.html

- plus yderligere 630 links....
http://www.google.com/search?hl=en&q=t%C3%B8rret+jyde&btnG=Google+Search

Og ja, havkat er koteletfisk, - og det smager aldeles fremragende!

> Liner på 40 km? Du skal ikke tro på alt, hvad de fiskere siger De
> måler i øvrigt i favne og kabellængder.

40km er heller ikke rigtig, men linekuttere med liner på op til knap 4km
var ikke unormal. Der er en beskrivelse af bl.a. linefiskeri i
Bertelsens trebindsværk om de vestjyske fiskere. Og svjh. kunne de
rigtig store færøske atlanterhavskuttere godt have liner på over 6-7km,
når de gik efter de store atlanterhavstorsk....

mvh. Erik Richard

Fra : Mich Ottosen

Dato : 14-01-08 23:25

> Lad os nu lige få det her på plads. - 'tørrede jyder', 'tørret jyde'
> er tørrede rødspætter. - og såvidt jeg har kunne finde ud af det, så er
> det et ægte nordjydsk fænomen fra Vendsyssel...

Jeg har tilladt mig at klippe dine links (din domumentation). Tørrede
jyder kender man skam osse på Lemvigkanten og i Thy (dét burde du jo
vide, som tidlige thybo). I Frederikshavn har jeg små skrubber serveret
som tørrede jyder. De smagte dejligt.

> Og ja, havkat er koteletfisk, - og det smager aldeles fremragende!

Hørt.

> [...]
> rigtig store færøske atlanterhavskuttere godt have liner på over 6-7km,
> når de gik efter de store atlanterhavstorsk....

Kender ikke Bertelsen, men de 40.000 meter skulle da nok stå til
troende, se mit svar til vores doktor Og vi taler ikke om
linekuttere (de er nok hugget op, Erik), vi taler om industriskibe,
sådan nogle uromantiske og store konstruktioner af stål, du ved.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-01-08 00:07

Mich Ottosen wrote:

> [...]
> jyder kender man skam osse på Lemvigkanten og i Thy (dét burde du jo
> vide, som tidlige thybo). I Frederikshavn har jeg små skrubber serveret

Tja, jeg vil da godt medgive, at både Lemvig området, Thy og Mors kan gå
med, men stadig vil jeg ud fra flere af de links, jeg har givet, hævde,
at det først og fremmest er et Vendsysselfænomen. - OK, jeg vil gå med
til at kalde det for et Limfjordsfænomen så..-)

> [...]
> linekuttere (de er nok hugget op, Erik), vi taler om industriskibe,
> sådan nogle uromantiske og store konstruktioner af stål, du ved.

Iflg. en tidl. færøsk studiekammerat, der var linefisker, inden han
begyndte at læse teologi, så kaldes de stadig for linekuttere. - Han
sagde, at linefiskeri er langt hårdere end alm. fiskeri med trawl...

mvh. Erik Richard

Fra : Mich Ottosen

Dato : 14-01-08 23:25

> [...]
> mætte. Jeg har en onkel på landet, der ikke engang ved, om han hedder
> Kristensen med C eller K. Det er jo ligemeget, for postbudet ved, hvor

Det er nok lidt lige som ikke at vide om man er opkaldt efter efter et
dydsmynster, en fran sk ost (by) eller blot et monster? I er da sære
i din familie

> [...]
> direkte link, men gå ind under Fanø og derefter "Noget om Fanømad" Han
> siger, at bakskuld og tørrede jyder er det samme, og de laves af issing:

Jeg har skam allerede tjekket hans hjemmeside for flere dage siden.
Imponerende at en gut, der er født i 1916 har (og har lyst til at have)
sin egen hjemmeside. Flot gået, Poul Ludvigsen.

> Liner på 40 km? Du skal ikke tro på alt, hvad de fiskere siger De
> måler i øvrigt i favne og kabellængder.

Tjah, jeg har det ikke fra en fisker, jeg har det fra en journalists
referat af, hvad fiskeren har fortalt. En dobbeltløgn giver vel en
sandhed? Eller er det omvendt?
Hvis du mener at fiskere ikke er helt troværdige, så skulle du bare
vide, hvor løsagtigt nolge journalister nogle gange omgåes med sandheden
(virkeligheden) Tro mig, jeg kender mange journalister.

Industrielt langlinefiskeri foregår ofte med liner med 40.000 kroge.
Hvor mange kabellængder det er, kan jeg kun gætte på.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 11-01-08 16:51

> Hvorhenne? Jeg synes da, at f.eks. MacBook koster det sædvanlige.

Jeg har lige set en MacBook der var nedsat med 500 kr. i Merlin...

Mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-01-08 19:25

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Jeg har lige set en MacBook der var nedsat med 500 kr. i Merlin...

Er det så ikke bare en af de gamle uden Santa Rosa chipsættet? Jeg så
godt, det var sat lidt ned - for en måned siden! Der kan vel sagtens
være nogen af dem på lager endnu. Måske er jeg arrogant, men jeg synes
nu heller ikke kr. 500,- er ret meget. Det er selvfølgelig værd at tage
med, hvis det er den nye model, men er det den gamle, skal der større
besparelse til, før jeg i hvert fald vil nøjes med den.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich Ottosen

Dato : 12-01-08 00:07

> Er det så ikke bare en af de gamle uden Santa Rosa chipsættet?

Det der Santa Claus - nå, nej, Rosa - hvor når kom det? Hvor kan man se
i sin (et år gamle MB) om den har Santa Rosa?

> men er det den gamle, skal der større
> besparelse til, før jeg i hvert fald vil nøjes med den.

Nøjes med? Du er da godt nok kommet over i MBPro-verdenen for alvor. Du
var da ellers så glad for din MB - for cirka ét år siden.
Bliver man lidt for selvfed af det?

--
v.h.,
Mich.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-01-08 11:26

> Det der Santa Claus - nå, nej, Rosa - hvor når kom det? Hvor kan man se
> i sin (et år gamle MB) om den har Santa Rosa?

Alderen udelukker at det kan være en Santarosa model.

Fra : Mich Ottosen

Dato : 13-01-08 22:29

> Alderen udelukker at det kan være en Santarosa model.

Bare fordi jeg er en smule ældre end dig, behøver du vel ikke påpege min
mangler

--
v.h.,
Mich.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-01-08 18:18

> Bare fordi jeg er en smule ældre end dig, behøver du vel ikke påpege min
> mangler

jo, men det er en utilsigtet sidegevinst.

Fra : Mich Ottosen

Dato : 14-01-08 23:25

> jo, men det er en utilsigtet sidegevinst.

Lige som: Morten er nu en sød bette knajt?

--
v.h.,
Mich.

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-01-08 16:38

> Det der Santa Claus - nå, nej, Rosa - hvor når kom det? Hvor kan man se
> i sin (et år gamle MB) om den har Santa Rosa?

Det kom vist i november, så din og min har ikke Santa Rosa. Mac Book Pro
fik det allerede sidste sommmer. Forskellen er bl.a., at Santa Rosa
modellerne kan tage 4 GB ram og har en bus på 800 MHz mod 667 MHz.
Desuden er grafikken i MacBook langt bedre, fordi det indbyggede
grafikkort i Santa Rosa chipsættet er langt bedre. Du kan se i
Systemprofil, hvilken Mac du har. Blandt andet kan grafikchippen afsløre
den. Jeg kan i øvrigt kun anbefale dig at køre mere RAM. I april kostede
2 GB kr. 1.200,-. Nu kan man få 4 GB for kr. 700,-. 2 GB giver
computeren betydeligt mere luft, og de kan ikke koste alverden nu. Jeg
har ikke lige undersøgt priserne for nylig. Priserne her er for Kingston
special-RAM til MacBook. Kingston ValueRAM og andre mærker kan måske
være endnu billigere, men til så lave priser vil jeg ikke gå på
kompromis med kvaliteten.

> Nøjes med? Du er da godt nok kommet over i MBPro-verdenen for alvor. Du
> var da ellers så glad for din MB - for cirka ét år siden.
> Bliver man lidt for selvfed af det?

Jeg mener bare, at computere bliver hurtigt forældede. Det er altså
vigtigt at få så ny en model som muligt. Hvis der er en besparelse i at
købe en ældre model, kan det da være i orden, men dels skal man
informeres om, at det er en ældre model, og dels skal besparelsen være
til at tage at føle på. Der er jo ulemper ved at købe en computer, der
er en generation ældre. Dels er den langsommere nu og her. Dels bliver
den hurtigere forældet. På et tidspunkt bliver ens computer så gammel,
at den ikke kan køre nyeste Mac OS X og andre programmer. Hvor grænsen
bliver trukket, kan man ikke forudse. Det vil da være ærgerligt, hvis
grænsen lige bliver trukket ved ens model, hvis man for kr. 500,- mere
kunne have fået en nyere, der kunne køre f.eks. Mac OS X 10.7, hvis man
har brug for det til den tid.
Ellers vil jeg da sige, at en MacBook Pro er rigtig lækker, men
en MacBook er da også en lækker computer. Man kan diskutere til
dommedag, om MacBook Pro er merprisen værd. Sådan er det med al luksus.
En PH-lampe er jo heller ikke pengene værd, hvis man skal være
fornuftig.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 12-01-08 19:19

> [...]

> dommedag, om MacBook Pro er merprisen værd. Sådan er det med al luksus.
> En PH-lampe er jo heller ikke pengene værd, hvis man skal være

Det glæder mit hårdt pumpede hjerte, at vi åbenlyst er enige, vor
samtale om prissætning på Macbook´er i markedsgruppen in mente

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-01-08 19:10

> Jeg har lige set en MacBook der var nedsat med 500 kr. i Merlin...

monstro der ikke er tale om modeller med det gamel chipsæt eller
modeller uden 10.5.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-01-08 09:45

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> [...]
> til de smarte og kompakte løsninger, Apple ellers tilbyder. Når man
> f.eks. kan få en iMac til lavere pris, er det svært at se, hvem der kan

Du følger ikke med. Erik er meget glad for sin Mac Pro og nu skal han
til at bruge tid på at hans gamle model er MINDST lige så god som den
nye selvom den er meget langsommere.

Hæ!
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : iSteen

Dato : 11-01-08 15:37

Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:

> Forudsigelse - der kommer snart en ny MacBook

Jeg har med vilje ventet indtil expo, med at investere i nyt grej.
Skulle der komme en opgraderet MacBook, ville det jo være dejligt

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 11-01-08 15:56

On 2008-01-11 15:36:54 +0100, isteen@gmail.com (iSteen) said:

> Jeg har med vilje ventet indtil expo, med at investere i nyt grej.
> Skulle der komme en opgraderet MacBook, ville det jo være dejligt

Hvornår er dette? Jeg venter på en ny Cinema Display (eller en
billigere nuværende).

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-01-08 16:21

Thomas Schreiber <nej@tak.dk> wrote:

> Hvornår er dette? Jeg venter på en ny Cinema Display (eller en
> billigere nuværende).

På tirsdag, på tirsdag, på tirsdag, på tirsdag, på tirsdag, på tirsdag,

Fra : Flemming Rubini

Dato : 11-01-08 17:13

> På tirsdag, på tirsdag, på tirsdag, på tirsdag, på tirsdag, på tirsdag,
> på tirsdag, på tirsdag, på tirsdag, på tirsdag, på tirsdag, på tirsdag,
> på tirsdag, på tirsdag, på tirsdag, på tirsdag, på tirsdag, på tirsdag.

6/8?

Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-01-08 19:25

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> 6/8?

Nej 15/1
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 12-01-08 07:03

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 11-01-08 15:57

On 2008-01-10 21:24:46 +0100, Bruno <dont.use@this.address.ever> said:

> Hvorfor - fordi dimserne er på tilbud.

Hvor er de det? Jeg kan intet finde!?!?

> Den nye Mac Pro ser forøvrigt ret spændende ud - det eneste som mangler
> er flere PCI Express porte og så kunne den blive en ret lækker, omend
> [...]

Er det ikke gamlenyheder? På apple.com har man kunnet se bæstet et par
dage nu

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-01-08 16:43

Thomas Schreiber wrote:

> Hvor er de det? Jeg kan intet finde!?!?

Merlin kører pt. reklamer med "...store tilbud på Apples nye iPods Nano,
touch og MacBook...." - frit citeret efter TV2's reklamer i går aftes..-))

mvh. Erik Richard

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 11-01-08 18:22

> Merlin kører pt. reklamer med "...store tilbud på Apples nye iPods Nano,
> touch og MacBook...." - frit citeret efter TV2's reklamer i går aftes..-))
>
> mvh. Erik Richard

Det er et godt hint om at et eller andet er på vej...

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 12-01-08 21:53

On 2008-01-11 16:43:18 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Merlin kører pt. reklamer med "...store tilbud på Apples nye iPods Na
> no, touch og MacBook...." - frit citeret efter TV2's reklamer i går
> aftes.. -))
>
> mvh. Erik Richard

OK, jeg var forbi begge Fona'er idag i Århus C, og ingen af dem havde
noget som helst Apple på bud. Jeg så gerne de satte deres 23" ned til
4999kr
--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Bruno

Dato : 11-01-08 19:33

Thomas Schreiber wrote:

> Er det ikke gamlenyheder? På apple.com har man kunnet se bæstet et par
> dage nu

Det kunne havde været meget værre - tænk nu hvis den var bare en uges
tid ældre end det, så var den fra sidste år

mvh
Bruno

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-01-08 08:44

Thomas Schreiber <nej@tak.dk> writes:

> OK, jeg var forbi begge Fona'er idag i Århus C, og ingen af dem havde
> noget som helst Apple på bud. Jeg så gerne de satte deres 23" ned til
> 4999kr

Rige dig. Jeg ville godt have den ned til 499 og så et eksemplar sat
til side til mig.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"