Kan ikke få VMware-fusion til at køre
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 10-01-08 20:25

Har OS10.5 og Windows XP på hver sin partition. Det har virket før. Så
blev størrelse på OS-partitionen udvidet. Og VMware trial blev udskiftet
med en betalt version.

Jeg har gennemført at boote med Windows-partitionen som startdisk. Ingen
problemer. Men jeg kan ikke komme igennem med VM.

Et dos-lignende vindue siger forneden:

"VMware Tools is not installed. Choose the Virtual Machine > Install
VMware Tools menu."

Det gør jeg. Så hedder det:

"No bootable device was detected."

I "Settings" udpeger Windows-partitionen under Shared folders".

Det hjælper altsammen ikke noget.

Under Windows ligger der også en mappe, der hedder VMware. Skal man
fjerne den for også at vaske den tavle ren?

Gode råd modtages med tak.

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 10-01-08 21:31

Ove Steen Smidt skrev:
> [...]
>
> Et dos-lignende vindue siger forneden:
>
> "VMware Tools is not installed. Choose the Virtual Machine > Install

VMware tools kan først installeres når du har gæste-operativsystemet
oppe og køre. Windows skal altså være kørende i VMware og du skal logge på.

> I "Settings" udpeger Windows-partitionen under Shared folders".

Det skal du ikke gøre.

> Det hjælper altsammen ikke noget.
>
> Under Windows ligger der også en mappe, der hedder VMware. Skal man
> fjerne den for også at vaske den tavle ren?

Start forfra ved at gå ind i din hjemmemappe/Bibliotek/Appliction
Support/VMware Fusion/Virtual Machines/Boot Camp/ og slet hvad der er
der inde.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 11-01-08 16:49

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> [...]
>
> Start forfra ved at gå ind i din hjemmemappe/Bibliotek/Appliction
> Support/VMware Fusion/Virtual Machines/Boot Camp/ og slet hvad der er

Jeg ville gerne prøve dit forslag. Da jeg havde tømt den angivne
mappe, var min registrering også slettet. Og når jeg skriver
aktiveringskoden ind, virker det ikke. Koden er fra 27. december. Så den
er åbenbart forældet(expired står der). Det dur heller ikke at flytte
det hele tilbage i mappen igen fra papirkurven. Så nu er gode råd da i
bogstaveligste forstand dyre.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 11-01-08 17:04

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> er åbenbart forældet(expired står der). Det dur heller ikke at flytte
> det hele tilbage i mappen igen fra papirkurven. Så nu er gode råd da i

Nu har jeg kørt afinstallering og nyinstallering. Og det ser ud, at
aktiveringskoden er accepteret. Jeg har fjernet det meste fra Appl.
support - undtagen det, som ser ud til at have med licens at gøre.

Hvad mener du med "VMware tools kan først installeres når du har

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 11-01-08 18:29

Ove Steen Smidt skrev:

> [...]
>
> Hvad mener du med "VMware tools kan først installeres når du har
> gæste-operativsystemet oppe og køre. Windows skal altså være kørende i

Er der nogen der kan hjælpe med en mere pædagogisk forklaring?

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 11-01-08 20:32

> Er der nogen der kan hjælpe med en mere pædagogisk forklaring?

Lad mig som lærer hjælpe med nogle pædagogiske spørgsmål:

Skal der skelnes mellem VMware og VMware Tools?

Hvad er "gæsteoperativsystemet"? Er det Windows?

Nå, altså. Hvad er det så man gør - trin for trin - når Windows skal
køre i VMware og jeg logger på? (Logger på hvad?)

Som sagt: Den særlige partition, som Windows ligger på, kan vælges som
startdisk. Det kører.

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-01-08 18:26

ossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) writes:

> "VMware Tools is not installed. Choose the Virtual Machine > Install
> VMware Tools menu."

Det må du først gøre når Windows faktisk kører. Det er diverse
småprogrammer som gør det kører bedre.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-01-08 20:57

ossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) writes:

> Skal der skelnes mellem VMware og VMware Tools?

Ja. VMWare tools er en ekstrapakke der installeres i det operativsystem
du kører INDEN i vmware.

> Nå, altså. Hvad er det så man gør - trin for trin - når Windows skal
> køre i VMware og jeg logger på? (Logger på hvad?)

Når du står i Windows og kan se dit skrivebord (Min computer, Papirkurv,
osv), SÅ aktiverer du VMware tools. Det putter en ny CD i dit
Windows-cddrev som indeholder en EXE med det du skal bruge.

Hvis den ikke åbner selv, så skal du åbne dit CD-drev (klikke klikke) og
selv klikke på filen.

Herefter vil vmware fungere meget bedre sammen med OS X. Der vil være
fælles foldere og du kan hive filer ind og ud af dit vmware vindue (og
musen kan også slippe væk helt selv).

Er det godt nok?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 12-01-08 10:46

> [...]
>
> Herefter vil vmware fungere meget bedre sammen med OS X. Der vil være
> fælles foldere og du kan hive filer ind og ud af dit vmware vindue (og

Tak, prøver lige. Jeg formoder, at der er tale om en "virtuel" CD.Siden
der ikke eksisterer nogen fysisk CD.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 12-01-08 10:57

> [...]
>
> Herefter vil vmware fungere meget bedre sammen med OS X. Der vil være
> fælles foldere og du kan hive filer ind og ud af dit vmware vindue (og

Jeg ved af erfaring, hvordan det er at diskutere og forklare musik med
folk, der intet kender til teori og terminologi. Det tager meget lang
tid.

I dette tilfælde forstår jeg ikke, hvordan du vil, at jeg skal kunne
"stå i Windows". Det kan jeg kun på én måde: ved at bruge Windows som
startdisk (det kaldes vist "native"). Og her kan jeg ikke se nogen
mulighed for at aktivere VMware tools.
Hvis jeg kunne komme til at "stå i Winows" fra OS X, ville der jo ikke
være noget problem.
Når jeg starter VMware Fusion i OS X, markerer jeg "Bootcamp partition"
og klikker på Run. Her er svaret: "Failed to connect to peer proces".
I henhold til dine råd undlader jeg lige nu at røre ved Settings. Men
fra tidlgere forsøg ved jeg, at Settings godt kan se, at partitionen med
Windows eksisterer. Den vil bare ikke lukke den op.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 13-01-08 02:32

Ove Steen Smidt skrev:

> [...]
> Når jeg starter VMware Fusion i OS X, markerer jeg "Bootcamp partition"
> og klikker på Run. Her er svaret: "Failed to connect to peer proces".

Så har du ikke fået slettet nok.

Slet alt hvad der har med VMware at gøre:
Afinstaller VMware (ikke bare slet, men afinstaller)
Slet ~/Bibliotek/Preferences/com.vmware.fusion.plist (i din hjemmemappe)
Slet ~/Bibliotek/Preferences/VMware Fusion (i din hjemmemappe)
Slet /Bibliotek/Application Support/VMware Fusion (i roden)
Slet ~/Bibliotek/Appliction Support/VMware Fusion/Virtual Machines/Boot
Camp (i din hjemmemappe)
Genstart.
Så skulle du have en maskine der ikke er klar over hvad VMware er.
Nu kan du installere VMware igen og stikke den dit serienummer. Hvis det
ikke hjælper, så ville jeg begynde at bande hvis jeg var dig.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 15-01-08 16:50

> [...]
> Nu kan du installere VMware igen og stikke den dit serienummer. Hvis det
> ikke hjælper, så ville jeg begynde at bande hvis jeg var dig.

Så kører det. Det skulle gøres om nogle gange. Hvis jeg havde truffet
nogle forkerte valg, måtte jeg begynde forfra. Der dannes jo hele tiden
spor på computeren af ens fejlagtige små klik.

Når man installerer VMware Fusion forusættes det, at man endnu ikke har
installeret Windows. Men det var til at sætte sig ud over. Der skulle
bare indskrives et registreringsnummer.

Dit forslag om at slette alt det ovennævnte var helt rigtigt.

Tak for hjælpen.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 15-01-08 19:40

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 16-01-08 22:39

Ove Steen Smidt skrev:

> [...]
>
> Når man installerer VMware Fusion forusættes det, at man endnu ikke har
> installeret Windows. Men det var til at sætte sig ud over. Der skulle

Mystisk. Jeg havde en HD med Windows på da jeg selv installerede Fusion.
Det gik helt smertefrit. Det kan være at det er forskellen mellem at
have Windows på sin egen HD og at have den på en separat partition, men
samme HD, som Mac OS der gør forskellen.

> Dit forslag om at slette alt det ovennævnte var helt rigtigt.
>
> Tak for hjælpen.

Velbekommen.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-01-08 13:10

> Tak, prøver lige. Jeg formoder, at der er tale om en "virtuel" CD.Siden
> der ikke eksisterer nogen fysisk CD.

Jep. Der ligger en ISO inden i maven på vmware til formålet.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-01-08 13:17

> [...]

> Jeg ved af erfaring, hvordan det er at diskutere og forklare musik med
> folk, der intet kender til teori og terminologi. Det tager meget lang

Det er ikke noget problem. Jeg har ikke travlt.

> [...]
> "stå i Windows". Det kan jeg kun på én måde: ved at bruge Windows som
> startdisk (det kaldes vist "native"). Og her kan jeg ikke se nogen

Nej. Det er korrekt. Jeg havde ikke forstået at du ønskede at tilgå din
eksisternde Windowsinstallation indefra vmware.

Jeg mente at du skulle starte Windows i vmware. Jeg er til gengæld ikke
sikker på at Windows kan lide at skifte mellem at starte "native" og at
starte inden i vmware. Sagt på en anden måde, det kan være du skal
installere Windows på begge måder.

Det springende punkt her er om vmware kan servere den fysiske disk for
den virtuelle maskine på en måde der kan boote XP.

> Når jeg starter VMware Fusion i OS X, markerer jeg "Bootcamp partition"
> og klikker på Run. Her er svaret: "Failed to connect to peer proces".

Det lyder ikke godt. Jeg kender kun Workstation ikke Fusion, og jeg
troede du havde Windows i luften inden i vmware.

Den fejlmeddelelse du citere, tyder på at "noget" ikke kan lide dit
scenarie.

Jeg har ikke lige en god ide - beklager.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 12-01-08 19:51

> [...]
>
> Den fejlmeddelelse du citere, tyder på at "noget" ikke kan lide dit
> scenarie.
>
> Jeg har ikke lige en god ide - beklager.

Tak for din interesse for sagen. Jeg har som sagt haft det kørende før.
Men noget er gået galt, da jeg ændrede på partitionerne og
geninstallerede programmet.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt