Kan man selv skifte ram i en Mac Mini?
Fra : Michael

Dato : 09-01-08 17:34

Hej,

Jeg er ny i den her mac verden. Har haft pc i 20+ år.

Mit spørgsmål er følgende.
Hvad er det for ram der sider i mac mini (Intel) og kan man selv skifte
dem? Der er jo ikke meget plads i sådan en lille (lækker) sag.

Hvad med harddisken, er den til at skifte uden at man behøver at være
elektronicmekanikker. Jeg går ud fra at det er en "almindelig" 2,25" disk.

--
/michael

Fra : Bruno

Dato : 09-01-08 17:46

Michael wrote:
> [...]
> Hvad er det for ram der sider i mac mini (Intel) og kan man selv skifte
> dem? Der er jo ikke meget plads i sådan en lille (lækker) sag.

Man kan selv skifte det. Præcis hvad du skal bruge er lettest at bruge
guiden på www.crucial.co.uk til at finde, så kan man nemlig samtidig
bestille det og kvali ram til en fornuftig pris.

Selve operationen er ikke svær, det mest bøvlede er at skille tingest ad
da det kræver et blødt klæde og en flad, skarp og fleksibel spartel!

Se http://youtube.com/watch?v=Q5DdtVHjI5M (som vist er en G4 udgave, men
der linkes til flere videoer)

> Hvad med harddisken, er den til at skifte uden at man behøver at være
> elektronicmekanikker. Jeg går ud fra at det er en "almindelig" 2,25" disk.

Det er en helt alm. disk, så den kan man skifte.

Mvh
Bruno

Fra : Michael

Dato : 09-01-08 18:33

Bruno skrev:
> Det er en helt alm. disk, så den kan man skifte.

Tak for det hurtige svar Bruno. Jeg havde bare en idé om der var lidt
plads at det kræve en fagmand at skifte ram, men det ligner jo nærmest
en pc fra 80'erne, der var sgu heller ikke meget plads.

Så er der jo ingen grund til at betale apple for at skifte ram'ene.

Tak for hjælpen.

--
/michael

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 10-01-08 08:30

Michael <michael@mhcdan.dk> wrote:

> ... at det kræve en fagmand at skifte ram, men det ligner jo nærmest
> en pc fra 80'erne, der var sgu heller ikke meget plads.

Hæ - der fik vi den

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 09-01-08 18:46

Michael <michael@mhcdan.dk> wrote:

> Hej,
>
> Jeg er ny i den her mac verden. Har haft pc i 20+ år.

Velkommen.

www.mactracker.ca

> Hvad med harddisken, er den til at skifte uden at man behøver at være
> elektronicmekanikker. Jeg går ud fra at det er en "almindelig" 2,25" disk.

2.5" - ja den kan skiftes.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Esben

Dato : 09-01-08 18:45

> [...]

> Hvad med harddisken, er den til at skifte uden at man behøver at være
> elektronicmekanikker. Jeg går ud fra at det er en "almindelig" 2,25" disk.

Gode videos her:

http://eshop.macsales.com/tech_center/installation.cfm

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-01-08 18:35

Michael <michael@mhcdan.dk> wrote:

> Hvad er det for ram der sider i mac mini (Intel)

DDR2 SO-DIMM som det kendes fra andre mobile chipsæt.

> og kan man selv skifte dem?

Ikke uden at nuke garantien.

> Der er jo ikke meget plads i sådan en lille (lækker) sag.
>
> Hvad med harddisken, er den til at skifte uden at man behøver at være
> elektronicmekanikker. Jeg går ud fra at det er en "almindelig" 2,25" disk.

2.5" - heller ikke uden at du nuke din garanti.

Fra : Bruno

Dato : 09-01-08 19:09

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Ikke uden at nuke garantien.

Er du sikker på det. Mener helt bestemt der har været nogle sager oppe i
sin tid omkring computere hvor det blev afgjort, at den med at garantien
bortfaldt når man pillede i computeren ikke holdt.

Mvh
Bruno

Fra : Michael

Dato : 09-01-08 19:28

Bruno skrev:
> Er du sikker på det. Mener helt bestemt der har været nogle sager oppe i
> sin tid omkring computere hvor det blev afgjort, at den med at garantien
> bortfaldt når man pillede i computeren ikke holdt.

Det er rigtig, der var nogen sager for nogle (mange) år siden, men det
var "almindelige" computere (pc'er) og med mini mac'en er det jo noget
småt med pladsen og man er tilsyneladene nødt til decideret at skille
den ad for at smide ram i, i modsætning til en pc hvor man normalt bare
piller en side af. Så jeg er ikke sikker på at garantien holder, men ved
det ikke.

--
/michael

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 10-01-08 08:30

> [...]

> den ad for at smide ram i, i modsætning til en pc hvor man normalt bare
> piller en side af. Så jeg er ikke sikker på at garantien holder, men ved

Argumentationen dengang var, at producenten skulle sandsynliggøre, at
brugerens indgreb i maskinen var årsag til den opståede fejl.

Hvis du ikke piller i den, er der derfor ingen tvivl om dine
rettigheder. Hvis du piller i den kan du risikere et større juridisk
slagsmål. Men det er ikke på forhånd giet at du taber. Det tager bare så
lang tid, at en dag du har vundet og får din maskine repareret, har den
mistet sin værdi...

Vi, der forhandler mac-stumper, blev i sin tid tilbudt et kursus i at
udskifte disse ram. Det blev solgt som et simpelt box-produkt, der ville
gøre os "autoriserede" mini-mac ram-udskiftere !!!

Pris ca. 1500 kr. gav os adgang til en hjemmeside, hvor vi kunne lære at
gøre det!

Det siger lidt om hvor indviklet et indgreb det er og ikke så lidt
om at Apples trussel om bortfald af licens er en anelse tyndt.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-01-08 00:44

Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:

> Er du sikker på det. Mener helt bestemt der har været nogle sager oppe i
> sin tid omkring computere hvor det blev afgjort, at den med at garantien
> bortfaldt når man pillede i computeren ikke holdt.

Det kommer helt an på computeren.

På alle andre Apple Macintosh computere er ram en user serviceable
part, men ikke på mini'en.

Jeg er ret sikker på at du kan finde eksempler på andre computer
modeller med lige så restrektive betingelser.

Fra : Bruno

Dato : 10-01-08 18:20

Morten Reippuert Knudsen wrote:
> På alle andre Apple Macintosh computere er ram en user serviceable
> part, men ikke på mini'en.

Bare fordi Apple skriver sådan, er det altså ikke sikkert den holder i
følge dansk lov.

> Jeg er ret sikker på at du kan finde eksempler på andre computer
> modeller med lige så restrektive betingelser.

Ganske givet. Men som forbruger er man ret godt beskyttet i EU og mange
af de betingelser holder derfor kun for erhvervskunder, eksempelvis så
ser man stadig software med de såkaldte shrink-wrap aftaler og de holder
ikke en meter efter dansk lov.

Mvh
Bruno

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 10-01-08 22:30

> [...]

> af de betingelser holder derfor kun for erhvervskunder, eksempelvis så
> ser man stadig software med de såkaldte shrink-wrap aftaler og de holder

Hvad er det lige shrink-wrap aftaler er for noget?

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-01-08 23:54

Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:

> Bare fordi Apple skriver sådan, er det altså ikke sikkert den holder i
> følge dansk lov.

dækker din garanti hvis du forsøger at skifte en hukommelses chip i din mp3
afspiller? Hvis du chipper en playstation? Dækker garantien hvis
du udskifter disken i din harddiskrecorder?

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 11-01-08 13:54

> dækker din garanti hvis du forsøger at skifte en hukommelses chip i din mp3
> afspiller? Hvis du chipper en playstation? Dækker garantien hvis
> du udskifter disken i din harddiskrecorder?

Dækker garantien på en cykel hvis du selv lapper den?

Medmindre det kan sandsynliggøres at dit indgreb er årsag til den
efterfølgende fejl, der søges omfattet af garantien, gælder den i alle
de tilfælde du har nævnt her.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-01-08 19:13

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> [...]

> Medmindre det kan sandsynliggøres at dit indgreb er årsag til den
> efterfølgende fejl, der søges omfattet af garantien, gælder den i alle

Jeg er ret sikker på at garantien ryger hvis du fortager et af de
nævnte indgreb.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-01-08 09:19

Michael <michael@mhcdan.dk> writes:

> Tak for det hurtige svar Bruno. Jeg havde bare en idé om der var lidt
> plads at det kræve en fagmand at skifte ram, men det ligner jo nærmest

Større ram fylder jo ikke mere. Det gør en større harddisk heller ikke.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-01-08 09:47

stigleerbeck@nypost.dk (Stig Leerbeck) writes:

> Hvad er det lige shrink-wrap aftaler er for noget?

"Når du bryder dette segl, accepterer du licensaftalerne..."
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"