Batteri i bærbar - standby forbrug?
Fra : Mich Ottosen

Dato : 05-01-08 20:20

Hvad er det for en proces, der bruger batteri, når maskinen er "klappet
sammen", d.v.s. er på standby men med slukket skærm ?
I løbet af 12 timer mister puteren cirka 17-19% på batteriet. Fra 100%,
når den klappes sammen til cirka 82-82%, når den åbnes igen-Hvis jeg
derimod bare logger ud og slukker maskinen kan den bevare de 100% på
batteriet i løbet af 12 timer.
Er der en proces, der kører, mens puteren er i "dvale"? Det er vel bare
en indstilling i MacOS'et, der skal rettes?

MB 13" MacOS 10.4.11.

I øvrigt synes jeg, at batteriet (det er et nyt udskiftningsbatteri fra
Apple i oktober 07) er meget længe om at lade op. Forleden var det nede
på omkring 50% og jeg mente, at det skulle lades op, hvis jeg nu skulle
ud af døren med maskinen på batteri alene. Efter fem timer var batteriet
"kun" på nogle-og-halvfems procent.

Det forekommer mig at være en noget langsommelig opladning.
Batteridriften er ellers omkring de cirka 3 (måske tre-en-halv time) ved
almindelig brug.

Batteriet har kun seks cykler (SIC), så nyt er det. Men er det tegn på
defekt, at det er langsomt til at oplade?

--
v.h.,
Mich.

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-01-08 11:46

Mich Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> Hvad er det for en proces, der bruger batteri, når maskinen er "klappet
> sammen", d.v.s. er på standby men med slukket skærm ?

Det er bare RAM'en, der skal have strøm for at gemme indholdet. De nye
Mac med Intel er så smarte, at de også gemmer alting på harddisken.
Derfor er de længe om at gå på vågeblus. Hvis batteriet bliver brugt
helt op, mens computeren er på vågeblus, bliver det hele læst ind fra
harddisken, når du sætter strøm til og tænder. På de gamle modeller var
alt det, du var i gang med, og som ikke var gemt, tabt, hvis batteriet
løb tør for strøm under vågeblus. Når man startede computeren igen,
startede den helt forfra.

> [...]
>
> Batteriet har kun seks cykler (SIC), så nyt er det. Men er det tegn på
> defekt, at det er langsomt til at oplade?

Altså, du gør også mig helt nervøs. Mit batteri viser kun 96% lige nu.
Opladeren har været sat til i fire timer, og batteriet var næsten fyldt,
da jeg satte den til i morges. Min erfaring er, at indikatoren ofte ikke
når helt op på 100%, og det gør ikke noget. I morgen viser den måske
100% igen. At måle ladetilstanden på et batteri er ikke helt så let som
at måle benzinstanden i en bil. Det er ikke helt så sikkert, som et flåd
på noget væske. Mange faktorer kan spille ind og snyde.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 06-01-08 16:01

On 2008-01-06 11:46:22 +0100, news@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> [...]
> alt det, du var i gang med, og som ikke var gemt, tabt, hvis batteriet
> løb tør for strøm under vågeblus. Når man startede computeren igen,

Tak, rart at vide! :)
- David
--
Læs min blog
http://david.blangstrup.info

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-08 10:25

On 2008-01-06 16:00:48 +0100, David Blangstrup <no@no.no> said:

> Tak, rart at vide! :)
> - David

Et lille trick - når lysdioden foran på maskinen begynder at fade ind
og ud, så har maskinen gemt alle data på harddisken, det svarer til at
en windows bærbar går på dvale.

Jeg pille bare batteriet ud af maskinen i et sekund og sætter det i
igen, så er maskinen HELT slukket, men alle data er gemt på disken, når
jeg så starter den, så varer det kun nogle sekunder så er den klar
igen, det er et fedt tip og det virker hver gang

// Per.

Fra : Mich Ottosen

Dato : 06-01-08 22:24

> [...]
> alt det, du var i gang med, og som ikke var gemt, tabt, hvis batteriet
> løb tør for strøm under vågeblus. Når man startede computeren igen,

Tak for svar og forklaring, Henrik. Men det betyder da vist, at jeg skal
til at ndre adfærd: nu skal jeg have den slukket under transport (for at
spare på batteristrømmen). Det er jeg lidt ked af, for det er mere
bøvlet at starte maskinen end blot lukke låget op

> [...]
> at måle benzinstanden i en bil. Det er ikke helt så sikkert, som et flåd
> på noget væske. Mange faktorer kan spille ind og snyde.

Jeg tror da ikke, at du har nogen grund til at være nervøs. Jeg spurgte
bare om ikke mit eget batteri var ualmindelig længe om at lade op.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-01-08 22:37

> [...]

> spare på batteristrømmen). Det er jeg lidt ked af, for det er mere
> bøvlet at starte maskinen end blot lukke låget op

Jamen, er der så længe, til du er ved en stikkontakt igen? Hvis du bare
skal ned til toget, og den har været ladet op hjemme, kan det da ikke
betale sig at slukke computeren. Når du så kommer frem, kan du så ikke
finde en stikkontakt igen at sætte den til? Det er jo kun, hvis du har
den på våbeblus natten over eller en hel dag, at forbruget bliver
betydeligt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich Ottosen

Dato : 07-01-08 23:06

> [...]
> betale sig at slukke computeren. Når du så kommer frem, kan du så ikke
> finde en stikkontakt igen at sætte den til?

Ja, der kan godt gå lang tid. Det er da osse lidt kikset at bede om
strøm hos "fremmede"
I toget kan man som bekendt tappe strøm, men da jeg ofte transporterer
MB'en i bil, så ..... nå, ja, men kan vel købe en omformer til
cigartænderen (?)

> Det er jo kun, hvis du har
> den på våbeblus natten over eller en hel dag, at forbruget bliver
> betydeligt.

Ja, det er jo netop det.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-01-08 00:05

Mich Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> Ja, der kan godt gå lang tid. Det er da osse lidt kikset at bede om
> strøm hos "fremmede"

Nu ved jeg ikke, hvad du laver med din computer, men du har da ret, hvis
det ikke er personlige venner, man besøger.

> I toget kan man som bekendt tappe strøm, men da jeg ofte transporterer
> MB'en i bil, så ..... nå, ja, men kan vel købe en omformer til
> cigartænderen (?)

Jeg er bange for, at det kniber. Apple har patenteret den magnetiske
tilslutning MagSafe. Derfor kan man ikke længere få uoriginale opladere
til sin bærbare Mac. Apple laver mig bekendt kun en "Airline Adapter"
til brug i fly, men dels angiver de, at den ikke kan bruges i biler,
dels lader den ikke batteriet op, men tillader blot computeren at køre.
Til gengæld fås der vist omformere til bilen, så de 12V laves om
til 230V. Enkelte biler har endda 230V udtag indbygget, men det gælder
vist mere de store familietransportører. Renault laver jo nogle
uortodokse løsninger, så jeg ved ikke, om en Clio har et 230V udtag. Med
sådan et eller en omformer kan man jo bruge den almindelig oplader i
bilen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich Ottosen

Dato : 13-01-08 22:29

> [...]
> uortodokse løsninger, så jeg ved ikke, om en Clio har et 230V udtag. Med
> sådan et eller en omformer kan man jo bruge den almindelig oplader i

Clioen har vist ikke sådan et udtage, så skulle det være godt gemt. Jo,
det er netop sådan en omformer jeg skal have neglene i.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 14-01-08 23:57

Mich Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> Clioen har vist ikke sådan et udtage, så skulle det være godt gemt. Jo,
> det er netop sådan en omformer jeg skal have neglene i.

Harald nyborg har en serie omformere fra en 2-300kr (kan ikke huske det
præcist).

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 06-01-08 14:56

> [...]

> på omkring 50% og jeg mente, at det skulle lades op, hvis jeg nu skulle
> ud af døren med maskinen på batteri alene. Efter fem timer var batteriet

Prøv at nulstille SMC

<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303319>

> Det forekommer mig at være en noget langsommelig opladning.
> Batteridriften er ellers omkring de cirka 3 (måske tre-en-halv time) ved
> almindelig brug.

Det er vel okay!?

> Batteriet har kun seks cykler (SIC), så nyt er det. Men er det tegn på
> defekt, at det er langsomt til at oplade?

Er det ikke noget med at sådan et batteri godt kan blive bedre og bedre
til at holde strøm i løbet af de første opladninger - for så at blive
langsomt slidt op med tiden?

--
Mvh Martin

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 06-01-08 15:41

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Er det ikke noget med at sådan et batteri godt kan blive bedre og bedre
> til at holde strøm i løbet af de første opladninger - for så at blive
> langsomt slidt op med tiden?

Eller også kan det være batteristyringen der er ekstra skånsom de første
gange.