Ran på Tv2 i aften
Fra : Morten Møller Kriste~

Dato : 14-07-01 12:55

Tv2 sender Kurosawas mesterværk Ran i aften/nat.
Jeg ville lige gøre folk opmærksom på det, så færrest mulig går glip af den.
Jeg har set den et par gange, men alle altid i full-screen. Hvis tv2 har
besluttet at sende den i bredformat bliver det stort

Det kan i øvrigt ikke understreges nok, hvor katastrofalt det er at langt de
fleste film "klippes" i stykker, så de kan passe fjernsynsformatet (jeg har
f.eks kun set en Kurosawa film i det originale brede format...)

Hilsen Morten

Fra : Jens Thomsen

Dato : 14-07-01 14:16

Morten Møller Kristensen <mortenmk@kabelnettet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:tl0concq8kqlb5@corp.supernews.com...
> [...]
> Jeg har set den et par gange, men alle altid i full-screen. Hvis tv2 har
> besluttet at sende den i bredformat bliver det stort

Kender ikke den aktuelle kopi, men sidst den blev sendt på dansk tv for få
år siden, var den i letterbox.

> [...]
har
> f.eks kun set en Kurosawa film i det originale brede format...)

Du må holde lidt bedre øje med programmet. Jeg har set både Ran, De syv
samuraier, Blodets trone, Rødskæg, Derzu Uzala og Akira Kurosawas drømme i
deres korrekte formater indenfor de seneste år på dansk tv. Herudover
desuden Yojimbo på svensk. Rapsodi i August er den eneste undtagelse, jeg
kan komme i tanke om.

Kurosawa lavede ikke film i widescreen før 1958 (Den skjulte Fæstning) og
alle film før (De syv samuraier, Rashomon, Blodets trone m.m.) er derfor
skudt i full frame og bør ikke vises på anden måde.

MVH
Jens

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 14-07-01 19:01

Morten Møller Kristensen skrev:
> [...]
> Jeg har set den et par gange, men alle altid i full-screen. Hvis tv2 har
> besluttet at sende den i bredformat bliver det stort

Tusind tak for tippet! Ellers havde jeg ikke fået den set (og optaget). Det
er jo ikke sommer for, at vi skal holde øje med tv-programmet, hvis du
forstår. Og jo - TV2 sender den i bredformat, så det er bare 10-4! :)

--
Mvh. Peter
http://www.filmsvar.dk - online filmbrevkasse