En plastickugle i min øl (Guiness) ??
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 01-01-08 23:10

Hej gruppe,

Jeg havde for sjovs skyld købt et par dåser Guiness i Lidl, og stillet dem
ud i det store køleskab (den overdækkede terasse)
Her til aften ville jeg så prøve een, og da jeg havde hædt indholdet (0,5L)
op i et glas, lagde jeg mærke til at der var noget der raslede i bunden af
dåsen, når man rystede den. Jeg troede at det var en isklump, idet
udetemperaturen var omkring frysepunktet - ting plejer dog ikke at fryse så
hurtigt på vores terasse.
Da jeg nu til aften ville stille dåsen ud, lagde jeg mærke til at der
stadigvæk var noget der raslede, så teorien om en isklump blev forkastet, da
dåsen havde stået 5-6 timer ved stuetemp.
Ved at kigge ned igennem hullet i dåsen, kan jeg se at det der rasler er en
plastickugle - vel halvt så stor som en golfbold...
Er der nogen her som kan opklare mysteriet om hvad denne kugle skal gøre
godt for ? - jeg gætter på at det har noget med skumudviklingen i en
Guiness..

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 01-01-08 23:16

Nå, nu fandt jeg lige svaret ved at google lidt, så jeg svarer lige mig
selv...

http://en.wikipedia.org/wiki/Widget_%28beer%29

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Max

Dato : 01-01-08 23:19

Hej Andreas

> gøre godt for ? - jeg gætter på at det har noget med skumudviklingen
> i en Guiness..

Det er en trykfølsom nitrogen patron der får den rigtige skum frem
i øllet og de der bobler der går nedad :)

Forøvrigt en god øl, men ikke kold.

http://en.wikipedia.org/wiki/Guinness

--
Mvh Max

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-01-08 23:24

On Tue, 1 Jan 2008 23:09:55 +0100, Andreas M. Hansen wrote:

> [...]
> Er der nogen her som kan opklare mysteriet om hvad denne kugle skal gøre
> godt for ? - jeg gætter på at det har noget med skumudviklingen i en

Den lille kugle (widget) er fyldt med Nitrogen (kvælstof) og der er et
lille hul i kuglen. Nitrogenen frigiver CO2'en i øllet. Guiness og andre øl
af samme type, ville være ret tungtflydende uden hjælp fra denne gaskugle.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-01-08 00:03

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i en meddelelse

> Den lille kugle (widget) er fyldt med Nitrogen (kvælstof) og der er et
> lille hul i kuglen. Nitrogenen frigiver CO2'en i øllet.

Nej, det er ikke det, der sker. Den frigivne nitrogen skaber alene skummet.

> Guiness og
> andre øl af samme type, ville være ret tungtflydende uden hjælp fra
> denne gaskugle.

Tungtflydende? Dén slags øl indeholder ikke kulsyre, og skal heller ikke
gøre det. Når det ikke serveres fra fad, mangler det karakteristiske skum,
der er så uløseligt forbundet med en Guinness. Derfor opfandt man fidusen.

Morale: Køb aldrig en Guinness på flaske.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 04-01-08 04:32

Jens Bruun wrote:

> [...]
> der er så uløseligt forbundet med en Guinness. Derfor opfandt man fidusen.
>
> Morale: Køb aldrig en Guinness på flaske.

Murphys på flaske er også udstyret med disse kugler (Foretrækker rent
faktisk Murphy fremfor Guiness ... Carlsbergs Imperial Stout er også ganske
udemærket).

--

Live long and prosper...

Fra : -= JF =-

Dato : 02-01-08 21:47

Andreas M. Hansen skrev:

> Jeg havde for sjovs skyld købt et par dåser Guiness i Lidl, og stillet dem
> ud i det store køleskab (den overdækkede terasse)

Stor fejl!
Stouts og portere skal ikke være kolde!
Prøv at snuppe en stuetempereret porter! Meget meget bedre smag, og
meget bedre skum!

--
Mvh. John

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 03-01-08 07:59

> Stor fejl!
> Stouts og portere skal ikke være kolde!
> Prøv at snuppe en stuetempereret porter! Meget meget bedre smag, og meget
> bedre skum!

Der står ellers "SERVE EXTRA COLD" på dåsen....

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 03-01-08 22:03

Andreas M. Hansen wrote:

> Der står ellers "SERVE EXTRA COLD" på dåsen....

På Upper Hill i Slagelse kan man få Guiness med 2 forskellige temperaturer.
MÃ¥ op og tjekke hvad det er imorgen... det er jo fredag.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : -= JF =-

Dato : 03-01-08 22:22

Andreas M. Hansen skrev:

> Der står ellers "SERVE EXTRA COLD" på dåsen....

Jo, men de barbarer aner ikke en dyt om den slags )

Prøv at tage en stuetempereret af slagsen, og til sammenligning en der
har stået i køleren natten over. Kæmpe forskel til den varmes fordel.

Den har i forvejen ikke nogen hverken stor eller kraftig smag, og
kulsyre er næsten ikke-eksisterende - og begge dele formindskes kraftigt
ved afkøling.

--
Mvh. John

Fra : Jan Boegh

Dato : 03-01-08 09:03

-= JF =- skrev i 8f13a$477bf85b$3e3d8c6c$1887@news.arrownet.dk dette:

> Stor fejl!
> Stouts og portere skal ikke være kolde!
> Prøv at snuppe en stuetempereret porter! Meget meget bedre smag, og
> meget bedre skum!

Du har sikkert ret. Men jeg har for nylig haft fornøjelsen af besøge Guiness
Storehouse i Dublin og de skænker selv i deres demonstrationsbar - Gravity
Bar - deres mørkebrune stads iskoldt. Personligt synes jeg den smagte
nogenlunde lige så grimt som ved stuetemperatur

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-01-08 18:12

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse

> Du har sikkert ret. Men jeg har for nylig haft fornøjelsen af besøge
> Guiness Storehouse i Dublin og de skænker selv i deres
> demonstrationsbar - Gravity Bar - deres mørkebrune stads iskoldt.

Sidst, jeg var der, kunne man vælge mellem kællingetemperatur (iskold),
drengetemperatur (kølig) og herretemperatur (tempereret).

Jeg tog herreudgaven. Mine irske, (mandlige) værter valgte kællingeudgaven,
drak en slurk, og lod så mig drikke resten. De kunne ikke li' deres egen
Guinness! Vi var senere på et rigtigt godt mikrobryggeri i Dublin, hvor jeg
fik mit livs bedste oyster-stout. Dér drak mine irske værter det tyndest
smagende øl, stedet kunne byde på. Så meget for irlændere og Guinness.
Tøsedrenge!

> Personligt synes jeg den smagte nogenlunde lige så grimt som ved
> stuetemperatur

Guinness bliver - som ved visse andre specialiteter - bedre og bedre, som
indtagelsen skrider frem. Når du først har drukket de første par stykker,
vil du opleve, at de efterfølgende bliver bedre og bedre.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : ASKF

Dato : 03-01-08 18:52

Jens Bruun ytrede sig i <MOmdnX2ZavnxiuDanZ2dnUVZ8vWdnZ2d@giganews.com>
med dette:

> [...]
>fik mit livs bedste oyster-stout. Dér drak mine irske værter det tyndest
>smagende øl, stedet kunne byde på. Så meget for irlændere og Guinness.

Ales og stouts er desværre på retur i Irland og UK, mens øltyperne sjovt
nok har fremgang i de fleste andre europæiske lande. Selv i USA er det
begyndt at blive trendigt med special-bryg fra mikro-bryggerier og
import fra især Belgien og Holland (kloster-ales er i høj kurs).

Mine stouts skal også helst være tempereret (14-20 C), mens ales har et
noget større spænd, nogle af dem smager faktisk ret dårligt, når de er
varme, mens andre ingen smag har når de er kolde.

>Guinness bliver - som ved visse andre specialiteter - bedre og bedre, som
>indtagelsen skrider frem. Når du først har drukket de første par stykker,
>vil du opleve, at de efterfølgende bliver bedre og bedre.

Enig, en Guinness bør aldrig nydes alene.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Torben

Dato : 03-01-08 21:29

"ASKF" <nospam@askf.dk> wrote in message

> Enig, en Guinness bør aldrig nydes alene.

Der er der nu ikke mange øl der bør

mvh
Torben

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-01-08 22:10

"Torben" <real_anonymous@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Der er der nu ikke mange øl der bør

Jeg kender pt. kun to:

- En chili-øl, jeg engang købte i Netto
- en 1664 i lilla flaske, der angiveligt skulle være en slags hvedeøl, men
som smager som en kunstigt sødet citronvand

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Torben

Dato : 04-01-08 10:27

> Jeg kender pt. kun to:
>
> - En chili-øl, jeg engang købte i Netto
> - en 1664 i lilla flaske, der angiveligt skulle være en slags hvedeøl, men
> som smager som en kunstigt sødet citronvand

Denne, Kjaerstrup Stout, hører ind under samme kategori:
http://www.goodbeer.dk/showpic.php?img=images/dk/kjaer1.jpg

Vi holdt familiens julefrokost 1. juledag, og "temaet" var specialøl. Tror
at vi havde 20 forskellige øl vi skulle konsumere - den lokale vinhandel
anbefalede Kjaerstrup Stout som værende en rigtig "dameøl". Ingen, absolut
ingen kunne lide denne gennemtrængende kakaomag og resten blev hældt direkte
i kloakken.

Denne faldt derimod i tøsernes smag:
http://www.theobrands.dk/Default.aspx?tabid=340
Smagte også OK, men har ikke det mindste med øl at gøre.

mvh
Torben

Fra : Max

Dato : 04-01-08 10:36

Hej Torben

> Denne faldt derimod i tøsernes smag:
> http://www.theobrands.dk/Default.aspx?tabid=340
> Smagte også OK, men har ikke det mindste med øl at gøre.

Hvorfor har det ikke noget med øl at gøre ?

--
Mvh Max

Fra : Torben

Dato : 04-01-08 10:41

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message

> Hvorfor har det ikke noget med øl at gøre ?

Smagen - minder mere om dessertvin med brus.

mvh
Torben

Fra : Max

Dato : 04-01-08 12:21

Hej Torben

> Smagen - minder mere om dessertvin med brus.

Nu findes der jo ikke noget der hedder en øl smag, der findes
i tusinder, om det er øl afhænger vel af måden det er
fremstillet på eller hvad ?

--
Mvh Max

Fra : Torben

Dato : 04-01-08 12:23

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message

> Nu findes der jo ikke noget der hedder en øl smag, der findes
> i tusinder, om det er øl afhænger vel af måden det er
> fremstillet på eller hvad ?

Sikkert - men i *min* verden har det ikke noget med øl at gøre!

mvh
Torben

Fra : Max

Dato : 04-01-08 12:40

Hej Torben

> Sikkert - men i *min* verden har det ikke noget med øl at gøre!

Ok, så forstår jeg, i min verden er den slags øl, fint øl
at drikke til f.eks. risalamandel juleaften.

--
Mvh Max

Fra : Torben

Dato : 04-01-08 13:27

> Ok, så forstår jeg, i min verden er den slags øl, fint øl
> at drikke til f.eks. risalamandel juleaften.

Ja her ville den sikkert være god - ok, men en bajer bliver det aldrig

mvh
Torben

Fra : Max

Dato : 04-01-08 13:36

Hej Torben

> Ja her ville den sikkert være god - ok, men en bajer bliver det
> aldrig

Skal vi så diskutere hvad en bajer er ? :)

--
Mvh Max

Fra : Torben

Dato : 04-01-08 14:31

> Skal vi så diskutere hvad en bajer er ? :)

Ja lad os bare det

Hørte faktisk ordet "nossebajer" for første gang her inden jul - hehe!

mvh
Torben

Fra : Max

Dato : 04-01-08 16:00

Hej Torben

> Ja lad os bare det

Så skal vi lige have fastslået hvad vi mener med en bajer,
er en bajer en pilsner som Hof, Tuborg, Thor og så vidre ?

> Hørte faktisk ordet "nossebajer" for første gang her inden jul - hehe!

Og hvad dækkede det begreb så ?

--
Mvh Max

Fra : Torben

Dato : 04-01-08 16:04

> Så skal vi lige have fastslået hvad vi mener med en bajer,
> er en bajer en pilsner som Hof, Tuborg, Thor og så vidre ?

Jo!

> Og hvad dækkede det begreb så ?

Nu ved jeg ikke om du nogensinde har drukket en øl *samtidig* med at du
kører bil?

Hvis ja til ovenstående, hvor gør du så af flasken når du ikke drikker?

mvh
Torben

Fra : Max

Dato : 04-01-08 16:10

Hej Torben

> Hvis ja til ovenstående, hvor gør du så af flasken når du ikke
> drikker?

Da jeg ikke går ind for kolde kugler, så sætter jeg den i flaskeholderen :)

--
Mvh Max

Fra : Torben

Dato : 04-01-08 16:16

> Da jeg ikke går ind for kolde kugler, så sætter jeg den i flaskeholderen
> :)

Hehehe

mvh
Torben

Fra : ASKF

Dato : 04-01-08 13:48

Max ytrede sig i <477e1b1d$0$2086$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk> med
dette:

>Hej Torben

>Ok, så forstår jeg, i min verden er den slags øl, fint øl
>at drikke til f.eks. risalamandel juleaften.

Bryghuset Svaneke har en Choko Stout som passer perfekt til søde
desserter, jeg serverer den gerne til is, men den er ret ulidelig at
drikke alene.

Fra : Max

Dato : 04-01-08 15:58

Hej ASKF

> Bryghuset Svaneke har en Choko Stout som passer perfekt til søde
> desserter, jeg serverer den gerne til is, men den er ret ulidelig at
> drikke alene.

Jeg må tilstå at øl med chokoladesmag, ja det fænger ikke hos mig.

--
Mvh Max