Offentliggørelse af XMLliste over strea
Fra : Per Jørgensen

Dato : 31-12-07 08:49

Hej gruppe.

Jeg er pt igang med at bygge et multimediacenter der styrer alt min
musik,film,tv osv i mit hus. I denne sammenhæng ville jeg gerne kunne
høre radio også.
I den sammenhæng har jeg lavet et plugin omkring streamings fra diverse
radiostationer således at jeg herhjemme nu kan høre radio over det hele.

Da det Projekt jeg leger med er http://www.mythtv.org som er et
OpenSource projekt, er der jo visse gældende regler for kodestumper osv.

Men selve listen med de forskellige radiostationer's streamings:
er det noget man må offentliggøre?
Netop da jeg brænder for OpenSource - ville jeg gerne hjælpe andre
istedet for at de skal opfinde den dybe tallerken igen. Men også
teknikken som jeg har brugt til at finde frem til de streamings som der
bliver lavet fra Radiostationerne. Normalt pakker de det ind i alt
muligt Javakode osv.

Så derfor inden jeg offentliggør mit systems opbygning og ekstra
detaljer omkring radio og en masse andet - ville jeg geren vide om det
er ulovligt at fremlægge denne dokumentation på nettet til frit brug??
Også fordi det er inkl en liste over de stationers streaming??

Håber I kan forstå mit spørgsmål.
Godt nytår.

MVH
Per Jørgensen

Fra : Jesper Lund

Dato : 31-12-07 16:27

Per Jørgensen wrote:

> Men selve listen med de forskellige radiostationer's streamings: er det
> noget man må offentliggøre?

Tænker du på de URLs som de enkelte internetradio kanaler benytter? Jeg
kan ikke se at nogen lov skulle forbyde dig at offentliggøre dem.

Radiostationerne javascript kode vil være beskyttet af ophavsret, men jeg
kan ikke se hvordan ophavsretten skulle kunne udstrækkes til en URL, som
har karakter af en faktuel oplysning (selvom den er en lille del af
javascript koden). Derudover er der andre metoder til at finde disse
URLs, for eksempel "URL sniffer" software.

Denne side distribuerer Screamer Radio med URLs for en række danske
radiostationer
http://www.kimludvigsen.dk/programmer-multimedia-screamer.html

--
Jesper Lund

Fra : Stig Johansen

Dato : 01-01-08 09:05

Jesper Lund wrote:

> [...]
> javascript koden). Derudover er der andre metoder til at finde disse
> URLs, for eksempel "URL sniffer" software.

Jeg tror du skal anlægge en anden synsvinkel.

For nogle år siden blev M$ dømt i en patentsag.
Dommen gik ud på, at der var nogle der mente, at de havde patent på 'one
click activation'. Det medførte, at M$ måtte opdatere deres browser, så
eksempelvis mediaplayer _ikke_ startede automatisk ved klik på et link.
'Nogen' (retten/advokater?) besluttede, at hvis man aktiverede det ved hjælp
at javascript, var det _ikke_ et patentbrud.
Det der derfor vi ser alt det der aktivering ved brug af javascript, altså
en metode til at aktivere med et enkelt klik, og ikke et forsøg på at
skjule URI'er.
The good news: M$ har 'købt' licens, så der er mulighed for at det igen
bliver automatiseret (En gang i 2008).
The bad news: Der er ingen grund til at bruge penge på at lave de
forskellige websteder 'baglæns', så vi kommer nok ikke af med 'lortet'
igen.
Hvorvidt 'man' tillader direkte aktivering i Open Source verdenen skal jeg
ikke gøre mig klog på, men her er fordelen, at der ikke rigtig er nogle
penge at komme efter.

Stig Johansen

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 02-01-08 20:41

Stig Johansen wrote:

> [...]
> click activation'. Det medførte, at M$ måtte opdatere deres browser, så
> eksempelvis mediaplayer _ikke_ startede automatisk ved klik på et link.

Softwarepatenter har gyldighed i Europa, herunder Danmark...

/ Carsten

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 02-01-08 20:50

Carsten Pedersen wrote:

> Softwarepatenter har gyldighed i Europa, herunder Danmark...
>
> / Carsten

Duh... "*ingen* gyldighed" naturligvis

/ Carsten

Fra : Stig Johansen

Dato : 04-01-08 07:36

Carsten Pedersen wrote:

> Duh... "*ingen* gyldighed" naturligvis

Ja, men det er gyldigt i USA.
Problemet var at MS måtte fjerne funktionaliteten i deres browser.
Via update ramte det også uden for USA.
Jeg fandt et link fra et af mine tidligere indlæg:
<http://blogs.msdn.com/ie/archive/2007/11/08/ie-automatic-component-activation-changes-to-ie-activex-update.aspx>

Stig Johansen