Nyistandsat lejlighed samt hold af have
Fra : Christian Madsen

Dato : 29-12-07 19:51

Hej Alle,

I forbindelse med udfyldelse af en standardlejekontakt, har en bekendt
af mig et par spørgsmål. Da jeg kun kender en smule til lejeret, vil
jeg høre om nogen herinde kan være behjælpelig?

Hvad lægger der i begrebet "nyistandsat".. Huset (lejemålet) er
nymalet, nye gulve mv. men f.eks. er både køkken og mad af ældre dato..
Kan lejemålet betegnes nyinstandsat?

Udlejer vil gerne have, at lejer holder haven pæn. Kan krav herom
indsættes i en husorden, eller kan krav herom gyldigt anføres til slut
på lejekontratken? (jeg er klar over, at man f.eks. ikke kan bestemme
at en person ryger inden for, men kan man kræve at haven altid er
velholdt?)

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Christian Madsen

Dato : 29-12-07 19:51

Christian Madsen skrev den 29-12-2007:
> [...]
> (jeg er klar over, at man f.eks. ikke kan bestemme at en person ryger inden
> for, men kan man kræve at haven altid er velholdt?)

mad = bad

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Jesper Lund

Dato : 29-12-07 20:09

Christian Madsen wrote:

> Hvad lægger der i begrebet "nyistandsat".. Huset (lejemålet) er nymalet,
> nye gulve mv. men f.eks. er både køkken og mad af ældre dato.. Kan
> lejemålet betegnes nyinstandsat?

Jeg mener at begrebet alene referer til maling af lofter, vægge,
radiatorer og paneler (træværk), samt lakering af gulve (indvendig
vedligeholdelse). Vedligeholdelse af køkken og bad er udvendig
vedligeholdelse i lejelovens forstand.

Er der ikke en mere specifik formulering i §11? Jeg checkede lige en
gammel lejekontrakt (professionel udlejer), hvor jeg selv havde denne
forpligtelse ("afleveres nyistandsat"), og der var det præcist defineret
hvad jeg skulle betale for ved fraflytning.

--
Jesper Lund

Fra : Christian Madsen

Dato : 29-12-07 20:15

Jesper Lund skrev den 29-12-2007:

> [...]
> forpligtelse ("afleveres nyistandsat"), og der var det præcist defineret
> hvad jeg skulle betale for ved fraflytning.

Jeg kiggede kun meget kort på kontrakten, men det var desuden aftalt,
at der skulle laves en flytterapport både ved indflytning og
fraflytning hvoraf det skulle fremgå hvad der skulle ordnes.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Codexx

Dato : 29-12-07 23:14

Christian Madsen wrote:
> [...]
> på lejekontratken? (jeg er klar over, at man f.eks. ikke kan bestemme
> at en person ryger inden for, men kan man kræve at haven altid er

Jeg mener bestemt godt et sådant krav kan aftales i lejekontrakten, da der
på det punkt er aftalefrihed. Det er dog svært at sige hvad forskellen på LL
§ 25 (Lejeren skal behandle det lejede forsvarligt.) og et krav om at haven
skal holdes "pæn". Det er jo en meget upræcis formulering, som må tolkes til
fordel for lejeren.

/Bacher

Fra : Christian Madsen

Dato : 30-12-07 00:14

Codexx skrev den 29-12-2007:

> [...]
> skal holdes "pæn". Det er jo en meget upræcis formulering, som må tolkes til

Tjaaa, det kunne måske udformes mere specifikt, f.eks. (ukrudt skal
bekæmpes, hækken skal klippes i en bestemt højde, træer beskæres
osv..?)

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Jesper Lund

Dato : 29-12-07 23:35

Codexx wrote:

> [...]
> et krav om at haven skal holdes "pæn". Det er jo en meget upræcis
> formulering, som må tolkes til fordel for lejeren.

En andet spørgsmål er om manglende, eller dårligt, havearbejde fra
lejerens side er tilstrækkelig misligholdelse til at lejeaftalen kan
opsiges eller hæves? Som du siger der er givetvis mange definitioner af
at haven skal holdes "pæn"..

--
Jesper Lund

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 30-12-07 14:35

Christian> Hej Alle, I forbindelse med udfyldelse af en
Christian> standardlejekontakt, har en bekendt af mig et par
Christian> spørgsmål. Da jeg kun kender en smule til lejeret, vil
Christian> jeg høre om nogen herinde kan være behjælpelig?

Christian> Hvad lægger der i begrebet "nyistandsat".. Huset
Christian> (lejemålet) er nymalet, nye gulve mv. men f.eks. er
Christian> både køkken og mad af ældre dato.. Kan lejemålet
Christian> betegnes nyinstandsat?

Mad af ældre dato: Smid det ud og køb noget nyt. Hvis du ikke er
tilfreds med betegnelsen "ny-..." så lad være at acceptere
lejekontrakten og undlad at underskrive den.

Christian> Udlejer vil gerne have, at lejer holder haven pæn. Kan
Christian> krav herom indsættes i en husorden, eller kan krav
Christian> herom gyldigt anføres til slut på lejekontratken? (jeg
Christian> er klar over, at man f.eks. ikke kan bestemme at en
Christian> person ryger inden for, men kan man kræve at haven
Christian> altid er velholdt?)

Som en advokatfuldmægtig vistnok nogenlunde engang sagde her i
gruppen: Man kan kræve lige hvad man vil, min dreng.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Christian Madsen

Dato : 30-12-07 14:47

Martin Jørgensen skrev den 30-12-2007:

> [...]
>
> Som en advokatfuldmægtig vistnok nogenlunde engang sagde her i
> gruppen: Man kan kræve lige hvad man vil, min dreng.

Tak for endnu et godt og seriøst indlæg... Du har endnu engang formået
at gøre restillingen lige så klar som altid.... Klar som et blækhus...

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 30-12-07 16:50

Christian> Martin Jørgensen skrev den 30-12-2007:

> [...]
Christian> er klar over, at man f.eks. ikke kan bestemme at en
Christian> person ryger inden for, men kan man kræve at haven

Christian> Tak for endnu et godt og seriøst indlæg... Du har endnu

Du er velkommen min dreng.

Christian> engang formået at gøre restillingen lige så klar som
Christian> altid.... Klar som et blækhus...

Bare sig til hvis du vil have en privatlektion i ny og i næ.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Christian Madsen

Dato : 30-12-07 16:54

> [...]
> Christian> altid.... Klar som et blækhus...
>
> Bare sig til hvis du vil have en privatlektion i ny og i næ.

ELLERS tak.. Jeg skulle gerne fortsætte med at bestå mine eksaminer.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen