Hegnsloven og sprøjtning - bor op mod land~
Fra : myicq

Dato : 28-12-07 17:47

Jeg har et par spsm om hegnsloven og generelle regler, når man som privat
bor "på en mark".

Situationen er: vores grund ligger med en bondes mark på 3 sider, den
sidste side er en grusvej. Marken har i 6 år været uopdyrket.

Nu vil bonden gerne dyrke den igen. Vi har tidligere talt med bonden
om at få beskåret vores store træer, så de ikke generer hans traktor,
aftalen var at det måtte vi se på sammen.

Men nu melder der sig forskellige spørgsmål:

1) i dag, 28 dec, har bonden selv begyndt at beskære i vores træer,
og har beskåret dem meget hårdt, direkte ved stammen. Vi har ikke
talt om det først. Han stod endda i vores have og beskar nogle
af grenene.

Billeder af "resultatet" kan ses på http://www.23hq.com/myicq/

Han blev standset af min kone inden han kunne nå videre, vi ville
gerne undersøge hvad han kan tillade sig.

Vi føler han udøver en form for selvtægt, der er ikke længere nogle
skelmærker, og der er en skrænt 75cm ud fra træet.

Må han bare uden videre begynde at beskære vores træer, og selv
bestemme hvor tæt på stammen / hvor langt op ? Og.. selv "definere"
hvor skellet faktisk er ?

Nogle som har domspraksis for skel som er mod opdyrket mark ?

2) Når marken så skal dyrkes påstår han at der skal sprøjtes helt op til
vores grund, og dermed vores økologiske urtehave. Vi mener selv at
der skal være en "bufferzone" mod haver, men kan dog ikke finde
den præcise lovgivning på området.

3) hvis vi skal have et hegnssyn, hvor skal man så henvende sig ?

Fra : Ann

Dato : 28-12-07 10:54

On 28 Dec., 17:46, myicq <hegnslov.5.my...@spamgourmet.com> wrote:
> [...]
>   den præcise lovgivning på området.
>
> 3) hvis vi skal have et hegnssyn, hvor skal man så henvende sig ?

Hej

Spørgsmål 1)

Du skal læse hegnslovens § 19

" 19. Den til hegnet stødende jord må ikke behandles eller benyttes
således, at hegnet herved beskadiges.
Stk. 2. Grene, som vokser ind gennem hegnet eller så tæt hen over
hegnet, at dette herved udsættes for beskadigelse, eller som er til
ulempe for den for naboejendommens drift nødvendige færdsel med
redskaber, maskiner og køretøjer, er naboen berettiget til at afkappe
i skellinien.
Stk. 3. Grene, der på grund af alder, råd el. lign. skønnes at
være farlige for sikkerheden på naboejendommen, kan hegnsynet efter
naboens begæring pålægge ejeren at fjerne.
Stk. 4. Ejeren af en til skov grænsende ejendom kan kræve, at
skovejeren i skellinien kapper grene i større højde end i stk. 2
anført, når hegnsynet efter indhentet erklæring fra lederen af
statsskovdistriktet eller, hvis denne skønnes inhabil, fra en af
Miljøministeriet udpeget sagkyndig finder, at betydningen af sådan
kapning væsentlig overstiger de af kapningen følgende ulemper for
skovbrynets landskabelige værdi eller for skoven.
Stk. 5. Om grene, som fra andre bevoksninger end skove vokser ind
over hegnet til nabogrunden i større højde end i stk. 2 anført, kan
kappes eller forlanges kappet, afgøres af domstolene.
Stk. 6. Hække om gårds- og huspladser, haver, gartnerier,
planteskoler og frugtplantager er hver af parterne berettiget til at
klippe på den mod hans ejendom vendende side.
Stk. 7. Hvor kapning eller klipning foretages i henhold til stk.
2, 4 og 6, skal arbejdet udføres på forsvarlig måde og på passende
årstid. Det ved kapningen eller klipningen fremkomne kvas tilfalder
den, som har ladet arbejdet udføre.
Stk. 8. Drives der løsdrift af husdyr på de til et levende hegn
eller en skelgrøft grænsende arealer, skal den pågældende lodsejer i
passende afstand herfra opsætte og vedligeholde et beskyttelseshegn af
tråd el.lign., således at beskadigelse ikke kan finde sted.
Stk. 9. Husdyr må ikke tøjres så nær ved levende hegn eller
skelgrøft, at dyrene kan beskadige hegnet eller grøften."

Hvis du vil læse hele loven så ses den her:

http://www.hegnsloven.dk/

Spørgsmål 2)

http://www.praktiskoekologi.dk/foreningen/pressemeddelelser/miljoeet_og_sproejteramte_naboer_svigtes_af_regering.html

eller