Hvor længe må der arbejdes
Fra : OZ3BTO

Dato : 26-12-07 05:57

Ved ikke lige helt om jeg har ramt rigtig gruppe .. Om ikke andet håber jeg
da på at nogen kan finde rette sted at finde svaret....

Hvor mange timer må man arbejde af gangen samt hvor stor hviletid skal man
have efter dette ?

Der er tale om nat arbejde med vagter der går fra 16.30 til 06.00 UDEN
pauser ofte helt frem til 08.00

Har overvejet fagforening men ville høre her først da en henvisning til
evt. lovgivning på området kan få chefen på bedere tanker (forhåbentlig)

Erik Andersen

Fra : Bondemand

Dato : 26-12-07 06:36

"OZ3BTO" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Har overvejet fagforening men ville høre her først da en henvisning til
> evt. lovgivning på området kan få chefen på bedere tanker (forhåbentlig)

Jamen du kan da henvise til dette: http://www.at.dk/sw4619.asp

Mvh.
Jan

Fra : Bondemand

Dato : 26-12-07 06:42

> Jamen du kan da henvise til dette: http://www.at.dk/sw4619.asp
>
> Mvh.
> Jan

Glemte lige at nævne i skyndingen:
Den normale arbejdstid og dine pauser er bestemt i din overenskomst, og kan
variere alt efter hvilket område du arbejder inden for. Men hviletiden er
bestemt i arbejdsmiljø loven... Her kan også gælde specielle regler, f.eks
hvis du er chaufør m.m.
Normalen er dog at man skal have en ugentlig fridag og at man skal have 11
timer fri mellem hver "arbejds dag"... men der kan dispenceres lidt.....
Læs selv mere i bekendtgørelsen.

Mvh.
Jan

Fra : OZ3BTO

Dato : 26-12-07 15:41

"Bondemand" <grinderslevsletdette@minkfarm.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> timer fri mellem hver "arbejds dag"... men der kan dispenceres lidt.....

Det er chauffør job der er tale om .. nærmere betegnet taxa

Erik

Fra : Rea721

Dato : 26-12-07 19:26

> Det er chauffør job der er tale om .. nærmere betegnet
> taxa

Hvorfor mener du ikke at du kan holde pauser???
Du er vel provisionslønnet på et eller andet niveau?

--
Rea721 AKA Leon Andrea. Hvis en troende kræver, at jeg som ikke-troende
skal overholde hans tabuer i den offentlige sfære, så beder han ikke om min

Fra : OZ3BTO

Dato : 27-12-07 16:19

"Rea721" <skod3@721.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
min
> respekt, men om min underkastelse. Og dette er uforeneligt med et sekulært

Jeg skal være meldt i hjemzone under hele vagten = kan kunne køre inden for
3 min og være så tæt på bilen at jeg kan høre når der kommer en tur på
taxameteret

Erik

Fra : Bondemand

Dato : 29-12-07 13:59

> [...]
> for
> 3 min og være så tæt på bilen at jeg kan høre når der kommer en tur på

Hvis din arbejdsgiver er medlem af en arbejdsgiverforening, så du er
omfattet af en overenskomst, kan du kikke her:
http://mediacontent.sd.publicus.com/pdf/SD339239119.PDF
Ellers er det kun arbejdesmiljøloven + div. EU regler som er gældende. Jeg
er desværre ikke så meget inde i de regler, da jeg arbejder i et andet
område.

Mvh.
Jan

Fra : Wilstrup

Dato : 29-12-07 15:44

"OZ3BTO" <no@spam.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> køre inden for
> 3 min og være så tæt på bilen at jeg kan høre når der

Det er i strid med overenskomsten, hvis du kører taxa - du har
ret til en spisepause på 25 minutter samt en kaffepause på 15
minutter. Men som de fleste chauffører er du sikkert ikke
tilmeldt en fagforening (Chaufførernes) hvorfor vognmanden kan
skalte og valte med dig som han vil. Til gengæld er der mangel
på taxa-chauffører, så du kan sagtens finde en anden vognmand
(afhængigt af hvor du bor, naturligvis)

Fra : Wilstrup

Dato : 29-12-07 15:47

> [...]
> køre inden for
> 3 min og være så tæt på bilen at jeg kan høre når der

Jeg har lige svaret dig. jeg kan se at du har fået fornuftige
svar fra andre - men jeg skal lige tilføje at jeg selv har
kørt taxa (godt nok for mere end 10 år siden) og har kørt
rutebus, så reglerne kan godt være ændret, men næppe reglerne
om hviletidsbestemmelser iht. færdselsloven og EU-direktiverne

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-12-07 16:53

> Det er chauffør job der er tale om .. nærmere betegnet taxa

Så er du omfattet af køre-hviletidsbestemmelserne. Du må aldrig køre mere
end 4½ time uden pause og nogle dage 9 timer og andre 10 timer efter et sæt
ret indviklede regler. Desuden må du i snit ikke arbejde mere end 48 timer
om ugen over 6 måneder og max 60 timer på en uge. De to sidstnævnte regler
kan/vil fagforeningen ikke forholde sig til, så der må du selv være
opmærksom.

Du kan have op til 15 timers arbejdsdage uden at bryde hverken køre-hviletid
eller arbejdstidsreglerne. Begge regelsæt er love, og dertil kan så komme
jeres overenskomst, som jeg ikke kender præcist nok.

Mvh Maria

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 27-12-07 17:00

On Thu, 27 Dec 2007 16:52:51 +0100, Maria Frederiksen wrote:

> køre-hviletidsbestemmelserne

Gælder kun for bus og lastbil, taxa er ikke under
køre-hviletidsbestemmelserne.

--
..

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 27-12-07 17:02

> Så er du omfattet af køre-hviletidsbestemmelserne.

Nej han er ikke.

<citat>
Køre-/hviletidsbestemmelserne gælder kun for bus- og lastbilschauffører:

Taxibranchen er omfattet af Bekendtgørelse om hvileperiode og fridøgn, som
i §3 fastslår:
Arbejdstiden skal tilrettelægges således, at de ansatte får en hvileperiode
på mindst 11 timer inden for hver periode på 24 timer.

§4. Inden for hver periode på 7 døgn skal de ansatte have et ugentligt
fridøgn, der skal ligge i umiddelbar tilslutning til en daglig
hvileperiode. Det ugentlige fridøgn skal så vidt muligt falde på søndage.

§8. Den daglige hvileperiode kan nedsættes til 8 timer ved holdskifte i
virksomheder, der arbejder i holddrift, når det ikke er muligt at holde den
daglige hvileperiode mellem afslutningen af det ene holds arbejde og
begyndelsen af det andet holds arbejde.

Reglerne gælder i princippet kun for ansatte. For vognmanden selv og
medlemmer af hans familie som hører til husstanden gælder Færdselslovens
generelle bestemmelser med hensyn til habilitet for førere af
motorkøretøjer
</citat>

--
Send de autonome i arbejdslejr.
Reducer kontanthjælp til en midlertidig ydelse, max. 3mdr.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-12-07 18:20

> Nej han er ikke.

OK, jeg troede den var gældende for alle profesionelle chauffører.

Mvh Maria

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 27-12-07 18:27

On Thu, 27 Dec 2007 18:19:54 +0100, Maria Frederiksen wrote:

> OK, jeg troede den var gældende for alle profesionelle chauffører.

Desværre ikke.

--
..

Fra : Allan F

Dato : 28-12-07 05:11

"Ludvig Nielsen" <" lunielsen "@yahoo DOT dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> medlemmer af hans familie som hører til husstanden gælder Færdselslovens
> generelle bestemmelser med hensyn til habilitet for førere af

FÆL 54 - og for vognmanden gælder 11-timers reglen ikke.

Allan F

Fra : Allan F

Dato : 28-12-07 05:13

> [...]

> medlemmer af hans familie som hører til husstanden gælder Færdselslovens
> generelle bestemmelser med hensyn til habilitet for førere af

FÆL 54 Stk. 2. Et motordrevet køretøj må endvidere ikke føres eller forsøges
ført af nogen, som på grund af sygdom, svækkelse, overanstrengelse, mangel
på søvn, påvirkning af opstemmende eller bedøvende midler eller af lignende
årsager befinder sig i en sådan tilstand, at han eller hun er ude af stand
til at føre køretøjet på fuldt betryggende måde.

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 28-12-07 11:57

On Fri, 28 Dec 2007 05:12:37 +0100, Allan F wrote:

> [...]
> årsager befinder sig i en sådan tilstand, at han eller hun er ude af stand
> til at føre køretøjet på fuldt betryggende måde.

Ja, den er bare nemmere at omgå, og opdages for det meste først når ulykken
er sket.

--
..