Juridisk grundlag for en kommunal tilslutn~
Fra : DKVIKING007

Dato : 25-12-07 05:37

I forbindele med udvidelsen af et ældre eksisterende sommerhus område
har kommunen nu meddelt de nuværende sommerhusejere at de vil have
tilslutningspligt til en nyt offenligt kloakeringssystem.

En stor del at de omfattede sommerhuse er imidlertid 30 - 40 år gamle,
og har individuelle spildevandssystemer som f.eks. septitanke o.lign.
Da disse ejendomme oprindeligt blev opført kunne den lokale kommune
ikke tilbyde off- kloakering i det omfattede område.

Det jeg ikke helt kan få styr på er om en kommune der for måske 40 år
siden ikke kunne tilbyde offentlig kloakering, nu senere kan gøre
husejerne pligtige til at tilslutte sig en ny kloakering uagtet at
ejeren for ejen omkostning har måttet etablere anden form for
spildevandshåndtering efter gældende lov om udførsel af sådanne
installationer.

Et måske naivt synspunkt ville være at dersom man bliver påtvunget et
ny type kloaktilslutning, vil blive tilbudt en form for kompensation
for de omkostninger man allerede har afholdt. Men det er måske
ønsketænkning.

Derudover, dersom jeg havde købt en ejendom og mit skøde ikke
stipulerede nogen offentlig instans ret til at pålægge mig yderligere
pligterog omkostninger, ville jeg blive noget fortørnet over at
modtage en regning for noget jeg reelt ikke har behov for.

Har en kommune en ret til at pålægge pligter på ejendomme, hvor denne
kommunale ret/pligt ikke er lyst i skødet for ejendommen ?

Fra : Peder Porse

Dato : 25-12-07 16:40

DKVIKING007 skrev:
> [...]
>
> Har en kommune en ret til at pålægge pligter på ejendomme, hvor denne
> kommunale ret/pligt ikke er lyst i skødet for ejendommen ?

Der en en klar hjemmel til at kræve tilslutning.Dit område skal være
omfattet at en kommunal spildevandsplan.

Der er samtidig i lov om betaling til offentlige spildevandsanlæg
fastsar et maksimalt beløb på ca. 50.000 kr. der skal betales for
tilslutningen.

De individuelle spildevandssystemer renser ikke for fosfor bla.

Fra : DKVIKING007

Dato : 25-12-07 09:50

On 25 Dec, 15:39, Peder Porse <pppsamb...@pederporse.dk> wrote:

> [...]
> tilslutningen.
>
> De individuelle spildevandssystemer renser ikke for fosfor bla.- Hide quoted text -

Hej Peder, og tak for dit svar.

Forstår jeg dig korrekt han en kommúne på et hvilket som helst
belejligt tidspunkt forårsage en uventet omkostning for en borger:
- uagtet at denne borger for egne midler har måttet etablere lign
foranstaltning, pga kommunens daværende manglende evne til at levere
- uagtet at der ikke er påvist problemer med rensningen af spildevand
fra borgerens ejendom, og ej heller grund til at tro det vil blive et
problem
- uagtet at der på ejendommen ikke er lyst rettigheder/pligter omkring
etablering af den specifikke service.

Jeg ville personligt føle mig lidt røvrendt dersom jeg var i
overstående situation.

Jeg har set at flere kommuner i sager omkring etablering af naturgas
IKKE har valgt at eksersere tilslutningspligten, dersom borgeren har
et eksisterende tidssvarende opvarmingssystem i ejendommen. Dette
virker da langt mere fornuftigt. Det er vel trods alt ikke en kommunal
opgave at pålignene borgerne uforudsete udgifter, der ikke grunder i
reelle behov. Eller måske tager jeg helt fejl der

Fra : Jørn Rasmussen

Dato : 25-12-07 18:38

Når talen er om miløforanstaltninger er det Miljøministeriet og juraen der
tromler sin vilje igennem. Fornuften parkeres udenfor døren, hvor
beslutningerne tages.

En kommunalbestyrelse kan udpege et kloakopland, hvor alle bosiddende
indenfor området er underlagt kommunalbestyrelsens luner og vilje.
Borgerne har kun mulighed for indflydelse i processen hvor kloakoplandetes
område fastlægges. Derefter er det ligegyldigt om man selv har begået nogle
foranstaltninger for at rense sit spildevand.

Spildevandsområdet er monopoliseret, Hvad befolkningen har erfaret igennem
generationer og ellers har af gode ideeer bliver på det skammeligste
tilsidesat af systemet og inkompetente jurister (dommere) som intet fagligt
ved om betydningen af næringsstoffernes kredsløb og begrænsning af
resourceforbrug (Miljølovens § 3)

/Jørn R

Jørn Rasmussen

Fra : Poul Christensen

Dato : 25-12-07 19:58

"Jørn Rasmussen" <joernras@vip.cybercity.dk> wrote in

> [...]
> som intet fagligt ved om betydningen af næringsstoffernes kredsløb og
> begrænsning af resourceforbrug (Miljølovens § 3)

Hm Indlægget hører ikke til i juragruppen, men snarere i politikgruppen