PostDanmark strafporto
Fra : CanonBonke

Dato : 23-12-07 18:32

Det er måske overkill at gå i en juragruppe med dette, men jeg
finder ikke nogen bedre egnet.
Jeg fik for nyligt en strafportoregning på 36,- kr for
"underfrankering", vedhæftet et nydeligt billede af mit brev,
UDEN frimærke.
Brevet var frankeret af mig med 8,25 kr, idet min vægt sagde 51g,
og min kone gav mig et frimærke, så at jeg satte det på, og kom
brevet i tasken.
Om frimærket var på da jeg postede det i morgenens mørke kan jeg
ikke sige.
Nu skete det igen i dag, min kone frankerede et brev med 4,75
kr., og da hun ville tage det og køre til den lokale postkasse,
faldt frimærket af.
Nu til sagen. PostDanmark svarer ikke på mails eller et
almindeligt brev (som blev sendt i protest over
strafportoregningen), og så er det jeg mener vi forbrugere er
rigtigt dårligt stillede, PostDanmark kan jo bare forsyne
frimærkerne med dårlig lim, og hæve strafporto som
forgodtbefindende.
PS, Jeg ved godt at der sker ændringer i beregning af strafporto
i 2008, men problemet med frimærkerne består stadig.
Mvh Knud

Fra : Jubii

Dato : 23-12-07 19:57

"CanonBonke" <knud@wedebo.dk> skrev i en meddelelse
> rigtigt dårligt stillede, PostDanmark kan jo bare forsyne
> frimærkerne med dårlig lim, og hæve strafporto som
> forgodtbefindende.

Hvad er dit juridiske problem? Hvad du skriver ligner kun brok eller højst
en forbrugerklage der kunne postes i dk.forbruger.

For at få ret i at du evt. havde postet et brev med frimærke, der faldt af,
må du faktisk have brevet ind forbi en teknisk undersøgelse der evt. kan
finde limrester på den plads du mener frimærket skulle sidde.
Da det ellers er ord mod ord og PD har det bedste bevis kan du ikke gøre
andet end at være sikker på dit næste brev har fastsiddende frimærker, evt.
ved at bruge en limstift på hvert fra nu af.
Ikke noget særlig juridisk svar men det passer vist fint til dit indlæg.

Fra : (Martin Jørgense

Dato : 23-12-07 21:01

Jubii> "CanonBonke" <knud@wedebo.dk> skrev i en meddelelse
Jubii> news:476e9ba0$0$15885$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
Jubii> Hvad er dit juridiske problem? Hvad du skriver ligner kun
Jubii> brok eller højst en forbrugerklage der kunne postes i
Jubii> dk.forbruger.

Jubii> For at få ret i at du evt. havde postet et brev med
Jubii> frimærke, der faldt af, må du faktisk have brevet ind forbi
Jubii> en teknisk undersøgelse der evt. kan finde limrester på den
Jubii> plads du mener frimærket skulle sidde. Da det ellers er
Jubii> ord mod ord og PD har det bedste bevis kan du ikke gøre
Jubii> andet end at være sikker på dit næste brev har fastsiddende
Jubii> frimærker, evt. ved at bruge en limstift på hvert fra nu

Stod det til mig, ville jeg bede PD om at rende og hoppe med
henvisning til at portoen allerede 1 gang er betalt og de ved (eller
burde det, det er det samme) også godt at der er et problem jvf:

http://ing.dk/artikel/68079?highlight=post+danmark+frim%E6rke

Og mange flere artikel(er) om samme emne og så kan/bedes PD ellers i
fremtiden sørge for at kvaliteten på limen bliver forbedret, hvis de
gerne vil opkræve strafporto fra mig i fremtiden.

Derudover ville jeg skrive at fremtidige henvendelser fra PD bliver
faktureret med 100 kr per. påbegyndte time, jeg skal bruge på
brevskriveri, poste ting og sager osv, hvis jeg i fremtiden hører mere
i den samme sag medmindre PD kommer frem med nye beviser i sagen.

Hvis den fremgangsmåde jeg anbefaler vælges, så skriv gerne hvad PD's
svar er.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : (Martin Jørgense

Dato : 23-12-07 21:21

Martin> Stod det til mig, ville jeg bede PD om at rende og hoppe
Martin> med henvisning til at portoen allerede 1 gang er betalt og
Martin> de ved (eller burde det, det er det samme) også godt at
Martin> der er et problem jvf:

Martin> http://ing.dk/artikel/68079?highlight=post+danmark+frim%E6rke

Iøvrigt: Hvis du beder PD om at rende og hoppe og de finder på noget
interessant/underholdende, så skriv gerne din historie til "lynch"
eller i bunden af mit link. Det er nogengange meget underholdende at
læse om - og jeg begriber sådan set heller ikke hvorfor PD ikke løser
problemet, når nu det er teknisk muligt og indført i andre lande
(modargumentet er at det er folks eget ansvar, men det syntes jeg ikke
holder helt når PD har en økonomisk interesse i ikke at afværge
problemet vha. moderne teknologi - derudover regner almindelige
mennesker jo med at PD har styr på deres lim, hvilket de så ikke har
eller også har de, men de gider nok bare ikke ødelægge en "god
forretning"). Søg på google efter "strafporto" og lignende.

Her er et vidne-udsagn fra en tidligere PD-ansat (kan læses i bunden
af mit link):

"Jeg har sorteret store breve på postcenter i min studietid og det er
sket, at der i bunden af kassen lå løse frimærker og det var sidst i
bearbejdningen af posten. Jeg kan forestille mig det var meget være i
"vasken" hvos posten kom ind og blev format-sorteret. Hæft dit
frimærke på konvolutten, gerne med spidserne på frimærkesiden, så
skal/kan postens gummi ruller ikke hive det af igen ... ! -Sune"

PD har ikke fortjent en rød reje. Bed dem om at modbevise din påstand
(hvilket nok er helt umuligt), da du ellers betragter sagen som slut.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : CanonBonke

Dato : 26-12-07 14:01

""Martin Jørgense" "n"" <megafedt@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:87fxxt6u37.fsf@totally-fudged-out-message-id...
writes:

> [...]

påstand
| (hvilket nok er helt umuligt), da du ellers betragter sagen som

Hi-hi, jeg skal nok orientere videre, jeg har sendt et fysisk
brev, men har desværre vist nok forgæves forsøgt at stoppe
betalingen i banken. Det er nok fordi den er sat til betaling til
første bankdag efter helligdagene
Det er også nærmest for sjov, selv efter julen er 36,- kr ikke
noget der vælter mit budget
Knud

Fra : Jubii

Dato : 23-12-07 20:14

"CanonBonke" <knud@wedebo.dk> skrev i en meddelelse
> Det er måske overkill at gå i en juragruppe med dette, men jeg
> finder ikke nogen bedre egnet.

Det kunne du alligevel 10 minutter senere i den anbefalede gruppe.

Fra : CanonBonke

Dato : 26-12-07 13:56

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse

| "CanonBonke" <knud@wedebo.dk> skrev i en meddelelse
|
| Det kunne du alligevel 10 minutter senere i den anbefalede
gruppe.

Ja, jeg brugte de "10" minutter til at finde forbrugergruppen,
undskyld ulejligheden.
mvh Knud

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 30-12-07 12:58

> [...]
> rigtigt dårligt stillede, PostDanmark kan jo bare forsyne
> frimærkerne med dårlig lim, og hæve strafporto som

En anden løsning på problemet for fremtiden kunne være at anvende PD's
såkaldte "frankeringsmærker". Følgende er sakset fra PD's side:

Post Danmark indfører frankeringsmærkerne som et permanent produkt pr. 22.
august 2007.
Frankeringsmærkerne fungerer på samme måde som postmærkerne, dvs. at kunden
selv vælger
værdien, der påtrykkes frankeringsmærket. Frankeringsmærket er trykt på
selvklæbende termopapir
og måler 55 x 22,5 mm.

--
Kenneth