Nytårsaften
Fra : Ole

Dato : 30-12-07 18:25

For at komme væk fra tråden angående discount "mad",
hvad planlægger I nytårsaften ?

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Fra : Ralph

Dato : 30-12-07 18:59

"Ole" <I_R_Onslow@c.dk> skrev i en meddelelse
> For at komme væk fra tråden angående discount "mad",
> hvad planlægger I nytårsaften ?

Fiske"buffet", store fade med masser af rejer, kold kogt torsk, asparges,
kaviar, hårdkogte æg, tomater, agurk, salat, hjemmelavet
cremefraiche-dressing med masser af grønt og friskbagt fladbrød.

Oksebov, lammekølle, kogte kartofler, ditto bønner, brune perleløg og sovs
lavet på andefedt og oksefond, med lidt surt.

Dyr is

TexMex chips (var på tilbud i Brugsen)

Genialt og nyt? Næh, men det smager godt, og det kikser aldrig.

--
Ralph

Fra : Ole

Dato : 30-12-07 19:35

Ralph wrote:

> [...]
>
> Dyr is
>
> TexMex chips (var på tilbud i Brugsen)
>
> Genialt og nyt? Næh, men det smager godt, og det kikser aldrig.

Forret:
De sædvanlige dødsyge tarteletter, som smager fantastisk
når de bliver serveret direkte fra ovnen, fyldet er
som sædvanligt høns i argspares med lidt skinke oven på.

Hovedret:
En oksefilet der bliver langtidsmodnet, det det nogle her kalder
koldstegning, men ikke har noget med stegning at gøre.
Koldstegning er ved højre temperatur

Lune modne tomater.
Ærter, kort opkog i rigeligt saltet vand, der skal være smag i.
Desværre ingen bønner, dem vi kunne finde, gad jeg sgutte spise.
Ris, Bismatiris, 30 minutter i koldt vand, skyllet 3-4 gange
inden kogning.
Stegte kartofler, ikke alle her spiser ris.
Det flydende til retten bliver 2 forskellige bearnaisesauce,
jeg skal have mere vineddike i min, end konen, en simpel
flødesovs af dyppet fra stegen.

Dessert:

Den har vi droppet, jeg laver altid /rigeligt/ med mad
så der er sgutte nogle der spiser desserten, senere
er der naturligvis kransekage og.. hold fast børnechampus.

Vi skåler i det samme her

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Fra : Torben

Dato : 30-12-07 21:01

"Ole" <I_R_Onslow@c.dk> wrote in message

> Forret:
> De sædvanlige dødsyge tarteletter, som smager fantastisk
> når de bliver serveret direkte fra ovnen, fyldet er
> som sædvanligt høns i argspares med lidt skinke oven på.

Tarteletter går man aldrig gal af

Velbekomme.

mvh
Torben

Fra : Peter Knutsen

Dato : 31-12-07 01:12

Torben wrote:

> Tarteletter går man aldrig gal af

Enig, men hvorfor skal det stakkels hønsekød forurenes med skinke? Ikke
fordi jeg er religiøs, men hønsekød i en god tarteletsovs smager da
udmærket i sig selv.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 30-12-07 19:21

Ole <I_R_Onslow@c.dk> writes:

> For at komme væk fra tråden angående discount "mad",
> hvad planlægger I nytårsaften ?

Simpelt. Vi er to voksne, heraf en på skrap kur på grund af galdesten,
så her lyder menuen på kængurubøffer, ovnbagte grøntsager (løg,
kartofler, rødbeder, pastinakker og gulerødder med hvidløg, rosmarin
og timian) og en stor portion salat, sikkert med iceberg, tomater,
peberfrugter, agurk og oliven. Hertil hjemmelavet dressing med hvidløg
og persille. Hvis jeg får bagt i morgen eftermiddag bliver der også
brød til.

Mvh Trine

Fra : Marianne

Dato : 30-12-07 20:26

"Ole" <I_R_Onslow@c.dk> skrev i en meddelelse
> For at komme væk fra tråden angående discount "mad",
> hvad planlægger I nytårsaften ?

Indonesisk rijstafel, som jeg har en gammel, supergod opskrift på.

Til dessert - kokosis - hvis jeg kan finde det!

mvh
Marianne

Fra : Hauge

Dato : 30-12-07 20:30

Hejsa
Marianne wrote:
> Til dessert - kokosis - hvis jeg kan finde det!

Har du prøvet fryseren?

Mvh Hauge

Fra : Marianne

Dato : 30-12-07 22:38

> Hejsa
>
> Har du prøvet fryseren?
>
> Mvh Hauge

Ho, ho - ja, men der er ikke noget!

mvh
marianne

Fra : Karsten Jühne

Dato : 02-01-08 00:41

On Sun, 30 Dec 2007 20:25:48 +0100, Marianne wrote:

>Indonesisk rijstafel, som jeg har en gammel, supergod opskrift på.

Må man se den?

Jeg har desværre mistet en opskrift, jeg fik af en klassekammerats
hollandske mor for mange år siden.
--
Mvh. Karsten
Andelsbolig: http://www.lysningen.dk

Fra : Torben

Dato : 30-12-07 20:44

"Ole" <I_R_Onslow@c.dk> wrote in message
> For at komme væk fra tråden angående discount "mad",
> hvad planlægger I nytårsaften ?

Hej,

vi skal have følgende:

Forret:
Avocado med rejer. Dressing laves af creme fraise, ketchup, tabasco, citron,
salt og peber.
Pyntes med dild og citron. Hvidvin til.

Hovedret:
Oksemørbrad af ungkvæg. Dertil rødvinssovs, hasselbagte kartofler og
citronmarinerede friske asparges. Kraftig Italiens rødvin til.

Dessert:
Pandekager med is og ristede mandler. Muskatvin til.

Natmad:
HotDogs - ikke så festligt, men smager godt når man er ved at være småstiv

Måske øl til.

Champagnen (den gode) drikker vi i pauserne (det billige sprøjt gemmes til
klokken 24)

Håber at i får en god aften!

mvh
Torben

Fra : Tove Krieger

Dato : 30-12-07 21:15

> For at komme væk fra tråden angående discount "mad",
> hvad planlægger I nytårsaften ?
>
> Ole Mogensen

Jamen, her hos bliver det dejlig nemt. Vi er kun os to, og en
sønnesøn på 13 der har valgt at holde nytår her. Vi skal såmænd bare
have dejlig (upumpet) kogt hamburgerryg, grønlangkål hvor der
sikkert "falder" noget piskefløde ned i, og brunede kartofler.

Dessert er is med vafler.

Kl. 12 er der kransekage og drikkelse af en eller anden art.

Det kan vist ikke være mere enkelt.
--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Torben

Dato : 30-12-07 21:26

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> wrote in message

> [...]
> 13 der har valgt at holde nytår her. Vi skal såmænd bare have dejlig
> (upumpet) kogt hamburgerryg, grønlangkål hvor der sikkert "falder" noget

Se det kommer jeg til at savne - er vokset op med kålpølser, hamburgerryg,
grønlangkål og brunede kartofler til nytårsaften. Heldigvis har svigermor
inviteret til "tømmermændsmad" d. 1. januar, og så skal vi have rester -
inkl. et par "skarpe"

mvh
Torben

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 30-12-07 20:52

"Ole" <I_R_Onslow@c.dk> skrev i en meddelelse
> For at komme væk fra tråden angående discount "mad",
> hvad planlægger I nytårsaften ?

Jvnf. tidligere tråd har jeg nu hjemført nogle meget store og flotte
kammuslinger (kødet kun).
De skal tilberedes med asparges i en kraftig sauce på kyllingefond og
citron. Dem glæder jeg mig til.

Da jeg står for maden, men ikke lægger hus til, skal meget laves som en
slags "take away".
Lige nu laver min kone "kartoffelkroketter" i små forme. De kan så varmes i
morgen on location.

En ordentlig makker af en oksemørbrad er netop afpudset. Fyldes i morgen med
hakkede valnødder, champignon, persillesmør mv. Bindes op og brunes af i
gryde inden en tur i ovnen on location. Hertil en sauce på bl.a. kalvefond
og blandede svampe (købt i tør udgave (altså svampene , samt diverse
rodfrugter i stave (steger med).

Mine kones hjemmelavede is til slut.

Ikke helt så struktureret og tilrettelagt og gennemprøvet, som et andet
indlæg slår til lyd for, at man skal være, hvis man vil være en god kok. Til
gengæl er råvarerne dyre, så det redder mig nok

Godt nytår!

Peter Ingsø Laursen

Fra : Max

Dato : 30-12-07 21:45

Hej Ole

> For at komme væk fra tråden angående discount "mad",
> hvad planlægger I nytårsaften ?

Til forret noget med lidt røget laks og rejer, måske en
form for rejecoctail, men anrettet på tallerken da jeg
aldrig har fattet meningen i at anrette dem i glas.

Hovedretten bliver tornedos med stegte rodfrugter,
Hasselback kartofler og rødvinssovs.

Til dessert har jeg lavet noget is med chokolade, nougat,
marcipan og vanille, hvordan det skal serveres har jeg
ikke taget stilling til.

Til aftenkaffen serveres hjemmelavet kransekagekonfekt.

--
Mvh Max

Fra : Dido

Dato : 30-12-07 22:08

Koldstegt oksefilet med saltbagte kartofler, ristede svampe og
hjemmelavet bearnaise.
Til dessert: Pannacotta med....noget?

Og så står den selvfølgelig på hjemmebagt kransekage kl. 24

/Dorthe

Fra : Kim Jensen

Dato : 30-12-07 22:42

Ole wrote:
> For at komme væk fra tråden angående discount "mad",
> hvad planlægger I nytårsaften ?

Forret: Lakse-"carpacchio" med lidt salat og citronolie samt hjemmebagt
brød.

Mellem-"frisker": Lidt citronsorbet med et dryp iskold Limoncello.

Hovedret: Kalvemørbrad med pesto og chorizo i midten, omviklet med
lufttørret skinke. Hertil gratineret kartoffelmos med persille, stegte
peberfrugter og squash, samt rødvinssauce.

Dessert: Passionsfrugttærte med hjemmelavet hvid chokoladeis og et dryp
jordbærsirup.

Italiensk rødvin og Asti Spumante i rigelige mængder og efter ønske.

Rigt udvalg af chips, dip, mexikanske øl og andre våde varer.

Kl 24.00: Hjemmebagte kransekagetoppe med chokoladebund (og mere Asti).

mvh
Kim Jensen

Fra : Flinkesen

Dato : 30-12-07 23:10

"Kim Jensen" <kim@_NOSPAM_litewerx.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Appetizers: Tunkanapéer samt agurk- og gulerodsstave med avocadomos

Forret: Lakseroulade lavet på en spinatbund - hertil hjemmelavet dressing

Hovedret: Kongekrabber lunet på grill, salat med pære, bacon og valnød,
halve bagte kartofler samt krydret tomatkompot og smørsovs som dyppelse til
krabberne

Mellemret: Ostetallerken

Dessert: Kold chokoladesuppe med honningglaserede ananasringe, eksotiske
frugter og en klat is

Natmad: Hotdogs - for at komme lidt ned på jorden igen

Velbekomme alle, jeg synes, der er mange, der skal have nogle rigtig lækre
ting.

Godt nytår

JK

Fra : Margrete Johansen

Dato : 31-12-07 01:35

Vi bliver fem personer - starter med champagne og snacks (grissini, lidt
grønt og en spicy dip af græsk yoghurt med chili og hvidløg) til Dronningens
nytårstale. Så er smagsløgene tilpas lammede (og må skylles rene med
rigelige mængder af champagne) til mit eksperiment med forretten, som består
af en slags boller af torsk, som jeg hakker groft med forårsløg, krydderier,
æg og kartoffelmel - damper i hvidvin med en skive røget laks omkring, i
ovnen. Hovedretten er lammekølle, udbenet og fyldt med frisk rosmarin og en
hel del hvidløg og citronskal (fra lokalt dyr) citronkartofler med
pinjekerner, piskefløde og basilicum, en salat af en slags, tomatsalsa med
cornichons og små, fine haricot verts med hakket løg og persille.
Rødvinssauce. Hummus og spicy rodfrugtsalat er også nødvendigt her. Vi
slutter af med en karamelcremet Manchego - oldgammel og en god autentisk
emmenthaler og frisk frugt.
Vi spiser godt, friskbagt brød og koldt smør fra Thiese til det hele. Og vi
drikker champagne, hvidvin og rødvin efter lyst og smag. Personligt skal jeg
ha' noget brun Leffe efterhånden som aftenen skrider frem. Til
midnatschampagnen skal vi ha' små tapashapser med paté, fyldte peperonier
(den gode gedeost), jamon serrano, oliven, svampepesto OG SÅ SKAL VI PÅ KUR.
Godt nyår til alle i gruppen.

Margrete - kogekone i www.smagsuniverset.dk

Fra : Jan Jeppesen

Dato : 31-12-07 02:25

På Kur hmm - Nytårskur? Har vi her med selveste hendes Majestæt Dronningen
selv at gøre??
Ej, spøg til side, men menu´en kunne nu godt passe!

Er da godt nok misundelig, men hos dem vi besøger, skal vi have
kineserbuffet udefra, så det "flasker" sig nok..

Godt Nytår!!

--
Mvh.

Jan Jeppesen
E-mail: jan.jeppesen@stofanet.dk

Fra : Heidi

Dato : 31-12-07 09:08

Flinkesen wrote:

> Dessert: Kold chokoladesuppe med honningglaserede ananasringe,
> eksotiske frugter og en klat is

Kunne man lokke opskriften på chokoladesuppen ud af dig?
Så takker jeg på forhånd

--
Heidi

Fra : Flinkesen

Dato : 31-12-07 14:43

> Kunne man lokke opskriften på chokoladesuppen ud af dig?
> Så takker jeg på forhånd
>
> --
> Heidi

Here you go:

http://www.gastrocorner.dk/kogebogen/visopskriften.asp?opskriftid=650

Mvh.

JK

Fra : Heidi

Dato : 31-12-07 14:53

Flinkesen wrote:

> Here you go:
>
> http://www.gastrocorner.dk/kogebogen/visopskriften.asp?opskriftid=650

Tak for det. Den tror jeg skal prøves næste gang vi får besøg af et hold
chokoladeglade venner
Må man spørge hvor du får fat i kakaosmør? Synes aldrig jeg har set det
i nogen butikker, men har nu godt nok heller ikke kigget efter. Skal man
i en helsekost, eller har Bilka/Føtex det feks.? Eller køber du det på
nettet?

--
Heidi

Fra : Flinkesen

Dato : 01-01-08 15:23

> [...]
> nogen butikker, men har nu godt nok heller ikke kigget efter. Skal man i
> en helsekost, eller har Bilka/Føtex det feks.? Eller køber du det på

Jeg valgte simpelthen at bruge Nutella

JK

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-07 10:45

"Ole" <I_R_Onslow@c.dk> skrev i en meddelelse
> For at komme væk fra tråden angående discount "mad",
> hvad planlægger I nytårsaften ?

Flæske eller andesteg + det løse.
Og i morgen middag nok noget fra McDonalds.
Så man behøver ikke fravælge det ene for det andet..
Det handler om tid og sted. Kvaliteten er OK begge
'steder' på hver deres felt.

Fra : Heidi

Dato : 31-12-07 13:19

Ole wrote:
> For at komme væk fra tråden angående discount "mad",
> hvad planlægger I nytårsaften ?

Til nytårstalen: et glas verdi spumante med ferskensmag og lidt salte
snacks.
Forret: kommer sammen med gæsterne - det bliver vist noget med rejer og
avocado i creme fraiche dressing.
Hovedret: Kold/langtidsstegt tyndstegsfilet (skulle have været i ovnen i
aftes, men turde alligevel ikke da jeg fandt ud af at temperaturen
svinger for meget, så den kom i ved 9-10 tiden i dag i stedet for, og
bliver holdt skarpt øje med) - aspargeskartofler med skræl som er kogt,
og som varmes igen i smør med hakkede nødder - friske grønne asparges
svøbt i bacon - sukkerærter - en færdigkøbt rødvinssauce som piftes op
med rødvin, det saft der måtte komme fra kødet, fløde og noget
chipotlepasta.
Dessert: Frisk frugt (frisk udskåret ananas, sharon, banan, og jordbær,
hvis vi kan nå at finde nogen i eftermiddag) - portions-chokoladefondue
med lys og mørk chokolade og toblerone - god vanilleis.
Senere: Diverse snacks, øl, drinks og hvad vi har lyst til
Kl. 12: Kransekagetoppe fra Princip og en verdi spumante med hindbærsmag
Natmad (hvis der er nogen der kan klemme mere ned): hjemmelavet
mexicansk kyllingesuppe med creme fraiche og tortillachips.

*Bøvs* og godt nytår til alle i gruppen

--
Heidi

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 31-12-07 15:03

"Ole" <I_R_Onslow@c.dk> skrev i meddelelsen
> For at komme væk fra tråden angående discount "mad",
> hvad planlægger I nytårsaften ?
>
> Ole Mogensen

Næppe særligt nyskabende, måske endda en anelse sen-firser Karolines
Køkken-agtigt, men godt ikke desto mindre
Vi - en familie med mor og far og tre børn i alderen 4-6 år, skal til
nytårstalen have et glas børnechampagne og lidt saltstænger. Til forret
butterdejsæsker med rejer og pyntet med ørredrogn. Hovedretten har stået og
hygget sig i ovnen siden i går aftes i form af en koldstegt oksefilet. Den
skal vi have pommes noisettes, whiskysovs og tomatsalat til. Og til dessert
chokoladefondue med is.
Resten af aftenen diverse chips og dips, salsa og guacamole - og dertil ice
cream sodas med kulørte paraplyer og det hele!

MVH Mette m. familie

Fra : Heidi

Dato : 31-12-07 16:15

Mette Svangren Guttesen wrote:

> Hovedretten
> har stået og hygget sig i ovnen siden i går aftes i form af en
> koldstegt oksefilet.

Det var, som skrevet andetsteds, også min plan med tyndstegen, men måtte
konstatere at vores ovn ikke er nøjagtig med temp.
Har du en ovn der holder hvad den viser, eller hvordan har du sikret at
den ikke får for meget?

--
Heidi

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 02-01-08 09:23

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> konstatere at vores ovn ikke er nøjagtig med temp.
> Har du en ovn der holder hvad den viser, eller hvordan har du sikret at

Hej Heidi

I starten lægger jeg mit stegetermometer ind i ovnen ved siden af eller
ovenpå stegen. Når jeg har fået finjusteret temperaturen, holder min ovn (en
14 år gammel Siemens) temperaturen særdeles stabilt.

MVH Mette (hvis steg med en centrumtemp. på 62 grader var så mør, at den
kunne tygges med øjenvipperne - omend jeg som den eneste i familien hellere
havde set, at den aldrig var nået over 60)

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-07 15:14

Ole wrote:
> For at komme væk fra tråden angående discount "mad",
> hvad planlægger I nytårsaften ?
>
> Ole Mogensen

Hvad min nytårsmiddag består af ved jeg ikke, men ved det er en "a la
carte-buffet".
Jeg skal holde nytår på en engelsk pub, i Århus, så kunne forestille mig at
det er engelsk-inspireret. Men god mad, det kan de lave. Og alt er lavet fra
bunden derinde.
Hele aftenen kan vi hygge os med fri bar, så der ryger nok mere end en Irish
Coffee indenbords.

Godt nytår, og pas på jer selv i aften

Louise

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 02-01-08 16:45

On Sun, 30 Dec 2007 18:25:23 +0100, Ole <I_R_Onslow@c.dk> wrote:

>For at komme væk fra tråden angående discount "mad",
>hvad planlægger I nytårsaften ?

Menuen kom til at se ud som følger. Desværre røg jeg ned med
maveonde, som så mange andre døjede med i år, natten til nytårsaftens
dag, så det var så som så med lysten til at gå i krig i køkkenet. Et
par mellem retter blev udeladt, og vi landende på:

Apéritif:
Champagne - Mailly, Grand Cru, Brut

Planen var at servere råsyltede kammuslinger med auslesekogte
gulerodstern og ausleseglace som første ret/appetizer - men det blev
droppet.

Forret:

Jomfruhummerbisque kogt på gewürztraminer (Ribeauvillé) med havtaske
og jomfruhummerhaler.

Vi fortsatte med champagnen til denne ret.

Hovedret:

Hjortemørbrad bagt i to lag fars (for at holde på smag og saft).
Første lag var lavet af ukurant kød, foie gras, nogle gråandefileter
(hakket til fars), æg, lidt mel og lidt rasp. Andet lag var svampe,
skalotteløg, bredbladet persille og lidt kalvefond. Til sidst
parmaskine til at holde sammen på sagerne. Dertil mos på pastinak og
kartoffel og kondenseret fløde, kraftig rødvinssauce (på kalvefond,
rødvin & løg), friteret persille og skorzonerrødder med marv glaceret
i honning.

Vin: Hermitage, Chapoutier, 'Le Pavillion', 1996 - STORT!

Dessert:
Svesker (Agen) marineret i Banyuls, polynesisk vanilje og en god rom,
som jeg ikke kan huske navnet på - og efterfølgende stegt ved svag
varme i ovn et par timer. Dertil vaniljeis (desværre ikke hjemmelavet)
og glace på lagen fra sveskerne.

Vin: Banyuls Rimage, 'Mise Précoce', 2003.

Opskrifter & billeder skulle gerne komme online snarest.

--
Mvh.

Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Seneste nyt: Rødkål med allehånde, æbler,
kanel, penjapeber og rødvin)

Fra : J-man

Dato : 02-01-08 19:46

Ole skrev:
> For at komme væk fra tråden angående discount "mad",
> hvad planlægger I nytårsaften ?

vi fik en stor menu fra den lokale burger king!

Mvh. J-man