behandling af teresse og plankeværk
Fra : Carsten Olesen

Dato : 14-07-01 09:51

Hej
Jeg står og skal behandle min teresse og plankeværk
med et eller andet, for det trænger meget. Men eftersom jeg er ny på dette
marked med hus og have osv, findes der mange produkter.
Teressen og plankeværket er af trykinpræneret træ men den grønne fave er
næsten væk.
vh
Carsten O

Fra : SEB

Dato : 14-07-01 19:23

Carsten Olesen skrev:

> [...]
> marked med hus og have osv, findes der mange produkter.
> Teressen og plankeværket er af trykinpræneret træ men den grønne fave er

Der findes jo flere produkter til behandling af trykimprægneret
træ. Jeg ville nok bruge Gori 22 (eller 44), i den farve, som
er beregnet til netop det, som du skal i gang med. Farven har
en grå-grønlig kulør, som vil friske op på terrasse og hegn.

Nu findes der jo flere end Gori, der laver maling i en farve,
der passer til trykimprægneret træ - men Gori'en går du ikke
helt forkert af.

Bliv nu ikke fristet med noget plastikmalig. Det passer ikke
til din opgave.

--
Venlig hilsen
SEB

Fra : Borge

Dato : 15-07-01 00:46

SEB <seb@wanadoo.dk> skrev i en

> [...]
> er beregnet til netop det, som du skal i gang med. Farven har
> en grå-grønlig kulør, som vil friske op på terrasse og hegn.

Der findes netop en farve i Gori 44 der hedder trykimprægningsgrøn. Hvis
træet ikke har fået noget i mange år, ville jeg starte med Gori 22 (noget
tyndt pjask, men det trænger godt ind i træet) og derefter noget Gori 44
(transparent) i den farve der ønskes.

Gori 44 er noget geleagtigt stads (oliebaseret) og der er utroligt nemt at
arbejde med.

> Nu findes der jo flere end Gori, der laver maling i en farve,

Jeg har prøvet Profa, som skulle være det samme, men det gør jeg aldrig
mere, det har ikke nær samme dækkeevne som Gori (koster det samme), og så
skal man ikke male med det i blæsevejr, så får man grønspætter (hundene) og
en forurenet grund ud af det

/bj

Fra : SEB

Dato : 15-07-01 08:08

Borge skrev:

> Hvis træet ikke har fået noget i mange år, ville jeg starte med Gori 22
> (noget tyndt pjask, men det trænger godt ind i træet) og derefter noget
> Gori 44 (transparent) i den farve der ønskes.

Ja, Gori 22 er "noget tynd pjask". Det ligner meget det, som
bliver brugt ved vacuumimprægnering af fyrtræ. Men her er
meningen jo netop, at væsken skal trænge godt ind i træet
- ville sikkert gå skidt med 44'eren

> Gori 44 er noget geleagtigt stads...

Geleagtigt? Det synes jeg nu ikke det er. Så har det været
udsat for frost eller er blevet for gammelt.

> ...der er utroligt nemt at arbejde med.

Ja, det er det. Men lugten kan være noget "stram" - til udendørs
brug er det dog til at leve med.

--
Venlig hilsen
SEB

Fra : Borge

Dato : 15-07-01 10:46

SEB <seb@wanadoo.dk> skrev i en

> Geleagtigt? Det synes jeg nu ikke det er. Så har det været
> udsat for frost eller er blevet for gammelt.

Du har sikkert ret, det er sikkert for gammelt, det har stået (1/3 bøtte) i
5 år.

Jeg kan bare huske at have brugt noget geleagtigt for nogle år siden, men
det er måske Pinotex der er sådan.

Nå, men jeg rørte geleen op (den gamle Gori 44) med en boremaskine med en
propel beregnet til samme, og så var det nemt at smøre ud. Det har stået
frostfrit i alle år.

Fra : SEB

Dato : 15-07-01 19:44

Borge skrev:

> ...det er sikkert for gammelt, det har stået (1/3 bøtte) i
> 5 år.

Arhh - der er sørme da grænser for holdbarhed.

> Jeg kan bare huske at have brugt noget geleagtigt for nogle år siden, men
> det er måske Pinotex der er sådan.

Giv nu ikke Pinotex et dårligt "skudsmål" - er da et ganske
udmærket maleprodukt. Jeg vil skyde på, du har haft noget
Gori 66 (eller 88), som jo er lidt tyk i det, og med alderen
godt kan blive geleagtigt, som du beskriver.

> ...rørte geleen op...med en boremaskine med en propel beregnet
> til samme...

Jeg kan godt se for mig, hvordan omgivelserne kom til at se
ud, når sådan en "flyvemaskine" blev stukket ned i en spand
maling

Fortsat god sommer(ferie).
--
Venlig hilsen