Herlighedlære?
Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 14-07-01 09:11

Kunne nogen af jer andre forklare mig - altså
uden at bedømme, tak - hvad herlighedslæren
går ud på?

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Niels Steg

Dato : 14-07-01 09:46

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Kunne nogen af jer andre forklare mig - altså
> uden at bedømme, tak - hvad herlighedslæren
> går ud på?

Ganske kort går det ud på at man tager alle de forjættelser (Hvad Gud
har lovet os) der er i NT og gør dem til en målestok for ens tro.. altså
hvis Gud ikke har givet den gave eller taget den sygdom er der noget
galt med ens tro.

Men det er sandt, at herlighedslæren har mange nervesammenbrud, på deres
samvittighed.

Jeg giver dog ikke meget for de anklager der lyder her i gruppen, alt
for ofte er det som med Arnes anklager af de kristne.. eller anklagerne
mod jer, man finder en sætning og blæser den op og bygger anklagerne
udfra ens egne antipatier.

Alt for ofte ser vi at kristne finder de vises sten, og hvis det er en
pastor eller en evangelist vil stenen blive pudset og være målet for
prædikenerne.. og det vil altid give problemer idet fokus flyttes fra
Jesus til stenen.

Jeg ser at fokus på gerninger sådan..
men også der hvor andre bøger end Bibelen sættes lige med Guds ord som
sådan.

Jeg ser ofte at agressive angreb på andre, som at nogen har en glorie de
ønsker pudset.

og det gør dem lige med dem de angriber.

Niels

Fra : Live4Him

Dato : 14-07-01 10:59

"Niels Steg" <niels.stegWHO@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ser ofte at agressive angreb på andre, som at nogen har en glorie de
> ønsker pudset.
>
> og det gør dem lige med dem de angriber.
~~~~~~~~~~~~~~
Men alt det er du selvfølgelig selv hævet langt over.

jørgen.

Fra : Niels Steg

Dato : 14-07-01 12:12

Live4Him" <au_536@lite.dk> skrev i en meddelelse

> "Niels Steg" <niels.stegWHO@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> ~~~~~~~~~~~~~~
> Men alt det er du selvfølgelig selv hævet langt over.

Det er ingen af os, men hvis ingen gør opmærksom på problemet, vokser
det, også selv om man selv kvajer sig engang imellem.

Hebr 12,15
Se til, at ingen går glip af Guds nåde, at ingen bitter, skadelig rod
får lov at sætte skud, så mange forgiftes af den,

Og det er jo nok det der oftest sker...

Nogen er blevet bitre, og galden kommer ud og forgifter mange.

Der er ingen tvivl om at alle nystartede ting i Guds Rige har haft
startproblemer, lige fra de allerførste menigheder og til i dag. Ingen
af os forstår hvad Gud laver, og tit ser vi på og kan ikke genkende hvad
Han gør fordi det der sker ligger uden for vort eget erfaringsområde.

Jeg tror egentlig at troesbevægelsen bevæger sig i en retning der rigtig
god..

Og ligeså med apostolsk kirke, pinsekirken, lm, im, oasen, aglow, kun
for mænd, ect.

Nemlig mod at komme nærmere Herren.

Niels

Fra : Erik Larsen

Dato : 14-07-01 13:20

"Niels Steg" <niels.stegWHO@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> for ofte er det som med Arnes anklager af de kristne.. eller anklagerne
> mod jer, man finder en sætning og blæser den op og bygger anklagerne

Selvføligt kan man altid vende den døve øre til og æde alt råt, det er
jo de andre der fejlagtig angriber os, I er jo sandheden selv, ikke Niels

> [...]
> pastor eller en evangelist vil stenen blive pudset og være målet for
> prædikenerne.. og det vil altid give problemer idet fokus flyttes fra

Det er rigtigt at jeg finder atikler imod Herlighedslæren og LO, men det
eneste svar på spørgsmål der stilles er, " nu, kaster du med sten "

> [...]
>
> Jeg ser ofte at agressive angreb på andre, som at nogen har en glorie de
> ønsker pudset. og det gør dem lige med dem de angriber.

Hvorfor gør du ikke det modsatte, at bevise din herlighedslærer er sandheden
i stedet for at bebrejde andres, efter din mening, fejltrin.

Fordi, det kan du ikke på grund af at herlighedslæren ikke er bibelsk
rigtigt
på mange områder.

Erik

Fra : Niels Steg

Dato : 14-07-01 16:55

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Selvføligt kan man altid vende den døve øre til og æde alt råt, det er
> jo de andre der fejlagtig angriber os, I er jo sandheden selv, ikke
Niels

??

> Det er rigtigt at jeg finder atikler imod Herlighedslæren og LO, men
det
> eneste svar på spørgsmål der stilles er, " nu, kaster du med sten "

Ikke helt, men har du overvejet også at finde artikler af trosbevægelsen
frem for gennem dem, at se hvad de står for?

> Hvorfor gør du ikke det modsatte, at bevise din herlighedslærer er
sandheden
> i stedet for at bebrejde andres, efter din mening, fejltrin.

Uf, bare fordi jeg er imod agressive angreb på hvem/hvad det måtte være,
gør mig ikke til andet end det jeg er..

Jeg har sådan set givet dig ret i indholdet i dine angreb, så du ikke
det?

> Fordi, det kan du ikke på grund af at herlighedslæren ikke er bibelsk
> rigtigt
> på mange områder.

Lad os begynde med at blive enige om, at ordet "herlighedslære" er
opfundet af trosbevægelsens modstandere..

men svar mig på dette, hvad kalder de selv deres lære?

jeg ved det ikke, gør du?

Niels

Fra : Erik Larsen

Dato : 14-07-01 18:27

> Ikke helt, men har du overvejet også at finde artikler af trosbevægelsen
> frem for gennem dem, at se hvad de står for?

I en debat er der mere end en, måske hvis du kunne komme med noget godt
ville jeg måske omvende mig til Herlighedslæren

Erik

Fra : Niels Steg

Dato : 14-07-01 19:26

> "Niels Steg" <niels.stegWHO@get2net.dk> wrote in message

> I en debat er der mere end en, måske hvis du kunne komme med noget
godt
> ville jeg måske omvende mig til Herlighedslæren

Det vil jeg fraråde på linie med omvendelse til en hvilkensomhelst anden
lære af andet navn end Guds.

men jeg kan til hver en tid plukke i skriften, omskrive teksten til en
tekst som du vil kunne genkende som var set skrevet af en fra
trosbevægelsen.

eks, kan du genkende nedenstående tekst fra Skriften?

"Hvis du har et barn som er sygt, og hvis din tro er stor, og du beder
Jesus om helbredelse for det barn, bliver det rask!"

(teksten er opfundet for eksemplets skyld)

Hvad teksten ikke nævner er at det er Gud der giver den tro!

overvej eksemplet og når du synes det er helt hen i vejret så se længere
nede

Teksten var fra Matt 15,28

[Da sagde Jesus til hende: "Kvinde, din tro er stor. Det skal ske dig,
som du vil." Og i samme øjeblik blev hendes datter rask.]

Teksten er delt op i 4 dele..

1. Jesus taler, vi ved (fra konteksten) at hun først har søgt Ham.
2. Jesus konstaterer at hendes tro er stor.
3. Jesus lover hende, at det vil ske hende som HUN VIL.
4. det sker faktisk.

Så min opdigtede tekst bliver sand..

"Hvis du har et barn som er sygt, og hvis din tro er stor, og du beder
Jesus om helbredelse for det barn, bliver det rask!"

Kvinden har et barn der er sygt.
hun har en stor tro
hun beder Jesus om helbredelse for barnet (versene før)
Det sker hende som HUN vil.
barnet bliver rask.

Men hvis vi lader min sætning stå alene, altså uden den Bibelske
baggrund for udtalelsen, giver den kun grundlag for fordømmelse.

Jeg ser dine og andres angreb på trosbevægelsen som at i tager en sådan
tekst (som min til lejligheden opdigtede tekst), og udspreder en masse
galde omkring de tekster, og glemmer eller ignorerer at ganske ofte er
sådanne tekster er en del af en større prædikenen hvor det bibelske
fundament (måske?) allerede er på plads.

Niels

Fra : Erik Larsen

Dato : 14-07-01 22:07

> [...]
>
> (teksten er opfundet for eksemplets skyld)
>
> Hvad teksten ikke nævner er at det er Gud der giver den tro!

Markus 16 v 16, Enhver der tror og bliver døbt skal blive frelst

Her står heller ikke at det er Gud der giver troen, men man lader sig
alligevel døbe i tro for at blive frelst.

Erik

> [...]

> Kvinden har et barn der er sygt.
> hun har en stor tro
> hun beder Jesus om helbredelse for barnet (versene før)

Jeg kan ikke genkende noget fra herlighedslæren i dit "troendes" bevis,
men jeg venter på svar ???

> [...]
> sådanne tekster er en del af en større prædikenen hvor det bibelske
> fundament (måske?) allerede er på plads.

Jeg angriber aldeles ikke trosbevægelsen, jeg oplyser kun andre mennesker,
om hvor langt fra Gud disse forkynder er, på lige fod med SDH og JV. Hvis
trosbevægelsen virkelig gør store gerninger og helbredelser og frelser mange
mennesker ved Jesu ånd, hvorfor fortæller du det ikke til mig fordi jeg har
ikke
læst derom nogen sted.

Erik

Fra : Niels Steg

Dato : 14-07-01 22:45

> Markus 16 v 16, Enhver der tror og bliver døbt skal blive frelst
>
> Her står heller ikke at det er Gud der giver troen, men man lader sig
> alligevel døbe i tro for at blive frelst.

Hebr 13,21

sætte jer i stand til alt godt, så I gør hans vilje, idet han selv
udvirker i os, hvad der er ham velbehageligt ved Jesus Kristus. Ham
tilhører æren i evighedernes evigheder! Amen.

altså Gud virker også troen i os!

> [...]
mange
> mennesker ved Jesu ånd, hvorfor fortæller du det ikke til mig fordi

Havde du set min opdigtede tekst uden den Bibelske forklaring, hvad
ville du da have troet?

Beklager Erik, jeg ser ikke dine breve som en oplysningskampagne, men
som anklageskrifter på meget løse grundlag..

Vi skylder hinanden og de brødre og søskende i andre kristne samfund at
være ærlige, og selv undersøge hvordan det forholder sig med det vi vil
anklage dem for. og hvis de har været på afveje (og det sker for os
alle), at checke om de har ændret sig til Guds fordel.

og har vi oplevet episoder med nogle prædikanter, så lad os ikke dømme
alle i det forum, men kun advare mod den enkelte prædikant..

men ikke før vi har snakket med den prædikant selv, eller i det mindste
førsøgt.

Gal 6,1
Brødre, hvis et menneske gribes i en overtrædelse, skal I, som har
Ånden, hjælpe ham til rette med mildhed; og se til, at du ikke selv
bliver fristet!

Det er den sværeste part!
jeg selv mestrer ikke den del!

Niels

Fra : Erik Larsen

Dato : 15-07-01 07:31

Fra : Erik Larsen

Dato : 15-07-01 07:46

Den første for af sted ved en musefejl på en rød maxi.

> [...]
> udvirker i os, hvad der er ham velbehageligt ved Jesus Kristus. Ham
> tilhører æren i evighedernes evigheder! Amen.

Det er jo det jeg prøver at få dig til at indse, og det er det jeg skrev
læs dog hvad jeg skrev ovenover.

Men det er ikke Gud der giver os falske profetier og det er ikke gud
der vil have et fældeskirkeligt fældesskab ud over alle grænser og det
er ikke Gud der diskremenere de syge hvis de ikke bliver raske under
forbønd og det er ikke Gud der forlanger tiende af menighederne for
at kunne købe dyrt tøj og biler.

> [...]
> Brødre, hvis et menneske gribes i en overtrædelse, skal I, som har
> Ånden, hjælpe ham til rette med mildhed; og se til, at du ikke selv

Hvad har det med diskutionen om trosbevægelsens at gøre, det er
så let i en diskution at starte en ny. Men jeg spurgte ; -

Fra : Niels Steg

Dato : 15-07-01 08:07

> Det er jo det jeg prøver at få dig til at indse, og det er det jeg
skrev
> læs dog hvad jeg skrev ovenover.

OK, og god morgen..

> Men det er ikke Gud der giver os falske profetier og det er ikke gud

Falske profetier.. næe de kommer ikke fra Gud

> der vil have et fældeskirkeligt fældesskab ud over alle grænser og det

men det gør dette til gengæld
Bibelens lære om legemet nævner hverken kirkeretninger eller
landegrænser.

> er ikke Gud der diskremenere de syge hvis de ikke bliver raske under
> forbønd og det er ikke Gud der forlanger tiende af menighederne for
> at kunne købe dyrt tøj og biler.

helt enig.

> Hvad har det med diskutionen om trosbevægelsens at gøre, det er
> så let i en diskution at starte en ny. Men jeg spurgte ; -

Meget!
Rigtig meget

> ""Hvis trosbevægelsen virkelig gør store gerninger og helbredelser og
> frelser mange mennesker ved Jesu ånd, hvorfor fortæller du det ikke
> til mig fordi jeg har ikke læst derom nogen sted."""

Mit svar er andetsteds i forbindelse med omvendelse, nemlig at hverken
trosbevægelsen, pinsekirken, apostolsk k., eller nogen andre bevægelser
bevirker noget-som-helst.. men Gud gør. Han gør det i alle ovenstående
samfund samt i en masse samfund jeg ikke kender navnene på.

Ser du Gud virker ikke _på_grund_ af mennesker men _på_trods_af_.

også i trosbevægelsen og i folkekirken )
jeg tror såmænd han også bevirker ting og sager i SDH og JV, LM, IM,
samt i Kina, Vietnam og Rusland.

ikke p.g.a. SDH, JV, LM, IM, Kina, Vietnam og Rusland men fordi Han ikke
kan lade være når mennesker søger Ham (Joh 3, 16).

Niels (en tidlig søndag morgen).

Fra : Erik Larsen

Dato : 15-07-01 23:08

> [...]
>
> ikke p.g.a. SDH, JV, LM, IM, Kina, Vietnam og Rusland men fordi Han ikke
> kan lade være når mennesker søger Ham (Joh 3, 16).

Hvad er det for fældeskirkelih vrøvl, vi diskoter trosbevægelsen og ikke
andet,
og jeg syntes efterhånden du skulle svare

Fra : Niels Steg

Dato : 15-07-01 23:27

> Hvad er det for fældeskirkelih vrøvl, vi diskoter trosbevægelsen og
ikke
> andet,
> og jeg syntes efterhånden du skulle svare

[Citat fra dit sidste brev]
> Men det er ikke Gud der giver os falske profetier og det er ikke gud
> der vil have et fældeskirkeligt fældesskab ud over alle grænser og det
[Citat slut]

Det fælleskirkelige i diskutionen var din påstand som jeg svarede på.

> ""Hvis trosbevægelsen virkelig gør store gerninger og helbredelser og
> frelser mange mennesker ved Jesu ånd, hvorfor fortæller du det ikke
> til mig fordi jeg har ikke læst derom nogen sted."""

Læs mine svar i tråden..

Blot fordi der ikke står hvad du forventer, er det stadig svar!

Niels (sent søndag aften)

Fra : Erik Larsen

Dato : 16-07-01 04:49

> Læs mine svar i tråden..
>
> Blot fordi der ikke står hvad du forventer, er det stadig svar!
>
> Niels (sent søndag aften)

Nej det er ikke det svar jeg spurgte om, Kære Niels

Du anklagede os for at kaste med nypudsede sten og et
agressive angreb på herlighedslæren.

Når du kommer med disse beskyldninger, må du også
være i stand til at bevise at din påstand ved at fortælle
hvor vi har fejlet.

Eller er det bare tomt snak du har, for Joh 3, 16 er kun
en meget lille del af bibelen og kan ikke stå allene.

Erik

Fra : Niels Steg

Dato : 16-07-01 08:52

> "Niels Steg" <niels.stegWHO@get2net.dk> wrote in message

> Nej det er ikke det svar jeg spurgte om, Kære Niels

Mener du "Kære"?, i så fald tak

> [...]
> agressive angreb på herlighedslæren.
>
> Når du kommer med disse beskyldninger, må du også
> være i stand til at bevise at din påstand ved at fortælle

Nå det er der skoen trykker )
og hvor er spørgsmålet ...

> Eller er det bare tomt snak du har, for Joh 3, 16 er kun
> en meget lille del af bibelen og kan ikke stå allene.

Lad os kikke på svar..
og spørgsmål

[Citat]

> I en debat er der mere end en, måske hvis du kunne komme med noget
godt ville jeg måske omvende mig til Herlighedslæren
[Citat slut]

Jeg spørger og du har læst noget fra trosbevægelsen og du svarer at hvis
JEG kommer med et eller andet...

altså ikke noget svar men et angreb

[Citat]
> [...]
tekster er en del
>af en større prædikenen hvor det bibelske fundament (måske?) allerede

Se der var et svar til dig..
og du reagerede overhovedet ikke på mit gode eksempel.. som ellers kunne
være plukket ud af en tale i trosbevægelsen.

[Citat]
[Du skrev]
> Men det er ikke Gud der giver os falske profetier og det er ikke gud

[Jeg svarede]
> [...]

[Jeg svarede]
men det gør dette til gengæld
Bibelens lære om legemet nævner hverken kirkeretninger eller
osv.

[Du skrev]
> er ikke Gud der diskremenere de syge hvis de ikke bliver raske under
> forbønd og det er ikke Gud der forlanger tiende af menighederne for
> [...]

Så som du ser, har jeg svaret på alle dine tidligere spørgsmål..

men ikke på den sidste i dette brev.. for det har du ikke spurgt om før.
med hensyn til agressivitet, så læs dine egne breve igen om
"Herlighedsteologi" og tilsvarende.. og med hensyn til de vises sten, så
har folk der finder den en tendens til ikke at se noget som helst andet.

så som det sidste citat..

og dine spørgsmål i starten af dette brev er lidt svære at få øje på.
og når man ikke kan se spørgsmålene for indignation og agressivitet er
det jo lidt svært at svare på dem, men dette brev er alligevel et forsøg
på det

Du siger at Joh 3, 16 ikke kan stå alene, det mener jeg nu den kan når
det gælder omvendelse til frelse..

Når det gælder dom kan man læse de næste 5 vers..

Når det gælder bekræftigelse af vers 16, kan man foregående vers og når
det gælder hvem der skal være ophøjet over os kan man læse vers 14.

Niels som er græsenkemand i denne uge

Fra : Erik Larsen

Dato : 16-07-01 17:13

"Niels Steg" <niels.stegWHO@get2net.dk> wrote in message

Ja Niels, jeg mener kære Niels elles skrev jeg det ikke.

Jeg siger, du siger, citat, citat og meget ævlen

Se på Børges indlæg om trosbevægelsens vidne om under
og tegn, så enkelt kunne det gøres

> svar til Erik .
Du påstår at du haldrig har læst om tegn og undre prøvd en gang imellem at
læse magazinet www.magazinet.no (svar fra Børge)

Og med hensyn til alle dine forskellige menigheder på samme legeme, så er
du langt fra virkeligheden, der er kun en menighed, et legeme, en Ånd, en
Herre og den ene Herre lærer os at der kun er en dåb. Ef 4

Kan du ikke fatte dette er du langt borte fra sandhedens vej.

Erik

Fra : Niels Steg

Dato : 16-07-01 19:07

> "Niels Steg" <niels.stegWHO@get2net.dk> wrote in message
>

> Ja Niels, jeg mener kære Niels elles skrev jeg det ikke.
>
> Jeg siger, du siger, citat, citat og meget ævlen

glem det

eod.

Niels

Fra : Erik Larsen

Dato : 16-07-01 20:36

> "Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> glem det

Jeg kan, men du kan ikke glemme hvad du ikke ved.

Erik

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 16-07-01 07:42

--
Mange kærlige hilsener fra Børge i Viborg.
se ind på www.nydheder.subnet.dk eller www.magazinet.no
> Kære Erik den såkaldte tros bevægelse gør ingen undre og tegn det gør Gud
når mennesker søger han det ved du jo godt.

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 16-07-01 07:47

Fra : Erik Larsen

Dato : 16-07-01 19:24

"Børge Højlund Jensen" <migvibor@worldonline.dk> wrote in message

Kære Børge, jeg fandt ikke nogen artikler hvor Jesus i trosbevægelsen skulle
have åpenbaret sig med under eller tegn,
men jeg fandt denne artikkel med jeres Guro der henvender sig til sine for
at få vækkelse.

Når Ulf Ekman henvender sig i en tidsskrift for at FÅ vækkelse, er det vel
fordi der ikke er nogen form for vækkelse.

Erik

13/7-2001
Vil du ha vekkelse?

Det finnes tilfeller der herligheten forsvinner og alt blir tungt. Hvis du
har syndet noen gang, da vet du hvor slitsomt det er og hvor trist alt blir.
Hvis du reiser sak mot din bror, uansett om du du har rett eller feil i
saken, så er det feil uansett, og livet blir trist. Har du lagt merke til
det?

I 1. Samuelsbok kapittel 7 ser vi at Guds ark var kommet til Kirjat-Jeraim.
Det var blitt ført til Abinadabs hus. Denne familien passet på arken i 20
år. I vers 2 står det at da «sukket hele Israels hus etter Herren.» Har du
lagt merke til tungsinnet noen gang, nedstemtheten som kommer, savnet av
herligheten og fellesskapet med Gud? Nå var det helt fysisk for Israels folk
at arken var borte. Den var på vei tilbake, for arken, Herrens herlighet og
nærvær, trivdes ikke blant hedningene. Derfor sendte de den tilbake da de
begynte å få problemer. Arken kom til Kirjat-Jeraim, til Abinadabs hus, og
der var den lenge. Da arken kom dit begynte Herren å velsigne Abinadabs hus.
Han ble helt salig og syntes det var underbart. Derfor hadde han ingen
planer om å føre arken opp til Sion, til Jerusalem. Men arken var ikke på
sin rette plass, midt i menigheten. Folket begynte å oppdage dette og
lengtet etter herligheten. Synd blir man lei av! De begynte å lengte etter
Gud, og det skjedde noe herlig - alt folket sukket etter Herren.

Mer av Gud
Det behøver ikke å bety at man er en forferdelig synder. Det kan finnes ting
i våre liv som vi må gjøre opp. Det kan være noe nytt du lengter etter, og
det er alltid mulig å få mer av Gud dersom du vil ha det. Nå lengtet hele
folket etter Gud. Arken var ikke der den skulle være, men folket begynte å
komme dit de skulle være. Da kunne Gud begynne å gjøre noe. Det han gjør i
vårt land nå er at han skritt for skritt tar kristne i alle sammenhenger og
legger i oss en lengsel etter at arken, herligheten, skal komme på plass. Vi
begynner å lengte etter mer av Gud. Ikke etter mer av kirkesamfunnet eller
flere lærer, men mer av Gud. Når den lengselen kommer og sprer seg fra den
ene til den andre, fra menighet til menighet, fra pastor til pastor, da -
når man virkelig lengter etter mer av Gud - da kan Gud begynne å gjøre noe.

Synd og stolthet
Det israelske folket begynte å sukke og rope, og det som skjedde var at
overfladiskheten begynte å forsvinne og stoltheten måtte vike. Synd har
alltid stolthet med seg. Den sier, «Jeg gjør som jeg vil». Og etter en stund
stopper det opp, det kjennes ikke godt, men jeg er for stolt til å erkjenne
feilen min og låser meg inne i en liten bås. Der blir det så mørkt og trist.
Sitter du i dag i en slik liten bås, så vil jeg bare ønske deg velkommen
ut - det er mye artigere å prise Gud sammen med Guds folk. «Ja, men de har
vært dumme mot meg, og de er ikke fullkomne.» Jo, det er sant, men det er
ikke du heller. Når lengsel begynner å spre seg til flere, skjer det noe
flott. Gud har aldri tenkt at det skal være en liten skare, men et helt
folk. Men ofte begynner han, det kan vi se i Bibelen, med en viss stamme
eller en viss gruppe mennesker. En viss herlighet og gjennomslagskraft
finnes, og hensikten er at det skal bryte igjennom og nå flere og flere, for
til slutt å nå alle.

Skapt til seier
Det er lett å være noen få, det er alltid vanskeligere når man er noen
tusen, eller tjue tusen, men da kan det også bli sterkere. Fienden arbeider
med utgangspunkt i vår treghet, Den Hellige Ånd arbeider ut ifra styrke. Gå
ut av tregheten og inn i styrken. Gud vil ha med alt sitt folk å gjøre. Han
vil ha med mange, for han trenger mange for at det han vil ha gjort skal bli
gjort. Han vil ikke at vi skal være medlemmer som kommer, men disipler som
følger. Det var disipler, ikke medlemmer, som Jesus gjorde til
menneskefiskere. Ordet medlemmer finnes ikke i Bibelen, men det står om
disipler og lemmer. Nå var det noe som skjedde. Samuel kommer og taler til
hele Israel, og nå vil jeg sammenligne dette med vår situasjon i Skandinavia
i dag. Iblant vil vi hoppe over dette. Vi ser at herligheten ikke finnes, vi
kjenner lengsel etter Herren. Det er bra å lengte, men det er ikke nok. Det
finnes et vilkår for at lengselen skal bli oppfylt. Derfor er ikke lengsel
nok i seg selv. Det må finnes noe bak lengselen. Samuel kommer og sier,
«Jaha, dere lengter, det er herlig, men hva er det dere lengter etter?»
Folket svarer at de lengter etter seier over filisterne. Vil du ha seier
over filisterne? Ja, det vil alle ha. Vi er skapt til seier, vi er kalt til
seier. Ved tro overvinner vi og vi kan oppleve seier. Det betyr at seier er
som et løfte fra Gud, det kommer til oss på bestemte vilkår. Samuel sier,
Sam 7,3: «Dersom dere vender om til Herren av hele deres hjerte, så få de
fremmede guder og Astarte-bildene bort fra dere og vend hjertene til Herren
og tjen ham alene! Så skal han fri dere av filisternes hånd.» Vi har alle
opplevd filistere i våre liv, en fremmed innflytelse som får overtaket på en
feil måte.

Vær helhjertet
Hva sier Gud her? Om herligheten er borte, om vi ser at det ikke er noen
glødende vekkelse i landet, hvordan skal vi da få en glødende vekkelse? «Det
er umulig å få». Jo, det går an, alt er mulig. Og det som jeg vil ha, hvis
jeg er ivrig nok til virkelig å ville ha det, så kan jeg få det. Men Gud gir
aldri noe til de som er lunkne, eller halvhjertet. Derfor sier jeg at du
aldri skal rope halvhjertede «hallelujaer», aldri applaudere på en
halvhjertet måte, aldri danse av halvhjertethet. Vær heller helhjertet. Det
farligste for kristne er å bli lett sofistikert karismatisk. Men dersom du
vil ha det, kan du få det. Men da må du gå dit det finnes. Det er ikke
vanskelig. Gud skjuler det ikke for oss, han vil at vi skal ha det, men han
vet at vi må komme til ham. Og for å komme til ham, må du legge unna det i
ditt liv som du stoler på i Guds sted. Det i ditt liv som betyr mer for deg
enn det Gud gjør. Det i ditt liv som gir deg mer glede enn det Jesus gjør.
Det som gir deg mer tilfredsstillelse, det som du gir mer av din tid til,
det som betyr mer for deg, det som ingen får pirke borti, det som du blir
sint hvis noen rører ved - det skal du kvitte deg med. Gjør du det, vil
Herren gi deg seier over filistrene. Og om vi ikke har seier, om vi ikke har
vekkelse fullt ut, må det være på grunn av noe. «Det er fordi det er så
vanskelig når åndsfyrster motarbeider oss.» Nei, det er det ikke. «Men hva
er det da?» At folket ikke tjener Gud og priser ham av hele sitt hjerte. Da
har filisterne tatt over. Vil du at filisterne skal overta? Nei, du vil at
de skal bli slått ordentlig.

Omvendelse gjør glad
Da Stanley Sjöberg talte her på Livets Ord, sa han at vi ofte har kjent de
siste 30 årene at Gud har begynt å gjøre noe, og så har vi tenkt, «nå er
landet vårt!» Men så har det skjedd noe, og det har gått tilbake. Det ble
motstand og det sank ned igjen uten å bryte igjennom. Da må vi begynne å
spørre Gud, «Hvorfor har det vært slik, og hvorfor er det slik?» «Og skal
det fortsette på samme måte?» Da sier Herren følgende: «Dersom dere vender
om av hele deres hjerte, om dere mener det, så kvitt dere med alt, alle
fremmede avguder.» Det behøver ikke være noen Buddha-figurer, men det kan
være dine tankebygninger, dine følelser, dine meninger, det du har imot
andre. Det kan være en mengde ulike saker som du har i ditt liv, og Herren
sier: «Kvitt deg med det, så skal jeg redde dere unna filisterne.» Har du
noen gang lagt av noe i livet ditt? Har du oppdaget hva som skjer? Man blir
glad, man blir til og med glad når man tenker, «jeg må gå til ham og si at
jeg har handlet feil.» Allerede før man har gått, blir man glad. Det tunge
forsvinner, tungen blir løst og du blir glad igjen. Du har ikke et ansikt
som Kains da han var sint på sin bror. Har du ting som du holder fast ved og
ikke vil slippe, ikke vil forandre på, da drar det deg ned og hindrer deg.
Hvis vi er mange slike, så binder fienden oss slik at det ikke er seier i
landet. Hvorfor er det ennå ikke seier i landet? «Ja, det er fordi djevelen
har gjort så mye.» Ja, han har fått friheten til å gjøre mye, fordi vi
kristne ikke har bundet ham. Vi har makten til å løse og binde.

Veien blir smalere
Det betyr at vi må komme til Gud, og Gud gjør det på en herlig måte. Han
begynner med en lengsel, slik at når vi har gått i feil retning blir vi
trette. Har du noen gang bråket med en bror eller søster? Har du noen gang
begynt å tvile på at din reaksjon var rett - selv om han gjorde noe galt så
kanskje du ikke skulle ha...så begynner noe å skje i deg. Har du kjent det
harde bli mykt? Ofte går det en tid, og så begynner du å forhandle med deg
selv og Gud, og argumentere med hva han eller han har gjort mot deg. Men en
annens synd har egentlig ingenting med deg å gjøre. «Nei, men de er rettet
mot meg.» Ja, det er de kanskje. Men nå handler det om deg og Gud og din
holdning, uansett om de forandrer seg eller gjør det du synes de skal gjøre.
Når det begynner å bli mykt i deg, så kommer det til et punkt der du bare
lengter etter å gjøre opp med det. Og når du har gjort det, så blir du glad.
Det blir så lett. Men før du har gjort det, når du vandrer i lengsel, da
sukker du til Gud, for det er ikke morsomt. Hele Israel var der. De sukket
etter Herren. Filisternes åk lå tungt over dem. Da kommer kjøttet med en
omvei og sier, «Herre, send vekkelse nå!» Og Herren sier, «Ja, jeg skal
sende det nå, om du gjør det du skal gjøre.» Så hvis du vil ha det så kvitt
deg med synden, avgudene, din falske trøst, hva det enn er som Den Hellige
Ånd peker på akkurat nå. «Men det gjorde jeg da jeg var nyfrelst.» Jo mer du
vandrer med Gud, desto mer må du gjøre dette. Veien blir smalere og smalere.
Til slutt blir veien så smal at ingenting blir igjen. Når vi er døde i
Kristus, så er det bare han igjen, og det er det som er målet. På den veien
sliter og kjemper vi alle som en, og vi er på ulike nivåer, men Den Hellige
Ånd kan hjelpe hver og en av oss.

De kristnes hjerter
Da kommer det en lengsel blant alt folket, og den lengselen skaper den
ydmykhet som gjør villig til å si, «Greit, jeg slipper det, jeg slipper det
jeg har syntes har vært så dyrebart.» Det som var min store kjærlighet,
enten det er en åpenbar verdslig synd, eller noe som er blitt en uvane. Når
jeg slipper det får jeg en tilgivelse som gjør meg salig. Og om det ganges
med noen titalls tusen i et land, hva tror du skjer da? Så hva er nøkkelen
til vekkelse? Er det en bok av Reinhard Bonnke? Nei. Nøkkelen til vekkelse
er de kristnes hjerter. Gud har holdt på i mange år, og han kommer til å
fortsette. Vet du hva du ber om når du ber om vekkelse? Du ber, «Gud, ta
mitt liv.» Egentlig vet vi ikke hva vi ber om, men det gjør ingenting, for
Gud vet at da ville vi ikke ha bedt. Gud sier: «Amen, dere vet ikke hva dere
ber om, men her kommer det.» Vil vi ha det uansett vilkår? Vil du ha det
selv om du må forandre deg - i dag? Selv om du må erkjenne noe i dag? Vil du
ha det uansett? Dersom Gud kan få et folk som tenker som du tenker nå, og
gjør det du sier nå, når du sier at du vil ha det, så kommer det til å bryte
igjennom i dette landet og vi kommer til å få vekkelse. Vekkelse er ikke
avhengig av verden, den er ikke bare et regn fra himmelen, den ligger i våre
hender og flyter ut fra vår ånd.

Ulf Ekman
Pastor i Livets Ord, Uppsala

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 16-07-01 22:33

> "Børge Højlund Jensen" <migvibor@worldonline.dk> wrote in message
>
> Du må åbenbar ikke lide Livet ord :
ok for mig , men at kalde Ulf Ekman for guru er langt ude, men det er ok for
mig for det er han ikke jeg har vist kun læst en lille bog af ham så han er
ikke Guru for mig jeg har ingen. Jeg kan trøste dig lidt med hvis du har
tålmodighed skal der nok dukke vidsbyrd op og du kan nok finde mange stæder
på nettet hvor du kan læse om Guds store undre i da. Men Når man ikke tror
Gud kan helbrede , uddrive onde ånder og oprejse fra de døde i dag så kan
man nok eller ikke se at det sker, så siger man at de gør det med djævlen
Kan et rige der er kommet i splid med sig selv og så videre.

Fra : Erik Larsen

Dato : 17-07-01 14:36

> "Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Du må åbenbar ikke lide Livet ord :

Jeg kan ikke lide den måde de kommer brusende med runde albuer og vil
overtage det hele.

Jeg kan ikke lide de farer rundt og lægger hånd på alt og alle,
underforstået at de
prøver at skræmme sygdomme og dærmoner ud af både mennesker og materiale,

Jeg kan ikke lide den måde de behandler folk der sætter spørgsmål om deres
forkyndelses oprigtighed.

Jeg kan ikke lide at der er opstået lærer om at Jesus skulle have været i
satans
tjeneste (JDS-læren).

Jeg kan ikke lide den måde de opfandt en opskrifter på at leve et sejrende
kristenliv,
som ingen kan leve op til skøndt storer anstrengelser.

> [...]
stæder
> på nettet hvor du kan læse om Guds store undre i da.

Det er vi meget uenige om, LO har vist toppet deres 16-17 års kariere, folk
er ved
at blive utålmodige i deres forventning om den sejer der er blevet lovet dem
gennem
LO opskrifter på at leve et sejrende kristenliv.

> [...]
> man nok eller ikke se at det sker, så siger man at de gør det med djævlen
> Kan et rige der er kommet i splid med sig selv og så videre.

Jeg går ud fra du tror på Gud og derfor kan oprejse de døde ??

Erik

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 17-07-01 16:20

> "Børge Højlund Jensen" <migvibor@worldonline.dk> wrote in message

Har du forstådet der lære eller har du selv været der eller har du det helle
fra anden hånd hvilket jeg tro du har.

Fra : Erik Larsen

Dato : 17-07-01 18:57

> "Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Har du forstådet der lære eller har du selv været der eller har du det
helle
> fra anden hånd hvilket jeg tro du har.

Nej, jeg har ikke været medlem af LO eller trosvækkelsen og jeg har det ikke
fra anden hånd, men var en del af en splid hvor herlighedsteologerne var
lederne
og jeg/vi var de der blev diskremeneret og bortvist.

Erik

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 17-07-01 21:33

> "Børge Højlund Jensen" <migvibor@worldonline.dk> wrote in message

Hvad betyder LO ?og jeg kunne godt tænke mig at høre mere og det fra alle
sider.
for bekendt har en sag to sider.

Fra : Erik Larsen

Dato : 14-07-01 14:05

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@post8.tele.dk> wrote in message
> Kunne nogen af jer andre forklare mig - altså
> uden at bedømme, tak - hvad herlighedslæren
> går ud på?

Noget grov fortolkning, at vinde magt og ærer, tilbede det Åndelige
og lade Jesus Ord blive i baggrunden. Det åndelige fylder så meget
mere end Ordet, at mange flyver over Atlanten for at få en oplevelse
fra den åndelige verden.

Dele af bibelen er undladt eller praktiseres meget lidt og en hel del er
føjet til bibelen for at kunne praktisere deres åndelige krigsføring.

Lovsangen er nærmest blevet til et mantra for at komme i åndelig
henrykkelse.

Religioner har altid været en god forretning og det er da LO også, det
er svært at bedømme hvor meget LO/trosbevægelsen har skrabt sammen
på de få år de har eksisteret, men det er betydeligt. Beviset ligger i
skoler,
krikebygningerne de ejer, samt prædikanternes bil, boliger og lønninger.

Her i Holstebro prøvede LO at overtage Pinsekirken, og da Kirkens
retningslinier var tinglyste forsøgte man at få så mange til at sige Ja til
at ændre reglerne som muligt og diskremenere dem der sagde Nej til
de blev borte. Det endte som så mange andre steder i voldsom splid
på grund af herlighedslæren.

Trosbevægelsen har også mange uopfyldte profetier, som de glæmmer
hurtigt med et skuldertræk. Den værste uopfyldte profetier var nok Ikast,
hvor 25 % af byen skulle frelses ved et angreb hvor der deltog ca 900
kristne der gik fra dør til dør i hele byen. Ingen blev frelst.

I Holstebre skulle 5000 frelses inden for 5 år, det skedte aldrig.

Hvis du ikke bliver helbredt ved forbøn og komme igen, bliver de
hurtige trætte af dig og kommer så med beskyldninger om at din
tro ikke er god nok og du er fuld af synd, i grove eksembler endda
beskyldninger om du er besat af onde ånder og dæmoner.

(læs indlæget " den karismatiske bevægelse ")

Erik

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 14-07-01 16:29

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:arX37.54
> [...]
> tro ikke er god nok og du er fuld af synd, i grove eksembler endda
> beskyldninger om du er besat af onde ånder og dæmoner.

Det har jeg godt nok hørt noget om, faktisk
også set lidt til eksempler i min omgangskreds
på dette, det gjorde mig utrolig ked af det,
for hvem siger, at man er fyld med synd,
fordi man har en form for sygdom?

Det giver en helt forkert opfattelse af Gud
(set fra min opfattelse, naturligvis). Jeg opfatter
Gud som en fuldkommen kærlig Gud, som ikke
pålægger os sygdomme pga. vore synder og overtrædelser.
Derimod kan man sagtens blive syg, fordi man overtræder,
det er mere en tale om konsekvenser (f.eks. kan man
jo få diverse kønssygdomme og HIV ved umoralitet!).

Jeg tror, at Gud tillader, at vi får sygdomme, for at vi
skal lære at overvinde dem, og måske lige så meget,
fordi andre skal lære at vise omsorg for os, når vi er
syge. Jeg tror også, at vi lærer megen tålmodighed
gennem vore legemlige svagheder - jeg personligt har
i hvert fald!

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Erik Larsen

Dato : 14-07-01 18:23

> [...]
> syge. Jeg tror også, at vi lærer megen tålmodighed
> gennem vore legemlige svagheder - jeg personligt har

Herlighedslæren har med at tillægge Helligånden heldbredelsen
og frelsen, det er ikke rigtigt der er kun frelse og heldbredelse
i Jesus, forstås på den måde at Gud gav hans Ord al magt og
derfor kan Helligånden kun medvirke til heldbredelsen og frelsen

Erik

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 14-07-01 16:30

Jeg glemte at spørge, hvor denne lære
praktiseres - menigheder eller kirkesamfund.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Live4Him

Dato : 14-07-01 17:28

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg glemte at spørge, hvor denne lære
> praktiseres - menigheder eller kirkesamfund.
~~~~~~~~~~
Bla. KBC som har en bibelskole.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 15-07-01 09:09

"Live4Him" <au_536@lite.dk> skrev i en meddelelse news:3b50731d$0$369
> Bla. KBC som har en bibelskole.

Jeg bliver ikke meget klogere, da jeg slet
ikke ved, hvad KBC er?

Jeg synes også, at jeg har hørt nogle tale
om herlighedslære i Midtjylland, specielt Herning?

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 15-07-01 10:53

> "Live4Him" <au_536@lite.dk> skrev i en meddelelse news:3b50731d$0$369

www.kbc.dk

Der findes såkaldte tros vækkelses menigheder mange stæder Ålborg ,
Ringkøbing , Herning og Brande bare for at nævne nogle.
mange hilsener fra Børge i Viborg hvor der i nu ikke er en , kun en bønne
gruppe.
www.nydheder.subnet.dk

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 15-07-01 15:55

> [...]
> Ringkøbing , Herning og Brande bare for at nævne nogle.
> mange hilsener fra Børge i Viborg hvor der i nu ikke er en , kun en bønne

I hvilket regi - hvem leder - organiserer - sammenføjer -
giver retningslinjer - er der nogen idé om det?

Mvh. Bodil.

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 15-07-01 22:24

> "Børge Højlund Jensen" <migvibor@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> giver retningslinjer - er der nogen idé om det?

Kære Bodil.
Guds ord og den Helligånd samføjer.
'

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 16-07-01 09:17

> Guds ord og den Helligånd samføjer.

Jeg prøver på at finde ud af, hvilke kirke og kirkesamfund,
det er i, er der slet ingen, der vil fortælle mig det?

Og så er jeg nu ikke helt sikker på, at den med "Guds ord
og den Helligånd sammenføjer" holder vand - for hvorfor
er der så mange forskellige kirker med forskellige måder
at fortolke Bibelen og Kristi budskab på?
De kan da ikke alle være lige gode eller lige rigtige, vel?

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 16-07-01 11:34

> "Børge Højlund Jensen" <migvibor@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg prøver en gang til De såkaldte tros menigheder er selvstændige
menigheder ikke som Pinse vækkelsen og Apostolsk kirke der ledes henholsevis
fra Mariager og Kolding.
Det med at de forskællige kirker forkynder forskælligt er nok ikke så stor
som mange vil gøre det til, men skyldes meget tration og forskælig lys over
skriften for eks er der ikke meget forskæl på pinse apostolog troes
menigheder.
men forskæl er der selvom den er lille.
Det er for meget for mig at komme ind på forskælle da jeg nok ikke kender
alle læresætninger.

Fra : Niels Steg

Dato : 16-07-01 09:39

Prøv http://www.kbc.dk

> Og så er jeg nu ikke helt sikker på, at den med "Guds ord
> og den Helligånd sammenføjer" holder vand - for hvorfor
> er der så mange forskellige kirker med forskellige måder
> at fortolke Bibelen og Kristi budskab på?

Fordi vi er forskellige )
hvorfor er du og jeg ikke i folkekirken?

> De kan da ikke alle være lige gode eller lige rigtige, vel?

Næe, der er fejl, mangler og misforståelser ved alle.

Niels

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 16-07-01 11:56

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 16-07-01 13:39

"Niels Steg" <niels.stegWHO@get2net.dk> skrev i en meddelelse

Åh, undskyld, jeg tror, at jeg misforstod udtrykket.
Altså det skal åbenbart forstås der hen ad, at Guds ord
og den Helligånd hjælper dem til at være enige?

> Fordi vi er forskellige )
> hvorfor er du og jeg ikke i folkekirken?

Jeg ved ikke, hvorfor du ikke er, men jeg valgte anderledes,
fordi der var for lavt til loftet, og horisonten for lille til at jeg
kunne udleve min gudsdyrkelse dér. Desuden gjorde Gud en
hel del ved mig på det tidspunkt, som bevirkede, at jeg fik
en større åndelig følsomhed og modtageligehed, og at jeg
blev villig til at efterleve evangeliet på den måde, jeg stadig
gør i dag. Tak for det.

> Næe, der er fejl, mangler og misforståelser ved alle.

Der er jeg naturligvis ikke enig. )))

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Niels Steg

Dato : 16-07-01 14:45

>- for hvorfor
> >

> Åh, undskyld, jeg tror, at jeg misforstod udtrykket.
> Altså det skal åbenbart forstås der hen ad, at Guds ord
> og den Helligånd hjælper dem til at være enige?

Jeg forholdt mig kun til den sidste del af spørgsmålet.. men svaret må
være det/de samme..

> [...]
> en større åndelig følsomhed og modtageligehed, og at jeg
> blev villig til at efterleve evangeliet på den måde, jeg stadig

Evangeliet betyder vel blot "Det gode budskab", hvordan kan man
efterleve det?
altså andet end at forsøge at træde i Jesu fodspor, jeg siger forsøge,
for kikker vi her i gruppen ser vi at vi ikke alle har samme opfattelse
af hvad de spor er.

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-07-01 18:06

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3b52a507$0$94608$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> at fortolke Bibelen og Kristi budskab på?
> De kan da ikke alle være lige gode eller lige rigtige, vel?

Nej, de kan da bestemt ikke alle være lige gode eller lige rigtige!

"Det evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk/
Hvordan blive retfærdig: - http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-023.htm
Hvem er det sande Israel? - Hvad er sand tungetale? -
Hvem er Antikrist? - og mange andre artikler!

Fra : Erik Larsen

Dato : 16-07-01 19:31

> [...]
>
> Jeg prøver på at finde ud af, hvilke kirke og kirkesamfund,
> det er i, er der slet ingen, der vil fortælle mig det?

Herlighedslæren har ikke egentlig en menighed, men er falsklærer
der høres og så føres med ind i næsten alle kirkesamfund. Du
ved lidt surdej gennemsyrer hels dejen.

> [...]
> at fortolke Bibelen og Kristi budskab på?
> De kan da ikke alle være lige gode eller lige rigtige, vel?

Det er heller ikke meningen det skal være rigtigt, du skal
bare acceptere og glemme forskellen mellem kirkerne.

Erik

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 16-07-01 20:31

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:%nG47.503

> Det er heller ikke meningen det skal være rigtigt, du skal
> bare acceptere og glemme forskellen mellem kirkerne.
>
> Erik

Gud sendte ikke mig på Jorden for at jeg skulle være forvirret,
men for at jeg kunne lære en masse forskelligt og kunne
skelne mellem sandhed og vildfarelse.
Jeg har aldrig kunnet acceptere, at man bare skal glemme
forskellen mellem kirkerne, og det kommer jeg helt sikkert
aldrig til.
Jeg har ikke i sinde at være tilfreds med det næstbedste,
og derfor har jeg også brugt meget energi på at finde
det, som jeg mener, har disse kvaliteter. Mit krav til kirkesamfund
var, at det skulle være på den måde, som Jesus Kristus organiserede
det, da han gik her på Jorden. Og det fandt jeg, tak for det.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Erik Larsen

Dato : 16-07-01 20:43

> Gud sendte ikke mig på Jorden for at jeg skulle være forvirret,
> men for at jeg kunne lære en masse forskelligt og kunne
> skelne mellem sandhed og vildfarelse.

Det er rigtigt, hvis vi vil gå den lige vej er der hjælp fra Herren
som ikke er forviringens Herre.

> Jeg har aldrig kunnet acceptere, at man bare skal glemme
> forskellen mellem kirkerne, og det kommer jeg helt sikkert
> aldrig til.

Godt for dig.

> [...]
> var, at det skulle være på den måde, som Jesus Kristus organiserede
> det, da han gik her på Jorden. Og det fandt jeg, tak for det.

Jeg kan kun være glad på dine vejne.

Erik

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 16-07-01 22:33

> [...]
> >

> Herlighedslæren har ikke egentlig en menighed, men er falsklærer
> der høres og så føres med ind i næsten alle kirkesamfund. Du
Hvad for en doktrin Jeg har hørt den gang på gang om denkarismatiske
bevægelse for ca. 25 år siden sener mødte jeg fri kirke medlemmer og de
kunne alle berette at de andre fra falsk lære kommer vi ikke snart ud af det
, nej vi vil ikke elske vore søskende for de har alle falsk lære. er det
ikke isensen.

Fra : Erik Larsen

Dato : 17-07-01 13:45

> [...]
det
> , nej vi vil ikke elske vore søskende for de har alle falsk lære. er det

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår dig, men min tro er forskelligt fra den
karismatiske på det område at et menneske skal først omvende sig og
så lade sig døbe til sine synders forladelse. Jeg tror også at dåben er en
meget nødvendigt pagt med Gud, fordi i dåben bliver vi omskåret Kol
2 v 9-15,

I f.eks. Lo og trosbevægelsen er dåben ikke det primære, men er mere
eller mindre erstattet af Åndens dåb, mange kristne i disse regi mener
at når du modtager Ånden er du frelst og genfødt fordi det er troen der
frelser, men de har ikke den bibelske baggrund for denne forkyndelse.

For bare nogle årtier siden, kunne du ikke blive kirketjæner, ikke engang
sanger i koret i en pinsekirken eller i Apstolskkirke hvis du ikke var
troens døbt. Men de Økomeniske traktater har sneget sig ind i kirkerne
og ødelagt meget

Erik