/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Modificering af stel
Fra : Thorbjørn


Dato : 27-12-07 20:33

Er der nogen der har noget erfaring i at få synet en MC efter eksempelvis
udskiftning af bagsvinger til stærkere og bredere, der muligvis kræver lidt
modificering af stellet?

Thorbjørn



 
 
Leif (27-12-2007)
Kommentar
Fra : Leif


Dato : 27-12-07 21:59


"Thorbjørn" <GST_villesen@hotmail.com(fjern GS)> wrote in message
news:4773fdcf$0$7611$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Er der nogen der har noget erfaring i at få synet en MC efter eksempelvis
> udskiftning af bagsvinger til stærkere og bredere, der muligvis kræver
lidt
> modificering af stellet?
>
> Thorbjørn
>
>

Engang for længe siden (1979 tror jeg) fik min Honda 750 F2 en
firkant-svinger
via Skjern MC. Efter at have monteret den, var det som at køre på skinner,
hvilket
den ikke lige var berømt for før, så jeg synes lige at de (tvillingerne der
er ejere) skulle
se / prøve den osv. Derfor tog jeg turen fra Fanø til Skjern, og velankommen
blev
den også studeret osv. Imens var der gået en stafet afsted til den lokale
synshal, hvor-
fra der mødte to mand op for at se nærmere på den ændring. På stedet blev
det hele
egentligt "godkendt" - så godt det nu kunne lade sig gøre ude alt det
officielle papir-
arbejde. Resultatet var derefter, at blev jeg stoppet og der blev spurgt til
svingeren,
skulle jeg bare henvise til synsfolkene i Skjern. Denne "service" vil jeg
nok aldrig
glemme, og tror også det i dag vil være holdningen i synshallen - trods
måske nye
folk der, at kommer man forbi med noget som de gæve gutter fra Skjern MC har
stået bag, er der ingen problemer. Mange husker vel også deres hjemmebyggede
udgave af Münch Mammut med NSU 1000 motoren der blev synet problemfrit.

Jeg vil dog lige oplyse at der faktisk ikke blev ændret på selve stellet for
at få den
nye svinger monteret, så om du kan bruge historien til noget må du selv
vurdere.

Med ønsket om held og lykke med ombygningen, Leif


Thorbjørn (27-12-2007)
Kommentar
Fra : Thorbjørn


Dato : 27-12-07 23:16

Tak

"Leif" <Den fårduikke@her.dk> skrev i en meddelelse
news:47741149$0$2097$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Thorbjørn" <GST_villesen@hotmail.com(fjern GS)> wrote in message
> news:4773fdcf$0$7611$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Er der nogen der har noget erfaring i at få synet en MC efter eksempelvis
>> udskiftning af bagsvinger til stærkere og bredere, der muligvis kræver
> lidt
>> modificering af stellet?
>>
>> Thorbjørn
>>
>>
>
> Engang for længe siden (1979 tror jeg) fik min Honda 750 F2 en
> firkant-svinger
> via Skjern MC. Efter at have monteret den, var det som at køre på skinner,
> hvilket
> den ikke lige var berømt for før, så jeg synes lige at de (tvillingerne
> der
> er ejere) skulle
> se / prøve den osv. Derfor tog jeg turen fra Fanø til Skjern, og
> velankommen
> blev
> den også studeret osv. Imens var der gået en stafet afsted til den lokale
> synshal, hvor-
> fra der mødte to mand op for at se nærmere på den ændring. På stedet blev
> det hele
> egentligt "godkendt" - så godt det nu kunne lade sig gøre ude alt det
> officielle papir-
> arbejde. Resultatet var derefter, at blev jeg stoppet og der blev spurgt
> til
> svingeren,
> skulle jeg bare henvise til synsfolkene i Skjern. Denne "service" vil jeg
> nok aldrig
> glemme, og tror også det i dag vil være holdningen i synshallen - trods
> måske nye
> folk der, at kommer man forbi med noget som de gæve gutter fra Skjern MC
> har
> stået bag, er der ingen problemer. Mange husker vel også deres
> hjemmebyggede
> udgave af Münch Mammut med NSU 1000 motoren der blev synet problemfrit.
>
> Jeg vil dog lige oplyse at der faktisk ikke blev ændret på selve stellet
> for
> at få den
> nye svinger monteret, så om du kan bruge historien til noget må du selv
> vurdere.
>
> Med ønsket om held og lykke med ombygningen, Leif
>



Henrik Nielsen (28-12-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen


Dato : 28-12-07 15:52

"skulle jeg bare henvise til synsfolkene "

Tja, vedr. de sager som pt. kører mod sidevognskørere som netop har skiftet
til svinggaffel og/eller bagsvinger, gik den ikke i fht. told og skat.
Heller ikke selvom om flere uafhængige synshaller var enige!!! T&S holder
stadig fast i at det udløser ny afgift. Så den model turde jeg ikke
bruge.....

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.



Claus Rittig (28-12-2007)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 28-12-07 23:31

"Henrik Nielsen" <xng@xpost.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:47750d80$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
> "skulle jeg bare henvise til synsfolkene "
>
> Tja, vedr. de sager som pt. kører mod sidevognskørere som netop har
> skiftet til svinggaffel og/eller bagsvinger, gik den ikke i fht. told og
> skat. Heller ikke selvom om flere uafhængige synshaller var enige!!! T&S
> holder stadig fast i at det udløser ny afgift. Så den model turde jeg ikke
> bruge.....

Det er to helt forskellige ting!

Synshallen godkender at køretøjet kan anvendes forsvarligt, og det er
nødvendigt, for overhovedet at måtte køre på den.

Skat beslutter om ombygningen udløser yderligere afgift, det har synsfolkene
ikke noget med at gøre.

Rittig



Henrik Nielsen (30-12-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen


Dato : 30-12-07 13:08

"Synshallen godkender at køretøjet kan anvendes forsvarligt"

Jep. Men det var ham selv der henviste til at synshallen kan give "grønt
lys". Men det er ikke altid tilfældet.

Iflg. T&S udløser ændring af hjul, gafler og bremser pt. en ny afgift....

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.



Jansen (30-12-2007)
Kommentar
Fra : Jansen


Dato : 30-12-07 13:38

Henrik Nielsen skrev:
> "Synshallen godkender at køretøjet kan anvendes forsvarligt"
>
> Jep. Men det var ham selv der henviste til at synshallen kan give "grønt
> lys". Men det er ikke altid tilfældet.
>
> Iflg. T&S udløser ændring af hjul, gafler og bremser pt. en ny afgift....
>
Betyder det så ikke at man vil få penge tilbage, ved montering af ABS ?
muligvis vil dette kunde financierer et huggersæt?. Hvis så kommer T&S
på min positivliste :-0

--
Hilsen og Godt Nytår
Ole Jansen
BMW K100RT (Wolfgang)
Dfm: http://dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=999

Claus Rittig (30-12-2007)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 30-12-07 17:06

"Jansen" <Ole.Jansen@Gmail.kom> skrev i en meddelelse
news:47779154$0$21932$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Betyder det så ikke at man vil få penge tilbage, ved montering af ABS ?
> muligvis vil dette kunde financierer et huggersæt?. Hvis så kommer T&S på
> min positivliste :-0

Nix. Der er ikke afgiftsfradrag for sikkerhedsudstyr på motorcykler - det
gælder kun biler.
Det er kun bilister der skal belønnes for at tænke på sikkerhed...

Rittig



"J.C.Kløve" (30-12-2007)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 30-12-07 19:14

Claus Rittig skrev:
> "Jansen" <Ole.Jansen@Gmail.kom> skrev i en meddelelse
> news:47779154$0$21932$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
>> Betyder det så ikke at man vil få penge tilbage, ved montering af ABS ?
>> muligvis vil dette kunde financierer et huggersæt?. Hvis så kommer T&S på
>> min positivliste :-0
>
> Nix. Der er ikke afgiftsfradrag for sikkerhedsudstyr på motorcykler - det
> gælder kun biler.
> Det er kun bilister der skal belønnes for at tænke på sikkerhed...
>
... ja det kan undre en del, men det er måske fordi de (her
myndighederne) har erfaring for at vi (hovedparten af motorcyklisterne)
alligevel bekoster sikkerhedsudstyr hvor det er tilgængeligt.

--
Dun@nt
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC



Jansen (31-12-2007)
Kommentar
Fra : Jansen


Dato : 31-12-07 00:31

Claus Rittig skrev:
Klip
> Nix. Der er ikke afgiftsfradrag for sikkerhedsudstyr på motorcykler - det
> gælder kun biler.
> Det er kun bilister der skal belønnes for at tænke på sikkerhed...
>
> Rittig
>
>

Det er jo nok umuligt at have hovedet under armen på en to-hjuler

der kan da ikke være nogen intelligent grund til at "rabatten" ikke
gælder motorcykler, eller er det en'nu et eksembel på
politiker/embedsmands manglende evner til at tænke logisk.
Har forsøgt at finde et sted (T&S) hvor det står at Mc er undtaget, men
kan kun finde steder hvor det er totalt forbigået.
Hvor kan man i dag se værdifastsættelser.?.
--
Hilsen
Ole Jansen
BMW K100RT (Wolfgang)
Dfm: http://dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=999

Ole (28-12-2007)
Kommentar
Fra : Ole


Dato : 28-12-07 10:25

Thorbjørn wrote:
> Er der nogen der har noget erfaring i at få synet en MC efter eksempelvis
> udskiftning af bagsvinger til stærkere og bredere, der muligvis kræver lidt
> modificering af stellet?
>
> Thorbjørn
>
>

Hvis det kræver at du svejser i stellet ville jeg ikke være
optimistisk.

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Thorbjørn (28-12-2007)
Kommentar
Fra : Thorbjørn


Dato : 28-12-07 18:05


"Ole" <I_R_Onslow@c.dk> skrev i en meddelelse
news:4774c0fe$0$15880$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Thorbjørn wrote:
>> Er der nogen der har noget erfaring i at få synet en MC efter eksempelvis
>> udskiftning af bagsvinger til stærkere og bredere, der muligvis kræver
>> lidt modificering af stellet?
>>
>> Thorbjørn
>
> Hvis det kræver at du svejser i stellet ville jeg ikke være
> optimistisk.
>
> Ole Mogensen
> --
> http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Tak for jeres svar.
Det kræver formentlig at de små arme der holder bagfodvilerne, som desværre
er svejset på stellet på denne model, skæres af. De er for smalle til at
hjulet kan være der.



Ole (28-12-2007)
Kommentar
Fra : Ole


Dato : 28-12-07 18:18

Thorbjørn wrote:
> "Ole" <I_R_Onslow@c.dk> skrev i en meddelelse
> news:4774c0fe$0$15880$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Thorbjørn wrote:
>>> Er der nogen der har noget erfaring i at få synet en MC efter eksempelvis
>>> udskiftning af bagsvinger til stærkere og bredere, der muligvis kræver
>>> lidt modificering af stellet?
>>>
>>> Thorbjørn
>> Hvis det kræver at du svejser i stellet ville jeg ikke være
>> optimistisk.
>>
>> Ole Mogensen
>> --
>> http://www.politicallyincorrect.me.uk/
>
> Tak for jeres svar.
> Det kræver formentlig at de små arme der holder bagfodvilerne, som desværre
> er svejset på stellet på denne model, skæres af. De er for smalle til at
> hjulet kan være der.
>
>

Nu bliver vi nysgerrige hvad har du gang i ?

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Thorbjørn (28-12-2007)
Kommentar
Fra : Thorbjørn


Dato : 28-12-07 20:58

>> Tak for jeres svar.
>> Det kræver formentlig at de små arme der holder bagfodvilerne, som
>> desværre er svejset på stellet på denne model, skæres af. De er for
>> smalle til at hjulet kan være der.
>
> Nu bliver vi nysgerrige hvad har du gang i ?
>
> Ole Mogensen
> --
> http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Hehe. Det er min gamle GS 750 fra 78. Jeg overvejer at give den en ordentlig
opstrammer. Electronisk tænding, stærkere bagsvinger med bredere baghjul,
evt. fra GSX'er (har hørt de næsten går lige på), muligvis forgaffel fra GSX
også, og så ellers hele molevitten til autolakør inkl. stellet.

Thorbjørn



Henrik Nielsen (28-12-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen


Dato : 28-12-07 21:29

"stærkere bagsvinger med bredere baghjul, evt. fra GSX'er (har hørt de
næsten går lige på), muligvis forgaffel fra GSX"

Ufff. Det lugter af afgift til T&S. Hvis jeg var dig ville jeg vente og se
om T&S vinder de sager der kører lige nu. Men du skal regne med der går ca.
2 år. T&S har på forhånd meddelt at de anker, hvis de taber, så går der
endnu længere tid...

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.



Armand (28-12-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-12-07 22:05

Thorbjørn skrev:
>>>
> Hehe. Det er min gamle GS 750 fra 78. Jeg overvejer at give den en ordentlig
> opstrammer. Electronisk tænding, stærkere bagsvinger med bredere baghjul,
> evt. fra GSX'er (har hørt de næsten går lige på),.......
>
Lidt gammelnok-snak: Lidt mærkeligt først at up-grade på
stel-komponenter, hvilket må være ud fra at man føler at chassis'et er
lidt blødt i det - Og så i samme åndedrag forøge dækbredden betragteligt
hvorved at stellets styrke udfordres ekstra

Har du målt hvor meget plads der er mellem kæde og nuværende bagdæk?
Det er lige så ofte dér at pladsen slipper op og kæden flytter man kun
med stort besvær :-|

Mit råd er som sædvanligt: Lad nu være med at spilde alle de penge på
den gamle model - Læg hellere pengene til side til at hælde i
bytteprisen til din næste og helt sikkert meget mere velkørende end
GS'eren med nok så meget up-grading. Derved vil du også kunne få den
næste under røven så meget tidligere :-|

--
Armand.

Claus Rittig (28-12-2007)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 28-12-07 23:37

"Thorbjørn" <GST_villesen@hotmail.com(fjern GS)> skrev i en meddelelse
news:4775553f$0$7611$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Hehe. Det er min gamle GS 750 fra 78. Jeg overvejer at give den en
> ordentlig opstrammer. Electronisk tænding, stærkere bagsvinger med bredere
> baghjul, evt. fra GSX'er (har hørt de næsten går lige på), muligvis
> forgaffel fra GSX også, og så ellers hele molevitten til autolakør inkl.
> stellet.

Motorrad havde for nogle år siden en artikel, hvor de testede myten om
70'ernes japanske cykler med "gummi-stel".
Det viste sig, at 70'ernes japaner cykler faktisk var ganske gode, og
stellene var ikke blødere end nutidige cyklers. Derimod var baggafler og
især forgafler kraftigt underdimensionerede, og blev de skiftet til nutidig
standard, havde man pludselig en cykel med gode køreegenskaber. (Samtidig
skiftede de vistnok til moderne hjul og dæk).

Spændende projekt!

Rittig



Armand (28-12-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-12-07 21:48

Thorbjørn skrev:
>
>
> Tak for jeres svar.
> Det kræver formentlig at de små arme der holder bagfodvilerne, som desværre
> er svejset på stellet på denne model, skæres af. De er for smalle til at
> hjulet kan være der.
>
Kig på din reg.attest: Motorcyklen er sort på hvidt indregistreret til
to personer, hvilket ikke lader sig gøre uden fodhvilere - Det er godnok
plat, i forhold til at jeg ikke regner med at høre for at fjerne alle
bilens sæder med undtagelse af førersædet, men argumentet hár været
brugt, og knaldes man i at have fjernet dem er det ikke tilladt at
svejse dem på igen, hvilket er en lidet ønskværdig situation at havne i =

--
Armand.

Claus Rittig (28-12-2007)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 28-12-07 23:34

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:477560c9$0$2085$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Kig på din reg.attest: Motorcyklen er sort på hvidt indregistreret til to
> personer, hvilket ikke lader sig gøre uden fodhvilere

Det er ikke alle MC der er godkendt til 2 personer!
(Jeg har haft adskillige der kun var til 1).

Mon ikke man bare kunne bolde fodhvilere på (det har jeg også praktiseret),
eller droppe registreringen til 2 pers.?

Rittig



Leif (29-12-2007)
Kommentar
Fra : Leif


Dato : 29-12-07 11:28


"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
news:47757cd5$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:477560c9$0$2085$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> > Kig på din reg.attest: Motorcyklen er sort på hvidt indregistreret til
to
> > personer, hvilket ikke lader sig gøre uden fodhvilere
>
> Det er ikke alle MC der er godkendt til 2 personer!
> (Jeg har haft adskillige der kun var til 1).
>
Og i Esbjerg hvor jeg i 70`erne tog kørekort yndede den
motorsagkundige under teoriprøven sådan lidt henkastet
lige at spørge hvor mange, der må sidde på en motorcykel,
som den der - bag en var der et stort foto af en nimbus,
bare kun med et sæde - så ve den stakkel der hurtigt kom
med svaret 2 personer, der naturligvis var det sædvanlige.
/Leif




Hekto (28-12-2007)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 28-12-07 23:49

On Fri, 28 Dec 2007 21:47:59 +0100, Armand wrote:

> men argumentet hár været brugt,
> og knaldes man i at have fjernet dem er det ikke tilladt at svejse dem
> på igen, hvilket er en lidet ønskværdig situation at havne i =

Det er tankevækkende så meget ståhej der skal til p.gr.a. svejsning på et
stel.

På fabrikken står der garanteret en tillært svejser og klatter stellene
sammen på akkord.

Skal det synes i DK skal det lige pludseligt nærmest godkendes af NASA at
der er svejset?

Thorbjørn (29-12-2007)
Kommentar
Fra : Thorbjørn


Dato : 29-12-07 00:45

Tak for alle jeres svar. Der er stof til eftertanke.

>Har du målt hvor meget plads der er mellem kæde og nuværende bagdæk?
>Det er lige så ofte dér at pladsen slipper op og kæden flytter man kun
>med stort besvær :-|

Er det helt håbløst at flytte bagtrækket lidt ud så det flugter med det nye
dæk?

Hvordan ændre det køreegenskaberne at give den et bredere dæk? Jeg kan
forestille mig den bliver lidt mindre styrevillig.



Armand (29-12-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-12-07 04:34

Thorbjørn skrev:
> Tak for alle jeres svar. Der er stof til eftertanke.
>
>> Har du målt hvor meget plads der er mellem kæde og nuværende bagdæk?
>> Det er lige så ofte dér at pladsen slipper op og kæden flytter man kun
>> med stort besvær :-|
>
> Er det helt håbløst at flytte bagtrækket lidt ud så det flugter med det nye
> dæk?
>
Nær ved :-|

> Hvordan ændre det køreegenskaberne at give den et bredere dæk? Jeg kan
> forestille mig den bliver lidt mindre styrevillig.
>

Derudover ligger dæk/asfalt -berøringsfladen længere fra centerlinien
under tilsvarende nedlægning hvilket giver et større bræk på
komponenterne

--
Armand.

Ukendt (29-12-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-12-07 10:53

On Sat, 29 Dec 2007 04:33:51 +0100, Armand wrote:

> Thorbjørn skrev:

>> Er det helt håbløst at flytte bagtrækket lidt ud så det flugter med det nye
>> dæk?
>>
> Nær ved :-|

Det vil sige, først af alt konstruere et forkrøbbet forkædehjul, som dog
stadig skal kunne fæstes på den oprindelige udgående aksel. Det ender tit
med at tandantallet skal øges for at få plads til møtrik og/eller låsering,
og det er ikke givet at der er plads til et større kædehjul på motoren.
Herefter skal kædehjulsdækslet flyttes tilsvarende ud fra motoren, evt.
koblingsudløsermekanik tilpasses.

Jeg gad ikke......

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg, opdateret
26-12-2007

Armand (29-12-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-12-07 11:12

Orla Pedersen skrev:
> On Sat, 29 Dec 2007 04:33:51 +0100, Armand wrote:
>
>> Thorbjørn skrev:
>
>>> Er det helt håbløst at flytte bagtrækket lidt ud så det flugter med det nye
>>> dæk?
>>>
>> Nær ved :-|
>
> Det vil sige, først af alt konstruere et forkrøbbet forkædehjul, som dog
> stadig skal kunne fæstes på den oprindelige udgående aksel. Det ender tit
> med at tandantallet skal øges for at få plads til møtrik og/eller låsering,
> og det er ikke givet at der er plads til et større kædehjul på motoren.
> Herefter skal kædehjulsdækslet flyttes tilsvarende ud fra motoren, evt.
> koblingsudløsermekanik tilpasses.
>
Beregn dertil den hårdere belastning af udgangslejet p.g.a. de måske 25%
merlængde på tandhjulets placering i.f.t. samme - Hvilket er grunden til
at man ser sådanne projekter tilføjet et støtteleje til en forlængelse
af udgangsakslen

--
Armand.

Thorbjørn (29-12-2007)
Kommentar
Fra : Thorbjørn


Dato : 29-12-07 20:16


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:47761d35$0$2083$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Orla Pedersen skrev:
>> On Sat, 29 Dec 2007 04:33:51 +0100, Armand wrote:
>>
>>> Thorbjørn skrev:
>>
>>>> Er det helt håbløst at flytte bagtrækket lidt ud så det flugter med det
>>>> nye dæk?
>>>>
>>> Nær ved :-|
>>
>> Det vil sige, først af alt konstruere et forkrøbbet forkædehjul, som dog
>> stadig skal kunne fæstes på den oprindelige udgående aksel. Det ender tit
>> med at tandantallet skal øges for at få plads til møtrik og/eller
>> låsering,
>> og det er ikke givet at der er plads til et større kædehjul på motoren.
>> Herefter skal kædehjulsdækslet flyttes tilsvarende ud fra motoren, evt.
>> koblingsudløsermekanik tilpasses.
>>
> Beregn dertil den hårdere belastning af udgangslejet p.g.a. de måske 25%
> merlængde på tandhjulets placering i.f.t. samme - Hvilket er grunden til
> at man ser sådanne projekter tilføjet et støtteleje til en forlængelse af
> udgangsakslen
>
> --
> Armand.

Hmm. Ok måske får den del af projektet lige lov at hvile . Elektronisk
tænding og lidt maling, gør jo sikkert også underværker.
Godt nytår!



Asger (29-12-2007)
Kommentar
Fra : Asger


Dato : 29-12-07 17:01

On Dec 30, 6:15 am, "Thorbjørn" <GST_ville...@hotmail.com(fjern GS)>
wrote:
> "Armand" <arm...@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelsenews:47761d35$0$2083$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
>
> > Orla Pedersen skrev:
> >> On Sat, 29 Dec 2007 04:33:51 +0100, Armand wrote:
>
> >>> Thorbjørn skrev:
>
> >>>> Er det helt håbløst at flytte bagtrækket lidt ud så det flugter med det
> >>>> nye dæk?
>
> >>> Nær ved :-|
>
> >> Det vil sige, først af alt konstruere et forkrøbbet forkædehjul, som dog
> >> stadig skal kunne fæstes på den oprindelige udgående aksel. Det ender tit
> >> med at tandantallet skal øges for at få plads til møtrik og/eller
> >> låsering,
> >> og det er ikke givet at der er plads til et større kædehjul på motoren.
> >> Herefter skal kædehjulsdækslet flyttes tilsvarende ud fra motoren, evt.
> >> koblingsudløsermekanik tilpasses.
>
> > Beregn dertil den hårdere belastning af udgangslejet p.g.a. de måske 25%
> > merlængde på tandhjulets placering i.f.t. samme - Hvilket er grunden til
> > at man ser sådanne projekter tilføjet et støtteleje til en forlængelse af
> > udgangsakslen
>
> > --
> > Armand.
>
> Hmm. Ok måske får den del af projektet lige lov at hvile . Elektronisk
> tænding og lidt maling, gør jo sikkert også underværker.
> Godt nytår!

Lad dig nu ikke skraemme af Armands dommedagsprofetier.
Der koerer masser af 70'er og 80'er cykler rundt med opgraderet
'running gear'. Men lav grundig research foer du begynder at lave
aendringer der ikke uden videre kan foeres tilbage.
Jaevnfoer omtalte Motorrad artikel - det er jo meget taenkeligt at
koereegenskaberne blev forbedret hvis du installerede en bedre for- og
baggaffel men uden at aendre faelg og daekstoerrelser. Det ser
selvfoelgeligt ikke saa raffi ud som de brede, men hvis den koerer
bedre er der da klart vundet noget. Hvis du laeser lidt i det
udmaerkede britiske blad Classic Motorcycle Mechanics
(www.classicmechanics.com) er der masser af inspiration - de har
jaevnligt artikler om den slags opgraderinger, og desuden en udmaerket
brevkasse der sikkert kan hjaelpe med dine spoergsmaal (undtagen dansk
syn).

Armand, det er naturligvis korrekt at opgradering af hjul og svinger/
gaffel ikke giver GSX-R koereegenskaber og selvfoelgelig faar du altid
noget bedre ved at koebe en moderne cykel. Men charmen ved at have en
klassisk UJM med en solid motor og opgraderede koeregenskaber skal man
ikke undervurdere. Jeg synes det lyder som et hyggeligt project.

Asger

Armand (30-12-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-12-07 01:44

Asger skrev:
> ................. det er jo meget taenkeligt at
> koereegenskaberne blev forbedret hvis du installerede en bedre for- og
> baggaffel men uden at aendre faelg og daekstoerrelser. Det ser
> selvfoelgeligt ikke saa raffi ud som de brede, men hvis den koerer
> bedre .........
>
Hvis??
I min verden er det ubestrideligt at motorcykler kører bedre(!) med
smallere dæk og at bredderne kun gavner øget kontaktflade under
nedlægning i forbindelse med mc-sport og derfor kun(!) er porno på
gademotorcykler :-|

> Armand, det er naturligvis korrekt at opgradering af hjul og svinger/
> gaffel ikke giver GSX-R koereegenskaber og selvfoelgelig faar du altid
> noget bedre ved at koebe en moderne cykel. Men charmen ved at have en
> klassisk UJM med en solid motor og opgraderede koeregenskaber skal man
> ikke undervurdere. Jeg synes det lyder som et hyggeligt project.
>
Tjoeh :-/
Men hvor skal man stoppe?
I klubben er det blevet in at have en ældre engelsk sag i garagen, men
de kører og bremser i grunden som lort. Dem kunne man også gennemføre
effektive opgraderinger af, men hvem gider køre rundt på et match til en
moderne CB500, men med en sølle 35 hk's klassisk twin som hjerte?
I mine øjne ér GS'erne ved at være i vintage-klassen hvor de har det
bedst med at forblive i original stand, som forøvrigt heller ikke er
ringe til det brug dé lægger op til :-|

I mine øjen er Studen's nærmest øjeblikkelige ombygning af sin
nyerhvervede GSX750 Katana (á 16"hjul med hele molevitten) et typisk
eksempel på nærmest blasfemisk behandling af klassikere på randen til
vintage-alderen, der netop derfor er på deres laveste handelsværdi
nogensinde og derfor let kommer i hænderne på folk som blot ser en
billig motorcykel samt er i aldersgruppen der let tildrager sig
inspiration fra internettet :-|
No harm ment Stud', jeg har punket dig tidligere også!

--
Armand.

Morten Stud (04-01-2008)
Kommentar
Fra : Morten Stud


Dato : 04-01-08 04:31

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:4776e996$0$2104$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> I mine øjen er Studen's nærmest øjeblikkelige ombygning af sin
> nyerhvervede GSX750 Katana (á 16"hjul med hele molevitten) et typisk
> eksempel på nærmest blasfemisk behandling af klassikere på randen til
> vintage-alderen, der netop derfor er på deres laveste handelsværdi
> nogensinde og derfor let kommer i hænderne på folk som blot ser en billig
> motorcykel samt er i aldersgruppen der let tildrager sig inspiration fra
> internettet :-|
> No harm ment Stud', jeg har punket dig tidligere også!

Hmm, "No, harm ment"... Det skurrer nu alligevel noget i mine ører, at du
kalder min ombygning blasfemisk, og at du nærmest beskriver mine valg som
"ukvalificerede". Du skriver bla. at du hellere så min katana gemt væk i din
lade end i mit ejerskab... Sikke noget pladder. Jeg kører dagligt på min
katana, og jeg har haft utroligt meget glæde af den siden den blev købt som
min første motorcykel.
Det er mit indtryk, at rigtigt mange nye motorcyklister kommer igennem
rigtigt mange motorcykler i løbet af kort tid. 400cc -> 1100 via 3 til 4
mellemstationer. Det er en dyr fornøjelse, og en "tur" jeg helt er sprunget
over.

At du så ikke bryder dig om min ombygning er jo en ærlig sag - det er bare
lidt småirriterende at skulle læse igen og igen. Jeg tror desuden at langt
de fleste er uenige med dig... Døm selv:

Før:
http://motorcykelgalleri.dk/uploads_large_wm/17764.jpg
http://motorcykelgalleri.dk/uploads_large_wm/18028.jpg

Efter:
http://motorcykelgalleri.dk/uploads_large_wm/5330.jpg
http://motorcykelgalleri.dk/uploads_large_wm/16022.jpg

Dersuden har jeg lært utroligt meget af at gå i krig med værktøjet og
internettet (tak for hjælpen) - faktisk så meget, at jeg i dag, ikke behøver
stille spørgsmål her i gruppen i tide og utide. Jeg nøjes mest med at læse
lidt med nu og da, da jeg i modsætning til andre, har alt for travlt til at
"hænge ud" i DFM. No, harm ment ;)


Godt nytår
Morten Stud
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1116&ipc=15693



Harald Blaatand (04-01-2008)
Kommentar
Fra : Harald Blaatand


Dato : 04-01-08 14:01


"Morten Stud" <studen@gmail.com> wrote in message
news:flk992$hbk$1@newsbin.cybercity.dk...
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:4776e996$0$2104$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> I mine øjen er Studen's nærmest øjeblikkelige ombygning af sin
>> nyerhvervede GSX750 Katana (á 16"hjul med hele molevitten) et typisk
>> eksempel på nærmest blasfemisk behandling af klassikere på randen til
>> vintage-alderen, der netop derfor er på deres laveste handelsværdi
>> nogensinde og derfor let kommer i hænderne på folk som blot ser en
billig
>> motorcykel samt er i aldersgruppen der let tildrager sig inspiration
fra
>> internettet :-|
>> No harm ment Stud', jeg har punket dig tidligere også!
>
> Hmm, "No, harm ment"... Det skurrer nu alligevel noget i mine ører, at
du
> kalder min ombygning blasfemisk, og at du nærmest beskriver mine valg
som
> "ukvalificerede". Du skriver bla. at du hellere så min katana gemt væk i
din
> lade end i mit ejerskab... Sikke noget pladder. Jeg kører dagligt på min
> katana, og jeg har haft utroligt meget glæde af den siden den blev købt
som
> min første motorcykel.
> Det er mit indtryk, at rigtigt mange nye motorcyklister kommer igennem
> rigtigt mange motorcykler i løbet af kort tid. 400cc -> 1100 via 3 til 4
> mellemstationer. Det er en dyr fornøjelse, og en "tur" jeg helt er
sprunget
> over.
>
> At du så ikke bryder dig om min ombygning er jo en ærlig sag - det er
bare
> lidt småirriterende at skulle læse igen og igen. Jeg tror desuden at
langt
> de fleste er uenige med dig... Døm selv:
>
> Før:
> http://motorcykelgalleri.dk/uploads_large_wm/17764.jpg
> http://motorcykelgalleri.dk/uploads_large_wm/18028.jpg
>
> Efter:
> http://motorcykelgalleri.dk/uploads_large_wm/5330.jpg
> http://motorcykelgalleri.dk/uploads_large_wm/16022.jpg
>
> Dersuden har jeg lært utroligt meget af at gå i krig med værktøjet og
> internettet (tak for hjælpen) - faktisk så meget, at jeg i dag, ikke
behøver
> stille spørgsmål her i gruppen i tide og utide. Jeg nøjes mest med at
læse
> lidt med nu og da, da jeg i modsætning til andre, har alt for travlt til
at
> "hænge ud" i DFM. No, harm ment ;)
>
>
> Godt nytår
> Morten Stud
> http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1116&ipc=15693
>
>

Jeg syntes da bare at den er blevet pænere og har fået bedre bremser mm.?

Men jeg har ikke den store viden eller interesse om Japanske motorcykler
fremstillet efter 1980,så måske tager jeg fejl !

Ilm

Mvh

Steen



Jim Andersen (04-01-2008)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 04-01-08 15:06

Harald Blaatand wrote:
> > Det er mit indtryk, at rigtigt mange nye motorcyklister kommer
> igennem > rigtigt mange motorcykler i løbet af kort tid. 400cc ->
> 1100 via 3 til 4 > mellemstationer. Det er en dyr fornøjelse, og en
> "tur" jeg helt er sprunget
> > over.

Motorcykler er en dyr fornøjelse. Og de fleste går jo også fra mc via 30-40
år til Toyota Yaris. Men det ville da være kedeligt at springe mc helt over.

Eller tænk hvis man fik udleveret en Ferrari som 18 årig. Hvad sjov er der
ved det?
Man skal da starte med en hækmotoriseret Skoda 105, og så arbejde sig stille
og roligt opad.

/jim



Arne Lorenzen (04-01-2008)
Kommentar
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 04-01-08 16:01

Jim Andersen skrev den 04 jan 2008 i
news:477e3d5a$0$15887$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Eller tænk hvis man fik udleveret en Ferrari som 18 årig. Hvad sjov er
> der ved det?
> Man skal da starte med en hækmotoriseret Skoda 105, og så arbejde sig
> stille og roligt opad.

Nix, det skal være en V-6 Ferrari-engined speedster, NU, med det samme
http://www.motorcycle.com/galleries/71187.html
http://www.motorbiker.org/blogs.nsf/dx/04272006094429MWEB4E.htm

--
Mvdlh - Arne Lorenzen / http://dfmc.dk/?id=183

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste