oppudsning af væg - blandingsforhold?
Fra : Peter T.

Dato : 25-12-07 13:32

Jeg har fået tilbudt et par poser cement, nogle poser 0-2mm strandmørtel og
en dåse primer af en god ven, der havde det tilovers efter noget
murerarbejde.

Der skal pudses op et par steder op i min lejlighed, hvor jeg bla. vil lave
skarpe hjørner på 90 grader. Det foregår jo med brædt osv. og jeg har fået
et par instrukser i hvordan jeg skal gøre. Der er adgang til murstenene.

Kan jeg bruge ovenstående materialer til oppudsning?

Og i så fald; hvad skal blandingsforholdet være?

--
Peter T.

Grundet arbejde som free-lance tekniker søger jeg privat indkvartering i
Haderslev i perioden 7-20. jan 2008. Eneste krav er internetadgang. :)

Fra : Peter T.

Dato : 25-12-07 13:52

Peter T. udviste en rettidig omhu og skrev:

> ... nogle poser 0-2mm strandmørtel

Det er 9% strandmørtel 0-2mm.

Jeg har muligvis fundet noget på nettet om at blandingsforholdet skal være
1:12 af cement/mørtel, hvis det skal være til indendørs puds. De sider jeg
har dog læst, er oftest raketvidenskab for mig. Men er jeg helt galt på
den?

Og hvad med mængden af vand?

Fra : Boje

Dato : 25-12-07 22:30

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg
> har dog læst, er oftest raketvidenskab for mig. Men er jeg helt galt på

Hej.

Tjaee..., 1:12 er vel et eller andet sted OK. Alle mulige angivelser mellem
1:15 og 3:10 er hørt og læst afhængigt af, om man bruger strand- eller
bakkemørtel eller hvadsomhelst. Desuden er der stor videnskab betræffende
complians mellem den eksisterende opmuringsmørtel og den påtænktes
sammensætning (kalk/cement mv.). Mængden af vand justeres til passende
konsistens. Og hvad er så passende konsistens?

Ved en traditionel pudsning er laget tykt og "kastes" på. Ved vandskuring,
berapning eller filtsning er laget tyndere og "trækkes" på.

Af en eller anden for "gør-det-selv-folket" uforklarlig grund tager det ca 4
år at uddanne sig til murer. Nogle amatører slipper dog alligevel nogenlunde
fra det - de fleste slet ikke !!!

Husk på dette, næste gang du køber hus !!!

Mvh og glædelig jul
Boje

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-12-07 00:04

On Tue, 25 Dec 2007 22:30:28 +0100, "Boje" <boj@get2net.dk> wrote:

>Af en eller anden for "gør-det-selv-folket" uforklarlig grund tager det ca 4
>år at uddanne sig til murer. Nogle amatører slipper dog alligevel nogenlunde
>fra det - de fleste slet ikke !!!

Det udsagn passer så på de fleste håndværksmæssige uddannelser.
Det tager også noget nær 4 år at blive gartner af både den ene og den
anden slags. Det betyder dog heller ikke at de fleste ikke kan passe en
have. Lige som de fleste vil kunne lave noget murerarbejde, når bare de
har hænderne skruet rigtigt på, og spørger sig lidt for først.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Peter T.

Dato : 26-12-07 03:04

Boje udviste en rettidig omhu og skrev:

> Tjaee..., 1:12 er vel et eller andet sted OK. Alle mulige angivelser
> mellem 1:15 og 3:10 er hørt og læst afhængigt af, om man bruger
> strand- eller bakkemørtel eller hvadsomhelst.

Rigtigt. Men nu er det strandmørtel, som jeg også nævnte i første
omgang. Jeg har godt læst om bakkemørtel, men aner ikke hvad det er.
Jeg har dog forstået så meget, at et lavt blandingsforhold primært er til
udendørs brug og et højt er fint til indendørs brug. Men jeg er stadig i
tvivl, da jeg gerne vil have en almindelig solid puds i min lejlighed.

> Og hvad er så passende konsistens?

Derfor spørger jeg. Men jeg vil prøve mig frem.

> Ved en traditionel pudsning er laget tykt og "kastes" på. Ved
> vandskuring, berapning eller filtsning er laget tyndere og "trækkes"
> på.

Aha.

> Af en eller anden for "gør-det-selv-folket" uforklarlig grund tager
> det ca 4 år at uddanne sig til murer.

Ja, det ved jeg. Jeg er selv håndværker og tager mig til hovedet over
det jeg af og til ser. Men uanset hvilket håndværk, der er tale om, så
er der visse ting, som er meget nede på jorden at lave (el, træ, bil
whatever) for en, som har mindre end 3 tommeltotter. :)

Fra : Jeanette & Ivan

Dato : 26-12-07 10:38

Hej

Jeg har lige bygget lidt om også, og der var der steder hvor der skulle nyt
pudsop. Jeg blandede 1:10, det afhænger lidt af hvor stærkt det puds er som
det ny skal støde sammen med. Det skal kunne arbejde sammen ellers revner
det igen eller falder af.

Mvh
Ivan

Fra : Peter T.

Dato : 26-12-07 13:37

Jeanette & Ivan udviste en rettidig omhu og skrev:

> [...]
> det puds er som det ny skal støde sammen med. Det skal kunne arbejde
> sammen ellers revner det igen eller falder af.

Aha! Der skal dog spartles op og væv på bagefter. Og bygningen er en
gammel arbejderboligbygning fra omkring 1900, der ligger på Nørrebro. Har
du nogen erfaring med det?

Og hvordan skal konsistensen af mørtelen være? Jeg regner med, at den ikke
skal dryppe mellem fingrene på mig. Så kan du fortælle mig hvor "fast" den
skal være i spanden når den er klar til brug? :)

Fra : Rene Hansen

Dato : 26-12-07 12:17

> [...]

>amatører slipper dog alligevel nogenlunde
>fra det - de fleste slet ikke !!!
>
>Husk på dette, næste gang du køber hus !!!

Åh, Hædr, jeg elsker den form for humor...
Men grundlæggende har du jo helt ret..
Rene

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 26-12-07 20:52

Hej

Boje skrev:
> Af en eller anden for "gør-det-selv-folket" uforklarlig grund tager det ca 4
> år at uddanne sig til murer. Nogle amatører slipper dog alligevel nogenlunde
> fra det - de fleste slet ikke !!!

Omvendt har jeg set fagfolk som bestemt ikke har brugt tiden til at lære
noget. Den sidste smed jeg havde i huset mente, at en lægtehammer var
det bedste redsskab til at lave spor i væggen til vandrørene.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Blå Spejder i Vejle/Bredballe - http://www.oernebjerg.dk

Fra : Peter T.

Dato : 26-12-07 21:58

Karsten Feddersen udviste en rettidig omhu og skrev:

> Omvendt har jeg set fagfolk som bestemt ikke har brugt tiden til at
> lære noget. Den sidste smed jeg havde i huset mente, at en lægtehammer
> var det bedste redsskab til at lave spor i væggen til vandrørene.

En af mine bekendte har haft en murer til at pudse noget op for sig. På
trods af vel 15-20 års erfaring mente han, at en bue var en ret linie.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 26-12-07 23:51

"Peter T." wrote

> En af mine bekendte har haft en murer til at pudse noget op for sig. På
> trods af vel 15-20 års erfaring mente han, at en bue var en ret linie.

Han har faktisk ret i at en bue er en ret linie
Det afhænger blot af sammenhængen :)

Har han flyvercertifikat?

- Peter

Fra : Peter T.

Dato : 26-12-07 23:55

Peter Lykkegaard udviste en rettidig omhu og skrev:

> Han har faktisk ret i at en bue er en ret linie
> Det afhænger blot af sammenhængen :)

så er en retskinne faktisk ikke lige. :)

> Har han flyvercertifikat?

Erhm... :)

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 27-12-07 01:23

"Peter T." wrote

> Erhm... :)

Den lige linje (og dermed hurtigste rute) mellem to punkter på jorden kan
faktisk være temmelig krum om man kigger på et alm "fladt" kort :)

- Peter