Brændeovn - hvor, billigst?
Fra : JS

Dato : 22-12-07 19:52

Det er umiddelbart mest Morsø vi kigger på.
Er der et sted på nettet eller en billig fysisk butik der kan anbefales?

Fra : søren brix

Dato : 23-12-07 06:03

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> Det er umiddelbart mest Morsø vi kigger på.
> Er der et sted på nettet eller en billig fysisk butik der kan anbefales?

hej

prøv at se dem her http://www.nboc.dk/225-143-braendeovne.htm de plejer at
være billige...

nu skriver du ikke hvor i landet du skal have i brændeovn !!!!!

vh

Søren

Fra : tp

Dato : 23-12-07 09:08

Hvor meget gider du gøre. Der er mange billige på ebay der sender til dk.

Eller du kan køre til polen/tjekkiet og betale ca 1/4, dog for lokale mærker
(det gjorde vi og det finansierede en ferie

Ellers er mærker som morsø ret sandsynligt prisstyret fra fabrikken, så
gevinsten ved nethandel sikkert vil være begrænset :-/

Fra : Armand

Dato : 23-12-07 11:26

tp skrev:

> Hvor meget gider du gøre. Der er mange billige på ebay der sender til dk.

Søgeord, bitte!

> Eller du kan køre til polen/tjekkiet og betale ca 1/4, dog for lokale
> mærker (det gjorde vi og det finansierede en ferie

Jup!
En kammerat fandt sig et pillefyr til halv pris i østeuropa, og dét er
da penge at spare :-|
Og hvornår kan nogen her på gruppen erklære at have taget på en
forlænget weekend, eller mere syd for grænsen? Og kan man så lade den
være betalt af hvad man nu kan finde af knaldtilbud kan det da ikke være
mere belejligt!

> Ellers er mærker som morsø ret sandsynligt prisstyret fra fabrikken, så
> gevinsten ved nethandel sikkert vil være begrænset :-/

Jeg synes også at det ikke er ubetinget ros at Morsø har høstet de
senere år: Dels p.g.a. fejl og sammenbrud; men især også for manglende
kulance-vilje :-|
Måske at de som alle andre får produceret (for) billigt i østen og i
tilgift lider af Volkswagen-syndromet: "En Morsø går (plejer ikke at)
ikke i stykker" - Så det må være kunden der er tosset. :-/

--
Armand.

Fra : Kim S

Dato : 23-12-07 11:37

> [...]
> tilgift lider af Volkswagen-syndromet: "En Morsø går (plejer ikke at) ikke
> i stykker" - Så det må være kunden der er tosset. :-/

Jeg har de samme erfaringer med Lotus ovne

Mvh, Kim

Fra : Torben

Dato : 23-12-07 17:29

"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> wrote in message

> Jeg har de samme erfaringer med Lotus ovne

Min topplade (fedtsten) revnede efter to år på min lotusovn. Jeg sendte et
billede direkte til Lotus hvilket resulterede i en spritny, og tilmed
gratis, sten et par dage efter.

mvh
Torben

Fra : tp

Dato : 23-12-07 17:46

> Søgeord, bitte!

jeg skulle have en med "gris", så her er det magiske søgeord
"wasserführend", ellers er en brændeovn "kaminofen"

Fra : Johannes Jørgensen

Dato : 23-12-07 12:03

> Eller du kan køre til polen/tjekkiet og betale ca 1/4, dog for lokale
> mærker (det gjorde vi og det finansierede en ferie

Hvor god er den så, i forhold til de danske, her tinker jeg på, hvor
miljøvenlig er de, og hvor god er udnyttelse af branden?

JJ

Fra : tp

Dato : 23-12-07 17:54

> Hvor god er den så, i forhold til de danske, her tinker jeg på, hvor
> miljøvenlig er de, og hvor god er udnyttelse af branden?

Den jeg købte har en eller anden EU godkendelse, som er påkrævet i DE
(Tjekkiet er jo med i EU).
Jeg har en lang specifikation på den, og efter hvad diverse oversættere har
tydet, så er der ikke noget "alarmenrende".
Men nu ved jeg ikke hvordan en vinter er i østeuropa, men de effekter jeg
kunne finde ovne på derovre var ihvertilfælde i en HELT anden kaliber end
det vi ser her. Bla så jeg en 29kw stråleovn - DEN ville jeg ikke være i
stue med! Jeg endte med en "lille" på 14kw. Skal lige sige at en dansk ovn
typisk er på 4-6kw. Den overfører dog 75% til vandet, så effekten til
rummet er ikke større end en dansk ovn, og den virker perfekt. Det ser også
ud til at der er nogle ganske få mærker der sidder på markedet, akkurat som
vi har her i dk.

Forøvrigt så er der nogle ovne på ebay der påfaldende meget lignede nogle vi
kan købe i dk, blot under andre navne, så mon ikke nogle af de dyre i dk,
blot er impoteret og tilpasset prisniveauet i dk?

Fra : SB

Dato : 23-12-07 22:37

"Johannes Jørgensen" <jo@mil.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor god er den så, i forhold til de danske, her tinker jeg på, hvor
> miljøvenlig er de, og hvor god er udnyttelse af branden?
>
> JJ

Reservedele er vel også en nødvendighed, billige ovne har det med at slå sig
efter en årrække, og så lukker lågen måske ikke længere så tæt som før

har en Hwam ovn, og nej, den er ikke billig, der imod tror jeg på den
udnytter brændet langt bedre en dem i den lave prisklasse. og efter 9 år er
den endnu ikke anderledes end da vi købte den. (bortset fra den er lidt mere
beskidt)

et eller andet sted er der vel en årsag til de er billigere, ud over prisen
på arbejdskraften.

dem der bor to huse herfra har en hytte på 86m2 og bruger 1/3 mere træ end
os der har 112 m2 at varme op.
han gav 12.800 i bauhaus inc. skorsten og montering, samme jeg næsten gav
alene for skorstenen.

Søren

Fra : tp

Dato : 24-12-07 12:43

> [...]
> mere beskidt)
>
> et eller andet sted er der vel en årsag til de er billigere, ud over

måske, men det modsatte kan lige så vel være tilfældet : At folk gladeligt
betaler 20.000 for en ovn i dk. Hvorfor skulle man så sælge en ovn for
5.000
At den er dyr er i sig selv ikke et kvalitetstegn

Fra : SB

Dato : 25-12-07 01:44

"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> 5.000
> At den er dyr er i sig selv ikke et kvalitetstegn

helt rigtig, man kan man være sikker?
har før hørt om f.eks wiking ovne der slog sig i lågen så de ikke kunne
lukke tæt
sjovt nok er det samme firma som laver ABC, eller Hwam som de hedder i dag,
og ikke har de problemer, men er 3 x så dyre.

må jo der formode at arbejdslønnen er rimelig ens, om det er Wiking eller
Hwam, da det er samme fabrik

/S

Fra : Grev Dracula

Dato : 25-12-07 08:54

On Sat, 22 Dec 2007 19:52:09 +0100, "JS" <js_539@hotmail.com> wrote:

>Det er umiddelbart mest Morsø vi kigger på.
>Er der et sted på nettet eller en billig fysisk butik der kan anbefales?

Jeg købte en pæn, velfungerende brændeovn hos Westfire

http://www.westfire.dk/Default.aspx?ID=61

til mit sommerhus for omkring 6000,- inkl. levering - det er dog ca. 2
år siden. Deres ovne sælges normalt kun i byggemarkeder mv. fordi de
er så billige, at de 'rigtige' pejsebutikker ikke vil have noget med
dem at gøre.

Man sagtens ringe direkte til fabrikken og få levert pr. fragtmand.
Det er flinke folk, der ved hvad de snakker om, og deres ovne opfylder
alle regler og miljøkrav mv