Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Bog om fotografering
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-12-07 00:33

Hejsa

Jeg har 2 bøger fra Politikens forlag omkring digital foto. Men de
behandler en del som er total ligegyldigt for mig.. valg af skærm,
antivirus, backup osv. Visse essentielle emner lader en den tilbage at
ønske.

Jeg søger en bog som på let forståeligt sprog (dansk eller engelsk)
forklarer det med fotografering. Blændetal, lukketid, flash osv.

Jeg har læst en del her: http://www.kentbovin.com/

Og søger faktisk en bog i den stil.. hans tutor omkring brugen af flash
er fx. guld værd synes jeg. Jeg finder ikke noget lign. i de to bøger
jeg har

Hvilken bog er superfed? Den skal omhandle det om fotografering i den
digital tidsalder og gerne begrænset til dSLR hvis det er.

Fra : Peter T.

Dato : 28-12-07 03:56

Martin Johansen [6000] udviste en rettidig omhu og skrev:

> [...]
> behandler en del som er total ligegyldigt for mig.. valg af skærm,
> antivirus, backup osv. Visse essentielle emner lader en den tilbage at

Helt enig. Politikens fotobøger er mildest talt pinligt ringe.

> Jeg søger en bog som på let forståeligt sprog (dansk eller engelsk)
> forklarer det med fotografering. Blændetal, lukketid, flash osv.

Du finder ingen gode bøger på dansk, som er tilnærmelsesvist så gode, som
dem, jeg vil henvise til nedenunder.

Du skal primært kigge efter bøger fra Rotovision og Amphoto books. find
nogle titler og krydstjek dem med folks erfaringer på amazon og andre
sites, hvor du forøvrigt ofte kan købe dem til billig penge i
brugtudgaver. Jeg købte bla. følgende bøger i New York i foråret:

Lighting the Nude - Rotovision
Photographing people (portraits, fashion, glamor) - Rotovision
The lighting cookbook - Amphoto
Understanding exposure (revised edition <- husk dette!) - Amphoto
Lighting for portrait photgraphy - Rotovision

Især de tre sidstnævnte har jeg haft rigtig meget glæde af.

Derudover er det min erfaring, at det tilsyneladende er ekstremt fyfy, at
spørge efter litteratur i fotobutikker. Og det gælder især Foto-C i Kbh,
hvor jeg fik en så hammerarrogant og nedladende behandling, at jeg
virkelig fik lyst til at give ekspedienten 10 hårde og kolde tæer i hans
fede røv. Undskyld mit franske, men jeg fornemmer, det har noget med
regulært snobberi at gøre hos nogle...

--
Peter T.

Grundet arbejde som free-lance tekniker søger jeg privat indkvartering i
Haderslev i perioden 7-20. jan 2008. Eneste krav er internetadgang. :)

Fra : Thomas Corell

Dato : 28-12-07 10:26

Peter T. wrote:

> Helt enig. Politikens fotobøger er mildest talt pinligt ringe.

Jeg kender ikke Politikens digitale fotobøger, men "Foto 1" og "Foto 2"
indeholder lige præcis det der efterspørges:

Det er muligt de skal findes antikvarisk og der er intet om digital
foto.

NGC's kan også anbefales:
ISBN: 87-562-9276-7
http://www.gad.dk/bog.asp?id=145986

Den er udsolgt fra forlag, men den er nok at finde hvis man søger. Om
ikke andet så på biblioteket.

--
Don't waste space

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-12-07 12:55

> Helt enig. Politikens fotobøger er mildest talt pinligt ringe.

De to jeg har behandler også en del omkring analog fotografering og
hvordan man får dem scannet ind, valget af en god scanner, printer osv..
jamen hvad rager det mig når jeg har et digitalkamera...

Ok ok jeg ved da godt at et analog billede scannet ind bliver til et
digitalt foto, men det er ikke lige det jeg forbinder med "digital
fotografering".

> Du finder ingen gode bøger på dansk, som er tilnærmelsesvist så gode, som
> dem, jeg vil henvise til nedenunder.

Pyt - jeg har lige så nemt ved engelsk som dansk.

> [...]
> Understanding exposure (revised edition <- husk dette!) - Amphoto
> Lighting for portrait photgraphy - Rotovision

Fedt - dem vil jeg se om jeg kan få kigget nærmere på.

> [...]
> virkelig fik lyst til at give ekspedienten 10 hårde og kolde tæer i hans
> fede røv. Undskyld mit franske, men jeg fornemmer, det har noget med

Jeg aner faktisk slet ikke hvilken fotobutik der er værd at "stole" på
og sætte sin lid til.. Jeg har det lidt med dem som jeg har med radio/tv
- der er ganske få der er sit fag værdig. Men jeg kan tage fejl... :)

Fra : Søren Friberg

Dato : 25-04-08 17:29

Peter T. skrev:
> The lighting cookbook - Amphoto
> Understanding exposure (revised edition <- husk dette!) - Amphoto
> Lighting for portrait photgraphy - Rotovision
>
> Især de tre sidstnævnte har jeg haft rigtig meget glæde af.

Og jeg synes også at
Understanding shutter speed - Amphoto 2008
også af Bryan Peterson er rigtig god.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-04-08 17:58

On Fri, 25 Apr 2008 18:29:19 +0200, Søren Friberg
<hushovmesterenfjern@msn.com> wrote:

>Og jeg synes også at
>Understanding shutter speed - Amphoto 2008
>også af Bryan Peterson er rigtig god.

Ja for pokker.. jeg var lidt skeptisk.. tænkte om det meste ikke stod
i Understanding Shutter Speed.. men nej.. rigtig god bog.

Fra : Peter T.

Dato : 27-04-08 12:12

Søren Friberg udviste en rettidig omhu og skrev:

> Og jeg synes også at
> Understanding shutter speed - Amphoto 2008
> også af Bryan Peterson er rigtig god.

Bryan Peterson skriver rigtigt godt.

--
Peter T.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 28-12-07 08:19

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Hvilken bog er superfed? Den skal omhandle det om fotografering i den
> digital tidsalder og gerne begrænset til dSLR hvis det er.

Fut på biblioteket og se hvad de har.
Mange basale ting (blænde, brændvidde, lukketid, komposition etc) har
overhovedet ikke ændret bare fordi kameraerne er blevet digitale.

Kig f.eks. efter
Digital Foto
Michael B. Karbo
ISBN 87-614-0383-0

Fotobogen
Tybjerg Casper
ISBN 87-991626-0-1

Fototeknik
Tybjerg Casper
ISBN 87-991626-1-X

den sidste kender jeg ikke, da den er helt ny, men givet at "Fotobogen" er
ret god, vil jeg blive overrasket hvis ikke "Fototeknik" er tilsvarende.
Til billedbehandling er
Avanceret Photoshop - ganske enkelt!
Ole Lind
ISBN 87-91620-24-4
værd at kigge på

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Peter T.

Dato : 28-12-07 11:20

Mogens Hansen udviste en rettidig omhu og skrev:

> Kig f.eks. efter
[snip liste]

Aha! Jeg gloede efter danske bøger så øjnene nærmest faldt ud dengang og
så findes der faktisk nogle, der endda lyder spændende.

Tak for tippene. :)

Fra : Mogens Hansen

Dato : 28-12-07 18:50

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> wrote in message

[8<8<8<]
> Aha! Jeg gloede efter danske bøger så øjnene nærmest faldt ud dengang og
> så findes der faktisk nogle, der endda lyder spændende.

Man kan få et lille indtryk af Casper Tybjergs formidling af fotografi på
http://www.ttf.dk/Dansk/Foto/Fotoskole.aspx

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Simon Nielsen

Dato : 30-12-07 19:05

Mogens Hansen skrev:
> "Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> wrote in message
>
> [8<8<8<]
>
> Man kan få et lille indtryk af Casper Tybjergs formidling af fotografi på
> http://www.ttf.dk/Dansk/Foto/Fotoskole.aspx

Jeg kender udemærket fototeknik bogen og er overrasket over den. Ganske
god bog. Nu har jeg også selv snakket med Casper Tybjerg og hans
pædagoiske sprog i bogen er lige tilpas.

Mvh
Simon

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-12-07 12:53

> Digital Foto
> Michael B. Karbo
> ISBN 87-614-0383-0
>
> Fotobogen
> Tybjerg Casper
> ISBN 87-991626-0-1
>
> Fototeknik
> Tybjerg Casper
> ISBN 87-991626-1-X

Jeg vil kigge på dem og se om de er en invistering værd.

> Til billedbehandling er
> Avanceret Photoshop - ganske enkelt!
> Ole Lind
> ISBN 87-91620-24-4
> værd at kigge på

Hvordan er den hvis man som jeg ikke er til Photoshop (det har noget med
prisskiltet at gøre)

Fra : Mogens Hansen

Dato : 28-12-07 17:12

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Hvordan er den hvis man som jeg ikke er til Photoshop (det har noget med
> prisskiltet at gøre)

Jeg tror også at den er relevant hvis man bruger Photoshop Elements.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-12-07 20:15

> Jeg tror også at den er relevant hvis man bruger Photoshop Elements.

Okay jeg vil prøve at kigge nærmere på den.. eller lukke øjnene og måske
få købt en "ældre" PS licens.

Spørgsmålet er bare hvor langt man bør/kan/skal gå tilbage før man ikke
er bedre tjent med en ny PSE licens?

Fra : Anders Houmark

Dato : 28-12-07 23:14

> Okay jeg vil prøve at kigge nærmere på den.. eller lukke øjnene og måske
> få købt en "ældre" PS licens.
>
> Spørgsmålet er bare hvor langt man bør/kan/skal gå tilbage før man ikke
> er bedre tjent med en ny PSE licens?

7'eren tror jeg. Har dog ikke prøvet nyeste Elements.

Mvh Anders

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-12-07 23:16

> 7'eren tror jeg. Har dog ikke prøvet nyeste Elements.

Okay tak :)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-12-07 23:14

> Hvilken bog er superfed? Den skal omhandle det om fotografering i den
> digital tidsalder og gerne begrænset til dSLR hvis det er.

Hej igen.

Efter råd fra denne tråd er jeg kommet til:

"Understanding Exposure" (den opdaterede fra 2004)
"Lighting for Portrait Photography" (fra 2007)

Så jeg satser lidt på jeg har fundet den hellige gral nu

Fra : Bo Bjerre

Dato : 29-12-07 18:44

Martin Johansen [6000] wrote:

> [...]
> "Lighting for Portrait Photography" (fra 2007)
>
> Så jeg satser lidt på jeg har fundet den hellige gral nu

Af Dit postnummer, kan jeg se at Du nok holder til på den sydlige del af
Kontinentets østkyst?

Jeg har "understanding exposure og MANGE andre gode titler. Hvad med
lige at smide en mail til bo-at-satek-dot-dk, så kan vi evt aftale at du
kan se min samling af foto-bøger????

-jeg bor en anelse nord for Horsens.

Bo //

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-12-07 18:54

> Af Dit postnummer, kan jeg se at Du nok holder til på den sydlige del af
> Kontinentets østkyst?

Det er korrekt :)

> Jeg har "understanding exposure og MANGE andre gode titler. Hvad med
> lige at smide en mail til bo-at-satek-dot-dk, så kan vi evt aftale at du
> kan se min samling af foto-bøger????

Jeg har allerede bestilt/købt de omtalte 2 bøger, men det er slet ikke
umuligt der er andet jeg kunne være interesseret i. Jeg smider lige en
mail iløbet af aftenen.

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-07 16:47

Martin Johansen [6000] skrev:
> [...]
>
> Hvilken bog er superfed? Den skal omhandle det om fotografering i den
> digital tidsalder og gerne begrænset til dSLR hvis det er.

Sært at ingen har foreslået dig dk.marked.privat.blad+bog, når man
ellers tænker hvor omhyggeligt andre indlæg slagtes.

vh. Søren Friberg

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 29-12-07 17:48

Søren Friberg <hushovmesterenFJERNDETTE@FJERNOGSÅDETTEmsn.com>
skrev :

>Sært at ingen har foreslået dig dk.marked.privat.blad+bog, når man
>ellers tænker hvor omhyggeligt andre indlæg slagtes.

Eller at NRE ikke har været og fortælle, at tråden (sammen med et
par andre nye) er off topic her i gruppen.
--
Besøg www.gedebanken.dk og doner en ged til en fattig
familie i f.eks. Uganda, Sudan, Afghanistan eller Pakistan

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-12-07 17:56

> Eller at NRE ikke har været og fortælle, at tråden (sammen med et
> par andre nye) er off topic her i gruppen.

Men er den det da?

Fra : Bo Bjerre

Dato : 29-12-07 18:47

Martin Johansen [6000] wrote:

> Men er den det da?

ja, for satan, det har vi helt glemt. Det handler om at KØBE en bog, og
så er det indkøbsgruppen. Jeg tror netpolitiet har juleferie Men se
mit svar længere oppe.

-og blæs så lidt på formaliteterne en gang imellem.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-12-07 19:47

> ja, for satan, det har vi helt glemt. Det handler om at KØBE en bog,

Nej :) (og ja). Det handler om hvilken bog er bedst. Jeg kunne jo bare
låne den på biblioteket.. og dermed er det ikke et køb. Hverken i en
butik eller af nogen herinde.

Men nu har jeg så valgt at købe den (ligesom med så meget andet man
spørger om råd til). MÅSKE skulle det have været i indkøbsgruppen under
foto.

Men en handelsgruppe - nej aldrig. Der hører mit indlæg ikke til.

> -og blæs så lidt på formaliteterne en gang imellem.

Jeg går ikke med små sko, men nyder at formaliteterne overholdes. Dog
mener jeg ikke der er brudt nogen med denne tråd

Markedsgrupperne er til køb/salg "læserne" imellem. Denne tråd var et
spørgsmål om noget litteratur - ikke hvem der havde noget til salg i den
stil ej heller hvor det kunne købes Kald det en form for oplæg til
en diskution om hvem der har skrevet det bedste.

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-07 23:21

Martin Johansen [6000] skrev:
> Nej :) (og ja). Det handler om hvilken bog er bedst. Jeg kunne jo bare
> låne den på biblioteket.. og dermed er det ikke et køb. Hverken i en
> butik eller af nogen herinde.

Og oven over afvises et indlæg der drejer sig om "hvilken blitz er bedst?"

vh. Søren Friberg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-12-07 00:25

In article <4776c861$0$15897$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
=?ISO-8859-1?Q?S=F8ren_Friberg?=
<hushovmesterenFJERNDETTE@FJERNOGSÅDETTEmsn.com> wrote:

> Og oven over afvises et indlæg der drejer sig om "hvilken blitz er bedst?"

Ja.. man undres.

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-07 14:14

"Søren Friberg" <hushovmesterenFJERNDETTE@FJERNOGSÅDETTEmsn.com> skrev i
meddelelsen news:4776c861$0$15897$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Og oven over afvises et indlæg der drejer sig om "hvilken blitz er bedst?"

Nej spørgsmålet lød helt præcist:
"Hvis jeg skal købe en flash til mit Canon 400D, hvilken skal jeg så gå
efter?"
- altså et købsspørgsmål.

Martins spørgsmål lød:
"Hvilken bog er superfed? Den skal omhandle det om fotografering i den
digital tidsalder og gerne begrænset til dSLR hvis det er."
- han ytrer ikke ønske om at købe noget.

Jeg henviste flashspørgsmålet til indkøbsgruppen, fordi han der har størst
chanche for at få hjælp og fordi der er mange der ikke svarer på
indkøbsspørgsmål i denne gruppe (der findes jo en gruppe til formålet).
- og ikke at forglemme, så er det jo sjovt at komme før NRE.

For ikke at være helt off topic, jeg min datter har Casper Tybergs Fotobogen
og den er udmærket, men jeg er sikker på der findes bedre fotobøger.

--
mvh kajo

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-07 16:30

kajo skrev:

> [...]
> indkøbsspørgsmål i denne gruppe (der findes jo en gruppe til formålet).
> - og ikke at forglemme, så er det jo sjovt at komme før NRE.

Nej, en gennemgang af spørgsmålet afslører at selve indkøbet var
sekundært, mens andet afsnit i spørgsmålet er den primære uddybning, der
går på nogle teknisk/praktiske deltaljer der vedrører denne gruppe i
følge fundatsen. Ud over striben af sædvanlige off-topic indlæg viser
det sig også rent faktisk at svarene går på det jeg beskriver.

Et argument om at komme før NRE forstår jeg ikke rigtigt i denne
sammenhæng, især da det jo er komplet ligegyldigt.

Venlig hilsen

Søren Friberg

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-07 21:48

"Søren Friberg" <hushovmesterenFJERNDETTE@FJERNOGSÅDETTEmsn.com> skrev i
meddelelsen news:4777b98a$0$15874$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> fundatsen. Ud over striben af sædvanlige off-topic indlæg viser det sig
> også rent faktisk at svarene går på det jeg beskriver.

Jamen så må jeg have mine skolepenge retur.
Citat:
"Hvis jeg skal købe en flash til mit Canon 400D, hvilken skal jeg så gå
efter?"
- hvis ikke det er et indkøbsspørgsmål, ja så ved jeg ikke hvad det er.

> Et argument om at komme før NRE forstår jeg ikke rigtigt i denne
> sammenhæng,
- hvis du ikke forstod pointen i det, følger du åbenbart ikke meget med i
gruppen eller også mangler du humoristisk sans.

> især da det jo er komplet ligegyldigt.

hvad er ligegyldigt.

--
mvh kajo

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-07 22:02

kajo skrev:

> "Søren Friberg"
>>
> hvad er ligegyldigt.

NRE har flere gange demonstreret ikke at være bleg for at gentage
henstillinger som andre i forvejen er kommet med - herunder også din i
den omtalte tråd- derfor er det komplet ligegyldigt at komme før ham

Synes ellers ikke at jeg vil indgå i yderligere pillerier om hvor indlæg
hører hjemme i de 4 fotogrupper på usenet. Må blot konstatere at der er
mange grænsetilfælde og at diverse nyhedsgrupper fyldes af ligegyldige
indlæg fra diverse selvbestaltede kontrollører.

Med venlig hilsen

Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-07 22:19

"Søren Friberg" <hushovmesterenFJERNDETTE@FJERNOGSÅDETTEmsn.com> skrev i
meddelelsen news:4778075a$0$15872$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

som jeg før skrev:
- hvis du ikke forstod pointen i det, følger du åbenbart ikke meget med i
gruppen eller også mangler du humoristisk sans.

Det må så være humorer det kniber med.

--
mvh kajo

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-07 22:08

kajo skrev:

> Jamen så må jeg have mine skolepenge retur.

Mig bekendt har ingen med held fået deres skolepenge retur i Danmark! Så
opgiv

Med venlig hilsen

Søren Friberg

Fra : Mogens Hansen

Dato : 30-12-07 22:14

"Søren Friberg" <hushovmesterenFJERNDETTE@FJERNOGSÅDETTEmsn.com> wrote in
message news:4776c861$0$15897$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

[8<8<8<]
> Og oven over afvises et indlæg der drejer sig om "hvilken blitz er bedst?"

Prøv at check fundatserne:
http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.fritid.foto
http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.fritid.foto.indkoeb
så vil de fleste kunne forstå at tråden "Flash til mit EOS 400D" er åbenlys
off-topic i denne gruppe, hvorimod denne tråd ikke er åbenlys off-topic, så
der træder
http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk
"Vær nidkær med hvad du skriver, men storsindet med hvad du accepterer." i
kraft.

Denne deltråd som du startede bidrager med _intet_ konstruktivt, hverken
generelt eller specifikt for OP.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-07 22:24

Mogens Hansen skrev:

> Denne deltråd som du startede bidrager med _intet_ konstruktivt, hverken
> generelt eller specifikt for OP.

Tror alt taget i betragtning at du har ret. I øvrigt har du leveret alt
for meget seriøst her til at jeg vil diskutere det.

Godt nytår!

Venlig hilsen

Søren Friberg

Fra : Mogens Hansen

Dato : 30-12-07 22:27

"Søren Friberg" <hushovmesterenFJERNDETTE@FJERNOGSÅDETTEmsn.com> wrote in
message news:47780c67$0$15876$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

[8<8<8<]
> Godt nytår!

I lige måde

--
Venlig hilsen

Mognes Hansen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-12-07 17:56

> Sært at ingen har foreslået dig dk.marked.privat.blad+bog, når man
> ellers tænker hvor omhyggeligt andre indlæg slagtes.

Måske fordi det ikke er et handelsindlæg? :)

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-07 23:29

Martin Johansen [6000] skrev:
> [...]
> behandler en del som er total ligegyldigt for mig.. valg af skærm,
> antivirus, backup osv. Visse essentielle emner lader en den tilbage at

Jeg synes Politikens Store bog om Digitalfoto er ganske udmærket. Jeg
dyrker dog ind i mellem "Jeg fotograferer", fra både 1964 og 1973. De er
jo nok ikke til at få fat i, men faktisk gennemgår de en del teknik
ret godt. Teknik der ikke har ændret sig som Mogens Hansen vist er inde
på et sted.

Venlig hilsen

Søren Friberg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-12-07 00:25

> Jeg synes Politikens Store bog om Digitalfoto er ganske udmærket.

Den kender jeg ikke men har lige set et omslag i dag.

Jeg frygter bare de gennemgår en masse unødvendigt som scannere,
printere, skærme osv...

> ret godt. Teknik der ikke har ændret sig som Mogens Hansen vist er inde
> på et sted.

Nej det hele er jo det samme gamle puttet i digitalt hus vel

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-07 11:23

Martin Johansen [6000] skrev:
> Jeg frygter bare de gennemgår en masse unødvendigt som scannere,
> printere, skærme osv...

Ok, der er 406 sider fordelt på 6 kapitler. Jeg gætter på ud fra hvad du
skriver at du ikke interesserer dig for kapitel 1 og 4 svarende til 84
sider. Her henter jeg i hvert fald kun lidt ny information, da de
handler om forholdsvis simpel "computerbehandling".

Jeg kender ikke de andre bøger i tråden, men vil ønske nogen af dem ved
lejlighed.

Vh. Søren Friberg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-12-07 12:36

> Ok, der er 406 sider fordelt på 6 kapitler. Jeg gætter på ud fra hvad du
> skriver at du ikke interesserer dig for kapitel 1 og 4 svarende til 84
> sider.

Jeg kunne jo selvfølgelig bare springe de sider over, men alligevel
generer det mig at det er med da det kunne have gjort bogen mindre eller
de andre emner mere fyldestgørende måske.

Digital foto er for mig at stå med et digital kamera.