Mac OS på pc, detaljer please :0)
Fra : jakob

Dato : 29-12-07 20:43

Hej

jeg har tidligere fået lidt pointers her omkring installering af osX på
en pc. Jeg har kigget på http://wiki.osx86project.org og læst en masse
tutorials meeeen det virker noget krøllet. Hvis jeg gør forsøget er jeg
indstillet på at jeg skal købe hardware der er på de angivne positiv
lister men jeg kunne godt tænke mig en pointer på hvor krøllet det er at
få til at funge ?

Så hvis nogen kan hjælpe mig på vej vil jeg meget gerne høre lidt om
proceduren. Så vidt jeg kan se er det noget med at installere xp/vista
først, så partitionere og installere et modificeret macos image på en
partition. Deefter skal winxp patches til en bootmenu, er det korrekt
forstået ?

Og så er det ellers noget med at folde hænderne og håbe det virker `??

Håber nogen har erfaringer med ovenstående.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Lyrik

Dato : 29-12-07 21:50

Den 29.12.2007 kl. 20:42 skrev jakob <none@none.invalid>:

> [...]
>
> Og så er det ellers noget med at folde hænderne og håbe det virker `??
>
> Håber nogen har erfaringer med ovenstående.
En meget nørdet kammerat opgav det. Kan du ikke anskaffe en Macmini og
bruge den i stedet? Så kan du jo genbruge både skærm og tastatur? Det jeg
har læst på nettet er at det kan lade sig gøre på PC, men med skuffende,
manglende funktionalitet.
Jeg tror ingen her i gruppen har prøvet det, efter hvad jeg har hørt.

--
Hilsen fra Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Jakob

Dato : 30-12-07 00:30

In article <op.t336s8jjeqzwsk@macintosh.local>, lyrik@fupheaven.dk
says...
> En meget nørdet kammerat opgav det. Kan du ikke anskaffe en Macmini og
> bruge den i stedet? Så kan du jo genbruge både skærm og tastatur?

Er bare ikke overbevist om at den er stærk nok til at lege med HD
redigering :0)

> Det jeg
> har læst på nettet er at det kan lade sig gøre på PC, men med skuffende,
> manglende funktionalitet.
> Jeg tror ingen her i gruppen har prøvet det, efter hvad jeg har hørt.

Jeg ved der er en der har gjort det med succes og har bugget sig en
hackintosh der åbenbart spiller perfekt.

Men det kan godt være det bliver for nørdet. Den eneste grund til at det
virker tillokkende er at jeg alligevel skal til og bygge en pc, så kunne
det jo være lidt lækkert at få en mac med i købet ;0), puha helligbrøde
:+)

Venlighilsen

Jakob

Fra : Lyrik

Dato : 30-12-07 01:40

Den 30.12.2007 kl. 00:30 skrev Jakob <nonsense@invalid.invalid>:

> In article <op.t336s8jjeqzwsk@macintosh.local>, lyrik@fupheaven.dk
> says...
>
> Er bare ikke overbevist om at den er stærk nok til at lege med HD
> redigering :0)
Jeg har leget med High. Def. fra den første tid. At tage filmen ind fra
HiDef-kamera tager den sædvanlige afspilningstid. Det der tager tid er
Komprimeringen. Komprimeringen er det ene og alene processorhastigheden
der afgør.
Med mindre det er Sonys AVCHD til Blu-Ray der skal kodes så er en core2
duo helt tilstrækkelig. Er det AVCHD til Blu-Ray-så skal du op i en 2
seperate ZEON processorer.
Er det H.264 til HD-DVD så er en core2 duo rigelig.

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Lyrik

Dato : 30-12-07 01:49

Den 30.12.2007 kl. 01:39 skrev Lyrik <lyrik@fupheaven.dk>:

> [...]
> seperate ZEON processorer.
> Er det H.264 til HD-DVD så er en core2 duo rigelig.
Men lad mig lige tilføje:

Hvis du skal lave selve HD-DVD eller Blu-Ray plader! Så kan du ikke bruge
Mac-OS. Så skal du bruge Windowsprogrammer. Der er heller ingen afspiller
til disse plader i Mac-OS. Kun i Windows XP eller Vista.

Du kan lave High Def film i Divx eller H.264 til afspilning fra for
eksempel VLC-mediaplayer via kabler til et HD-TV. Eller til afspilning på
selve Mac-en.
Du kan også brænde dataplader med DivX eller H.264 og afspille dem på
en Kiss 1600 HD afspiller.
Du kan lave 960 x 540 reducerede H.264 high def og afspille via trådløst
netværk til en Apple-TV eller i DivX til en Kiss i 720p max
4000kilobit/sek trådløst.
Men du kan ikke brænde Blu-Ray eller HD-DVD plader på en Mac.

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Jakob

Dato : 30-12-07 01:57

In article <op.t34hv2l1eqzwsk@macintosh.local>, lyrik@fupheaven.dk
says...
> [...]
> 4000kilobit/sek trådløst.
> Men du kan ikke brænde Blu-Ray eller HD-DVD plader på en Mac.

OK det var lidt af en overraskelse, men ikke en showstopper til mit
brug. Men tak for dine guldkorn, superfedt at du gider det er sgu et
komplekst område.

Er en mac-mini stærk nok til at afvikle HD med h.264 codec til en
projektor ?

Venlig hilsen

jakob

Fra : Lyrik

Dato : 30-12-07 02:52

Den 30.12.2007 kl. 01:56 skrev Jakob <nonsense@invalid.invalid>:

> Er en mac-mini stærk nok til at afvikle HD med h.264 codec til en
> projektor ?
Er der ikke intel grafik i samme som en MacBook? I så fald kan jeg sige
jeg regner med det, for jeg bruger min MacBook til at afspille High. Def.
på min Plasmaskærm uden problemer.

De sælger også Mac-Mini sammen med denne skærm:
"23-inch Apple Cinema HD Display
This stunning, all-digital, 23-inch flat-panel display delivers
1920-by-1200-pixel resolution for viewing high-definition (HD) content
with room to spare. It's ideal if you're editing high-definition video
using iMovie or even Final Cut Express. With more workspace, you can see
more audio and video tracks, more of your timeline and more controls and
palettes. Video and still images are crisp and clear. Colors are vivid and
accurate. Text is sharp and easy to read."

Skarp let læselig tekst i 1920 x 1200-pixel. Så kan der næppe være noget
at være i tvivl om. Iøvrigt svarer min MacBook til den lille Mac-Mini i
udstyr.

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-12-07 12:19

Jakob <nonsense@invalid.invalid> wrote:
> [...]
> komplekst område.
>
> Er en mac-mini stærk nok til at afvikle HD med h.264 codec til en

Mht CPU'en, ja uden problemer. Mht softwaren kan du rende ind i
problemer, hvilket codec har du tænkt dig at bruge? Hvilket conatiner
format? (quicktime, avi, mkv?).

Fra : jakob

Dato : 30-12-07 13:41

> Mht CPU'en, ja uden problemer. Mht softwaren kan du rende ind i
> problemer, hvilket codec har du tænkt dig at bruge? Hvilket conatiner
> format? (quicktime, avi, mkv?).

Jamen det ligger ikke fast endnu. Jeg kan selv vælge det mest optimale
men har ikke den store indsigt i de forskelllige muligheder endnu. Som
sagt vil det bliver redigeret i final cut pro med adgang til alt hvad
der er af codecs i compressor, og det er vel det meste.

Jeg vil gerne vise de endelige film på hd projektor, så afvikling fra
extern disk ville nok være det ideele. Vi har også en ekstern hd optager
/dvd optager så afvikling fra den ville også være en mulighed men måske
for krøllet.

Afvikling direkte fra en mac ville nok være nummer et forudsat at det
kan gøres flydende og i flot høj kvalitet. Valg af codec bestemmer jeg
selv :0)

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-12-07 19:22

jakob <none@none.invalid> wrote:

> [...]
>
> Afvikling direkte fra en mac ville nok være nummer et forudsat at det
> kan gøres flydende og i flot høj kvalitet. Valg af codec bestemmer jeg

dvs at output berænses til noget som duer problemfrit under QuickTime:
ergo er en mini rigelig hurtig.

Fra : jakob

Dato : 30-12-07 22:52

> dvs at output berænses til noget som duer problemfrit under QuickTime:
> ergo er en mini rigelig hurtig.

Ok perfekt, takker.

Venlig hilsen

jakob

Fra : Lyrik

Dato : 30-12-07 23:32

Den 30.12.2007 kl. 13:40 skrev jakob <none@none.invalid>:
> Som
> sagt vil det bliver redigeret i final cut pro med adgang til alt hvad
> der er af codecs i compressor, og det er vel det meste.
Her er jeg på gyngende grund idet jeg har måttet opgive ethvert forsøg med
de programmer. Jeg ved ikke hvad det er Compressor har gang i, men det en
QuickTimeeksport kan komprimere på 15 minutter det skal Compressor bruge
timer og atter timer på. Jeg har derfor skrottet alle forsøg.

Og jeg er ikke nybegynder!

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : jakob

Dato : 30-12-07 23:51

Lyrik <lyrik@fupheaven.dk> wrote:

> [...]
> QuickTimeeksport kan komprimere på 15 minutter det skal Compressor bruge
> timer og atter timer på. Jeg har derfor skrottet alle forsøg.

He he jeg har i forbindelse med nævnte redigeringsprojekt stiftet
bekendskab med compressor for første gang og jeg må sige jeg fandt det
absolut ikke intuitivt. Men det lykkedes da at få lavet noget. Problemet
er jo at det så vidt jeg kan se er den eneste måde at eksporterer noget
fra Final Cut pro til et andet codec så jeg var ligesom tvunget til det.
Men jeg vil dog sige at iforhold til iDVD's helt grotesk langsomme
encoding var det dog langt langt hurtigere. iDVD var tæt på ubrugeligt i
den sammenhæng, noget med at lade maskinen arbejde fra fyraften af og så
kigge på resultatet dagen efter. HELT ubrugeligt.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-12-07 02:26

> [...]
> QuickTimeeksport kan komprimere på 15 minutter det skal Compressor bruge
> timer og atter timer på. Jeg har derfor skrottet alle forsøg.

Du eksporterer næppe med samme settings.

Fra : jakob

Dato : 31-12-07 08:01

> Du eksporterer næppe med samme settings.

Det har jeg ikke mulighed for at vide da jeg ikke har indflydelse på
disse i iDVD. I compressor valgte jeg den hurtigste, som dog var ganske
flot. iDVD er jo et consumer program så jeg tror ikke filen er voldsomt
meget bedre behandlet. For mig at se var det blot et meget langsomt
program.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-12-07 12:15

> [...]
> says...
>
> Er bare ikke overbevist om at den er stærk nok til at lege med HD

Det er den med forbehold for disk i/o og for hvor meget ram du har
behov for.

Fra : jakob

Dato : 30-12-07 13:40

> Det er den med forbehold for disk i/o og for hvor meget ram du har
> behov for.

Jeg havde tænkt mig at video skulle afvikles via externe firewire 800
diske.

Derudover ville jeg smide alt det ram i som er nødvendigt, havde tænkt
mig 2-4 gb.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-12-07 19:20

> Jeg havde tænkt mig at video skulle afvikles via externe firewire 800
> diske.

Så er dine hardwarekrav ikke hampre og du vil snildt kunne nøjes med
FW400 også - og dermed en mini.

> Derudover ville jeg smide alt det ram i som er nødvendigt, havde tænkt
> mig 2-4 gb.

En mini kan spise 3GB - ligesom alle andre 945GB basserede bundkort.

ergo vil jeg mene at du snildt kan klare dig med en mnini.

Fra : jakob

Dato : 30-12-07 22:52

> [...]
>
> En mini kan spise 3GB - ligesom alle andre 945GB basserede bundkort.
>
> ergo vil jeg mene at du snildt kan klare dig med en mnini.

Ok tak for de informationer Morten.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Per Jensen

Dato : 30-12-07 01:52

jakob skrev:

<KLIP>

> Håber nogen har erfaringer med ovenstående.
>
> Venlig hilsen
>
> Jakob

Hej Jakob.

Det er slet ikke så svært igen, hvis man bare gør som du skriver, følger
ALT til punkt og prikke.

Jeg har bygget en maskine specielt efter disse guidelines, og den
spiller bare MAX. Den kører både 10.4.11 og 10.5.1 som en drøm, og den
lammetæver da min MBP og Mini

Det er så en 2,4 GHz C2D der er skruet op på 3 GHz.

Stedet du starter, hvis du vil køre Leo er at få det rigtige hardware,
og så se her: http://forum.osx86scene.com/viewtopic.php?f=16&t=2008

Du kan se min maskine på http://zapro.dk/blog/?p=11

Flere spørgsmål ? skriv her i tråden.

// Per.

Fra : Jakob

Dato : 30-12-07 02:05

In article <4776ebbd$0$2093$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
per@fjernmigzapro.dk says...
> Det er slet ikke så svært igen, hvis man bare gør som du skriver, følger
> ALT til punkt og prikke.

Hej Per, kan godt huske dit indlæg det var dig min bemærkning var møntet
på og din succes der har sat griller i hovedet på mig :0)

> [...]
> lammetæver da min MBP og Mini
>
> Det er så en 2,4 GHz C2D der er skruet op på 3 GHz.

Jeg har overvejet en 4300 c2d da den er billig og skulle overclocke som
en drøm, men din procesor er da helt klart med i overvejelserne. Jeg har
tænkt over det med OC men troede ikke man kunne det når den blev brugt
til macos. Er bestemt ikke nogen nørd men OC er da noget der foregår via
bios ikke ? Så det skal man vel også gøre i macOS eller ?

> Stedet du starter, hvis du vil køre Leo er at få det rigtige hardware,
> og så se her: http://forum.osx86scene.com/viewtopic.php?f=16&t=2008

Kigger lige på den hardware liste igen. Jeg vil gerne lave en pc med
forholdsvis kraftigt graffikort, og så en moderat OC processor helt i
stil med den 6600 du har brugt så nu er jeg MEGET nysgerrig :0). Er din
processor OC i windows miljøet også ?

> Flere spørgsmål ? skriv her i tråden.

De kommer, jeg skal lige have lidt søvn så kommer der flere spørgsmål
;0)

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-12-07 03:16

Lyrik <lyrik@fupheaven.dk> writes:

> tid er Komprimeringen. Komprimeringen er det ene og alene
> processorhastigheden der afgør.

Du har set Elgatos USB-dimmer der kan sætte fart på sagerne?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Lyrik

Dato : 30-12-07 03:33

Den 30.12.2007 kl. 03:16 skrev Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0000@gmail.com>:

> Du har set Elgatos USB-dimmer der kan sætte fart på sagerne?
Jeg har lige kigget og nu kiggede jeg igen. Det er kun en hjælpeencoder.
Hvor meget den hjælper kan jeg ikke sige, men specifikationerne er ikke
overbevisende. I en core2 duo er der rigelig slup til både at encode og
surfe.
Jeg vil tro den kan virke på ældre maskiner. Den kan højest kode i 800 x
600 hvilket ikke er nok til High Def default på Mac som er 960 x 540. Her:
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/wa/RSLID?mco=7E4FA1DC&nplm=TN783

Viser billedet af encoderen at den encoder til "Apple TV". I
billedøjeblikket med 22 fps. Det er ikke imponerende. Jeg ville tro at min
iMac kunne slå den hastighed. De viser meget iPod på billederne og jeg
tror den sælger sig som "narresut" til dem der er nervøse og ikke kan
finde ud af at kode video til en iPod.

Hint: Køb "VisualHub" og brug dens faste indstillinger til de forskellige
iPod. Det er meget billigere.

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-12-07 09:30

> [...]

> Jeg vil tro den kan virke på ældre maskiner. Den kan højest kode i 800
> x 600 hvilket ikke er nok til High Def default på Mac som er 960 x

Ok, det havde jeg så ikke set, at det er maksimalt.

Spørgsmålet er så om det er ved konvertering til AppleTV, som er en
standardindstilling. Jeg var fristet til at erhverve en, men der er
ikke meget spas i USB 1.1 Mac'er.

> min iMac kunne slå den hastighed. De viser meget iPod på billederne
> og jeg tror den sælger sig som "narresut" til dem der er nervøse og
> ikke kan finde ud af at kode video til en iPod.

Det tror jeg nu ikke. Jeg tror det er til dem der gerne vil have en let
og hurtig løsning der er integreret i QuickTime, og som ikke er
interesseret i at købe en ny Mac.

> Hint: Køb "VisualHub" og brug dens faste indstillinger til de
> forskellige iPod. Det er meget billigere.

Under Windows har jeg fået gode resultater med
http://www.videora.com/en-us/Converter/iPod/, som iøvrigt heller ikke
koster noget. Den er også meget hurtigere end iTunes.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"