VISA 3D (un?)secure
Fra : Ukendt

Dato : 25-12-07 11:06

Sidst jeg forsøgte at handle over nettet med mit VISA Dankort troede jeg at
jeg blev udsat for et phishing forsøg.

Efter at have tastet mine kortoplysninger åbnede der sig et nyt vindue, hvor
der stod en masse om at
jeg skulle logge på min netbank mv.

Siden har jeg så konstateret at det er rigtigt nok at der er kommet en ny
protokol for internetbetalinger,
som heder 3D secure, hvor det er rigtigt nok at man undervejs skal sende en
hemmelig kode til sin bank for
dermed at godkende transaktionen.

Er dette ikke et stort oplagt hul for phising ?

Jeg tror kun der er et spørgsmål om tid før nogen laver et site, hvor de
lægger et lag mellem bruger og bank og opsnapper de informationer der sendes
til banken.

Og hvad så med hæftning for uautoriserede transaktioner, hvis 3D secure er
anvendt - er det så stadig
banken som har bevisbyrden ?

Carl Alex Friis Nielsen

Fra : Alex Holst

Dato : 25-12-07 20:51

Carl Alex Friis Nielsen <cafn*mail.dk> wrote:
> Er dette ikke et stort oplagt hul for phising ?

Jo, 3D Secure grænser til hjerneskade.

when it's more bare, more hollow. http://a.mongers.org/

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk/

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 25-12-07 21:34

On Tue, 2007-12-25 at 11:05 +0100, Carl Alex Friis Nielsen wrote:
> Er dette ikke et stort oplagt hul for phising ?

Jo, man gør det normalt at man skal bruge sin netbank til betalinger.

En anden irriterende ting, er at jeg har én browser til netbank og de
andre til alt andet. Falder jeg over noget interessant at købe, skal jeg
køre hjem, starte den ene browser, håbe internet butikken er kompatibel
med browseren og købe min vare.

Hvad var idéen i at købe på nettet?

Fra : Stig Johansen

Dato : 26-12-07 07:08

Christian E. Lysel wrote:

> Hvad var idéen i at købe på nettet?

Jeg synes det er godt - dog køber jeg kun få varer i dk.
Efterkrav er mit 'værktøj'.
1) Ingen varer - ingen penge.
2) Jeg undgår at der står en mere eller mindre værdifuld pakke ude i min
forhave.
3) Koster et par kroner ekstra, men til gengæld behøver jeg ikke at bekymre
mig om ekstra træk på kontoen, tyveri af varen, der blot sættes udenfor
osv..

Jeg følger ikke så med i detaljer, men var det ikke VISA, der havde/har gang
i nogle 'one time virtual creditcards'?

Stig Johansen

Fra : MN

Dato : 26-12-07 12:29

"Stig Johansen" <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Jeg synes det er godt - dog køber jeg kun få varer i dk.
> Efterkrav er mit 'værktøj'.
> 1) Ingen varer - ingen penge.

Ingen garanti for du får det du har bestilt.

> 2) Jeg undgår at der står en mere eller mindre værdifuld pakke ude i min
> forhave.

Ikke dit problem. Du har ikke kvitteret for noget.

> 3) Koster et par kroner ekstra, men til gengæld behøver jeg ikke at
> bekymre
> mig om ekstra træk på kontoen, tyveri af varen, der blot sættes udenfor
> osv..

Så får du bare pengene ført tilbage. Du har jo ikke købt noget.

Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 26-12-07 12:40

"MN" <willemoesgade@fjerngmail.com> skrev i en meddelelse

> Ikke dit problem. Du har ikke kvitteret for noget.

Man kviterer vel når man i 3D secure via sin netbank godkender transaktionen
?

Carl Alex Friis Nielsen
Elsk mig ! tag mig som jeg tro jeg er.

Fra : MN

Dato : 26-12-07 14:12

"Carl Alex Friis Nielsen" <cafn*mail.dk> skrev i meddelelsen
> "MN" <willemoesgade@fjerngmail.com> skrev i en meddelelse

> Man kviterer vel når man i 3D secure via sin netbank godkender
> transaktionen ?

Ja, selvfølgelig gør man det. Min fejl.
Det var også kun ment som svar på alm. handel med dankort/visa uden Visa 3D,
kontra efterkrav.

Mogens

Fra : Stig Johansen

Dato : 27-12-07 05:59

MN wrote:

> "Carl Alex Friis Nielsen" <cafn*mail.dk> skrev i meddelelsen

> Ja, selvfølgelig gør man det. Min fejl.
> Det var også kun ment som svar på alm. handel med dankort/visa uden Visa
> 3D, kontra efterkrav.

Ud over handel med dankort, forholdt jeg mig til en episode, hvor knægten
havde købt nogle varer og betalt med dankort.
I vores område stiller posten bare 'lortet' uden for døren når der ikke er
nogen hjemme - 'det er jo betalt'.
Den omtalte pakke blev heldigvis ikke stjålet, men hvis den blev...
Har pakken nogensinde eksisteret?
Blev den afleveret?
Af hvem?
Hvornår?
Hvad var der i den?
osv....

Stig Johansen

Fra : Max

Dato : 29-12-07 10:59

Hej Stig

> [...]
> ikke er nogen hjemme - 'det er jo betalt'.
> Den omtalte pakke blev heldigvis ikke stjålet, men hvis den blev...

Hvis du ikke har kviteret har du ikke modtaget noget, og så er
den ikke længere. Posten har jo intet bevis for at du har modtaget
din pakke.

Ps: det er forøvrigt slut med efterkrav nu.

--
Mvh Max

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-12-07 08:32

On Sat, 29 Dec 2007 10:59:11 +0100, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Hvis du ikke har kviteret har du ikke modtaget noget, og så er
>den ikke længere. Posten har jo intet bevis for at du har modtaget
>din pakke.

Jeg får da tit og ofte pakker(*) med posten hvor der ikke skla
kvitteres.
Det sker at posten bare stiller den et sted her, enten sætter den ved
døren eller smider den ind i udhuset.
Svjv. må de _ikke_ gøre det, men jeg er nu svært tilfreds med det.

*: Hæng mig ikke op på om det rent faktisk er "pakker" i postvæsenets
forstand, det kan godt bare være "breve" som er for store til at gå i
postkassen. Det er dog oftest varer købt i en internetbiks.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/