Byg selv tower til harddiske
Fra : Ole V Jensen

Dato : 29-12-07 00:17

Da jeg er lidt træt af at have flere eksterne harddiske stående, vil jeg
bygge et tower til at have dem i.
Hvor køber man sådan et tower til at sætte løse harddiske i?
Altså sådan et færdigkøbt kabinet bare til flere diske. Incl.
controller, blæsere og strømforsyning.

Jeg skal bruge et tower til 4-5 diske á 500 GB, som evt. skal køre som
et RAID.

Jeg har fundet nogle, men de koster flere tusinde og det kan da ikke
passe, når man kan købe et kabinet til en enkelt der ikke koster mere
end 2-300 kr.

KRAV:
Firewire/USB 2.0
SATA eller PATA (IDE) diske

Ole V-J

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 29-12-07 02:42

not@available.dk (Ole V Jensen) wrote in

> [...]
>
> Jeg har fundet nogle, men de koster flere tusinde og det kan da
> ikke passe, når man kan købe et kabinet til en enkelt der ikke

Du laver den selv!

Find en ældre PC med plads til de 4 - 5 diske og stik en RAID
controller i bundkortet. En typisk ATX kabinet har plads til 4 diske
- du skal ikke bruge 3 1/2 tomme diskettedrev- eller cd-drev pladsen.
Hvis du kan finde en gammel AT kabinet kan der godt være plads til
endnu flere diske. Stik så et kort med Firewire- og et kort med USB
stik i 2 af de øvrige pladser i bundkortet. Der er som regel mindst
plads til 3 kort i en ATX. Slå de øvrige stik - parallel- seriel, og
hvis der er indbygget harddisk kontroller, fra i BIOS.

Du kan nøjes med en strømforsynings- og netværks kabel - ingen skærm,
mus eller tastatur og f.eks bruge en ældre Windows som styresystem
hvor du slår deling til efter du har konfigureret dyret.

Her er nogle henvisninger til det sidste - hvordan du konfigurerer
dem.

En posting med en tråd om hvordan man bruger en gammel Windows:

: Newsgroups: dk.edb.netvaerk
: From: "Axel Hammerschmidt" <hl...@hotmail.com>
: Date: Mon, 20 Feb 2006 22:20:27 +0100
: Subject: Re: Server Program eller lignen

og

: Newsgroups: dk.edb.mac
: From: hl...@hotmail.com (Axel Hammerschmidt)
: Date: Wed, 9 Aug 2006 14:33:55 +0200
: Subject: Re: Næste MS offer...

(I tråden med ovennævte posting står der osse noget om hvordan man
bruger en gammel Mac til det samme)

Du kunne osse kigge på tråden med denne her:

: Newsgroups: dk.edb.system.ms-windows
: From: hl...@hotmail.com (Axel Hammerschmidt)
: Date: Wed, 25 Jan 2006 10:19:42 +0100
: Subject: Re: Fjernskrivebord kan ikke få kontakt

Som jeg skriver et par steder i ovennævnte postings, så har jeg en
(meget) gammel 90 MHz Pentium computer opstillet som filserver på den
måde. Kassen stod nede i cykelkælderen i den ejendom hvor vi boede
indtil for et par år siden. Der skal ikke mere til, så det bør ikke
være svært at finde et kabinet med plads til dine diske som ikke
koster dig noget. Men det bruger nok lidt mere el end de dyre
løsninger du allerede har fundet.

I stedet for en gammel Windows kunne du se på MS nye Windows Home
Server - som indtil videre kun er i Beta. Den er vist stadig fyldt
med fejl - og så koster den mere end det du skal betale for en gammel
Windows licens. Det er jo lige gyldigt med de manglende senere
sikkerhedsopdateringer til Windows 95, 98 og NT når maskinen kun skal
være filserver på et LAN og står bag en NAT router.

Jeg har osse en gammel PPC G3 med Mac OS 9 stående som filserver uden
skærm, mus og tastatur. Den styrer jeg - dvs slukker - med VNC fra
min PB.

Jeg bruger begge filserverne til backup, mest fordi netkortene ikke
understøtter mere end 10 Mbps Ethernet. Var det mere moderne aflagte
computerbundkort med hurtige bus der sad i ville jeg putte Gigabit
netkort i dem og bruge dem som rigtige filservere - altså hvor de
kører hele tiden og diskene mounter på arbejdscomputerne når de
booter.

--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one."

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 29-12-07 15:12

Ole V Jensen <not@available.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg har fundet nogle, men de koster flere tusinde og det kan da ikke
> passe, når man kan købe et kabinet til en enkelt der ikke koster mere

Jo, det kan det godt. Det er et spørgsmål om salgsvolumen.

Hvis du er fiks på fingrene kan du sikkert montere en af de her:
<http://www.span.com/catalog/product_info.php?products_id=8127&osCsid=80
5800e32793d7c2a1e0ce4af01f5b7e>
i et gammelt PC-tower uden bundkort. Det er lidt nemmere hvis du finder
et gammelt SCSI tower.