Film på HD'en - hvordan?
Fra : Mich Ottosen

Dato : 28-12-07 23:35

Tænkte på at lægge en film eller to på MB'ens HD. Det er jo noget
nemmere til rejsebrug, at jeg ikke behøver tage selve dvd'en med. Og
sidde og fedte med det - bare starte filmen fra HD'en.
Prøvede at kopiere indholdet fra en film-dvd fra vores samling, men kan
ikke få det til at spille.
Gode råd modtages med taknemlighed.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Michael Holm

Dato : 29-12-07 00:29

Mich Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> [...]
> sidde og fedte med det - bare starte filmen fra HD'en.
> Prøvede at kopiere indholdet fra en film-dvd fra vores samling, men kan

Du kan hente gratis programmet Handbrake, som kan overfører dvd til din
harddisk (og med undertekster)

--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Mich Ottosen

Dato : 29-12-07 22:06

Michael Holm <spam@toitsu.dk> wrote:

> Du kan hente gratis programmet Handbrake, som kan overfører dvd til din
> harddisk (og med undertekster)

Tak for svaret. Har hentet Handbrake og prøvet det af, det virkede out
of the box (disk), men kun på en enkelt .vob fil (åbningsbilledet på
filmen), men så lukkede det ned ved .vob fil nummer to.

Men det er sikkert min egen fejl, for det noget med en build i Xcode
eller sådan noget. Det overgår min kunnen

Kender du andre programmer - der kører mere "direkte" under MacOS
(Tiger)?

--
v.h.,
Mich.

Fra : Lyrik

Dato : 29-12-07 23:10

Den 29.12.2007 kl. 22:06 skrev Mich Ottosen <Mich@noget.invalid>:

> [...]
> eller sådan noget. Det overgår min kunnen
>
> Kender du andre programmer - der kører mere "direkte" under MacOS
Stegte duer plejer ikke at flyve ind i munden på folk. Du skal ned og have
hænderne beskidte!

Grunden til at det ikke virker er nok at du lægger en almindelig DVD i.
Den er krypteret! Handbrake fjerner ikke kryptering og beskæftiger sig
overhovedet ikke med krypteret materiale-luk!-Sluk! Finale!
Så blev du hintet om at hive hele disken ned på harddisken med en ripning
med "Mac the Ripper"-først-så er krypteringen fjernet og så kunne du pudse
Handbrake på de rippede filer! men gjorde du det? nej! Du smed skiven
i-startede Handbrake og så "Det virker ikke-mig vil ha' noget andet!"))
Har jeg tolket forløbet rigtigt? Ellers så undskylder du nok?-Især fordi
jeg vil hjælpe dig videre-ikke?
Hent programmet FairMount som egentlig leveres sammen med et
købekonverteringsprogram der også kan bruges. Anyways du får Fairmount
gratis:
http://www.metakine.com/products/fairmount/

Kig så grundigt på demonstrationsvideoen jeg har lavet her:
http://www.luen.dk/x264konvMac.mov

Går der "Nollerrøv" i det når du trykker på den så kan den også
downloades!))

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Mich Ottosen

Dato : 29-12-07 23:54

Lyrik <lyrik@fupheaven.dk> wrote:

> Stegte duer plejer ikke at flyve ind i munden på folk. Du skal ned og have
> hænderne beskidte!

Ja, det er noget af et svineri at stege duer

> Grunden til at det ikke virker er nok at du lægger en almindelig DVD i.

Nixen. Hvis du nærlæser min oprindelige besked, står der: "Prøvede at
kopiere indholdet fra en film-dvd fra vores samling, men kan
ikke få det til at spille."
Tekstudlægning: jeg kopierede alle filerne fra en film-dvd over i en
mappe på harddsiken. Det var det, der ikke spillede.

> Den er krypteret! Handbrake fjerner ikke kryptering og beskæftiger sig
> overhovedet ikke med krypteret materiale-luk!-Sluk! Finale!

Javel.

> Så blev du hintet om at hive hele disken ned på harddisken med en ripning
> med "Mac the Ripper"-først-så er krypteringen fjernet og så kunne du pudse
> Handbrake på de rippede filer! men gjorde du det? nej!

Nu er jeg ikke med, hvem har hintet mig og hvor? Er der et indlæg i
tråden, som jeg ikke kan se? Men navnet Mac the Ripper minder bekendt.
Jeg har bare aldrig praktiseret at rippe film. Men for min mageligheds
skyld (se oprindelige indlæg), skal jeg vel til at interessere mig lidt
for det.

> Du smed skiven
> i-startede Handbrake og så "Det virker ikke-mig vil ha' noget andet!"))
> Har jeg tolket forløbet rigtigt? Ellers så undskylder du nok?-Især fordi
> jeg vil hjælpe dig videre-ikke?

Jeg smed ikke nogen skive i (se ovenfor). Du har ikke helt forstået
hverken mig eller forløb. Jeg har ikke den der (barnlige?) holdning med
"mig vil ha' noget andet" Men jeg morede mig over din bemærkning

> [...]
> gratis:
> http://www.metakine.com/products/fairmount/
>
> Kig så grundigt på demonstrationsvideoen jeg har lavet her:

Jeg skal nok kigge, tak for dit indspark.

> Går der "Nollerrøv" i det når du trykker på den så kan den også
> downloades!))

Laver du videoer med indbygget "Nollerrøv"?

--
v.h.,
Mich.

Fra : Lyrik

Dato : 30-12-07 00:18

Den 29.12.2007 kl. 23:53 skrev Mich Ottosen <Mich@noget.invalid>:

> [...]

> Tekstudlægning: jeg kopierede alle filerne fra en film-dvd over i en
> mappe på harddsiken. Det var det, der ikke spillede.

De er nemlig stadigvæk krypterede når du lægger dem over på Harddisken. De
skal ikke kopieres, men rippes derover-med MactheRipper.
Men du slipper helt for ripningen hvis du bruger Fairmount som filmen
beskriver. Så server dn bare filerne på en måde som Handbrake accepterer.

> Nu er jeg ikke med, hvem har hintet mig og hvor? Er der et indlæg i
> tråden, som jeg ikke kan se?
Næh jeg tog bare fejl! Du var ikke hintet.-Sorry-du var bare ladt i
stikken!

> Jeg skal nok kigge, tak for dit indspark.

> Laver du videoer med indbygget "Nollerrøv"?
Brug instillingen "Normal" med 2 gange indkodning, den første -hurtig. Det
er "mest for pengene" indstillingen.
Til det sidste-Nej men jeg har været ude for at sende en film nogen havde
udbedt sig. Jeg hørte intet? Efter et par måneder fik jeg
forklaringen:"Jeg trykkede på den men min maskine kunne ikke finde ud af
at spille den!";-(((-Altså kan noget gå galt-så går det galt! Når du
sender folk en QuickTimefilm på en Applemaskine-så REGNER man med at den
kan spille. Man bliver bare så udmattet når det hele går i fisk på en
"Nollerrøvsbagatel!"-som at de ikke har gidet at opgradere deres QuickTime
eller whatever!))

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Mich Ottosen

Dato : 30-12-07 00:57

> [...]

> Men du slipper helt for ripningen hvis du bruger Fairmount som filmen
> beskriver. Så server dn bare filerne på en måde som Handbrake accepterer.

Tak for dit svar. Jeg har Mac the Ripper nu, men den vil kun arbejde med
skiver i maskinen, ser det ud til. Det får den så lov til ved en senere
lejlighed. Den pågældende skive ligger nu hos min svigermor - vi købte
den for at se den og så siden give den videre til hende. Jeg nåede så
ikke at se den - derfor er alle filerne kopieret over. Til ingen nytte,
ser det ud til

Men desværre vil Fairmount ikke lade sig downloade, jeg bliver videre
dirigeret til noget DVD-Remaster, men den vil ikke lade sig downloade.
Den går i stå, må prøve i morgen.
Du skrev: "Hent programmet FairMount som egentlig leveres sammen med et
købekonverteringsprogram der også kan bruges. Anyways du får Fairmount
gratis:"

Købekonverteringsprogrammet er det DVD-Remaster? Du har sikkert ret i,
at Fairway er gratis, men jeg kan sgutte finde frem til det via dit
link.

> Næh jeg tog bare fejl! Du var ikke hintet.-Sorry-du var bare ladt i
> stikken!

Nå, OK, men jeg føler mig da ikke ladt i stikken. Du hjælper mig jo

> Brug instillingen "Normal" med 2 gange indkodning, den første -hurtig. Det
> er "mest for pengene" indstillingen.

Det skal jeg prøve at huske.

> [...]
> forklaringen:"Jeg trykkede på den men min maskine kunne ikke finde ud af
> at spille den!";-(((-Altså kan noget gå galt-så går det galt!

Du kender åbenbart Murphys lov

> [...]
> kan spille. Man bliver bare så udmattet når det hele går i fisk på en
> "Nollerrøvsbagatel!"-som at de ikke har gidet at opgradere deres QuickTime

Den der med opgraderingen (problematikken) skal vi da ikke have på banen
igen - igen - igen ? Den skiller bare gruppen i to undergrupper: 1)
dem der altid opdaterer hvad som helst og 2) dem har holdningen "If It
Works Don't Fix It".
Debatten vil ingen ende tage

--
v.h.,
Mich.

Fra : Lyrik

Dato : 30-12-07 02:27

Den 30.12.2007 kl. 00:57 skrev Mich Ottosen <Mich@noget.invalid>:

> [...]
> den for at se den og så siden give den videre til hende. Jeg nåede så
> ikke at se den - derfor er alle filerne kopieret over. Til ingen nytte,

Hvorfor det? Du laver bare et diskbillede af den og arbejder videre med
det!

Nu lærte jeg selv noget nyt samtidig. Nemlig at Handbrake som afviser
krypterede filer på DVD-pladen,-godt kan tage dem fra et billede på
harddisken! Jeg har løsningen klar på video. Men pas på der er stor
"Nollerrøvseffekt" på videoen idet den er 1680 x 1050 og derfor på mindre
skærme skal vises i halv størrelse på QuickTime. Menuen "Oversigt" Halv
størrelse.:
http://www.luen.dk/billede.mov

Se den-før din nabo!

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Lyrik

Dato : 30-12-07 02:30

Den 30.12.2007 kl. 02:27 skrev Lyrik <lyrik@fupheaven.dk>:

> [...]
> "Nollerrøvseffekt" på videoen idet den er 1680 x 1050 og derfor på
> mindre skærme skal vises i halv størrelse på QuickTime. Menuen

Så lavede jeg selvfølgelig selv "nollerrøv" i det! Den hedder:
http://www.luen.dk/diskbillede.mov

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Mich Ottosen

Dato : 30-12-07 17:25

Lyrik <lyrik@fupheaven.dk> wrote:

> Så lavede jeg selvfølgelig selv "nollerrøv" i det! Den hedder:
> http://www.luen.dk/diskbillede.mov

Tak for hjælpen, det er en instruktiv video, men lyden er en anelse lav
- eller osse er jeg blevet mere tunghør fordi folk omkring mig er meget
aktive med nytårsfyrværkeriet

Men hold da helt fast, hvor er sådan enencoding langsommelig. Her kører
den med cirka 21 fps eller 11 fps i avg (som jeg går ud fra er average).

Den har kørt i flere timer efterhånden og viser 02h06m32s som ETA - der
nok er det gamle shippingudtryk: Expected Time (of) Arrival ?

Har jeg gjort noget forkert eller er encoding altid så langsommelig? Og
krævende? Temperaturen ligger konstant over 80 grader og blæseren tæsker
afsted hele tiden.

Glæder mig til at se filmen: Sophie Scholl

--
v.h.,
Mich.

Fra : Lyrik

Dato : 30-12-07 18:55

Den 30.12.2007 kl. 17:24 skrev Mich Ottosen <Mich@noget.invalid>:

> [...]
> afsted hele tiden.
>
> Glæder mig til at se filmen: Sophie Scholl
Godt du fik det til at køre. Lyden er lav fordi det er improvissation
live! Jeg er ikke alt for sikker på det jeg eksperimenterer med.))
Jeg går over til mumlen! Men du kunne finde ud af det.
Det tager lang tid at komprimere. 21 fps er et ganske almindeligt
udgangsresultat. Er det en G4 så bliver den varm. Det var grunden til at
Steve Jobs var nødt til at droppe Motorola og Power PC. G4-eren toppede
med en nærmest strygejernsvarme. De prøvede G5, men no way-de kunne ikke
installere den i en bærbar, når allerede G4 var oppe på 60 grader i
arbejdstemperatur.
Derfor skiftet til Intels processorer. Steve Jobs sagde at effektiviteten
per Watt var 4X så stor som i PowerPC konceptet. Så! Ingen vej
tilbage-Intel fremover!

Men G4 kan ifølge hvad der skrives godt tåle arejdstemperaturer på 60
grader C.

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Mich Ottosen

Dato : 30-12-07 21:58

> [...]

> live! Jeg er ikke alt for sikker på det jeg eksperimenterer med.))
> Jeg går over til mumlen! Men du kunne finde ud af det.

Ja, det troede jeg da, men jeg må have lavet en fejl undervejs. Filen er
en Quicktime .mp4 på ca. 1,3 G (?).
Jeg prøvede at åbne den i min QT (v. 7.1.3), men den meldte, at der var
fejl i arkivet.
Så prøvede jeg at være lidt konstruktiv og hentede den nyeste version af
QT (v.7.3.1) hos Apple, for det kunne vel være, at den gamle var - netop
- for gammel. QT 7.3.1 ville ikke installere på mit MacOS 10.4.8 (tror
jeg det hed).
Så nu har jeg været hele den trælse proces igennem med at opdatere MacOS
til 10.4.11 (som synes at være en langsom starter). Opdateringen er godt
nok en prøvelse på en langsom forbindelse (512Kb ned giver effektivt ca.
60 Kb/s). Surt show - eller i hvert fald et langt show. *)

Derefter kunne QT 7.3.1 godt installeres. Men når jeg dobbeltklikker i
den fil (som jeg tror Handbrake har lavet), siger den nye QT, at den
ikke er en film (!?). Infor på filen siger: MPEG-4-film.

Så jeg er lige vidt. Har virkelig gjort en indsats, synes jeg, men jeg
kan ikke se filmen.

> Det tager lang tid at komprimere. 21 fps er et ganske almindeligt
> udgangsresultat.

Jo, men en average på cirka 11 - er det ikke (for) langsomt?

Det er ved at være lidt besværligt det her. Den nemme løsning er
selvfølgelig, at jeg napper svigermors skive, men så bliver hun jo ked
af det. Jeg kunne jo osse lave en kopi af hendes dvd, men det er jo
forbudt.

For det tredie, så er jeg stædig og vil gerne (med din udmærkede hjælp)
finde en løsning. Det tiltaler mig svært at have en film eller to med på
rejse på MB'ens HD. Det er stadigvæk nemmere end at have skiver med.

note *): denne procedure strider ikke mod mit princip If It Works Don't
Fix It

--
v.h.,
Mich.

Fra : Lyrik

Dato : 30-12-07 23:19

Den 30.12.2007 kl. 21:58 skrev Mich Ottosen <Mich@noget.invalid>:

> Derefter kunne QT 7.3.1 godt installeres. Men når jeg dobbeltklikker i
> den fil (som jeg tror Handbrake har lavet), siger den nye QT, at den
> ikke er en film (!?). Infor på filen siger: MPEG-4-film.
Det sker sommetider at QuickTime opgiver. Bedste player er VLC-mediaplayer
som er gratis og kan spille det hele:
http://www.videolan.org/vlc/download-macosx.html

Den er man nødt til at have hvis man arbejder med video og film.

(Jeg bruger iøvrigt to mere selv, Mpeg streamclip og MPlayerOSX)

Men VLC er første valg. Også før QuickTime. Den skal kunne spille den. VLC
har mange faciliteter som ikke findes andre steder. Den kan Pan&scanne en
film så den fylder skærmen ud og den kan vise valgfri aspect ratio.
Endvidere kan den vise indlagte undertekster i .mkv Matroska containere.
Spiller også mpeg2.

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Mich Ottosen

Dato : 05-01-08 21:10

> [...]

> http://www.videolan.org/vlc/download-macosx.html
>
> Den er man nødt til at have hvis man arbejder med video og film.

Tak for dit svar. Jo, jeg kender skam godt VLC, men jeg tænkte ikke lige
på at prøve den. Det skal jeg huske til en anden gang.

Iøvrigt er det ikke helt aktuelt lige nu. Besøgte svigermor i
forbindelse med årsskiftet og smed så skiven i drevet - og fik set
filmen derfra. Sophie Scholl er en rigtig godt film, kan jeg tilføje.

Smed derefter alle filerne fra mit "forsøg" ud, så jeg kan ikke tjekke
med VLC. Men projektet tiltaler mig stadigvæk, det må være optimalt at
have film på harddisken, når man rejser.

> (Jeg bruger iøvrigt to mere selv, Mpeg streamclip og MPlayerOSX)

MPlayer har jeg da vist osse liggende

> [...]
> film så den fylder skærmen ud og den kan vise valgfri aspect ratio.
> Endvidere kan den vise indlagte undertekster i .mkv Matroska containere.

Uha, det er alt for teknisk til mig, men tak for oplysnigerne :)

--
v.h.,
Mich.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 05-01-08 22:11

Mich Ottosen wrote:

> Smed derefter alle filerne fra mit "forsøg" ud, så jeg kan ikke tjekke
> med VLC. Men projektet tiltaler mig stadigvæk, det må være optimalt at
> have film på harddisken, når man rejser.

Ja, men også hjemme, hvis man altså gider bruge tiden på det !!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-01-08 00:46

> [...]
> udgangsresultat. Er det en G4 så bliver den varm. Det var grunden til at
> Steve Jobs var nødt til at droppe Motorola og Power PC. G4-eren toppede

Forkert, PPC74xx varianterne holdt sig alle sammen temmelig kølige. De
blev droppet fordi Motorola stort set holdt op med at udvilke hurtigere
varianter da deres primære interesse lå i markedet for embeded devices
- ikke for desktop computere.

PPC7400 klarede sig fornemt mht power/watt i forhold til de dengang
eksistrende Pentium 4 & M arkitekture. Problemet var clockhastighed og
ikke mindst memmory controler og FSB hastighed.

> De prøvede G5, men no way-de kunne ikke installere den i en bærbar.

Problemet var at Apple ikke ville betale IBM for at udvilke en
lowpower variant af PPC970 arkitekturen. Slet ikke da der var udsigt
til at Intel havde noget nyt i ærmet.

Da intel stod for at lancere Core arkitekturen der tilbød bedre
power/watt var det et rimeligt uproblematisk at skifte. Det betød
envidere at Apple ikke længere skulle kaste penge efter udvikling af
chipsæt/bundkort.

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-12-07 22:38

> [...]

> Har jeg gjort noget forkert eller er encoding altid så langsommelig? Og
> krævende? Temperaturen ligger konstant over 80 grader og blæseren tæsker

Stakkels lille MacBook! Jeg kan ikke lide, når temperaturen kommer
derop. Du kan evt. prøve at løfte den op på noget, så der kommer lidt
luft ind under. Jeg ved ikke, hvor meget det hjælper i praksis. Man
kunne måske også sætte den i en vindueskarm og lade vinduet stå på klem.
Det er vist en af ulemperne ved bærbare computere. De bliver lettere
varme, og når de bliver de, lægger man mærke til blæseren. Jeg tror
ikke, man på samme måde mærker det, hvis en stationær computer er lidt
presset.

> Glæder mig til at se filmen: Sophie Scholl

Hende med sundhedssandalerne?

<http://www.drscholls.com>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-12-07 01:24

Mich@noget.invalid (Mich Ottosen) writes:

> [...]
> igen - igen - igen ? Den skiller bare gruppen i to undergrupper: 1)
> dem der altid opdaterer hvad som helst og 2) dem har holdningen "If It

Hvilken gruppe tilhører man hvis man installerer alt hvad Software
Update foreslår, men iøvrigt er ligeglad?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-12-07 19:26

Mich@noget.invalid (Mich Ottosen) writes:

> Har jeg gjort noget forkert eller er encoding altid så langsommelig? Og

Jo hårdere en komprimering du vil have, jo mere krævende er det at
indkode. H.264 udmærker sig ved at have gode placeringer på begge dele :)
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-01-08 01:13

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> power/watt var det et rimeligt uproblematisk at skifte. Det betød
> envidere at Apple ikke længere skulle kaste penge efter udvikling af
> chipsæt/bundkort.

Det er mit personlige bud at det er den faktor som har bragt priserne på
Mac-udstyr på niveau med PC'ere.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-01-08 03:22

> Det er mit personlige bud at det er den faktor som har bragt priserne på
> Mac-udstyr på niveau med PC'ere.

iBog og mini'en har alle dage været på nivau med hvad en tilsvarende
PC koster.

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-08 19:11

On 2007-12-28 23:35:12 +0100, Mich@noget.invalid (Mich Ottosen) said:

> [...]
> sidde og fedte med det - bare starte filmen fra HD'en.
> Prøvede at kopiere indholdet fra en film-dvd fra vores samling, men kan

For at bringe tråden tilbage..
Visse steder pakker de en DVD ( 6-9GB) til 1,4GB i mpeg4.
Det er nærmest "losless" og ligger på 1,7-2,0 Mbit/s
Det burde være muligt at hente direkte fra den/de DVDer du selv har købt.
Er der noget krypto på, kan macthevipper hjælpe til. Specielt heldigt
hvis du - som undertegnede - ind imellem investerer i NTSC skiver,
eller gamle skiver, der er krypteret på underlige gammeldags måder.
Var som eksempel nødt til at vælge mellem at købe et region2 DVD
player, eller bruge handbrake, da jeg købte en gammel serie ( US
-airtime 1994 ), fornylig.
Valgte handbrake