Cinema Display og MacBook Pro uvenner
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 28-12-07 10:53

Min MacBook Pro er forbundet med et Cinema Display.Det har fungeret fint
de første uger. Men så forleden begyndte der pludselig en vedvarende
støj af den slags, som vist nok betyder, at to digitale apparater
forstyrrer hinanden med deres signaler. Samtidig kom musen ud af
kontrol. Og hvis jeg ville skrive, fremkom der en uendelig række
gentaglser af ét bogstav.

Lige nu har jeg fået det stoppet ved at fjerne USB-kablet mellem skærm
og computer, der gør det muligt at anvende USB-indgangene på skærmens
bagside. I denne indgang har jeg en lidt ældre USB-hub.

Forklaring?

Andre der har haft lignende oplevelser?

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 28-12-07 11:13

Ove Steen Smidt wrote:
> [...]
> og computer, der gør det muligt at anvende USB-indgangene på skærmens
> bagside. I denne indgang har jeg en lidt ældre USB-hub.

Hej Ove

Check om nogle ben i stikket er blevet bøjet?

Ellers er der jo formodentlig garantien.

hilsen

Glenn

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 28-12-07 11:49

Glenn Møller-Holst <nomail@xx.dk> wrote:

> Hej Ove
>
> Check om nogle ben i stikket er blevet bøjet?
>
> Ellers er der jo formodentlig garantien.
>
> hilsen
>
> Glenn

Mener du, at "benene" i et USB-stik kan blive bøjede?

Jeg har lige flyttet skærmens USB-kabel til computerens anden
USB-indgang. Det synes at hjælpe.

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 28-12-07 12:18

Ove Steen Smidt wrote:

> Mener du, at "benene" i et USB-stik kan blive bøjede?
>
> Jeg har lige flyttet skærmens USB-kabel til computerens anden
> USB-indgang. Det synes at hjælpe.

Hej Ove

Nej, jeg læste vist ikke det hele.

hilsen

Glenn

Fra : Morten Lind

Dato : 28-12-07 17:13

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Mener du, at "benene" i et USB-stik kan blive bøjede?

Ork ja, benet kan sagtens blive bøjet.

> Jeg har lige flyttet skærmens USB-kabel til computerens anden
> USB-indgang. Det synes at hjælpe.

Jeg har en pc på bestyrelseskontoret, hvor mange kommer, og mange river
USB-stik ud og ind. Den ene port i maskinen er totalt ødelagt, så ja,
Et/en USB-stik/-udgang er ikke bedre end deres brugere.

M.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 28-12-07 17:16

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Mener du, at "benene" i et USB-stik kan blive bøjede?
>
> Jeg har lige flyttet skærmens USB-kabel til computerens anden
> USB-indgang. Det synes at hjælpe.

Nej, det hjalp ikke. Der er tydeligvis problemer med at føre USB gennem
Cinema Display til MacBook Pro.

Apples udvidede tastatur kan også bruges til at fordele
USB-forbindelser. Der er hul i begge sider. Men så satte jeg en
memory-stick i dette hul og fik besked om, at der ikke var spænding nok.
Det har næppe noget med det andet problem at gøre. Men det er da
interessant at konstatere. Man kan heller ikke koble sin iPod til
computeren gennem tastturet.

Fra : Morten Lind

Dato : 28-12-07 18:24

> [...]

> Det har næppe noget med det andet problem at gøre. Men det er da
> interessant at konstatere. Man kan heller ikke koble sin iPod til

Nåeh - alle dine USBfiduser mangler jo bare strøm.

Skærmen skal i comuteren, og så skal computeren køre på "væg"strøm.

Din USB-hub skal have en strømforsyning.

En USBstick får ikke strøm nok fra tastatur og skærm - men fra
computeren er det fint.

En iPod skal også direkte i computeren for at blive genfødt.

USBportene på Apples skærme og tastaturer er _ikke_ beregnet til
strømslugende enheder.

Så hvad med en otte-ports USBhub med egen strømforsyning i væggen og
tilsluttet computeren?

Så tror jeg, du er kørende(?).

M.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 29-12-07 11:46

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> [...]
> strømslugende enheder.
>
> Så hvad med en otte-ports USBhub med egen strømforsyning i væggen og

Så selvom skærmen har sin egen strømforsyning, kan den altså ikke bruges
som driftsikker USB-hub.

Jeg har et par gamle hubber (med strømforsyning). Nu skal jeg lige have
opklaret et spørgsmål om emnet USB-level. Jeg aner ikke, hvad det går ud
på, bortset fra, at det vist har konsekvenser for hastigheden. Hvilke
dele af systemet er "level-neutrale", og hvilke er relateret til et
bstemt level?

- Computeren?

- Kablet?

- Hubben?

- Det tilknyttede udstyr?

Når jeg tidligere satte min iPod til den gamle Powerbook, fik hver gang
en skærmbesked om, at det ville gå hurtigere med en USB-forbindelse på
et højere level. Det får jeg ikke mere.

Med CinemaDisplay er det i øvrigt således, at den (det?) også kan
overføre firewire. Der er endda to udgange, hvad jeg endnu aldrig har
set på en computer, så at jeg var ved at tro, at det slet ikke kunne
forekomme. Jeg blev mødt med hovedrysten, da jeg engang gik ud for at
spørge efter en firewire-hub. Men det er netop, hvad CinemaDisplay kan
bruges til. -- Venlig hilsen Ove Steen Smidt
http://web.mac.com/ovesteensmidt/iWeb/OSS/Profil.html

Fra : Morten Lind

Dato : 29-12-07 13:28

> Så selvom skærmen har sin egen strømforsyning, kan den altså ikke bruges
> som driftsikker USB-hub.

Øh....skærmen har da vist ikke sin egen strømforsyning - den fødes
gennem computeren - så vidt jeg ved(?).

> [...]
> på, bortset fra, at det vist har konsekvenser for hastigheden. Hvilke
> dele af systemet er "level-neutrale", og hvilke er relateret til et

Pas, eller fisk, som børn & kvinder siger - der må vi have hjælp fra
ingeniørstaben.

> - Computeren?

Godt sted at begynde - masser af power/strøm.

> - Kablet?

Højst sandsynligt ingen betydning(?).

> - Hubben?

Stor betydning - man skal have en ordentlig én med selvstændig
strømforsyning - prøv at købe en 30,- kr. 4-ports USB-hub i en
Tigerbutik - den lyser pænt blå/grøn, men overfører _ingen_ data, basta.
Altså, en kvalitetsfidus er at foretrække - den virker.

> - Det tilknyttede udstyr?

Det er jo dér, humlen gror - hvis det tilknyttede udstyr bruger mere
strøm, end USBfidusen kan levere - dette gælder også USBportene i
skærmen og i tastaturet - skal man have mere strøm et andet sted fra.

Eksempelvis fra en strømforsyning eller computeren.

> Når jeg tidligere satte min iPod til den gamle Powerbook, fik hver gang
> en skærmbesked om, at det ville gå hurtigere med en USB-forbindelse på
> et højere level. Det får jeg ikke mere.

Sikkert fordi Powerbook´en blot havde USB 1.x og dit nye udstyr har USB
2.x. Men disse tal er kun et spørgsmål om overførselshastighed, ikke
strøm.

> [...]
> forekomme. Jeg blev mødt med hovedrysten, da jeg engang gik ud for at
> spørge efter en firewire-hub. Men det er netop, hvad CinemaDisplay kan

Ja, Mit CinemaDisplay har også to USBporte & to FWporte, men de fleste
perifære enheder får ikke strøm nok, fra hverken skærm eller tastatur -
Jeg trækker strøm fra skærmen til min filmscanner og til tastaturet -
mere kan den ikke levere - jeg har prøvet masser af forskellige
kombinationer, og de bedste er altså computeren eller en kvalitetshub
med selvstændig stømforsyning.

P.S.: Undskyld, jeg bliver ved at gentage mig selv - godt nyt år.

M.

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 29-12-07 13:45

On 2007-12-29 13:27:46 +0100, info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) said:

> Øh....skærmen har da vist ikke sin egen strømforsyning - den fødes
> gennem computeren - så vidt jeg ved(?).

Det er et Cinema Dispaly der tales om, og den har da egen strømforsyning!!!!!!!

Fra : Morten Lind

Dato : 29-12-07 13:55

Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk> wrote:

> Det er et Cinema Dispaly der tales om, og den har da egen
> strømforsyning!!!!!!!

Nåeh - det er måske den firkantede, hvide kasse, der ligner en
ultraminiMac? - Tjaeh, hvad ved bønder om agurkesalat?

M.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 29-12-07 14:52

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Nåeh - det er måske den firkantede, hvide kasse, der ligner en
> ultraminiMac? - Tjaeh, hvad ved bønder om agurkesalat?
>
> M.

Jeg vil tro, at der tidligere har hørt en glimrende, hjemmelavet
agurkesalt til søndagsmiddagen på en dansk bondegård. Men i dag er den
sikkert købt færdiglavet hos Føtex.

Fra : Morten Lind

Dato : 29-12-07 15:01

> Jeg vil tro, at der tidligere har hørt en glimrende, hjemmelavet
> agurkesalt til søndagsmiddagen på en dansk bondegård. Men i dag er den
> sikkert købt færdiglavet hos Føtex.

Hæ, hæ.....ja, det var noget i den retning, jeg tænkte på.

M.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 29-12-07 14:21

http://www.apple.com/displays/specs.html > >

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 29-12-07 14:21

> Øh....skærmen har da vist ikke sin egen strømforsyning - den fødes
> gennem computeren - så vidt jeg ved(?).

Ja, nu kan jeg altså se i dette øjeblik, at skærmen er forbundet til en
boks, der sammenknytter alle kabler (skærmkabel, USB, firewire) og har
forbindelse til en stokkontakt.

Tak for de øvrige svar.