Bedste billedbehandlingsprogram
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-12-07 23:12

Hej

Hvilket billedebehandligsprogram er _the number one_ på OS X?

Det behøver ikke være gratis, men vi skal heller ikke snakke CS3
priser...

Fra gratis til max 1000,-.

Layer masks, layers, channels osv skal være tilstede.

Og så skal det kunne håndtere RAW.

Har prøvet:

Pixelmator: For dårlig til store filer = bliver sååå tung i det.
Gimp: Bruger X11 og generelt svært at brug.
Photoshop Elements: Venter på 6'eren.. men er den det værd?
Seashore: Kan ikke håndtere RAW og virker også for stækket i
funktionerner.
Graphics Converter: Mangler layers funktion.
iPhoto: Til grin...

Hmm ja.. hvad er der ellers?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-12-07 01:03

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> writes:

> Fra gratis til max 1000,-.
>
> Layer masks, layers, channels osv skal være tilstede.
>
> Og så skal det kunne håndtere RAW.

Uden at ane en bønne om det, kan en ældre PhotoShop så ikke gøre det?
De koster ikke alverden på Ebay.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-12-07 02:18

> Uden at ane en bønne om det, kan en ældre PhotoShop så ikke gøre det?
> De koster ikke alverden på Ebay.

Den tanke har jeg slet ikke tænkt.

Fra : Morten Lind

Dato : 27-12-07 04:13

> Uden at ane en bønne om det, kan en ældre PhotoShop så ikke gøre det?
> De koster ikke alverden på Ebay.

En ældre (v. 7 og bagud) håndterer ikke RAW, men med en ældre version
kan man jo rimeligt billigt opgradere. Men det bliver nok lidt mere end
kr.: 1000,-.

M.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-12-07 18:06

> En ældre (v. 7 og bagud) håndterer ikke RAW, men med en ældre version
> kan man jo rimeligt billigt opgradere. Men det bliver nok lidt mere end
> kr.: 1000,-.

Ja.. jeg har lige kigget lidt på priserne og det virker alt for dyrt.

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 27-12-07 12:50

Martin Johansen [6000] wrote:
> [...]
> Seashore: Kan ikke håndtere RAW og virker også for stækket i
> funktionerner.
> Graphics Converter: Mangler layers funktion.

Hej Martin

Kig på:

Tryk 2 gange på det lille kvadrat billede ved siden af "MacOS X":
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_raster_graphics_editors#Operating_system_support
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_raster_graphics_editors

http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Raster_graphics_editors

F.eks.?:

Pixel image editor:
http://en.wikipedia.org/wiki/Pixel_image_editor
http://www.kanzelsberger.com/pixel/?page_id=9
Citat: "...
MacOSX/PPC and MacOSX/x86
supports TWAIN compatible scanners, digital cameras
# various image formats handling (GIF, PNG, JPG, TIFF, BMP, PSD…)
# support for JPEG-2000 format
# support for OpenEXR format [godt format! kan som standard ses i MacOS X]
# EXIF support
support for layers, paths, channels, masks and selections
...."

Free open format "fremtidssikkert format":
http://en.wikipedia.org/wiki/OpenEXR
http://www.openexr.com/
Citat: "...The OpenEXR software distribution is now licensed under the
modified BSD license, available here..."
OpenEXR Viewer 1.6 software download - Mac OS X:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/mac/18134

Fortæl meget gerne når du for dig finder noget brugbart...

hilsen

Glenn

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-12-07 18:04

In article <fl03i7$653$1@news.net.uni-c.dk>,
Glenn Møller-Holst <nomail@xx.dk> wrote:

> Pixel image editor:
> http://en.wikipedia.org/wiki/Pixel_image_editor
> http://www.kanzelsberger.com/pixel/?page_id=9
> Citat: "...
> MacOSX/PPC and MacOSX/x86

Hej!

Det virker som et fornuftigt bud, men jeg bøvler desværre med at åbne
mine RAW billeder.

Det må jeg lige rode lidt mere med.

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 27-12-07 18:29

Martin Johansen [6000] wrote:

> Hej!
>
> Det virker som et fornuftigt bud, men jeg bøvler desværre med at åbne
> mine RAW billeder.
>
> Det må jeg lige rode lidt mere med.

Hej Martin

Kig i denne tråd:

Can't Open RAW:
http://www.pixelcommunity.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=71
Citat: "...
Do you mean Beta 7 with latest version? If yes please e-mail me some
example RAW file you can't open with Pixel and I'll try to fix it asap.
You can send it to kanzels at gmail dot com.
...."

hilsen

Glenn

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-12-07 18:45

> [...]
> example RAW file you can't open with Pixel and I'll try to fix it asap.
> You can send it to kanzels at gmail dot com.

Hej Glenn

Der er ikke et øje tørt - jeg må have fat i manden

Tak for hjælpen!

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 27-12-07 13:25

Martin Johansen [6000] wrote:
> [...]
> Seashore: Kan ikke håndtere RAW og virker også for stækket i
funktionerner.
> Graphics Converter: Mangler layers funktion.

Hej Martin

Prøv evt. også at kigge på billedbehandlingsprogrammer, der findes som
fink-pakker (eller måske MacPorts pakker):

http://en.wikipedia.org/wiki/Krita
http://www.koffice.org/krita/
Citat: "...
Winner of the 2006 Akademy Award for Best Application
high-end features like support for 16 bit images, CMYK, L*a*b and even
OpenEXR HDR images.
Krita can import RAW images in 8 and 16 bits per channel
Krita has image layers, group layers, adjustment layers and the
innovative part layers: any KOffice document can be embedded as a layer
in Krita.
...."

-

Fink forudsætter installation af Developer Xcode Tools f.eks. 2.4.1
eller 2.5 (er som regel i MacOS X 10.4 DVD) - eller som gratis kan
downloades fra Apple efter registrering:

http://developer.apple.com/products/
Citat: "...ADC Online Membership..."
Login:
https://connect.apple.com/

http://en.wikipedia.org/wiki/Fink
http://en.wikipedia.org/wiki/FinkCommander

eller måske:
http://en.wikipedia.org/wiki/MacPorts

-

http://www.koffice.org/download/
Citat: "...MacOS X packages
Available from the Fink project at fink.sf.net...."

hilsen

Glenn

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-12-07 17:51

> Prøv evt. også at kigge på billedbehandlingsprogrammer, der findes som
> fink-pakker (eller måske MacPorts pakker):

Jeg har tidligere rodet med Fink men fik det aldrig til at virke
ordentig. Jeg vil allerhelst finde noget som er native.

Det er blandt andet derfor jeg ikke er helt tilfreds med Gimp.. X11

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 27-12-07 13:31

Glenn Møller-Holst <nomail@xx.dk> writes:

> [...]

PhotoShop Elements er fantastisk godt til pengene. Det er faktisk en
Photoshop Ligth og den er super for almindelige brugere.
Jeg har selv Adobes designer pakke, men er forbauset over PSE. Så den er
klart mit bud

hilsen Hanne

www.macbruger.dk
____________________
Største og ældste forening
for MacBrugere i Danmark

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-12-07 18:05

> [...]
> Photoshop Ligth og den er super for almindelige brugere.
> Jeg har selv Adobes designer pakke, men er forbauset over PSE. Så den er

Den er også umiddelbart mit bud - jeg har PSE5 på min Windows maskine,
men jeg nægter at bruge 500,- på v.4 til Mac.

Så derfor er jeg lidt spændt på den der kommer her i det nye år om det
er v.5 eller om de springer direkte til v.6 på Mac.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-12-07 19:04

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> writes:

> Ja.. jeg har lige kigget lidt på priserne og det virker alt for dyrt.

Kvalitet, pris, kravopfyldelse - vælg selv 2.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-12-07 19:11

> Kvalitet, pris, kravopfyldelse - vælg selv 2.

Hvorfor kun 2 når jeg kan få alle 3?

På Windows har jeg alle 3 i PSE.. men hvad med Mac? Det behøver vel ikke
hedde CS ?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-12-07 19:17

> Hvorfor kun 2 når jeg kan få alle 3?
>
> På Windows har jeg alle 3 i PSE.. men hvad med Mac? Det behøver vel ikke
> hedde CS ?

Kr 687,- på

https://store2.adobe.com/cfusion/store/html/index.cfm?store=OLS-DK&event=displayProduct&categoryPath=/Applications/PhotoshopElementsMac

Er det ikke godt nok til dig?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-12-07 20:19

> Er det ikke godt nok til dig?

Det er da en gammel v.4 ??

Så nej hvis det er v.4 du mener så er den ikke god nok når en ny version
er så tæt på :) SÅ løst sidder pengene heller ikke. :)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-12-07 20:22

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> writes:

> Så nej hvis det er v.4 du mener så er den ikke god nok når en ny version
> er så tæt på :) SÅ løst sidder pengene heller ikke. :)

Så er behovet ikke stort nok...
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-12-07 21:23

In article <yu2k5n0c59m.fsf@luhmann.netc.dk>,
nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Så er behovet ikke stort nok...

Jeg står ikke med et professionelt behov her og nu nej.. men søger (som
jeg vist har lagt op til i første post) det bedste program ;)

Om hvis der findes noget andet, bedre, måske billigere? end PSE.. jamen
så er det vel bedre?