Gimp på Leopard, X11?
Fra : Henrik Münster

Dato : 22-12-07 22:48

Min kones søster vil gerne lave noget billedbehandling. Hun har prøvet
Photoshop i forbindelse med sin uddannelse for år tilbage, men hun har
ikke rigtig penge til at købe sådan en for. Jeg har så foreslået det her
Gimp, som mange har rost. Jeg kan se på deres hjemmeside, at hvis man
vil køre Gimp på Mac OS X 10.5 Leopard, skal man have en modificeret X11
installeret. Hvorfor skal man nu det? Jeg er ikke meget for at
installere alt for meget af den slags, der ændrer på de mere
grundlæggende dele af systemet. Er der evt. andre programmer end Gimp,
der kan anbefales?

<http://wilber-loves-apple.org/pages/download.html>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-12-07 22:52

news@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> grundlæggende dele af systemet. Er der evt. andre programmer end Gimp,
> der kan anbefales?

Kig på QXL - der er ofte nogen ældre versioner af Photoshop der er til
at betale sig fra.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Palle Jensen

Dato : 22-12-07 23:00

On 2007-12-22 22:48:29 +0100, news@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> Er der evt. andre programmer end Gimp,
> der kan anbefales?
>
> <http://wilber-loves-apple.org/pages/download.html>

Har det på præcis samme måde med X11.

Hvad med Pixelmator?

http://www.pixelmator.com/

Photoshop look a like og til at betale. Men hvis man er hardcore
Photoshop bruger så er det vist ikke lige redskabet.

--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen

Fra : Bruno

Dato : 23-12-07 00:31

Palle Jensen wrote:

> Har det på præcis samme måde med X11.

Hvorfor egentlig?

Jeg betragter selv X11 som en del af Gimp da det ikke er i aktion til
noget andet på min Mac, hvilket jeg forestiller mig er ligeså for mange
og så er det da ikke noget og betænke sig på.

> Photoshop look a like og til at betale. Men hvis man er hardcore
> Photoshop bruger så er det vist ikke lige redskabet.

Der findes vist også nogle Photoshop udgaver til hjemmebrug der er til
at betale, så måske det er en mulighed.

Mvh
Bruno

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-12-07 01:54

Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:

> Jeg betragter selv X11 som en del af Gimp da det ikke er i aktion til
> noget andet på min Mac, hvilket jeg forestiller mig er ligeså for mange
> og så er det da ikke noget og betænke sig på.

OK. Jeg prøver det lige. Jeg bruger heller ikke X11 til andet.

> Der findes vist også nogle Photoshop udgaver til hjemmebrug der er til
> at betale, så måske det er en mulighed.

Det er bare ikke til mig, men min kones søster, og hun har ikke så mange
penge. Som en ganske almindelig computer-ejer, der ikke er fanatiker som
vi andre, har hun vist også svært ved at se, at software er noget, man
skal betale for. Jeg vil nok have svært ved at overbevise hende om, at
hun skal give bare kr. 500-1.000,- for noget. Jeg vil nok også have lidt
dårlig samvittighed over det, for hun har ikke så meget at gøre med.
Jeg ved godt, at man kan sige meget om, at selvfølgelig skal man
betale for software. Jeg gør det altid selv, og heldigvis kan jeg klare
mig med shareware til $25, iWork og den slags billige ting. Det er bare
ikke mit indtryk, at almindelige mennesker har det sådan. Jeg har hørt
mange tale om et nyt, gratis program, de gerne brugte. Efter nogen tid
blev det så shareware, og så kunne de ikke bruge det mere. De drømmer
simpelthen ikke om at betale de $25, som det typisk koster.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Lyrik

Dato : 26-12-07 22:05

Den 23.12.2007 kl. 01:53 skrev "Henrik Münster" <news@muenster.dk>:

> [...]
> hun skal give bare kr. 500-1.000,- for noget. Jeg vil nok også have lidt
> dårlig samvittighed over det, for hun har ikke så meget at gøre med.
Du har nok for skrøbelig en psyke til at kunne anbefale hende
piratsoftware. Men der er hærdede pirater på news:alt.dk.warez der kan
hjælpe hende. Iøvrigt er Mac en meget "piratvenlig" platform.
Mange prøveversioner bliver fuldversioner med bare en enkelt
"trylleformular". -Har jeg hørt nogen sige))

--
Hilsen fra Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 26-12-07 22:11

Lyrik <lyrik@fupheaven.dk> wrote:

> Du har nok for skrøbelig en psyke

Snarere en sund moral.

/Preben
--
The crazy ones, who think they can change the world
- are often the ones who do.

Fra : Lyrik

Dato : 26-12-07 22:33

Den 26.12.2007 kl. 22:10 skrev "Preben Bødker Nielsen" <0906-spam@os.dk>:

> Snarere en sund moral.

Har du hørt om noget der hedder et moralsk dilemma? Han har en ludfattig
kvinde der hungrer efter et stykke af en "Særimnergris" som man kan æde og
æde af uden at den bliver mindre og uden at grisens ejermand opdager at
der er taget nogle små bidder. For grisen er altid hel.
Så nægter han hende at tage en bid med sin gode moral. Men det er han ked
af og det er et moralsk dilemma.

Har du aldrig lagt mærke til at det som regel er naboens moral der
bliver vogtet over? -Tænk på alle de Adobe Photoshopper der ligger
allevegne på utallige harddiske....))

--
Hilsen fra Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-12-07 23:49

Lyrik <lyrik@fupheaven.dk> wrote:

Tak. Det var faktisk ikke mit indtryk, at hun havde fået tilbudt en
Photoshop. Jeg forsøger blot at holde hende på dydens smalle vej.

> [...]
> der er taget nogle små bidder. For grisen er altid hel.
> Så nægter han hende at tage en bid med sin gode moral. Men det er han ked

Det er helt rigtigt. Det må være samme dilemma, hvis folk spørger, om de
ikke lige kan få en kopi af noget musik eller en film. Mange synes jo,
at det er helt naturligt, at man gør den slags. "Det gør alle jo". Hvis
man så prøver at undgå det, så er man en dårlig kammerat eller sådan
noget. Heldigvis er jeg ikke ude for den slags.
Det kan til gengæld ske med compuetenen. Jeg køber ikke noget
dyrt software, da jeg ikke har behov for det. Jeg køber bare Mac OS X,
iLife, iWork og lidt shareware. Det sidste er jeg bestemt ikke nærig
med. Jeg har betalt $25 eller mere for masser af programmer, som jeg
hurtigt holdt op med at bruge, fordi de alligevel ikke var gode, eller
mit behov ændrede sig.
Alligevel kommer jeg ofte i ovenstående dilemma. Jeg fortæller
om mit nye OS X, iWork eller lignende, og straks spørger bekendte, om de
ikke lige må komme for at få opdateret deres Mac til det nye styresystem
o.l. Jeg har også lidt det samme med mine forældre. Selv er de nok
ligeglade, så jeg kan næppe lokke dem til at ofre noget på ny software.
Men det er jo mig, der vedligeholder deres computere, så jeg vil helst
have samme version af software på dem, som jeg er vant til hjemmefra.
Det er lidt svært, om jeg så bare lige skal opdatere for folk, for det
er jo så nemt.
Jeg føler ofte, at jeg indirekte har lokket folk til at købe
Mac. Jeg kunne ikke drømme om at gøre det bevidst, for jeg vil ikke have
ansvaret for, at de har sat deres sparepenge i noget, de bliver
utilfredse med. Omvendt tvivler jeg på, at mange af vores bekendte havde
valgt Mac, hvis de ikke havde set vores Mac'er, og hvor godt de fungerer
i praksis. Mange folk tror stadig, at en Mac slet ikke kan bruges til
det samme som en Windows-pc. Jeg vil derfor være ked af det, hvis folk
ikke har så god en oplevelse med deres Mac som muligt. Derfor er det
også svært for mig ikke at ville opdatere folks computere, hvis de beder
om det. I sidste ende kan det endda gavne Apple, at jeg gør det, for så
er der større chance for, at folk køber en Mac næste gang.
Det skal nu siges, at det ikke er en storindustri, jeg har
kørende. Normalt slipper jeg, når jeg ikke lige minder folk om det,
næste gang vi ses, men det er altså sket enkelte gange. Og som nævnt er
det ikke de dyre softwarepakker, det drejer sig om. I de fleste
tilfælde, når jeg hjælper folk, er det med at hente NeoOffice og sådan
noget, og det er der jo ikke noget galt i.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : iSteen

Dato : 26-12-07 22:39

> [...]
> installere alt for meget af den slags, der ændrer på de mere
> grundlæggende dele af systemet. Er der evt. andre programmer end Gimp,

Jeg går normalt også udenom ting der kræver x11.
Seashore er lidt a la Gimp, uden X11
http://seashore.sourceforge.net/

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-12-07 23:49

iSteen <isteen@gmail.com> wrote:

> Jeg går normalt også udenom ting der kræver x11.
> Seashore er lidt a la Gimp, uden X11
> http://seashore.sourceforge.net/

Den kendte jeg ikke. Umiddelbart ser den fin ud, men de advarer jo om,
at den ikke er helt færdig. Er den brugbar i praksis, og kan den noget
nær det samme som Gimp eller Photoshop? Jeg kender ikke selv så meget
til billedbehandling, så jeg ved ikke, hvilke krav, man bør stille.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : iSteen

Dato : 27-12-07 09:26

> [...]
> nær det samme som Gimp eller Photoshop? Jeg kender ikke selv så meget
> til billedbehandling, så jeg ved ikke, hvilke krav, man bør stille.

For mig virker den ret færdigudviklet, Gimp var ret bøvlet (for mig) at
bruge, men Seashore virker udmærket til mig behov.
Det er nok den eneste ting jeg savner, fra dengang jeg brugte Windows.
Paint Shop Pro var meget brugervenlig, men kunne alligevel en hel del.
PSP kommer desværre aldrig til Mac.
Prøv Seashore - den er jo gratis, og kan altid smides ud igen.