Opløsning på MacBook
Fra : Hans Tosti Pedersen

Dato : 22-12-07 07:39

Jeg overvejer at investere i et "sæt" bestående af en MacBook (white)
13.3-inch, 2.2GHz Intel Core 2 Duo med en Apple Cinema HD Display (23"
flat panel).

Den store, lækre skærms standardopløsning 1920 x 1200 pixels (optimum
resolution), og mit spørgsmål er: Kan MacBook'en præstere denne
opløsning?

--
Hans Tosti Pedersen

Fra : Jon

Dato : 22-12-07 16:37

http://www.apple.com/macbook/specs.html
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-12-07 19:04

> [...]
>
> Den store, lækre skærms standardopløsning 1920 x 1200 pixels (optimum
> resolution), og mit spørgsmål er: Kan MacBook'en præstere denne

Ja men med reduced frequency banking da TDMS'en ikke kan levere DVI
specifikationens fulde 163MHz ved 1920x1200.

Fra : Hans Tosti Pedersen

Dato : 23-12-07 04:07

On 22 Dec., 19:03, Morten Reippuert Knudsen <s...@reippuert.dk> wrote:

> Ja men med reduced frequency banking da TDMS'en ikke kan levere DVI
> specifikationens fulde 163MHz ved 1920x1200.

Hvad betyder dette i praksis?

--
Hans

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 23-12-07 13:45

On 2007-12-23 12:07:05 +0100, Hans Tosti Pedersen
<hanspedersen@gmail.com> said:

> Hvad betyder dette i praksis?

Intet, min MacBookcombo med 23" Cinema Dispaly står latterlig godt
(efter den er blevet hardware kalibreret).

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-12-07 18:37

Hans Tosti Pedersen <hanspedersen@gmail.com> wrote:

> Hvad betyder dette i praksis?

Fnidret skærmbillede.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 23-12-07 21:15

On 2007-12-23 18:36:40 +0100, Morten Reippuert Knudsen
<spam@reippuert.dk> said:

> Fnidret skærmbillede.

LOL måske i teorien, men ikke i praksis.
--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-12-07 22:14

Thomas Schreiber <nej@tak.dk> wrote:

> LOL måske i teorien, men ikke i praksis.

slut den til et grafiikort der ikke har problemet og du bør kunne se
forskelen.

Fra : N/A

Dato : 24-12-07 14:25

Fra : N/A

Dato : 24-12-07 14:25

Fra : Hans Tosti Pedersen

Dato : 24-12-07 03:01

On 23 Dec., 22:13, Morten Reippuert Knudsen <s...@reippuert.dk> wrote:
> slut den til et grafiikort der ikke har problemet og du bør kunne se
> forskelen.

Er omtalte problemstilling også til stede på MacBook Pro? Forskellen i
pris op til 15" Pro er jo ikke HELT vanvittig, når man tager den
ekstra RAM osv. med i betragtning.

--
HTP

Fra : Per Jensen

Dato : 24-12-07 14:25

Hans Tosti Pedersen skrev:

> Er omtalte problemstilling også til stede på MacBook Pro? Forskellen i
> pris op til 15" Pro er jo ikke HELT vanvittig, når man tager den
> [...]

Nej, problemstillingen er ikkke på Pro'eren. ATI eller Nvidia
grafikkortet heri kan godt trække sådan en skærm.

Det er det indbyggede GMA-grafikkort i Macbook'en der ikke helt kan
følge med.

Jeg har dog aldrig set fænomenet der er omtalt, så jeg kan ikke lige
udtale mig om hvordan det skullle se ud.

En anden ting er - køb maskinen med så lidt RAM som muligt. RAM koster
ikke ret meget idag, og Apple tager virkelig ågerpriser for det! Min
erfaring er at Intel-maskiner ikke er RAM-kræsne, du kan smide næsten
hvad som helst i.

At installere RAM i Macbook Pro er meget nemt - 3 små stjerneskruer og
du har fjernet et dæksel i bunden af maskinen og de er lige til at isætte.

// Per.

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-12-07 02:20

Per Jensen <per@fjernmigzapro.dk> wrote:

> Nej, problemstillingen er ikkke på Pro'eren. ATI eller Nvidia
> grafikkortet heri kan godt trække sådan en skærm.
>
> Det er det indbyggede GMA-grafikkort i Macbook'en der ikke helt kan
> følge med.

Det er en evig diskussion, om det kan betale sig at ofre lidt mere. Som
så mange andre producenter, prøver Apple også at lokke os til at købe så
dyrt et produkt som muligt. Der er altid en model, som lige koster lidt
mere, men som også er bedre. Det gælder lige fra iPod, hvor modellen med
lidt mere hukommelse kun er lidt dyrere, til computerne, hvor de
forskellige MacBook trods alt ikke koster så forskelligt, og hvor den
billigste MacBook Pro ikke er så meget dyrere. Man bliver hele tiden
lokket til at gå et niveau højere, og pludselig er man gået fra en
MacBook til kr. 8.000,- til en MacBook Pro til kr. 15.000,-. Og så
opdager man, at man ikke selv kan skifte harddisk, og den indbyggede er
lidt lille. Så er man nødt til at tage næste MacBook Pro til kr.
18.700,-. Det er kr. 10.000,- mere end billigste MacBook!
En MacBook Pro er på alle måder lækrere end en MacBook (måske
bortset fra magnetlukningen på MacBook, som er rigtig smart). Jeg synes,
skærmen er langt bedre på MacBook Pro. Med en vis ret kan man sige, at
man kan vælge mellem en MacBook med en ekstern skærm til hjemmebrug og
så en MacBook Pro, hvor man nøjes med den indbyggede skærm. Så er prisen
næsten den samme. Det er op til en selv, hvor meget man vil give for
luksus. En MacBook er også en glimrende computer, og hvad ydelse angår,
er det kun grafikkortet, der gør en praktisk forskel.
Jeg kan varmt anbefale en MacBook Pro, der er meget lækrere i
sit helhedsindtryk. Man skal bare huske én ting: Det er ikke meningen,
at man selv skifter harddisk på en MacBook Pro, mens det er meget let på
en MacBook. Hvis harddisken bliver for lille efter nogen tid, skal man
enten vove selv at skifte den med risiko for, at noget går galt, eller
også skal man betale et værksted for det. På en MacBook kan man bare
købe en billig standard-harddisk og skifte den på 10 minutter.

> [...]
>
> At installere RAM i Macbook Pro er meget nemt - 3 små stjerneskruer og
> du har fjernet et dæksel i bunden af maskinen og de er lige til at isætte.

Det er rigtigt, men maskinerne leveres trods alt med den RAM, de leveres
med. En MacBook har 1 GB og en MacBook Pro har 2 GB. Køber man gennem
Apple Store, kan man bestille mere, men man kan ikke bestille mindre.
Køber man i en butik som f.eks. Fona eller Merlin, har jeg i hvert fald
kun kunnet få dem til at levere standardudgaver af computerne. Da jeg
opgraderede min MacBook fra 1 til 2 GB RAM, kunne jeg mærke, at den fik
meget mere luft. Det er nok også fordi, jeg har en del programmer åbne
på én gang. Har man ikke det, er forskellen måske ikke så stor. Til
gengæld synes jeg, 2 GB RAM fungerer rigtig godt. Jeg er lidt i tvivl,
om man vil mærke nogen særlig forskel til 4 GB. I hvert fald vil man med
en MacBook Pro med 2 GB RAM som standard få en computer, der kører
rigtig godt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-12-07 17:45

> [...]
>
> Er omtalte problemstilling også til stede på MacBook Pro? Forskellen i
> pris op til 15" Pro er jo ikke HELT vanvittig, når man tager den

Nej, den lever ikke blot op til DVI's specifikationen om 163Mhz i
1920x1080 på de eksterne skærminterface men har endvidere to TDMS'er
pr skærmhoved - dvs dual link DVI.

Tillige understøtter den HDCP.

Fra : N/A

Dato : 24-12-07 14:25