Radiator der larmer
Fra : John

Dato : 21-12-07 00:41

Hej NG,

Jeg har været heldig at få svar på op til flere af mine indlæg omkring mit
ny købte "ældre" hus her i NG, så jeg vil da forsøge mig igen.

Er der nogen der kan fortælle mig hvorfor at mine radiatorer/rør i væggen
larmer engang immelem?
Siden jeg har tændt for dem (her efter sommeren), siger de nogle ordentlige
knald i løbet af dagen/natten.

Det er ikke på nogen bestemte tidspunkter bare sådan "random".

De virker fint, varmer godt osv. men det har det med at give de her knald,
ikke kun fra radiatorene, men måske også fra rørerne i gulvet/væggen?

Mvh,
John

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-12-07 01:49

John wrote:

> De virker fint, varmer godt osv. men det har det med at give de her
> knald, ikke kun fra radiatorene, men måske også fra rørerne i
> gulvet/væggen?

Er der lidt luft (1-2 mm.) mellem rørene og rørgennemføringen? Hvis ikke,
kan det være årsagen: Når en radiatortermostat åbner, stiger temperaturen i
røret, røret udvider sig og udvidelseskoeficienten for rør og mur er
forskellig, så røret forskubber sig en anelse i forhold til gennemføringen.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk