Ejendoms ret over efterladt bil
Fra : Michael Jakobsen

Dato : 21-12-07 08:32

Jeg har lige et spørgsmål til dem der kender noget til ejendomsret, hvis en
bil har stået efterladt på din grund, hvorlangtid skal den stå før du med
din gode ret kan fjerne den? skal siges bilen har stået der i 2½ år indtil
nu.

Har et yderligere spørgsmål, er det muligt at få ejendoms ret over den
efterladte bil.?

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 21-12-07 08:48

"Michael Jakobsen" <Michael_west@email.dk> skrev :

> [...]
>din gode ret kan fjerne den? skal siges bilen har stået der i 2½ år indtil

Har du spurgt polisen ad ?

--
Jan_stevns

Fra : Codexx

Dato : 21-12-07 15:04

On 21 Dec., 08:32, "Michael Jakobsen" <Michael_w...@email.dk> wrote:
> [...]
> din gode ret kan fjerne den? skal siges bilen har stået der i 2½ år  indtil

Det kommer antageligt an på om bilen har en værdi. Hvis det er
åbenlyst den er at betragte som affald, hvor ejeren har opgivet
ejendomsretten, vil jeg tro man relativt hurtigt kan bortskaffe bilen.
Kender man ejeren skal/bør man vel først kontakte denne og give en
frist til at fjerne bilen.

Hvis det er en bil af værdi, og man ikke kender ejeren må der være en
formodning for at bilen er hittegods (f.eks. fordi den har været
stjålet), så der skal man kontakte politiet, som så må vurdere hvad
der skal gøres. Kender man ejeren må man give denne en frist til at
fjerne bilen hvorefter man så kan sælge den, mod at overskud ved
salger tilgår ejeren.

> Har et yderligere spørgsmål, er det muligt at få ejendoms ret over den
> efterladte bil.?

Ja, såfremt ejeren kan siges at have opgivet ejendomsretten, hvilket
også bekræftes her: http://www.familieadvokaten.dk/Breve-100/b100-61.html

/Bacher

Fra : Michael Jakobsen

Dato : 23-12-07 08:53

Ja har kontaktet politiet, det svar jeg fik at dem er at når den har stået
så længe og er i den stand den er i nu, så kunne jeg sagtens skaffe den af
vejen, dog skulle jeg til min egen sikkerhed tage billeder af dens stand i
tilfælde af ejer måske skulle gøre krav på dem (men efter 2½ år, mente
betjenten ikke at ejer ville komme igen). men betjenten sagde yderligere at
jeg selv måtte skaffe den af vejen, da olitiet ikke ønskede udgifter ved
det.

det egentligt mit spørgsmål drejer sig om er at nu kender jeg folk der
sagtens kunne skaffe den af vejen, men det kunne være at bilens motor eller
dele fra den stadig kunne bruges, også er det, mit spørgsmål går på om jeg
kan få ejendoms ret over bilen så jeg kan tillade mig at tage dele fra den.
Den tidligere ejer er eftre hvad jeg har hørt flygtet fra lejligheden, med
ubetalt leje og andet og man har ikke set eller hørt til ham siden.