Returret under juleferie o.lign.?
Fra : Clausen

Dato : 20-12-07 21:27

Goddag,

Håber der er en der vil svare på et hurtigt spørgsmål.

Så vidt jeg har forstået har man 14 dages returret på ting købt over
internettet. Lad os antage det drejer sig om et TV. Hvis dette TV købes op
til fx jul - spises returretten så af forhandlerens jule-ferie? Eller taler
vi om 14 arbejds-dages returret?

På forhånd tak,

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-12-07 21:50

Den 20-12-07 21.26 skrev Clausen følgende:

> [...]
> til fx jul - spises returretten så af forhandlerens jule-ferie? Eller taler

Det er 14 kalenderdage. Ellers ville du have forskellig returret alt
efter, om sælger er jøde, muslim, kristen eller ateist.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Polimiken - en levende netavis, der tør, hvor selv Ekstra Bladet tier.

Fra : Birger.Host@gmail.co~

Dato : 20-12-07 14:01

On 20 Dec., 21:26, "Clausen" <S.Clau...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> til fx jul - spises returretten så af forhandlerens jule-ferie? Eller taler

Hej Clausen!

Svaret skal deles i 2. MEN først skal du vide, at ved fjernsalg af
standardvarer er fortrydelsesfristen 3 MÅNEDER, jfr.
forbrugeraftalelovens § 18, stk. 3, hvor der står: "Ved fjernsalg af
varer udløber fristen senest 3 måneder efter den dag, hvor forbrugeren
fik varen, det første parti heraf eller den første levering i hænde.
Ved fjernsalg af ikkefinansielle tjenesteydelser udløber fristen
senest 3 måneder efter aftalens indgåelse."
Hvis du IKKE fik besked om fortrydelsesretten ved købets, jfr. kap. 3
i forbrugeraftaleloven løber fristen først fra det tidspunkt, hvor
sælgeren faktisk leverer de nødvendige oplysningerr,
jfr.Forbrugerredegørelsen 2002-2003 s. 193 f i forbindelse med
indgåelse af en aftale via Internettet om levering af et ADSL-
abonnement. Da forbrugeren ikke havde fået oplysning om bl.a.
fortrydelsesretten på et varigt medium, kunne aftalen fortrydes indtil
3 måneder efter den dag, forbrugeren fik underretning om aftalens
indgåelse. Den erhvervsdrivendes aftalevilkår var i strid med loven.
Forbrugeren havde ikke givet afkald på sin fortrydelsesret. Hvis du
HAR fået meddelelse om fortrydelsesretten, løber 3måneders
fortrydelsesretten fra den dag, hvor du fik varen i hænde, jfr.
forbrugeraftalelovens § § 18, stk. 2 og hvis fristens udløbsdag er en
helligdag forlænges fristen til den efterfølgende hverdag. Der er ikke
fradrag for helligdage i øvrigt.

Håber dette hjalp dit tøvende julehjerte

vh Birger v. Høst

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-12-07 22:21

Den 20-12-07 22.00 skrev Birger.Host@gmail.com følgende:

> MEN først skal du vide, at ved fjernsalg af
> standardvarer er fortrydelsesfristen 3 MÅNEDER, jfr.
> forbrugeraftalelovens § 18, stk. 3,

Hvorfor springer du over stk. 1, hvor det fremgår, at fristen er 14 dage?

> hvor der står: "Ved fjernsalg af
> varer udløber fristen senest 3 måneder efter den dag

Bemærk, at der står "senest". Har forbrugeren ikke fået oplyst de 14
dages fortrydelsesret på et varigt medie, har forbrugeren altså op til 3
måneders fortrydelsesret.

Fra : alexbo

Dato : 20-12-07 22:12

"Clausen" skrev

> [...]

> internettet. Lad os antage det drejer sig om et TV. Hvis dette TV købes op
> til fx jul - spises returretten så af forhandlerens jule-ferie? Eller

Af et hurtigt spørgsmål at være er der meget fyld.
De 14 dage er alm. dage, men hvis udløbsdagen er en lør,søn eller helligdag,
forlænges til første hverdag.

Hvis posthuset har lukket 24/12 vil en returret der udløber d.22 blive udsat
til d. 27, det samme vil en returret der udløber d. 26.

mvh
Alex Christensen

Fra : Clausen

Dato : 22-12-07 00:01

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message
> Af et hurtigt spørgsmål at være er der meget fyld.

Fyldet var ikke spørgsmålet men blot oplæg - men tak for svar.

Fra : Birger.Host@gmail.co~

Dato : 20-12-07 14:37

On 20 Dec., 22:20, Kim Ludvigsen <use...@kimludvigsen.dk> wrote:

> [...]
>
> Bemærk, at der står "senest". Har forbrugeren ikke fået oplyst de 14
> dages fortrydelsesret på et varigt medie, har forbrugeren altså op til 3

Hej Kim!

jeg fjernede mit indlæg da jeg nødvendigvis må give dig ret. stk. 3 er
alene er udløbsbestemmelse.

De 14 dage løber fra varens modtagelse og udløbsdagen forlænges til en
hverdag, hvis den udløber på en helligdag. lørdag, søndag eller
lignende.

Se yderliger her: http://www.familieadvokaten.dk/632

vh Birger

Fra : Per Christoffersen

Dato : 21-12-07 14:00

"Clausen" <S.Clausen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> internettet. Lad os antage det drejer sig om et TV. Hvis dette TV købes op
> til fx jul - spises returretten så af forhandlerens jule-ferie? Eller

De 14 dage er kalenderdage, - de er indført for at give forbrugeren mulighed
for at udersøge og afprøve varen, når man nu ikke akn se den i virkeligheden
inden købet.
I praksis betyder det derfor ikke noget om der er tale om helligdage eller
ej. Man kan jo undersøge varen alt det man har lyst til uafhængigt af, om
sælger har åbent eller ej.
Varen skal jo ikke være retur hos sælger inden fristens udløb, men blot
overgivet til en fragtfører (feks. posten).
Hvis fristen udløber på en helligdag, så udskydes deadline til næste
hverdag.

/Per

Fra : Clausen

Dato : 22-12-07 00:01