Voldsom stigning i varmeregning trods uænd~
Fra : Kim Therkelsen

Dato : 20-12-07 19:53

Hej,
Min kæreste og jeg bor i en leje-lejlighed på 58 kvm. i Aalborg og har her i
december måned fået en ekstra varmeopkrævning på omkring 5500 kr for det
forgangne år, som vi er uforstående overfor idet vi mener at have haft et
uændret forbrug de sidste par år.
Det vi gerne vil finde ud af er, hvilken konsekvens det har, hvis vi ikke
betaler regningen eller kun betaler noget af den (det vi finder rimeligt).
Vi har sendt en skriftlig indsigelse til udlejeren og har snakket med
varmeforsyningen om sagen. Udlejeren der opkræver pengene havde per 1/9-2007
solgt lejlighederne i vores opgang, så de kan vel ikke smide os ud?

Her er en mere detaljeret beskrivelse:
D. 5/12 modtog vi et forbrugsregnskab for perioden 1/6-2006 til
31/8-2007. Regnskabet viser en meget voldsom stigning i vores varmeforbrug,
hvilket vi ikke kan forstå. Vi er de samme to mennesker, der bor i boligen
på 58 kvm., og vi sparer på varmen, ligesom vi har gjort hidtil. Nu er vores
varmeudgift pludseligt fordoblet.

Varmeudgift 1/6/2004-31/5/2005:
3612,73 kr (9,5 enheder af en slags)

Varmeudgift 1/6/2005-31/5/2006:
4629,95 kr (4488,05 enheder af en anden slags)

Varmeudgift 1/6/2006-31/8/2007:
10695,70 kr (817,62 + 8592,70 enheder af en slags plus 18,58 m3 varmt vand)

Vi har kun to radiatorer, termostaterne virker, radiatorerne er slukket om
sommeren og står aldrig fuldt åbne.
Der blev sat nye målere op (af mærket Doprimo II) d. 19/12/2006 og herefter
er vores forbrug eksploderet - og det er ikke
fordi, vi har brugt mere varme end normalt.

Her er forbrugsregnskaberne:
http://therkelsen.info/temp/Suensonsgade_18_3tv_varme_vand.PDF

Kan vi overhovedet gøre noget her? Jeg har kontaktet huslejenævnet i
Aalborg, men jeg kunne ikke få noget konkret svar fra dem om, hvorvidt det
kunne betale sig at gå videre med den her sag.

Mvh.
Kim

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 20-12-07 20:23

Kim Therkelsen wrote:
> [...]
>
> Varmeudgift 1/6/2006-31/8/2007:
> 10695,70 kr (817,62 + 8592,70 enheder af en slags plus 18,58 m3 varmt vand)

Lav en graf over hver periode du kan. Omregn enhederne til samme
enheder. Sammenlign om der er en voldsom forskel i forbruget af
ENHEDER, og husk at tage højde for hvor koldt det er nogle år.

Først derefter kan du vurdere. Men tag højde for at prisen også
svinger pr. enhed.

JonB

Fra : Kim Therkelsen

Dato : 21-12-07 17:14

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> wrote in message

> [...]
> ENHEDER, og husk at tage højde for hvor koldt det er nogle år.
>
> Først derefter kan du vurdere. Men tag højde for at prisen også

Hvis du ser på den pdf-fil, jeg har referet til, står der ikke nogen steder,
hvilke enheder der er tale om. Jeg har spurgt varmekontrollen om det, men de
har endnu ikke svaret på mine spørgsmål. Jeg antager, at der er tale om
samme enhedstype for 2005/6 og 2006/7, mens det for 2004/5 var
fordampningsmålere og de 9,5 er antal streger, der er fordampet.
Det giver ikke meget mening at lave en graf, når jeg kun har tre tal at gå
ud fra, og tallene er jo, uanset om du sammenligner enheder eller kroner og
øre vidt forskellige, så der er ikke meget tvivl om, at vores forbrug skulle
være steget voldsomt.

Mvh. Kim

Fra : Jubii

Dato : 20-12-07 21:16

"Kim Therkelsen" <kim_t26@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> varmeforsyningen om sagen. Udlejeren der opkræver pengene havde per
> 1/9-2007 solgt lejlighederne i vores opgang, så de kan vel ikke smide os

Varmebetaling er pligtig pengeydelse i lejeforholdet, men skal ikke betales
så længe det ikke er afgjort om betalingen er gyldig (d.v.s. retmæssig)
Den normale procedure når man protesterer over varmeregnskabet er, at klage
til udlejer, vente på svar, og er svaret ikke tilfredsstillende, så gå til
huslejenævnet.

> [...]
> hvilket vi ikke kan forstå. Vi er de samme to mennesker, der bor i boligen
> på 58 kvm., og vi sparer på varmen, ligesom vi har gjort hidtil. Nu er

cut

> Kan vi overhovedet gøre noget her? Jeg har kontaktet huslejenævnet i
> Aalborg, men jeg kunne ikke få noget konkret svar fra dem om, hvorvidt det
> kunne betale sig at gå videre med den her sag.

1, I skal først klage til udlejer.
2. I skal vente på svar. Og jo længere udlejer undlader at svare jo længere
tid går der for vedkommende før pengene evt. bliver betalt, alt efter udslag
af sagen i de forskellige instanser.

Kan du huske om de gamle og nye varmemålere er placeret på samme sted på
radiatorerne m.m.? Er det samme model? Så vidt jeg kan se er regnskabet ikke
opdelt for de to perioder med dato hvor forskellige målere var opsat. Det er
en fejl.
Den ene periode skal opgøres per 1/6/06 til 19/12/06 og den anden periode
fra 19/12/06 til 31/8/07.
Nu er det medtaget som 2 x varme og 2 x varmt vand, men for at vurdere
forbruget er det vigtigt at kende til hvornår det er brugt og på hvilken
måler.
Og det kunne se ud som at der på det varme vand er en lighed for de 2
perioder, men en voldsom ulighed for varme i de 2 perioder. Og ser man
opvarmningsperioderne som ens (okt-dec/dec-feb) ser det forkert ud.
Det kan altid betale sig at gå videre med en sådan sag.

Fra : Kim Therkelsen

Dato : 21-12-07 21:15

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> wrote in message

> [...]
> længere tid går der for vedkommende før pengene evt. bliver betalt, alt
> efter udslag af sagen i de forskellige instanser.

Tak for svaret. Status er nu således:
1) Jeg har modtaget et svar pr. email fra udlejeren. De henviser til
varmekontrollens afgørelse.
2) Varmekontrollen har i første omgang ikke villet ikke vedkende, at der er
sket en fejl.
3) Jeg har kontaktet huslejenævnet ved at sende dem en email. Som sagt kunne
hende jeg snakkede med kunne ikke give mig et klart svar på, om det kunne
betale sig for mig at tage sagen op eller ej.

Dvs. jeg kan nu henvende mig til LLO eller betale de 130 kr til
huselejenævnet og få dem til at tage sagen op.
Hvis jeg får huslejenævnet til at tage sagen op, skal jeg så vente med at
betale regningen indtil der falder afgørelsen i sagen?

> [...]
> ikke opdelt for de to perioder med dato hvor forskellige målere var opsat.
Fra 2004 til 2007 har vi haft tre forskellige målere, hvor den første var en
gammeldags fordampningsmåler. Hvis man fokuserer på 2006 til 2007 kan på
side 4 i pdf'en kan du se, at regnskabet er opdelt efter hvornår målerne er
skiftet. Den gamle måler blev taget ned og den nye sat op d. 19/12-2006. Jeg
ved ikke hvilken type/model, den gamle var af. De nye målere er placeret
højere end de gamle.

Fra : Jubii

Dato : 22-12-07 00:56

> [...]
> Hvis jeg får huslejenævnet til at tage sagen op, skal jeg så vente med at
> betale regningen indtil der falder afgørelsen i sagen?

Hvis du er medlem af LLO, så gå den vej, de kontakter huslejenævn, men er du
ikke medlem så skal du betale LLO for at gå videre med sagen og det er til
huslejenævnet. LLO har ingen magt til at afgøre sagen selv.
Og ja, det er min erfaring, at så længe en sag kører ved huslejenævn og
måske senere i ankenævnet, kan udlejer ikke kræve pengene.

> [...]
> målerne er skiftet. Den gamle måler blev taget ned og den nye sat op d.
> 19/12-2006. Jeg ved ikke hvilken type/model, den gamle var af. De nye

Jeg mener at have læst en vejledning omkring placering og
beregningsfaktorer, som gør at en måler placeret højt på en radiator, som er
varmere foroven påvirker antal enheder der bruges og beregningsfaktoren skal
så være lavere end hvis måleren sad lavere.
Hvis du læser nogle kontrolfirmaers hjemmesider kan det være de har den form
for vejledninger. Evt. varmemålerproducenters hjemmesider.
Er målerne blevet udskiftet i samme grad i hele ejendommen som hos jer? Der
kunne være flere der har oplevet det samme med deres forbrug.

Og 130 kr. for om muligt at spare 1000'vis af kroner, er vel det værd.
Og udlejers udmelding om at det er kontrolfirmaet der skal svare holder
ikke. Det er udlejer huslejenævnet vil kontakte for svar, og så kan han jo
se at få fingeren ud og få de svar der behøves. Du skal i hvertfald ikke
kontakte andre end din udlejer med en klage inden 6 uger med de
punkter.....o.s.v.
Hvorfor skulle du indsamle de oplysninger han selv har pligt til at komme
med?
Jeg sprang mellem de 2 opgørelser og overså bagsiden af opgørelsen, fordi
bagsiden af en opgørelse kun plejer at indeholde klagevejledning
(lovpligtig) og anden vejledning fra lejeloven. Men nu da der er gjort
opmærksom på de skæve tal, så er de jo en faktor at tage med i en klage,
måske en opfølgning til udlejer hvis du ikke havde dem med i første
henvendelse?

Fra : Kim Therkelsen

Dato : 22-12-07 09:48

> [...]
> Og ja, det er min erfaring, at så længe en sag kører ved huslejenævn og
> måske senere i ankenævnet, kan udlejer ikke kræve pengene.

Ok, jeg vil kontakte huslejenævnet igen og betale de 130kr, så snart jeg kan
komme til det.

> [...]
> Hvis du læser nogle kontrolfirmaers hjemmesider kan det være de har den
> form for vejledninger. Evt. varmemålerproducenters hjemmesider.

Ja, faktoren må skulle beregnes efter målerplacering, radiatortype og
størrelse. Udover det er der så den faktor, de har ganget på for udsat
beliggenhed (i mit tilfælde 10% nedslag). Jeg har kun fundet dette for
måleren:

http://therkelsen.info/temp/doprimo_II.pdf

> Er målerne blevet udskiftet i samme grad i hele ejendommen som hos jer?
> Der kunne være flere der har oplevet det samme med deres forbrug.

Der er otte lejligheder i opgangen og alle har vist fået skiftet målere.
Nogle af lejlighederne er restaurerede og er ved den lejlighed blevet bedre
isolerede, så det kan være svært at sammenligne tallene. Så vidt jeg ved har
alle lejligheder fået de nye målere. Hvis du ser på regnskabet skulle vi
have brugt, skulle hele bygningen have brugt 33465,08 (6599,54+26865,54)
enheder, hvoraf vi skulle have brugt 9410,32 (817,62+8592,70) enheder,
hvilket er hele 28,11%!

> [...]
> opmærksom på de skæve tal, så er de jo en faktor at tage med i en klage,
> måske en opfølgning til udlejer hvis du ikke havde dem med i første
Jeg har allerede gjort udlejeren opmærksom på de skæve tal og de siger bare,
at vi mærkeligt nok har brugt mere end dobbelt så meget som de andre
lejligheder, men at de bare følger varmekontrollens tal.

Fra : Jubii

Dato : 22-12-07 15:53

> Jeg har allerede gjort udlejeren opmærksom på de skæve tal og de siger
> bare, at vi mærkeligt nok har brugt mere end dobbelt så meget som de andre
> lejligheder, men at de bare følger varmekontrollens tal.

Hvilket ikke betyder der ikke kan være fejl, og udlejer hæfter for det under
alle omstændigheder.

Fra : Kim Therkelsen

Dato : 27-12-07 21:23

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> wrote in message

> "Kim Therkelsen" <kim_t26@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvilket ikke betyder der ikke kan være fejl, og udlejer hæfter for det
> under alle omstændigheder.

Hej,
Nu har jeg fået en email fra en fuldmægtig fra Aalborg Kommune, der svarer
på spørgsmål til huslejenævnet. Hun har svaret ved at referere til
forskellige paragraffer i lejeloven:

"§ 40. Regnskabet vedrørende udgifterne til ejendommens opvarmning og
forsyning med varmt vand i varmeregnskabsåret skal være kommet frem til
lejerne senest 4 måneder efter varmeregnskabsårets udløb. Sker leverancen
fra et kollektivt varmeforsyningsanlæg, skal regnskabet dog være kommet frem
til lejerne senest 3 måneder efter, at udlejeren har modtaget endelig
afregning vedrørende forbruget af varme og varmt vand fra
varmeforsyningsanlægget. Regnskabet skal indeholde oplysning om lejernes
andel af de samlede varmeudgifter og om lejernes adgang til at gøre
indsigelse, jf. stk. 3. Regnskabet skal endvidere indeholde oplysning om
tidspunktet for udlejerens modtagelse af endelig afregning efter 2. pkt.
Indeholder regnskabet ikke disse oplysninger, er det ugyldigt.
Stk. 2. Når varmeregnskabet er udsendt, skal udlejeren på lejerens
forlangende give ham eller hans befuldmægtigede adgang til at gennemgå
bilagene på ejendommen eller andetsteds i vedkommende byområde.

Stk. 3. Lejeren kan skriftligt gøre indsigelse mod varmeregnskabet senest 6
uger efter modtagelsen af varmeregnskabet. I ejendomme med
beboerrepræsentation kan beboerrepræsentanterne på samtlige lejeres vegne
gøre indsigelse mod varmeregnskabet, jf. 1. pkt. Indsigelsen skal indeholde
meddelelse om, på hvilke punkter regnskabet ikke kan godkendes. Udlejeren
skal da indbringe sagen for huslejenævnet senest 6 uger efter lejerfristens
udløb, hvis han ønsker at fastholde sit krav i henhold til varmeregnskabet."

Af stk. 3 fremgår det, at I, som lejer, skal klage til udlejer senest 6 uger
efter modtagelsen af varmeregnskabet. Af det vedhæftede materiale fremgår,
at udlejer udsender vand- og varmeregnskaberne den 4. december 2007, og at I
klager den 8. december 2007. Hvis udlejer ønsker at fastholde vand- og
varmeregnskaberne, skal udlejer indbringe sagen for Huslejenævnet.

Hvis udlejer indbringer en sag vedrørende vand- og varmeregnskaberne for
2006/2007 til Huslejenævnet vil I blive skriftlig orienteret.

Opmærksomheden skal i øvrigt henledes på Lejelovens § 41, der lyder således:

"§ 41. Har lejeren betalt for lidt i a contobidrag, kan udlejeren kræve
tillægsbetaling ved den første lejebetaling, der skal finde sted, når der er
forløbet 1 måned efter, at lejeren har modtaget regnskabet. Overstiger
tillægsbetalingen 3 måneders leje, er lejeren dog berettiget til at betale i
3 lige store månedlige rater, således at første rate forfalder til det
fastsatte tidspunkt for tillægsbetalingen. Fraflytter lejeren, skal
tillægsbetaling senest betales på fraflytningsdagen.

Stk. 2. Har lejeren betalt for meget i a conto-bidrag, skal det for meget
betalte tilbagebetales kontant til lejeren eller fradrages i første
lejebetaling efter, at varmeregnskabet er udsendt."

Desværre kan vedkommende ikke rådgive mig på nogen som helst måde. En ting
jeg er i tvivl om er, hvordan man skal tolke stk. 3, hvor der står:

"Udlejeren skal da indbringe sagen for huslejenævnet senest 6 uger efter
lejerfristens udløb, hvis han ønsker at fastholde sit krav i henhold til
varmeregnskabet."

Umiddelbart kan man tolke det sådan, at jeg ikke betaler noget (eller kun
betaler det, jeg finder rimeligt) og hvis udlejeren er uenig i det, skal
udlejeren tage sagen op i huslejenævnet - altså til min fordel? Den
fuldmægtige rådgiver fra Aalborg Kommune vil dog ikke rådgive mig i, hvordan
jeg i mit tilfælde kan fortolke det, og henviser til LLO. Jeg er på
nuværende tidspunkt desværre ikke medlem af LLO og skal vel først oprettes
og betale kontingent før jeg kan få nogle råd af dem, men det kan jeg vel
blive nødt til at skulle igennem.

Mvh. Kim

Fra : Jubii

Dato : 28-12-07 11:56

> [...]

> oprettes og betale kontingent før jeg kan få nogle råd af dem, men det kan
> jeg vel blive nødt til at skulle igennem.

Det skal tolkes som jeg har skrevet før, at du ikke skal betale noget før
sidste klageinstans har afgjort hvor meget du skal betale.
Jeg tolker stk. 3 således at hvis udlejer ikke indbringer vand- og
varneregnskabet til huslejenævnet inden for fristen, skal du slet ikke
betale noget som helst, så vær sikker på udlejer vil indbringe sagen.
Når udlejer har indbragt sagen til huslejenævnet, som første instans, vil
huslejenævnet måske skrive og spørge om noget, men ikke sikkert, før de
afgør sagen ved at fortælle parterne hvad de synes du skal betale.
Det var så første klageinstans og er alle parter tilfredse med den
afgørelse, er sagen afsluttet.
Hvis du eller udlejer ikke er tilfreds med afgørelsen kan den indbringes til
anden instans, hvilket er huslejenævnets klagenævn, hvor man tilsender de
papirer der kan give klagenævnet ydeligere information som de kan afgøre
sagen efter. (der vil i afgørelsen fra huslejenævnet stå en vejledning
omkring klageadgang og en tidsfrist for dette)
Heller ikke hvis sagen går til klagenævnet skal du ikke betale noget endnu,
heller ikke hvad huslejenævnet har afgjort.

Så slap du bare af og lad dig ikke fristes til at betale noget til udlejer,
for det kan tolkes som at du vedkender dig regnskabets fulde beløb.
Jeg ved godt at det er nervepirrende at skylde nogen noget og ville gøre det
rette o.s.v. men samtidig så vær overbevist om at du vitterlig har den ret
til ikke at betale noget så længe en klage er til behandling.

Fra : Kim Therkelsen

Dato : 28-12-07 18:43

> [...]
> det rette o.s.v. men samtidig så vær overbevist om at du vitterlig har den
> ret til ikke at betale noget så længe en klage er til behandling.

Ok, tusind tak! Du har været en stor hjælp.
Det er lige præcis det der med, at det er lidt nervepirrende, især når jeg
ikke kunne får noget konkret svar fra huslejenævnet.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-12-07 14:59

On 20 Dec., 21:16, "Jubii" <gruntsa...@jubii.dk> wrote:

> [...]
> Nu er det medtaget som 2 x varme og 2 x varmt vand, men for at vurdere
> forbruget er det vigtigt at kende til hvornår det er brugt og på hvilken

Okay, men det der lige springer i øjene hos mig, er den ændrede
omregningsaktor...

Altså den er steget ra en omregningsaktor på 0,444 og 0,2485 til 2,7
og 1,4

Det lyder jo som helt forkert?

Fx i min lejlighed er det beregnet til at have ne omregningsaktor på
ca. 0,7 hvor dem der bor fx imellem mange lejligheder har
omregningsfaktor på 1,5 e.l

Fra : Kim Therkelsen

Dato : 21-12-07 17:01

> [...]

>Fx i min lejlighed er det beregnet til at have ne omregningsaktor på
>ca. 0,7 hvor dem der bor fx imellem mange lejligheder har

Ja, det har jeg også spekuleret over og skrevet et brev til varmekontrollen
om, men indtil videre har de ikke svaret. Jeg aner ikke hvad faktoren er
udregnet ud fra, måske kan det have noget med arealet af radiatoren at gøre.
Desuden har vi en af de helt gammeldags radiatorer, der bliver varm foroven
men er kold forneden - det har altså stor betydning hvor måleren placeres. I
manualen til doprimo II måleren står der, at den skal placeres 75% oppe. De
har ca. placeret den 75-80% oppe, men radiatortypen har stor betydning,
hvilket vel skal afspejles i omregningsfaktoren.

Mvh. Kim

Fra : Kim2000

Dato : 23-12-07 00:52

> [...]
>
> Varmeudgift 1/6/2006-31/8/2007:
> 10695,70 kr (817,62 + 8592,70 enheder af en slags plus 18,58 m3 varmt

Det lyder faktisk særdeles mystisk. Sidste år havde vi jo faktisk kun 3
ugers vinter, året før havde vi 5 månders kulde, vi brugte næsten dobbelt så
meget træ i vinteren 05 som i vinteren 06 og lige nu er det nogenlunde som i
sidste år ved samme tid.

Når det er sagt er det et ganske almindeligt (og beskidt) trick at konstant
ændre på ens system, så forbrugerne ikke har en chance for at kunne
sammenligne år for år. Jeres boligforening må vel kunne oplyse en
omregningsnøgle.

Fra : Kim Therkelsen

Dato : 24-12-07 13:43

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> wrote in message

> [...]
> så meget træ i vinteren 05 som i vinteren 06 og lige nu er det nogenlunde

Ok, tak for oplysningen. Jeg kunne ikke helt huske hvor mild vinteren var
sidste år i forhold til forrige år, men havde tænkt mig at undersøge det.

> [...]
> konstant ændre på ens system, så forbrugerne ikke har en chance for at
> kunne sammenligne år for år. Jeres boligforening må vel kunne oplyse en

Vi bor til leje ved en privat udlejer og er desværre ikke medlem af nogen
boligforening. Jeg har skrevet til varmekontrollen om en omregningsfaktor og
hvilke "varme"-enheder, der er tale om, men har endnu ikke fået svar.
Ved du om man et eller andet sted kan finde en faktor man kan gange på, når
man skal sammenligne de to foregående vintre?
Evt. kunne man selv finde temperaturerne for hver måned i vinterhalvåret og
bruge dem til at udregne en faktor, men det er måske ikke "standardiseret"
nok, hvis man skal bruge det som argument overfor varmekontrollen.

Fra : Stig Johansen

Dato : 27-12-07 06:48

Kim Therkelsen wrote:

> Ved du om man et eller andet sted kan finde en faktor man kan gange på,
> når man skal sammenligne de to foregående vintre?

Det er ikke mig du spørger, og måske er det lidt sent, men 'graddage' - came
to my mind:
<http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/oversigter/graddage.htm>

Stig Johansen

Fra : Kim2000

Dato : 27-12-07 13:52

"Stig Johansen" <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er ikke mig du spørger, og måske er det lidt sent, men 'graddage' -
> came
> to my mind:
> <http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/oversigter/graddage.htm>

Når jeg ser på disse tal, så kommer jeg i tvivl. Var det ikke vinteren
2005/06 at der var sne i 3-4 måneder og konstant minus 3-6 grader? Hvem kan
huske det?

Fra : Kim Therkelsen

Dato : 27-12-07 21:03

> [...]
>>

> Når jeg ser på disse tal, så kommer jeg i tvivl. Var det ikke vinteren
> 2005/06 at der var sne i 3-4 måneder og konstant minus 3-6 grader? Hvem

Du har da i hvert fald ret i, at det var koldere i 2005/6 end i 2006/7.