Lydudgang i MacBook
Fra : Jørgen Hansen

Dato : 20-12-07 20:12

Hej

Jeg har købt kabler så jeg kan afspille diverse film og lyd fra min
MacBook til mit Samsung fladskærm 32" TV. Jeg købte kabler af mærket
"Monster". Det hele fungerer fint men efter at have demonteret min
opstilling kan jeg ikke få lyd ud af MacBook'en. Ud af hovedtlf stikket
lyser et rødt "laser agtigt" lys. Når jeg igen sætter anlæget op til mit
TV fungerer alt fint via TV'et. Jeg har også prøvet at sætte usb
hovedtlf. til og der fungerer lyden via tlf. også perfekt. Det virker
som om det er en fysisk stik fejl, men er der evt. nogen som har haft
problemet som software fejl??

Hilsen Jørgen.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-12-07 20:59

Jørgen Hansen <jorgen@cajunmusic.dk> writes:

> [...]
> opstilling kan jeg ikke få lyd ud af MacBook'en. Ud af hovedtlf
> stikket lyser et rødt "laser agtigt" lys. Når jeg igen sætter anlæget

Lyder som om den er skiftet til optisk og ikke lige har luret at du
gerne vil skifte tilbage.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 20-12-07 21:16

Hvordan står det til i systemindstillinger/lyd ud?

(P.S. det røde lys du kan se er fra den optiske digitale lydudgang. Den
er bygget sammen med den alm. lydudgang i et fælles minijackstik.)

--
Mvh Martin

Fra : Jørgen Hansen

Dato : 21-12-07 22:58

Hej igen

Indstillingen siger "digital ud" og "indbygget udgang". Kan jeg skifte
denne indstilling?

Hej fra Jørgen.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 22-12-07 07:45

Jørgen Hansen <jorgen@cajunmusic.dk> wrote:

> Indstillingen siger "digital ud" og "indbygget udgang". Kan jeg skifte
> denne indstilling?

Nu har jeg ikke selv en Mac med digital udg. men jeg går ud fra at hvis
du blot sørger for at det er "indbygget udgang" som er valgt (dvs.
markeret) så skulle du få et signal ud via dit kabel.

--
Mvh Martin

Fra : Jørgen Hansen

Dato : 22-12-07 14:55

Hej igen

Jeg får ikke lyd ud af Mac'ens egne højttalere - det er det der er
problemet. Når jeg starter Mac'en får jeg den velkendte start lyd, så
der er tilsyneladende ikke noget problem med den indbyggede højttaler.

Hej fra Jørgen.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 22-12-07 17:11

Jørgen Hansen <jorgen@cajunmusic.dk> wrote:

> Jeg får ikke lyd ud af Mac'ens egne højttalere - det er det der er
> problemet.

Oops sorry, hvad lige glemt hvad problemet var...

Men jeg googlede lige problemet "no sound from macbook" og du er ikke
den eneste der oplever det

http://www.macfixitforums.com/showflat.php?Cat=&Board=Forum19&Number=779
820&page=0&view=collapsed&sb=5&o=31&fpart=1

http://forums.macrumors.com/archive/index.php/t-237405.html

I den første tråd nævnes bl.a. løsningen; at puste ind i minijack
stikket på Macbooken! De siger det virker!?

Anden tråd nævner at det skyldes at en eller anden genstand (hår,
fnuller el.lign.) får Macen til at tro at den digitale udgang er
tilsluttet. Denne genstand skal så fjernes:

"I found a fix for the red light problem. I'm not sure if I like it, but
it works. After reading forum thread after forum thread of users that
had this problem, I found a dude who fixed his jack with a rubber ended
bobby pin. It seems a sensor gets bent (?) and the system thinks your
digital external line is still plugged in. I took the butt end of a
matchstick and tickled inside the jack. My red light went out. My
internal speakers work again. Whatever."

--
Mvh Martin