Er 'p' ikke lig med 'p'?
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-12-07 16:54

Ja, undskyld den lidt kryptiske overskrift.

Men jeg sidder her og er pisket til at bruge mindst 2 forskellige
tekstbehandlingsprogrammer, når jeg skal lave nogle referencetekster,
der skal følge med til nogle mp3 filer, så de kan aflæses på en CD
afspiller, der kan aflæse CD.

Et eksempel...
Jeg har på DRs hjemmeside hentet fx. en radioudsendelse (podcast), der
varer 90 min.. Denne udsendelse tirettes, så der de facto kun er
udsendelsen i selve mp3 filen, og fx. stumper fra foregående og
efterfølgende udsendelse bliver fjernet.

Hertil laver jeg så en tekstfil, der indeholder samtlige oplysninger om
udsendelsen, samt den tekst, der også ligger på DRs webside med
angivelse af indhold, formål, medvirkende, copyrightopl. osv.osv......

Denne tekst skal ligge i 3 formater på CD'en - .RTF, .ODT og .PDF.

Til det formål bruger jeg først og fremmest MarinerWrite og Neooffice.
MW kan gemme og embedde alle skrifter til både RTF*) og PDF, men ikke
ODT. NO kan ikke embedde skrifter i RTF - kun i PDF.

*) MarinerWrite har to forskellige RTF formater, IEC Industry Standard
og MSOffice standard. for bedst mulig kompatibilitet har jeg valgt MSO
standarden, selvom jeg er klar over, at det kan give Wordperfect brugere
problemer.

Jeg bruger skriften Arial, da denne skrift kan læses og embeddes til
brug på alle platforme. Skriften er sat i 24p til overskrifter, 12p tiil
tekst og 9p til copyrightoplysninger. Sidestr. er sat til A4 i 100% true
WYSIWYG.

Mariners tolkning af skriftstr. er identisk med alle de andre TB
programmer, jeg har - MSWord2004, NisusWriter Pro, OpenOffice, Z-Write,
Appleworks, Pages osv.. - Her er 12p altså lig 12p i alle, mens
NeoOffice tolker 12p som i windows, så det reelt bliver 14,5p, 24p er
lig med 27p, 9p lig med 10,5p.

Alle de TB programmer, jeg bruger, er sat til 'substitude fonts based on
sizes'.

Sætter jeg NeoOffice i 10,5p - svarende til en reel 12p og skriver
teksten ud, kommer den ud i NO's std. 10.5p. Skriver jeg samme dokument
ud fra fx. RTF filen i 12p er skriften i de to dokumenter identisk i
str. og fylder det samme på en A4 side, når man lægger disse ved siden
af hinandnen.

1, Hvorfor denne forskel i str.?
2, Er et punkt i en skrift ikke et punkt?
3, Er det NeoOffice, der tolker forkert, så den fx. glemmer 'font anti
aliasing?
4, Hvorfor håndterer OpenOffice og NeoOffice ikke skrifter ens?
5, Hvordan kan jeg sikre, at skriftstr. bliver ens i alle
dokumentationsdokumenterne?

Jeg troede ellers, jeg var rimelig hjemme i skriftstring og skrifters
mere eller mindre 'underlige opførsel', - men hér er jeg lost.

mvh. Erik Richard