At de alle må blive et´
Fra : Erik Larsen

Dato : 13-07-01 23:29

FÆLLESKIRKELIGE BEVÆGELSER SAMLER - MEN PÅ HVILKET GRUNDLAG?

Også på det religiøse område sker der en centralisering. Biskopper og
præster har lavet deres eget system, et hierarkisk system, hvor nye
retningslinier udpeges af den religiøse magtelite, gennem de store kirkeråd;
sådan som Verdensalliancen, det Lutherske Verdensforbund, Kirkernes
Verdensråd m.fl.. De forsøger at forene sig gennem stikord som
fælleskirkelighed, solidaritet, karisma, fælles-gudstjenester, bedemøder, en
økumenisk/katolsk nadver, nyteologiske fællessangbøger, m.m.. De har i lang
tid forsøgt at finde fælles trospunkter, som ofte ikke er et "så siger
Herren". Trospunkter, som de ikke kan enes om, selv om det er et klart
bibelsk trospunkt, lader de ligge.

I al denne fælleskirkelighed er vi vidne til, hvordan protestantismen
nedbrydes og lidt efter lidt giver efter for katolicismen. Det er ikke denne
enhed, Jesus taler om. En sand kristen enhed skal bygges på alt det, som
Jesus stod for, både i liv og lære. Fælleskirkelighed og katolicisme er
noget helt andet og dermed en hindring for sand kristen enhed.

Fra : Lyrik

Dato : 14-07-01 00:58

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> wrote in message
> FÆLLESKIRKELIGE BEVÆGELSER SAMLER - MEN PÅ HVILKET GRUNDLAG?
>
> Også på det religiøse område sker der en centralisering. >

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Det synes jeg ikke. Hele vores verden har oplevet en stadig
decentralisering. Brugerindflydelse, demokrati på arbejdspladsen.
Centralismen har det ikke godt. EU-centralismen stammer fra Frankrig. Det er
centralismens sidste krampetrækninger.
Den centralistiske kultur har udspillet sin rolle med de sidste store
diktatorer, Musolini, Hitler og Stalin.
Paven er en anakronisme. Hans fremtoning, al den biskoppelige kongemagt
samlet i én person. Nu er det katolikkernes tur til at søge medindflydelse
på kirkens udvikling, retning og mission.
Det kunne godt ske når han falder væk.
Hans gammeldagshed, har kunnet mærkes fra første dag han trådte til. Tro
ikke at italienerne går rundt med blår i øjnene.

x-fut dk.politik
Hilsen
Jens

Fra : Erik Larsen

Dato : 14-07-01 07:30

"Lyrik" <lyrik@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
er
> centralismens sidste krampetrækninger.
> Den centralistiske kultur har udspillet sin rolle med de sidste store

Bibelen forudsiger da elles antikrist som forfører af verden.

> Paven er en anakronisme. Hans fremtoning, al den biskoppelige kongemagt
> samlet i én person. Nu er det katolikkernes tur til at søge medindflydelse
> på kirkens udvikling, retning og mission.

Hvad så med Jesus i denne sammenhæng, der er vel ham det drejer sig om ?

> Det kunne godt ske når han falder væk.
> Hans gammeldagshed, har kunnet mærkes fra første dag han trådte til. Tro
> ikke at italienerne går rundt med blår i øjnene.

uddyb/forklar lidt nermere

> x-fut dk.politik

Så farvel

Erik