MacBook Pro vil ikke falde i søvn
Fra : Jens

Dato : 18-12-07 15:38

Min MacBook Pro har fået en irriterende vane med ikke at gå i "sleep
mode" når jeg klapper låget i. Den slukker lyset i skærmen - men lader
ikke til at sove (i hvert fald forbliver de varm og bruger batteriet op
på nogle timer).

Rigtig irriterende bliver det imidlertid, når man åbner maskinen igen,
for da er den totalt i coma. Ingen lys, ingen respons på tastetryk,
musebevægelser eller tilslutning af USB-ting. Eneste vej tilbage til
livet jeg har fundet endnu er via 5-sekunders tryk på power-knappen og
derefter en fornyet opstart.

Nogen indstilling jeg skylder et besøg?

På forhånd tak!
--

Jens

Fra : Franz Berliner

Dato : 18-12-07 15:51

Jens <spam@spam.invalid> wrote:

> [...]
> musebevægelser eller tilslutning af USB-ting. Eneste vej tilbage til
> livet jeg har fundet endnu er via 5-sekunders tryk på power-knappen og

Jeg kender flere der af og til oplever samme problem. Det sker også på
min Macbook ind imellem. Derudover sker noget lignende når man prøver at
lukke maskinen ned med "Shutdown". I stedet for at lukke får man bare
"luk-ned-karusellen" der bliver ved i en uendelighed og kun kan afbrydes
med powerknappen.

For nogle virker det at logge ud af den aktive bruger før man vælger
shutdown eller sleep. Det virker dog ikke på min.

Andre mener at repair diskpermissions kortvarigt løser problemet, men
det virker heller ikke her.

Reinstall fikser det heller ikke.

Nogle gange virker det at sætte strømforsyningen til (også selvom
batteriet er helt fint).

Den "gode" nyhed er derfor at du ikke er alene.
Den dårlige nyhed er at der pt. ikke findes en simpel varig løsning.

Hvis du kommer tættere på en løsning må du meget gerne skrive det her :)

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Jens

Dato : 18-12-07 16:15

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> [...]
>
> For nogle virker det at logge ud af den aktive bruger før man vælger
> shutdown eller sleep. Det virker dog ikke på min.

Vil jeg prøve, skønt det egentlig er imod hele konceptet med "sleep"
(afbryd, hvor du er - om det så er midt i en sætning - og fortsæt
senere, præcis, hvor du slap).

> Andre mener at repair diskpermissions kortvarigt løser problemet, men
> det virker heller ikke her.

Ej heller her

> [...]

> Den "gode" nyhed er derfor at du ikke er alene.
> Den dårlige nyhed er at der pt. ikke findes en simpel varig løsning.

Tak alligevel !

> Hvis du kommer tættere på en løsning må du meget gerne skrive det her :)

Tanurligvis
--

Jens

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-12-07 17:11

spam@spam.invalid (Jens) writes:

> [...]
> mode" når jeg klapper låget i. Den slukker lyset i skærmen - men lader
> ikke til at sove (i hvert fald forbliver de varm og bruger batteriet op

Har du eksterne enheder på apparatet? Mus? Tastatur? Skærm?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Jens

Dato : 18-12-07 19:06

> Har du eksterne enheder på apparatet? Mus? Tastatur? Skærm?

Wireless MightyMouse og (lejlighedsvis) et par eksterne diske (USB). Den
manglende søvn og vågnen op ses også når jeg bruger maskinen uden nævnte
tilbehør.
--

Jens

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-12-07 22:40

spam@spam.invalid (Jens) writes:

> Wireless MightyMouse og (lejlighedsvis) et par eksterne diske (USB). Den
> manglende søvn og vågnen op ses også når jeg bruger maskinen uden nævnte
> tilbehør.

Jeg har en formodning om at det kan være et program der ikke vil lade
den gå i snork. Formentlig endda en driver til noget du sagtens ikke
kan have tilkoblet i lang tid.

Hvad har du i tidens løb haft tilkoblet af sære ting?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Jens

Dato : 19-12-07 07:15

> Jeg har en formodning om at det kan være et program der ikke vil lade
> den gå i snork. Formentlig endda en driver til noget du sagtens ikke
> kan have tilkoblet i lang tid.

Mulighederne er her en smule begrænset da maskinen kun er ca. 2 uger
gammel. Jeg har haft en Boot-Camp partition, som dog er borte igen.

Så vidt jeg kan komme på, er der ingen "eksotiske" programmer eller
drivere installeret.
--

Jens

Fra : Franz Berliner

Dato : 19-12-07 10:45

> [...]

> gammel. Jeg har haft en Boot-Camp partition, som dog er borte igen.
>
> Så vidt jeg kan komme på, er der ingen "eksotiske" programmer eller

Kan forøvrigt lige tilføje til min første post at nogle mener at
problemet er relateret til sync med .mac og skulle forsvinde hvis man
lader være med at spejle sin iDisk.
Denne løsning ændrer dog heller igenting hos mig.
--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-12-07 08:47

> [...]
> gammel. Jeg har haft en Boot-Camp partition, som dog er borte igen.
>
> Så vidt jeg kan komme på, er der ingen "eksotiske" programmer eller

2 uger gammel? Er der ikke noget med 90 dages telefonsupport fra Apple?

Jeg har ingen gode ideer ellers - kan godt forstå du synes det er
irritererende.

Fra : Jens

Dato : 19-12-07 22:42

> 2 uger gammel? Er der ikke noget med 90 dages telefonsupport fra Apple?

Det har jeg ikke overvejet. Men jeg har da planer om at præsentere
forhandleren for problemet efter Jul. Før Jul sker der nok intet.

> Jeg har ingen gode ideer ellers - kan godt forstå du synes det er
> irritererende.

Når man er vant til bare at klappe låget i. Og - efter åbning - blot at
kunne fortsætte uanfægtet, er det jo noget af en omvæltning
--

Jens

Fra : Flemming Rubini

Dato : 19-12-07 10:53

Jens <spam@spam.invalid> wrote:

> Min MacBook Pro har fået en irriterende vane med ikke at gå i "sleep
> mode" når jeg klapper låget i.

Er jeg udsat for den slags situationer, vælger jeg at sætte maskinen på
vågeblus før jeg lukker låget:

[Alt+Commando+F12] eller

ved at trykke på [start-knappen] og derefter [s],

inden jeg lukker låget.

Flemming Rubini

Fra : Jens

Dato : 19-12-07 22:42

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> [...]
> vågeblus før jeg lukker låget:
>
> [Alt+Commando+F12] eller
>
> ved at trykke på [start-knappen] og derefter [s],

Faktisk kan jeg ikke få den til at gå i "sleep" - ikke engang på de
beskrevne måder. Skærmen slukker, men maskinen holder sig fortsat varm
og bruger batteri. Blot er den ikke til at vække igen, så "coma" er nok
en bedre beskrivelse end "sleep".
--

Jens

Fra : Esben

Dato : 19-12-07 22:53

> [...]

> beskrevne måder. Skærmen slukker, men maskinen holder sig fortsat varm
> og bruger batteri. Blot er den ikke til at vække igen, så "coma" er nok

HAr du resat power manageren (PMU)? - ellers bør du gøre det!

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Jens

Dato : 20-12-07 19:38

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> HAr du resat power manageren (PMU)? - ellers bør du gøre det!
>
> vh esben

Jeg har resat PRAM, resat SMC, kørt hardware test uden bemærkninger.

Jeg har en fornemmelse af, at én eller anden setting er forkert - jeg
skal bare finde ud af hvilken
--

Jens

Fra : Esben

Dato : 20-12-07 20:41

Jens <spam@spam.invalid> wrote:

> Jeg har resat PRAM, resat SMC, kørt hardware test uden bemærkninger.
>
> Jeg har en fornemmelse af, at én eller anden setting er forkert - jeg
> skal bare finde ud af hvilken

Det er rigtigt - SMC hedder det vidst i denne sammenhæng

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad