Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Jpeg's i Windows Media Player
Fra : Rainman

Dato : 17-12-07 21:57

Jeg har et problem der virkelig driller og som jeg simpelthen ikke kan
finde løsningen på. Visse .jpg filer bliver ikke læst af Windows Media
Player når den katalogiserer filerne i de biblioteker man vælger skal
vises i Mediaplayer.

Filerne er ikke korrupte - billedmæssigt i hvert fald. Jeg kan se dem
med gængse billedredigeringsværktøjer og de danner fint thumbs i Windows
Explorer. De har ikke nogle blanke i extension, men hedder ".JPG"

Jeg tror at det har noget at gøre med time stamps / exif information som
måske er korrumperet. De filer hvor Windows Explorer "Date Modified" er
større end "Date Picture Taken" (det er vist fra Exif info'en ?) er med,
men når "Date Modified" er lig med eller mindre, så bliver de ikke taget
med i WMP.

Det hjælper ikke at rette i Windows Explorer Time stamps.

På en eller anden måde må WMP kigge i, og gøre brug af denne info ved
katalogiseringen.

Kan nogen se hva der kan være galt?

Mogens

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 17-12-07 22:08

"Rainman" <rainman@rainman.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det hjælper ikke at rette i Windows Explorer Time stamps.
>
> På en eller anden måde må WMP kigge i, og gøre brug af denne info ved

Hej Mogens

Jpeg er ikke nødvendigvis det samme som Jpg - forstået sådan at der tit er
forskel på hvordan en Jpg-fil er dannet.
En ting er forskellige grader af komprimering - det er ikke hindringen, men
der er også forskellige typer af Jpg-filer.
Prøv at se i Exif-informationerne om du kan finde forskel på en fil, der
virker og en der ikke virker. Og åbn så (et kopi af) den fil, der ikke
virker, i en billed-editor og gem den igen i rette format (eller
"under-format" om du vil )
Jeg tror du skal lede efter noget med thumbnail-optioner, når du gemmer
filen, men kan ikke lige huske nøjagtigt hvor.

--
Jesper Hedegaard

Suzuki Svage når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Rainman

Dato : 17-12-07 22:38

Jesper Hedegaard wrote:

> [...]
> Jeg tror du skal lede efter noget med thumbnail-optioner, når du gemmer
> filen, men kan ikke lige huske nøjagtigt hvor.

Hej Jesper,

Det underlige er at hovedparten af billederne fra nogle fotoserier lider
under dette problem. D.v.s. også indenfor samme serie er der
inkonsistens imellem Exif data og Windows Explorer Time stamps. Når man
holder musen over filerne i Windows Explorer så er der ydermere nogen
der virker som om de ikke er opfattet som rigtige billedfiler (med
format og kamara angivelse etc.), men alligevel katalogiseret i WMP.

Måske har det noget at gøre med at jeg bl.a. har rodet lidt med Picasa
på et tidspunkt, og at den evt. har griset lidt i de ædlere dele.

Nu har jeg ikke lige adgang til det ultimative fotoværktøj (Photo-shop),
og kunne ikke i de programmer jeg havde, komme til at "save as" med
nogle under-optioner.

Har prøvet at forske lidt i Exif og IPTC tags, men fandt ud af at det
vist er en større videnskab. Der er te mylder af freeware programmer,
men som jeg forstod ingen som på en enkel måde kan bruges til at
redigere i exif informationer.

Så hvis andre har nogle guldkorn hører jeg meget gerne om det :)

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 17-12-07 22:56

> [...]
> informationer.
>
> Så hvis andre har nogle guldkorn hører jeg meget gerne om det :)

Av - det sker altså på nogle billeder fra samme kamera ? Den så jeg ikke
lige komme.
Det burde jo ikke ske, da kameraet vel altid gemmer billederne ens.
Jeg tænkte mig at det var billeder med forskellig oprindelse, der gav
problemer.
Men det ku tyde på at du har brugt et eller andet program, der har pillet
ved tingene - jeg har selv leget med bl.a. Picasa uden at få problemer.
Og jeg har snart "en hel del" billeder liggende - og ender hver gang med at
holde mig til XP's explorer og viewer - det er det nemmeste for mig.
Det er vel ikke så heldigt at du har back-up af dine originale filer, så du
bare kan overskrive de ramte billeder ? Eller i det mindste lige tjekke om
problemet allerede er tilstede i de original filer ?
Det kunne i det mindste udelukke kameraet fra listen af mistænkte - og måske
nogle programmer, du har brugt. Men det kræver jo at du kan huske hvornår du
legede med et bestemt program i forhold til optagedatoen og til hvornår
problemet opstod

Men du skal da lige være opmærksom på at en fil's timestamp ikke er
sammenhængende med timestampet i Exif - det første timestamp kan let ændres
i f.eks. stifinderen. Og kan faktisk ændres af systemet; skiftet mellem
sommer- og vintertid laver somme tider sjove ting mellem mine on-line
biblioteker og mine back-ups.
Pludselig er 2 biblioteker ikke ens længere - der er nøjagtigt 1 times
forskel i filernes timestamp.
Stampet i Exif sættes af kameraet - og du skal være noget mere aktiv for at
ændre det.

Men Windows' stifinder burde da kunne vise thumbs af alle filerne ? Wmp er
da forresten heller ikke noget jeg selv har overvejet at bruge til
katalogisering - jeg havde ikke engang tænkt på at den kan....det kan da
lige kræve en lille lokal test

Fra : Rainman

Dato : 17-12-07 23:07

Jesper Hedegaard wrote:

> [...]
> da forresten heller ikke noget jeg selv har overvejet at bruge til
> katalogisering - jeg havde ikke engang tænkt på at den kan....det kan da

Nej, heller ikke jeg førend jeg fik min PS3. Istedet for at lave - endnu
- en kopi af alle min 5000 billeder, så bruger jeg WMP/XP'ens Medie
Server som snakker i et sprog PS3'en kan forstå. Og vupti har man adgang
til alle ens billeder fra sin server på PS3'en. Og jeg skal hilse og
sige PS3'en kan det der med at vise billeder på en TV-skærm. Jeg har
bokset med at brænde til DVD og vise på min DVD-recorder, men jøsses
hvor var det elendigt i sammenligning.

Det er nok en discount mediecenter sammenlignet med den store forkromede
løsning, men vi har med et snuptag fået alle billeder og hele
klaviaturet af MP3'ere ned i stuen, og ovenikøbet på en måde så selv den
langhårede kan finde ud af at betjene det. Og det må jeg sige var noget
jeg aldrig troede jeg skulle opleve.

Ovenikøbet er det klippestabilt så det virker HVER gang man fyrer op, og
det går tjept! At man så får nogle fede spil med oveniløbet samt en
kanon Blu-ray afspiller er jo blot en nice sidegevinst :)

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 17-12-07 22:49

Mener du ikke media center. Media player tager da ikke JPG og stills?

P.S. prøv at strippe en JPG for EXIF og se om det løser problemet. Fejl i
EXIF kan godt forhindre filen i at blive korrekt indexeret i media centers
database.

Mvh.
Anja

Fra : Rainman

Dato : 17-12-07 22:58

Anja Dunning-Krüger wrote:
> [...]
>
> P.S. prøv at strippe en JPG for EXIF og se om det løser problemet. Fejl
> i EXIF kan godt forhindre filen i at blive korrekt indexeret i media

Jeg mener Windows Media Player (WMP) 11, som jeg bruger som front-end
til min PS3 således at jeg kan vise billeder over netværket på min 50"
fladskærm i stuen. Fungerer jættebra, bortset fra det her crap med at
WMP ikke katalogiserer enkelte filer.

WMP kan til din orientering bruges som et mediecenter til musik,
billeder og videoer. Kender ikke Media Center, medmindre du mener den
specielle Windows version man bruger til HTPC.

På min Website har jeg alle de samme data synkroniseret ud og viser dem
via Singapore. Her er der ingen problemer, og revl og krat vises.

Det med at strippe exifs hvordan gør du lige det?

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 17-12-07 23:15

> Det med at strippe exifs hvordan gør du lige det?

Du skal downloade et tool. Søg i google efter "remove EXIF tags".

P.S. prøv lige at højreklikke på en af problem JPG filerne og tryk på
advanced og se om der er kryds i "index this file for faster searching". Det
kan muligvis tænkes at media player ikke indexerer de filer som mangler
denne bit. Det er ikke alle Windows versioner der har denne feature. Den
kommer vistnok først med SP2 til XP og med Vista. Dette er et vildt gæt men
det kan være det hjælper.

/Anja

Fra : Rainman

Dato : 17-12-07 23:28

Anja Dunning-Krüger wrote:

> [...]
> feature. Den kommer vistnok først med SP2 til XP og med Vista. Dette er
> et vildt gæt men det kan være det hjælper.

Tak for tippet. Har prøvet at strippe en, men det hjalp desværre ikke.
Alle filerne er markeret på samme måde m.h.t. fast search, så det var
heller ikke løsningen.

Prøver at se om jeg får en drøm i nat som kan åbenbare hvad Bill havde i
tankerne da han kodede WMP :)